عفت در احادیث
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ 0عناوین
تشويق به عفّت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الحَيِيَّ المُتَعفِّفَ و يُبغِضُ البَذِيَّ السّائلَ المُلحِفَ .
خداوند شخص با حياى با مناعت طبع را دوست دارد و از سائل وقيح سمج نفرت دارد.
( الأمالي للطوسي : ۳۹/۴۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثَلاثَةٌ كُلُّهُم حَقٌّ عَلى اللّه ِ عَونُهُ :
الغازي في سَبيلِ اللّه ِ و المُكاتِبُ الّذي يُريدُ الأداءَ و النّاكِحُ الّذي يُريدُ التَّعَفُّفَ .
سه نفرند كه خداوند حتما كمكشان مى كند :
جنگاورِ در راه خدا و بنده مكاتَبى كه بخواهد بهاى آزادى خود را بپردازد و كسى كه به قصد عفّت ورزى از گناه ازدواج كند.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۴۱/۲۵۱۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ عَبدَهُ المُؤمِنَ الفَقيرَ المُتَعفِّفَ أبا العِيالِ .
خداوند، بنده مؤمنِ تهيدستِ عفيفِ عيالوارِ خود را دوست دارد.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۳۸/۴۱۲۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن طالَبَ حَقّا فلْيَطلُبْهُ في عَفافٍ وافٍ ، أو غَيرِ وافٍ .
كسى كه حقّى را مطالبه مى كند ، بايد آن را با عفّت و مناعت طبع مطالبه نمايد ، عفت كامل يا ناقص . [ هنگام مطالبه حقّ خود به گناه نيفتد . ]
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۰۹/۲۴۲۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در اين دعا ـ مى خواند :
اللّهُمَّ ! إنّي أسألُكَ الهُدى و التُّقى و العَفافَ و الغِنى .
بار خدايا ! من از تو راهنمايى و پرهيزگارى و عفّت و بى نيازى مسألت دارم .
( سنن الترمذيّ : ۵/۵۲۲/۳۴۸۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ پس از آن كه هر چه را [ از بيت المال ] نزد آن حضرت بود ، به خواهش انصار به آنها داد و ديگر چيزى باقى نماند ـ فرمود :
ما يَكونُ عِندي مِن خَيرٍ، فلَن أدَّخِرَهُ عَنكُم
و مَن يَستَعفِفْ ، يُعِفَّهُ اللّه ُ
و مَن يَستَغنِ ، يُغنِهِ اللّه ُ .
آن چه از مال و دارايى نزد من باشد ، هرگز از شما مخفى و دريغ نمى دارم .
هر كه پاكدامنى و مناعت جويد، خداوند او را پاكدامن و با مناعت گرداند
و هر كه بى نيازى طلبد ، خداوند بى نيازش گرداند .
( سنن أبي داوود : ۲/۱۲۷/۱۶۴۴ )
كتاب من لا يحضره الفقيه:
كانَتِ امرَأةٌ عَلى عَهدِ داوودَ عليه السلام يأتيها رَجُلٌ يَستَكرِهُها عَلى نَفسِها .
فَألقى اللّه ُ عزَّ و جلَّ في قَلبِها ، فقالَت لَهُ : إنَّكَ لا تَأتِيني مَرَّةً إلاّ و عِندَ أهلِكَ مَن يَأتيهِم .
قالَ : فذَهَبَ إلى أهلِه . فوَجَدَ عِندَ أهلِهِ رَجُلاً .
فأتى بِهِ داوودَ عليه السلام ، فقالَ: يا نَبِيَّ اللّه ِ! اُتِيَ إلَيَّ ما لَم يُؤتَ إلى أحَدٍ .
قالَ : و ما ذاكَ ؟
قالَ : وَجَدتُ هذا الرَّجُلَ عِندَ أهلي .
فأوحَى اللّه ُ تَعالى إلى داوودَ عليه السلام : قُلْ لَهُ : كما تَدينُ ، تُدانُ .
در روزگار داوود عليه السلام زنى بود كه مردى نزد او مى رفت و به زور از وى كام مى گرفت .
خداوند عزّ و جلّ در دل آن زن چنين افكند ،كه به آن مرد بگويد : هر بار كه تو نزد من مى آيى ، مردى هم به سراغ زن تو مى رود .
آن مرد سراغ زن خود رفت . ديد مردى پيش اوست .
او را نزد داوود عليه السلام آورد و گفت : اى پيامبر خدا ! بلايى سرم آمده كه بر سر احدى نيامده است .
داود عليه السلام فرمود: آن بلا چيست ؟
مرد گفت : اين مرد را پيش زنم يافتم .
پس خداوند متعال به داوود عليه السلام وحى فرمود كه : به او بگو: از هر دست بدهى ، از همان دست پس مى گيرى.
( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴/۲۱/۴۹۸۶ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، العَفافُ .
برترين عبادت ، عفّت است.
( الكافي : ۲/۷۹/۳ )
امام على عليه السلام :
ألا و إنَّ لِكُلِّ مَأمومٍ إماما يَقتَدي بِهِ و يَستَضيءُ بِنورِ عِلمِهِ .
ألا و إنَّ إمامَكُم قَدِ اكتَفى مِن دُنياهُ بِطِمرَيهِ و مِن طُعمِهِ بِقُرصَيهِ .
ألا و إنَّكُم لا تَقدِرونَ عَلى ذلكَ و لكِنْ أعِينوني بِوَرَعٍ و اجتِهادٍ و عِفَّةٍ و سَدادٍ
هان هر پيروى را پيشوايى است كه به او اقتدا مى كند و از نور دانشش پرتو مى گيرد .
بدانيد كه پيشواى شما از دنياى خود به دو جامه كهنه و فرسوده و از خوراكش به دو گرده نان بسنده كرده است .
البته شما از عهده چنين كارى بر نمى آييد ، اما با پارسايى و سخت كوشى [ در عبادت ] و عفّت و درستكارى مرا يارى رسانيد.
( نهج البلاغة : الكتاب ۴۵ )
امام على عليه السلام :
ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ ، بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ .
لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائكَةِ .
كسى كه در راه خدا جهاد كند و شهيد شود ، اجرش بزرگتر از كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد .
انسان پاكدامن نزديك است كه فرشته اى از فرشتگان خدا شود.
( نهج البلاغة : الحكمة ۴۷۴ )
امام على عليه السلام :
العِفَّةُ ، شِيمَةُ الأكياسِ ، الشَّرَهُ ، سَجِيَّةُ الأرجاسِ .
عفّت ، خوى زيركان است .
سيرى نا پذيرى ، خصلت پليدان است.
( غرر الحكم: ۷۲۹ـ۷۳۰ )
امام على عليه السلام :
العِفَّةُ ، رَأسُ كُلِّ خَيرٍ .
عفّت ، در رأس همه خوبيهاست.
(غرر الحكم : ۱۱۶۸ )
امام على عليه السلام :
العِفَّةُ ، أفضَلُ الفُتُوَّةِ .
عفّت ، برترين جوانمردى است.
(غرر الحكم : ۵۲۹ )
امام على عليه السلام :
العَفافُ ، أفضَلُ شِيمَةٍ .
عفّت ، برترين خصلت است.
( غرر الحكم : ۵۶۷ )
امام على عليه السلام :
العَفافُ ، يَصونُ النَّفسَ و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا .
عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستيها دور نگه مى دارد.
(غرر الحكم : ۱۹۸۹ )
امام على عليه السلام :
العَفافُ ، زَهادَةٌ .
عفّت ، پارسايى است.
(غرر الحكم : ۳۵ )
امام على عليه السلام :
العَفافُ ، زينَةُ الفَقرِ .
عفّت ( مناعت طبع ) ، زيورِ نادارى است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۶۸ )
امام على عليه السلام :
عَلَيكَ بِالعَفافِ ؛
فإنَّهُ أفضَلُ ، شِيَمِ الأشرافِ .
بر تو باد عفّت ؛
كه آن برترين خوى مردمان شرافتمند است.
(غرر الحكم : ۶۱۲۲ )
امام على عليه السلام :
العَفافُ ، أشرَفُ الأشرافِ .
عفّت ، شريفترين صفات شريف است.
(غرر الحكم : ۱۵۱۱ )
امام على عليه السلام :
زَكاةُ الجَمالِ ، العَفافُ .
زكات زيبايى ، عفّت است .
(غرر الحكم : ۵۴۴۹ )
امام على عليه السلام :
عَلَيكَ بِالعِفَّةِ ؛
فإنَّها نِعمَ القَرينُ .
بر تو باد عفت ؛
كه نيكو همدمى است.
(غرر الحكم : ۶۰۹۹ )
امام على عليه السلام ـ در توصيف پرهيزگاران ـ فرمود :
حاجاتُهُم ، خَفيفَةٌ و أنفُسُهُم ، عَفيفَةٌ .
نيازهايشان ، سبك است و جانهايشان ، عفيف و با مناعت.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ )
امام على عليه السلام :
الحِرفَةُ مَعَ العِفَّةِ ، خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ الفُجورِ .
تنگدستى همراه با عفّت ، بهتر از توانگرى توأم با زشت كارى است.
( نهج البلاغة: الكتاب۳۱ )
امام صادق عليه السلام :
عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ ، تَعِفَّ نِساؤكُم .
نسبت به زