شهادت در راه خدا در احادیث
۱۴ دی ۱۳۹۸ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
فضيلت شهادت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ، بِرٌّ ، حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّه ِ ؛
فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّه ِ ، فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ .
بالاى هر نيكوكارى ، نيكوكار [ ديگرى] است ، تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود ؛
پس چون در راه خدا كشته شد ، بالاتر از آن نيكى ( ارزشى ) وجود ندارد .
( الكافي : ۲/۳۴۸/۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أشرَفُ المَوتِ ، قَتلُ الشهادَةِ .
شرافتمندانه ترين مرگ ، شهادت است .
( بحار الأنوار : ۱۰۰/۸/۴ )
امام على عليه السلام ـ در دعا براى هاشم بن عتبه ـ گفت :
اللّهُمّ ! ارْزُقهُ الشهادَةَ في سَبِيلِكَ و المُرافَقَةَ لِنَبِيِّكَ .
خدايا! شهادت در راه خودت و همجوارى با پيامبرت را روزى او فرما .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۲ )
امام على عليه السلام ـ در بخشى از دعاى خود هنگامى كه آهنگ رويارويى با سپاه معاويه را در صفين كرد ـ گفت :
اللّهُمّ ! رَبَّ السَّـقفِ المَرفوعِ···!
إن أظهَرتَنا على عَدُوِّنا ، فَجَنِّبْنَا البَغيَ و سَدِّدْنا لِلحَقِّ
و إن أظهَرتَهُم علَينا ، فَارزُقْنَا الشهادَةَ و اعصِمْنا مِنَ الفِتنَةِ .
بار خدايا ! اى پروردگارِ آسمانِ بر افراشته . . . !
اگر ما را بر دشمنمان چيره كردى ، از ستمگرى دورمان بدار و ما را به سوى حق راهنمايى فرما
و اگر آنان را بر ما چيرگى دادى ، شهادت را روزى ما كن و از فتنه نگاهمان دار .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۱ )
امام على عليه السلام ـ در پايان عهدنامه خود به مالك اشتر ـ نوشت :
و أنا أسألُ اللّه َ، بسَعَةِ رَحمَتِهِ و عَظيمِ قُدرَتِهِ على إعطاءِ كُلِّ رَغبَةٍ ···،
أن يَختِمَ لي و لكَ بالسَّعادَةِ و الشَّهادَةِ .
من از خداوند به [حقّ ] رحمت گسترده و قدرت عظيمش بر برآوردن هر خواهشى مسألت دارم كه . . . ،
عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرمايد .
( نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ )
امام على عليه السلام :
أزمَعَ التَّرحالَ عِبادُ اللّه ِ الأخيارُ و باعُوا قَليلاً مِنَ الدنيا لا يَبقى بكثيرٍ مِنَ الآخِرَةِ لا يَفنى .
ما ضَرَّ إخوانَنا الذين سُفِكَت دِماؤهُم ـ وهم بِصِفِّينَ ـ ألاّ يَكُونُوا اليومَ أحياءً ···
أينَ إخوانِي الذين رَكِبُوا الطريقَ و مَضَوا عَلَى الحَقِّ ؟ ···
الذين تَعاقَدُوا عَلَى المَنِيَّةِ و اُبرِدَ بِرُؤوسِهِم إلى الفَجَرَةِ .
بندگان نيك خدا عزم كوچيدن كردند و اندك متاع ناپايدار دنيا را به پاداش فراوانِ فنا نا پذير آخرت فروختند .
آن برادران ما كه در صِفّين خونهايشان ريخته شد از اين كه امروز زنده نيستند زيان نكردند . . .
كجايند آن برادران من كه به راه درآمدند و حق را به كار گرفتند ؟. . .
آنان كه بر مرگ هم پيمان شدند و سرهايشان نزد تبهكاران فرستاده شد .
( شرح نهج البلاغة : ۱۰/۹۹ )
امام زين العابدين عليه السلام :
ما مِن قَطرَةٍ أحَبَّ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن قَطرَتَينِ :
قَطرَةُ دَمٍ في سَبيلِ اللّه ِ و قَطرَةُ دَمعَةٍ في سَوادِ اللَّيلِ لا يُرِيدُ بِها العَبدُ إلاّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ .
هيچ قطره اى نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از دو قطره نيست :
قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود و قطره اشكى كه در دل شبِ تار براى خداوند عزّ و جلّ مى ريزد .
( بحار الأنوار : ۱۰۰/۱۰/۱۶ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :
ثُمّ لَهُ الحَمدُ . . .
حَمدا نَسعَدُ بهِ في السُّعَداءِ مِن أوليائهِ و نَصِيرُ بهِ في نَظمِ الشُّهَداءِ بِسُيوفِ أعدائهِ .
و باز او را مى ستايم ···
ستايشى كه به واسطه آن در زمره اولياى نيكبخت او و در سلك شهيدانِ كشته شده به شمشير دشمنان وى درآييم .
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۱ )
مقدّر شدن شهادت و مرگ :
امام على عليه السلام :
إنّ الفارَّ ، لَغَيرُ مَزِيدٍ في عُمرِهِ و لا مَحجوزٍ بَينَهُ و بَينَ يَومِهِ .
كسى كه از مرگ بگريزد، نه بر عمرش افزوده مى شود و نه گريختن مانعِ فرا رسيدن روز مرگش مى شود .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۴ )
شرح نهج البلاغة ـ به نقل از أبو روق :
قال زيادُ بنُ نصرٍ الحارثيّ ـ لعبدِ اللّه ِ بنِ بُديلٍ في يَومِ صِفِّينَ ـ :
إنّ يومَنَا اليومُ عَصَبْصَبٌ ما يَصبِرُ علَيهِ إلاّ كُلُّ مُشَيَّعِ القَلبِ الصادِقِ النِيَّةِ رابِطِ الجَأشِ
و أيمُ اللّه ِ ! ما أظُنُّ ذلكَ اليومَ يُبقِي مِنهُم و لا مِنّا إلاّ الرُّذالَ .
فقالَ عبدُ اللّه ِ بنُ بُديلٍ : أنا وَ اللّه ِ ! أظُنُّ ذلكَ .
فَبَلَغَ كلامُهُما عليّا عليه السلام .
فقالَ لَهُما : لِيَكُن هذا الكلامُ مَخزونا في صُدُورِكُما لا تُظهِراهُ و لا يَسمَعْهُ مِنكُما سامِعٌ .
إنّ اللّه َ كَتَبَ القَتلَ على قَومٍ و المَوتَ على آخَرِينَ
و كُلٌّ آتِيهِ مَنِيَّتَهُ كما كَتَبَ اللّه ُ لَهُ .
فَطوبى للمُجاهِدِينَ في سبيلِهِ و المَقتولِينَ في طاعَتِهِ .
ـ زياد بن نصر حارثى ـ در روز صِفّين به عبد اللّه بن بُديل ـ گفت :
امروز روز سختى است و جز افراد نيرومندِ دلير و پاك نيّت و ثابت قدم پايدارى نورزند .
به خدا سوگند! گمان نمى كنم كه در امروز از آنها و از ما جز اندكى باقى بمانند .
عبد اللّه بن بُديل گفت : به خدا قسم كه ! من نيز همين گمان را مى برم .
سخن اين دو به گوش على عليه السلام رسيد .
حضرت به آنان فرمود : اين سخن را در سينه هاى خود مخفى نگه داريد و آشكار نسازيد و كسى آن را از شما نشنود .
همانا خداوند براى گروهى كشته شدن را رقم زده است و براى گروهى مُردن [ طبيعى ] را
و مرگ هر كس همچنان كه خداوند مقدّر فرموده فرا مى رسد ؛
پس خوشا به حال مجاهدان در راه او و كشتگانِ راه طاعت وى .
( شرح نهج البلاغة : ۳/۱۸۳. انظر نهج السعادة: ۲/۱۰۷ )
شهادت دوستى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لَوَدِدتُ أنّي أغزُو في سَبيلِ اللّه ِ فَأُقتَلُ ؛ ثُمّ أغزُو فَأُقتَلُ ؛ ثُمّ أغزُو فَأُقتَلُ .
دوست دارم كه در راه خدا بجنگم و كشته شوم و باز بجنگم و كشته شوم و باز هم بجنگم و كشته شوم .
( صحيح مسلم : ۳/۱۴۹۶/۱۰۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
و الذي نَفسِي بِيَدِهِ ! لَوَدِدتُ أنّي اُقتَلُ في سَبيلِ اللّه ؛ ثُمّ اُحيا ثُمّ اُقتَلُ ؛ ثُمّ اُحيا ثُمّ اُقتَلُ
سوگند به آن كه جانم در دست اوست ! دوست دارم كه در راه خدا كشته شوم و سپس زنده گردم و باز كشته شوم و بار ديگر زنده گردم و باز كشته شوم .
( كنز العمّال : ۱۰۵۶۴ )
شوق به شهادت :
امام على عليه السلام :
قلتُ : يا رسولَ اللّه ِ··· ! أ وَ لَيسَ قد قُلتَ لي يَومَ اُحُدٍ حيثُ استُشهِدَ مَنِ استُشهِدَ مِن المسلمينَ و حِيزَتْ عنِّي الشهادَةُ فَشَقَّ ذلكَ عَلَيَّ ،
فقلتَ لي : أبشِرْ فإنَّ الشهادَةَ مِن وَرائكَ ؟
فقالَ لي : إنَّ ذلكَ لكذلكَ . فكيفَ صَبرُكَ إذا ؟
فقلتُ : يا رسولَ اللّه ِ ! ليسَ هذا مِن مَواطِنِ الصَّبرِ ؛ و لكنْ مِن مَواطِنِ البُشرى و الشُّكرِ !
عرض كردم : اى رسول خدا ··· ! مگر در روز اُحد كه تعدادى از مسلمانان شهيد شدند و من از شهادت محروم ماندم و اين امر بر من گران آمد ،
به من نفرمودى : مژده بادا تو را كه شهادت پيش روى توست ؟
رسول خدا به من فرمود : به راستى كه همين طور است ، حال در آن صورت صبر تو چگونه خواهد بود؟
عرض كردم : اى رسول خدا ! اين جا جاى صبر نيست ؛ بلكه جاى شادى و شكر است !
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶ )
امام على عليه السلام :
فإن أقُلْ ، يَقولوا : حَرَصَ عَلَى المُلْكِ و إن أسكُتْ ، يقولوا : جَزِعَ مِنَ المَوتِ .
هَيهاتَ ! بعدَ اللَّتَيا و الَّتي و اللّه ِ لاَبنُ أبي طالِبٍ آنَسُ بِالمَوتِ مِن الطِّفلِ بِثَديِ اُمِّهِ .
اگر سخن بگويم ، مى گويند : براى حكومت حرص مى زند و اگر خاموش مانم ، مى گويند : از مرگ مى ترسد .
هيهات ! به خدا سوگند كه اُنس پسر ابو طالب با مرگ بيشتر از اُنس كودك با پستان مادرش مى باشد .
( نهج البلاغة : الخطبة ۵ )
امام على عليه السلام ـ آن جا كه ياران خود را به دليل سستى در امر جهاد توبيخ كرد ـ فرمود :
إنّ أحَبَّ ما أنا لاقٍ إلَيَّ ، المَوتُ .
براى من محبوبترين چيزى كه ملاقاتش كنم، مرگ است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۰ )
امام على عليه السلام :
فو اللّه ِ ! إنّي لَعَلَى الحَقِّ و إنّي للشهادَةِ لَمُحِبٌّ .
و به خدا سوگند كه ! من بر حق هستم و عاشق شهادتم .
( شرح نهج البلاغة : ۶/۱۰۰ )
امام على عليه السلام :
و اللّه ِ! لولا رَجائي الشهادَةَ عِند لِقائي العَدُوَّ ـ و لَو قد حُمَّ لي لقاؤهُ ـ ،
لَقَرَّبتُ رِكابي ، ثُمّ شَخَصتُ عَنكُم فلا أطلُبُكُم ، ما اختَلَفَ جَنوبٌ و شِمالٌ
به خدا سوگند ! اگر نبود اميد من به شهادت در ميدان جنگ با دشمن ـ البته اگر چنين مقدّر باشد ـ ،
هر آينه بر مركب خويش مى نشستم و تا باد شمال و جنوب مى وزد، به سراغ شما نمى آمدم .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۹ )
امام على عليه السلام ـ پس از ضربت خوردن به دست ابن ملجم ـ فرمود :
فُزتُ و رَبِّ الكَعبَةِ !
به خداوند كعبه سوگند كه رستگار شدم !
( بحار الأنوار : ۴۲/۲۳۹/۴۵ )
امام على عليه السلام ـ بعد از ضربت خوردن به دست ابن ملجم ـ فرمود :
و اللّه ِ! ما فَجَأني مِن المَوتِ وارِدٌ كَرِهتُهُ و لا طالِعٌ أنكَرتُهُ
و ما كُنتُ إلاّ كَقارِبٍ وَرَدَ و طالِبٍ وَجَدَ .
به خدا سوگند ! نه وارد شونده اى از سوى مرگ ناگهانى بر من وارد شد كه آن را ناخوش داشته باشم و نه آينده اى كه آن را نشناخته ( نخواسته ) باشم
و [ در علاقه مندى به مرگ ] نيستم ،مگر همچون جوياى آبى كه به آب رسد و همانند جوينده اى كه [ مطلوب خود را ] دريابد .
( نهج البلاغة: الكتاب۲۳ )
امام على عليه السلام :
مَن الرائِحُ إلى اللّه ِ ، كالظَّمآنِ يَرِدُ الماءَ ؟!
الجَنَّةُ تَحتَ أطرافِ العَوالي .
اليومَ تُبلَى الأخبارُ
و اللّه ِ! لأَنا أشوَقُ إلى لِقائهِم مِنهُم إلى دِيارِهِم .
كيست كه به سوى خدا رهسپار شود ، همانند تشنه اى كه به آب مى رسد ؟!
بهشت در زير لبه نيزه هاست .
امروز خبرها [ى پيش گفته ] آزموده و معلوم مى شود .
سوگند به خدا كه ! اشتياق من به رويارويى با آنها ( دشمنان ) بيشتر از اشتياق آنان به خانه و كاشانه شان است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۴ )
ارجمندى مقام شهادت :
امام على عليه السلام ـ در ترغيب به جنگ ـ فرمود :
أيّها الناسُ ! إنَّ المَوتَ لا يَفُوتُهُ المُقِيمُ و لا يُعجِزُهُ الهارِبُ .
ليسَ عَنِ المَوتِ مَحِيدٌ و لا مَحِيصٌ . مَن لَم يُقتَلْ ، ماتَ. إنّ أفضَلَ المَوتِ ، القَتلُ
و الذي نفسُ عَليٍّ بِيَدِهِ ! لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَى الفِراشِ .
هلا مردم ! كسى كه بايستد ، از چنگ مرگ نرهد و كسى كه از مرگ بگريزد، آن را عاجز نكند .
از مرگ گريز و گزيرى نيست . كسى كه كشته نشود ، مى ميرد . همانا برترين مرگ، كشته شدن است .
سوگند به آن كه جان على در دست اوست ! هزار ضربت شمشير آسانتر است از يك بار مردن در بستر.
( شرح نهج البلاغة : ۱/۳۰۶ )
امام على عليه السلام :
إنّ أكرَمَ المَوتِ القَتلُ
و الذي نَفسُ ابنِ أبي طالبٍ بِيَدِهِ !
لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه ِ
همانا ارجمندترين مرگ ، كشته شدن است.
سوگند به آن كه جان پسر ابى طالب در دست اوست !
هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از جان دادن در بستر كه با طاعت خدا همراه نباشد .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۳ )
امام على عليه السلام :
إنّكُم إن لا تُقتَلُوا ، تَمُوتُوا
و الذي نَفسُ عَلِيٍّ بيدِهِ !
لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ عَلَى الرَّأسِ أيسَرُ مِن مَوتٍ على فِراشٍ .
شما اگر هم كشته نشويد ، مى ميريد .
سوگند به آن كه جان على در دست اوست !
فرود آمدن هزار ضربت شمشير بر سر آسانتر است از مردن در بستر .
( الإرشاد : ۱/۲۳۸ )
امام رضا عليه السلام ـ در توضيح اين فرموده امير المؤمنين عليه السلام - كه ضربت شمشير آسانتر از مردن در بستر است ـ فرمود :
لَضَربَةٌ بِالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتٍ على فِراشٍ ـ :
في سبيلِ اللّه ِ
منظور [ ضربت شمشير خوردن ] در راه خداست .
( مشكاة الأنوار : ۵۲۴/۱۷۵۹ )
شهادت و پاك شدن گناهان :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الشهادَةُ تُكَفِّرُ كُلَّ شَيءٍ ، إلاّ الدَّينَ
شهادت، هر چيزى را پاك مى كند ، مگر قرض را .
( كنز العمّال : ۱۱۰۹۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أوَّلُ ما يُهَراقُ مِن دمِ الشَّهيدِ ، يُغفَرُ لَهُ ذَنبُهُ كُلُّهُ ، إلاّ الدَّينَ
[ با ] نخستين قطره خونى كه از شهيد ريخته مى شود ، همه گناهان او بخشوده مى شود ، مگر قرض .
( كنز العمّال : ۱۱۱۰۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يُغفَرُ للشَّهيدِ كُلُّ ذَنبٍ ، إلاّ الدَّينَ .
همه گناهان شهيد بخشوده مى شود، مگر قرض .
( كنز العمّال : ۱۱۱۱۰ )
امام باقر عليه السلام :
كُلُّ ذَنبٍ ، يُكَفِّرُهُ القَتلُ في سَبيلِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، إلاّ الدَّينَ
؛ لا كَفّارَةَ لَهُ إلاّ أداؤهُ .
أو يَقضِي صاحِبُهُ أو يَعفُو الذي لَهُ الحَقُّ .
كشته شدن در راه خدا، هر گناهى جز قرض را ، پاك مى كند ؛
زيرا قرض جز با ادا شدن پاك نشود .
يا بايد وام دار وام خود را بپردازد و يا طلبكار از حقّ خود بگذرد .
( الكافي : ۵/۹۴/۶ )
امام صادق عليه السلام :
مَن قُتِلَ في سَبيلِ اللّه ِ، لَم يُعَرِّفهُ اللّه ُ شيئا مِن سَيِّئاتِهِ .
هركه در راه خدا كشته شود ، خداوند چيزى از گناهانش را به او نشان نمى دهد .
( وسائل الشيعة : ۱۱/۹/۱۹ )
معذّب نبودن شهيد در قبر :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن لَقِيَ العَدُوَّ فَصَبَرَ حتّى يُقتَلَ أو يَغلِبَ ، لَم يُفتَنْ في قَبرِهِ .
كسى كه با دشمن رو به رو شود و پايدارى ورزد تا كشته شود يا پيروز گردد ، در قبر خود معذّب نشود .
( كنز العمّال : ۱۰۶۶۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال درباره گرفتار نبودن شهيد در قبر ـ فرمود :
كَفى بِبارِقَةِ السُّيوفِ على رَأسِهِ فِتنَةً .
درخشش برق شمشيرها بر فراز سر او براى عذاب وى كافى است .
( كنز العمّال : ۱۱۱۳۸ و ۱۱۷۴۱ )
آرزوى شهيد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما مِن نفسٍ تَموتُ لها عندَ اللّه ِ خَيرٌ
يَسُرُّها أنّها تَرجِعُ إلَى الدنيا و لا أنَّ لَهَا الدنيا و ما فيها ،
إلاّ الشهيدَ ؛ فإنّهُ يَتَمَنّى أن يَرجِعَ فَيُقتَلَ فِي الدنيا ؛ لِما يَرى مِن فَضلِ الشهادَةِ .
هيچ كس نيست كه پس از مرگ نزد خداوند از خير بهره مند باشد
و در عين حال خوش داشته باشد كه به دنيا برگردد ، گر چه همه دنيا به او داده شود ،
مگر شهيد كه ؛ چون فضيلت شهادت را مى داند ؛ آرزو مى كند بر گردد تا در دنيا كشته شود .
( صحيح مسلم : ۳/۱۴۹۸/۱۰۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما مِن أحَدٍ يَدخُلُ الجَنَّةَ
يُحِبُّ أن يَرجِعَ إلَى الدنيا و أنّ لَهُ ما عَلَى الأرضِ مِن شَيءٍ ،
غيرَ الشهيدِ ؛ فإنّهُ يَتَمَنّى أن يَرجِعَ فَيُقتَلَ عَشرَ مَرّاتٍ ، لِما يَرى مِنَ الكَرامَةِ .
هيچ كس نيست كه به بهشت رود و
[ در عين حال ] دوست داشته باشد به دنيا برگردد و از آنچه بر روى زمين است برخوردار شود ،
مگر شهيد ؛ كه بر اثر مشاهده كرامت ( شهادت ) ؛ آرزو مى كند برگردد و ده بار كشته شود .
( صحيح مسلم : ۳/۱۴۹۸/۱۰۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما مِن نفسٍ تَموتُ لها عندَ اللّه ِ خَيرٌ
يَسُرُّها أن تَرجِعَ إلَى الدنيا ، و أنّ لَها الدنيا و ما فيها ،
إلاّ الشهيدَ ؛ فإنّهُ يَتَمَنّى أن يَرجِعَ إلَى الدنيا فَيُقتَلَ مَرَّةً اُخرى ؛ لِما يَرى مِن فَضلِ الشهادَةِ .
هيچ كس نيست كه بميرد و نزد خداوند از خيرى كه بدان خشنود است برخوردار باشد
و [ با اين حال ] دوست داشته باشد به دنيا برگردد ، گر چه دنيا و هرچه در آن است از آنِ او باشد ،
مگر شهيد ، كه بر اثر مشاهده فضيلت شهادت ، آرزو مى كند به دنيا برگردد تا يك بار ديگر كشته شود .
( كنز العمّال : ۱۰۵۴۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به جابر بن عبد اللّه انصارى ـ فرمود :
إنّ اللّه َ لَم يُكَلِّمْ أحَدا إلاّ مِن وراءِ حِجابٍ ، و كَلَّمَ أباكَ مُواجِها .
فقالَ لَهُ : سَلْني اُعطِكَ !
قالَ : أسألُكَ أن تَرُدَّني إلَى الدنيا ، حتّى اُجاهِدَ مَرَّةً اُخرى فَاُقتَلَ .
فقال : أنا لا أردّ أحدا إلى الدنيا ، سلني غيرها.
قال : أخبِرِ الأحياءَ بما نحن فيه مِنَ الثوابِ، حَتّى يجتهدوا فِي الجهاد لعلّهم يقتلون فيجيئون إلينا.
فقال تعالى : أنا رسولك إلَى المؤمنين ؛
فانزل : « و لا تحسبنّ الذين قتلوا في سبيل اللّه أمواتا » . ( آل عمران : ۱۶۹ )
خداوند با هيچ كس جز از وراى حجاب سخن نگفت ، اما با پدر تو روى در روى سخن گفت و به او فرمود :
از من بخواه تا عطايت كنم !
پدرت گفت : از تو مى خواهم كه مرا به دنيا باز گردانى ، تا بار ديگر جهاد كنم و كشته شوم .
خداوند فرمود : نه ! من كسى را به دنيا باز نمى گردانم ، از من چيز ديگرى بخواه.
او گفت: زندگان را از ثوابى كه شامل حال ماست با خبر ساز تا در جهاد بكوشند، باشد كه كشته شوند و به سوى ما آيند.
خداوند متعال فرمود: من رساننده پيام تو به مؤمنان هستم ؛
آنگاه آيه « و لا تحسبنّ الذين قتلوا فى سبيل اللّه أمواتا » را نازل فرمود .
( مستدرك الوسائل:۱۱/۱۲/۱۲۲۹۰ )
مرگ بهتر از خوارى است :
امام على عليه السلام ـ در نكوهش اصحاب خود ـ فرمود :
ما ذا تَنتَظِرُونَ ، بِنَصرِكُم و الجِهادِ على حَقِّكُم ؟!
المَوتُ خَيرٌ مِن الذُّلَّ في هذهِ الدنيا لغَيرِ الحَقِّ .
براى يارى دادن و جهاد در راه حقّ خود ، منتظر چه هستيد؟!
مرگ بهتر از آن است كه در اين دنيا تن به خوارى در برابر ناحق دهيد .
( شرح نهج البلاغة : ۶/۹۰ )
امام حسين عليه السلام ـ در مسير خود به كربلا ـ فرمود :
إنّي لا أرَى المَوتَ ، إلاّ سعادَةً ، و لاَ الحياةَ مَع الظالِمينَ ، إلاّ بَرَما .
من ، مرگ را ، چيزى جز سعادت و زندگى در كنار ستمگران را ، چيزى جز ملالت ، نمى دانم .
( تحف العقول : ۲۴۵ )
ثواب شهادت طلبى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن طَلَبَ الشهادَةَ صادِقا ، اُعطِيَها و لَو لَم تُصِبْهُ .
هركه به راستى خواهان شهادت باشد ، [ ثواب آن ] به او داده مى شود ، هر چند به شهادت نرسد .
( صحيح مسلم : ۳/۱۵۱۷/۱۵۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن سَألَ اللّه َ الشهادَةَ بصِدقٍ ، بَلَّغَهُ اللّه ُ مَنازِلَ الشُّهَداءِ و إن ماتَ على فِراشِهِ .
هركه صادقانه از خداوند شهادت را مسألت كند ، خداوند او را به منزلتهاى شهيدان برساند ، هر چند در بستر خود بميرد .
( صحيح مسلم : ۳/۱۵۱۷/۱۵۷ )
نقش نيّت در شهادت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كَم مِمَّن أصابَهُ السِّلاحُ ، ليسَ بشَهيدٍ و لا حَميدٍ
و كَم مِمَّن قد ماتَ على فِراشِهِ ، حَتفَ أنفِهِ عندَ اللّه ِ صِدِّيقٌ شَهيدٌ ! .
بسا كسانى كه با جنگ افزار كشته شوند ، امّا نه شهيد باشند و نه قابل ستايش
و بسا كسانى كه در بستر خود به مرگ طبيعى بميرند ، اما نزد خداوند صدّيق و شهيد به شمار آيند .
( كنز العمّال : ۱۱۲۰۰ )
نخستين شهيد اسلام :
امام على عليه السلام :
أوَّلُ مَن هَشَمَ مِن العَرَبِ جَميعا ، جَدُّنا هاشِمٌ
و أوَّلُ مَن عَرقَبَ ، جعفرُ بنُ أبي طالبٍ ذُو الجَناحَينِ يَومَ مُؤتَةَ
و أوَّلُ مَنِ ارتَبَطَ فَرَسا في سَبيلِ اللّه ِ تباركَ و تعالى ، المِقدادُ بنُ الأسوَدِ الكِنْديُّ
و أوَّلُ مَن رَمى سَهما في سَبيلِ اللّه ِ تباركَ و تعالى ، سعدُ بنُ أبي وَقّاصٍ
و أوّلُ شَهيدٍ في الإسلامِ ، مهجعٌ .
نخستين عربى كه به مردم خود تريد آبگوشت داد، جدّ ما هاشم است
و نخستين كسى كه اسبش را پى نمود، جعفر بن ابى طالب ذو الجناحين (صاحب دو بال) است كه در جنگ موته اين كار را كرد
و نخستين كسى كه در راه خداوند تبارك و تعالى اسبى را مجهّز و آماده كرد، مقداد بن اسود كِندى است
و نخستين كسى كه در راه خداوند تبارك و تعالى تيرى رها كرد سعد بن ابى وقّاص است
و نخستين شهيد اسلام مهجع است .
( الجعفريّات : ۲۴۰ )
آنچه حكم شهادت دارد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن اُرِيدَ مالُهُ بغَيرِ حَقٍّ فَقاتَلَ فقُتِلَ ؛ فهُو شَهيدٌ .
چنانچه بخواهند مال كسى را به ناحق بگيرند و او [ در راه دفاع از آن ] بجنگد و كشته شود ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۲۰۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قُتِلَ دُونَ أهلِهِ ظُلما ؛ فهُو شَهيدٌ
و مَن قُتِلَ دُونَ مالِهِ ظُلما ؛ فهُو شَهيدٌ
و مَن قُتِلَ دُونَ جارِهِ ظُلما ؛ فهُو شَهيدٌ
و مَن قُتِلَ في ذاتِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ؛ فهُو شَهيدٌ
هركه در راه دفاع از خانواده خود به ستم كشته شود ؛ شهيد است
و هركه در راه دفاع از مال خود مظلومانه كشته شود ؛ شهيد است
و هركه در راه دفاع از همسايه خود به ستم كشته شود ؛ شهيد است
و هركه به خاطر خداوند عزّ و جلّ كشته شود ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۲۳۷ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قاتَلَ دُونَ نفسِهِ حتّى يُقتَلَ ؛ فهُو شَهيدٌ .
هركه در راه دفاع از جان خود بجنگد و كشته شود ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۲۳۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قُتِلَ دُونَ مَظلِمَتِهِ ؛ فهُو شَهيدٌ .
هركه در راه دفع ستم از خود كشته شود ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۲۰۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قُتِلَ دُونَ مالِهِ ؛ فهُو شَهيدٌ
هركه در راه دفاع از مالِ خود كشته شود ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۱۹۷ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
قاتِلْ دُونَ مالِكَ حتّى تَحُوزَ مالَكَ أو تُقتَلَ ؛
فَتَكُونَ مِن شُهَداءِ الآخِرَةِ .
در راه دفاع از مال و دارايى خود بجنگ تا آن را به دست آورى يا كشته شوى ؛
در اين صورت از شهيدان آخرت خواهى بود .
( كنز العمّال : ۱۱۱۷۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
نِعمَ المِيتَةُ ، أن يَمُوتَ الرَّجُلُ دُونَ حَقِّهِ .
چه خوب مرگى است ، مُردن مَرد در راه دفاع از حقّ خويش .
( كنز العمّال : ۱۱۲۰۹ - وسائل الشيعة : ۱۱ / ۹۱ باب ۴۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن عَشِقَ فَكَتَمَ و عَفَّ فَماتَ ؛ فهُو شَهيدٌ .
هركه عاشق شود و عشق خود را بپوشاند و پاكدامنى ورزد و [ از اندوه آن] بميرد ؛ شهيد است .
( كنز العمّال : ۱۱۲۰۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الشُّهَداءُ ، خَمسَةٌ :
المَطعُونُ و المَبطونُ و الغَرِقُ و صاحِبُ الهَدْمِ و الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .
شهدا ، پنج دسته اند :
كسى كه به بيمارى طاعون درگذرد و كسى كه بر اثر قولنج بميرد و كسى كه زير آوار رود و كسى كه غرق شود يا در راه خداوند عزّ و جلّ به شهادت رسد .
( صحيح مسلم : ۳/۱۵۲۱/۱۶۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الطاعونُ ، شَهادَةٌ لِكُلِّ مُسلمٍ .
[مرگ با] طاعون ، براى هر مسلمانى شهادت است.
( صحيح مسلم : ۳/۱۵۲۲/۱۶۶ )
امام على عليه السلام :
عن رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ في حديثِ عِيادَتِهِ مَع أصحابِهِ لِعبدِ اللّهِ بنِ رَواحَةَ ـ: مَنِ الشهيدُ مِن اُمَّتي ؟
فقالوا : أ ليسَ هُو الذي يُقتَلُ في سَبيلِ اللّه ِ مُقبِلاً غَيرَ مُدبِرٍ ؟
فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنَّ شُهَداءَ اُمَّتي إذا لَقليلٌ !
الشهيدُ : الذي ذَكَرتُم و الطَّعِينُ و المَبطونُ و صاحِبُ الهَدْمِ و الغَرِقُ و المَرأةُ تَموتُ جَمْعا .
قالوا : و كيفَ تَموتُ جَمعا ، يا رسولَ اللّه ِ ؟!
قالَ : يَعتَرِضُ وَلَدُها في بَطنِها .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ هنگام عيادت به همراه اصحابش از عبد اللّه بن رواحه ـ فرمود : شهيد امّت من كيست ؟
اصحاب عرض كردند : همان كسى نيست كه در راه خدا مى جنگد و به دشمن پشت نمى كند تا كشته شود؟
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در اين صورت شهداى امّت من اندكند !
شهيد كسى است كه شما گفتيد و نيز كسى كه بر اثر طاعون در گذرد و كسى كه بر اثر قولنج بميرد و كسى كه زير آوار رَوَد يا غرق شود و زنى كه جمعا بميرد .
عرض كردند : اى رسول خدا ! يعنى چه جمعا بميرد ؟
فرمود بچه اش در شكم او گير كند [ و بميرد ] .
( بحار الأنوار : ۸۱/۲۴۵/۳۰ )
امام على عليه السلام :
ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فَعَفَّ .
مجاهدى كه در راه خدا به شهادت رسيده باشد ، پاداشش بيشتر از كسى نيست كه بتواند [ گناه كند ] و پاكدامنى ورزد .
( نهج البلاغة : الحكمة ۴۷۴ )
مؤمن در هر حالى شهيد است :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن ماتَ على حُبِّ آلِ محمّدٍ ، ماتَ شَهيدا .
هركه بر دوستى آل محمّد بميرد ، شهيد مرده است .
( بحار الأنوار : ۶۸/۱۳۷/۷۶ )
امام على عليه السلام :
المؤمنُ على أيِّ حالٍ ماتَ و في أيِّ ساعَةٍ قُبِضَ ؛ فهُو شَهيدٌ .
مؤمن در هر حالى كه بميرد و در هر لحظه و ساعتى كه جانش گرفته شود ؛ شهيد است .
( بحار الأنوار : ۶۸/۱۴۰/۸۲ )
امام على عليه السلام :
مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ؛ ماتَ شَهيدا
و وَقَعَ أجرُهُ عَلَى اللّه ِ و استَوجَبَ ثَوابَ ما نَوى مِن صالِحِ عَمَلِهِ
و قامَتِ النِّيَّةُ مَقامَ إصلاتِهِ .لِسَيفِهِ
هركه در بستر خود بميرد ، در حالى كه به حق پروردگارش و حق رسول او و اهل بيت رسولش معرفت داشته باشد ، شهيد مُرده است
و اجرش با خداست و سزاوار پاداشِ كِردار نيكويى است كه [ انجام آن را ] در نيّت داشته
و اين نيّت جاى شمشير كشيدن او را مى گيرد .
( إصْلاتُ السيف : سَلّه - نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۰ )
بحار الأنوار ـ به نقل از زيد بن اَرقم ـ :
قال الحسينُ بنُ عليٍّ عليه السلام : ما مِن شِيعَتِنا ، إلاّ صِدِّيقٌ شَهيدٌ .
قلتُ : أنّى يكونُ ذلكَ و هُم يَمُوتُونَ على فُرُشِهِم ؟!
فقالَ : أ ما تَتلُو كتابَ اللّه ِ :
« الذينَ آمَنُوا بِاللّه ِ و رُسُلِهِ أُولئكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ و الشُّهَداءُ عِندَ رَبِّهِم » ؟!
ثُمّ قالَ عليه السلام : لَو لَم تَكُنِ الشهادَةُ إلاّ لِمَن قُتِلَ بِالسَّيفِ ؛ لأَقَلَّ اللّه ُ الشُّهَداءَ .
امام حسين عليه السلام فرمود : هيچ يك از شيعيان ما نيست ، مگر اين كه صدّيق و شهيد است .
عرض كردم : چگونه چنين چيزى ممكن است ، در حالى كه آنان در بسترهاى خود مى ميرند؟!
حضرت فرمود : مگر كتاب خدا را نخوانده اى :
« كسانى كه به خدا و فرستادگان او ايمان آورده اند ، همانان صدّيقان و شهيدان در نزد پروردگارشان هستند »؟! ( الحديد : ۱۹ )
سپس فرمود : اگر شهادت فقط اختصاص به كسانى داشت كه با شمشير كشته شوند ؛ در آن صورت خداوند شهدا را تقليل داده بود.
( بحار الأنوار : ۸۲/۱۷۳/۶ )
امام زين العابدين عليه السلام :
مَن ماتَ على مُوالاتِنا في غَيبةِ قائمِنا ، أعطاهُ اللّه ُ أجرَ ألفِ شَهيدٍ مِثلِ شُهَداءِ بَدرٍ واُحُدٍ .
هركه در زمان غيبت قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد ، خداوند پاداش هزار شهيد ، مانند شهيدان بدر و اُحد، به او عطا كند .
( بحار الأنوار : ۸۲/۱۷۳/۶ )
امام صادق عليه السلام :
مَن ماتَ منكُم على هذا الأمرِ ، شهيدٌ بِمَنزِلَةِ الضارِبِ بِسَيفِهِ في سَبيلِ اللّه ِ .
هركه از شما با اعتقاد به اين امر (ولايت ) بميرد ، شهيد است و به منزله كسى است كه در راه خدا شمشير زند .
( فضائل الشيعة : ۷۳/۳۷ )
بحار الأنوار ـ به نقل از ابو بصير ـ :
امام صادق عليه السلام به من فرمود :
يا أبا محمّدٍ ! إنّ المَيِّتَ على هذا الأمرِ ، شَهيدٌ .
قلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، و إن ماتَ على فِراشِهِ ؟
قالَ : و إن ماتَ على فِراشِهِ ، فإنّهُ حَيٌّ يُرزَقُ .
اى ابو محمّد! هركه با اعتقاد به اين امر (امامت و ولايت ) بميرد ، شهيد است .
عرض كردم : فدايت شوم ، حتى اگر در بسترش بميرد؟
فرمود : حتى اگر در بسترش بميرد . او زنده است و [ نزد خدا ] روزى مى خورد .
( بحار الأنوار : ۶۸/۱۴۲/۸۶ )
مجمع البيان ـ به نقل از منهال قصّاب ـ :
فقالَ : إنّ المؤمنَ شَهيدٌ
وَ قَرأ هذهِ الآيةَ :
« و الذينَ آمَنُوا بِاللّه ِ و رُسُلِهِ ، اُولئكَ همُ الصِّدِّيقُونَ و الشُّهَداءُ عِندَ رَبِّهِم » .
به امام صادق عليه السلام عرض كردم : دعا كنيد كه خداوند شهادت را روزى من كند .
حضرت فرمود : همانا مؤمن، شهيد است
و سپس اين آيه را تلاوت فرمود :
« و كسانى كه به خدا و فرستادگان او ايمان آورده اند ، همانان صدّيقان و شهيدان در نزد پروردگارشان هستند » . ( الحديد : ۱۹ )
( مجمع البيان : ۹/۳۵۹ )
برترين شهيدان :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أفضَلُ الشُّهَداءِ ، الذين يُقاتِلُونَ في الصفِّ الأوَّلِ . فلا يَلفِتُونَ وُجوهَهُم حتّى يُقتَلُوا .
اُولئكَ يَتَلَبَّطُونَ في الغُرَفِ العُلى مِنَ الجَنَّةِ . يَضحَكُ إلَيهِم ربُّكَ .
فإذا ضَحِكَ رَبُّكَ إلى عَبدٍ في مَوطِنٍ ، فلا حِسابَ علَيهِ .
برترين شهيدان، كسانى هستند كه در صف مقدّم مى جنگند و [ از دشمن ] روى بر نمى گردانند تا آن كه كشته شوند .
اينان در بالا خانه هاى بهشت مى آرمند . پروردگارشان به روى آنان مى خندد
و هرگاه پروردگارت در جايى به بنده اى لبخند زند ، حسابرسى ندارد .
( يَتَلَبَّطون : بفتح الياء والتاء و اللام و تشديد الباء، معناه يتمرّغون. (النهاية: ۴/۲۲۶) - كنز العمّال : ۱۱۱۲۰ )
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به معاويه ـ نوشت:
أ لا تَرى ـ غَيرَ مُخبِرٍ لكَ ، و لكنْ بِنِعمَةِ اللّه ِ اُحَدِّثُ .
أنّ قَوما استُشهِدُوا في سَبيلِ اللّه ِ تعالى مِن المُهاجِرِينَ و الأنصارِ و لِكُلٍّ فَضلٌ ،
حتّى إذَا استُشهِدَ شَهيدُنا ، قِيلَ : سَيّدُ الشُّهَداءِ
و خَصَّهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، بِسَبعِينَ تَكبيرَةً ، عندَ صلاتِهِ علَيهِ ؟! .
نه اين كه بخواهم به تو خبر دهم، بلكه به انگيزه ياد كردن نعمت خداوند مى گويم .
مگر نمى بينى كه گروهى از مهاجران و انصار در راه خداوند متعال شهيد شدند و هر يك از آنان را [ به جاى خود ] ارزش و فضيلتى است ،
اما وقتى شهيد ما ( حمزه ) به شهادت رسيد ، سيد الشهدا نام گرفت
و رسول خدا صلى الله عليه و آله ، در هنگام نماز خواندن بر او ، اختصاصا هفتاد تكبير گفت ؟!
( نهج البلاغة : الكتاب ۲۸ )
امام باقر عليه السلام :
على قائمةِ العَرشِ مَكتوبٌ :
حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ و سَيّدُ الشُّهَداءِ .
بر ستون عرش نوشته شده است :
حمزه، شير خدا و شير رسول خدا و سيّد شهيدان است .
( بحار الأنوار : ۲۲/۲۸۰/۳۵ )
ثواب مجروحِ در راه خدا :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن جُرِحَ في سَبيلِ اللّه ِ ، جاءَ يَومَ القِيامَةِ
رِيحُهُ كَرِيحِ المِسكِ و لَونُهُ لَونُ الزَّعفَرانِ علَيهِ طابَعُ الشُّهَداءِ
و مَن سَألَ اللّه َ الشهادَةَ مُخلِصا ، أعطاهُ اللّه ُ أجرَ شَهيدٍ و إن ماتَ على فِراشِهِ .
هر كس در راه خدا مجروح شود ، در روز قيامت
بويش همچون بوى مشك باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهيدان بر اوست
و هر كس شهادت را خالصانه از خداوند بخواهد ، خداوند اجر شهيد به وى دهد ، هر چند در بسترش بميرد .
( كنز العمّال : ۱۱۱۴۴ )
شهيدان اهل بيت عليهم السلام :
امام حسن عليه السلام :
لقد حَدَّثَني حَبِيبي جَدّي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آلهأنّ الأمرَ
يَملِكُهُ اثنا عَشَرَ إماما مِن أهلِ بيتِهِ و صَفوَتِهِ .
ما مِنّا ، إلاّ مَقتولٌ أو مَسمومٌ .
جدّ محبوبم رسول خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود كه
امر امامت را دوازده امام از اهل بيت و برگزيدگان او به عهده خواهند گرفت .
هيچ يك از ما نيست ، مگر آن كه يا كشته مى شود يا مسموم .
( بحار الأنوار : ۲۷/۲۱۷/۱۸ )
امام صادق عليه السلام :
و اللّه ما مِنّا ، إلاّ مَقتولٌ شَهيدٌ .
به خدا سوگند كه هيچ يك از ما نيست ، مگر اين كه كشته و شهيد مى شود .
( بحار الأنوار : ۲۷/۲۰۹/۷ )
امام رضا عليه السلام :
ما مِنّا ، إلاّ مَقتولٌ
هيچ يك از ما نيست ، مگر آن كه كشته مى شود .
(عيون أخبار الرِّضا : ۲/۲۰۳/۵ )
میزان الحکمه،جلد ششم.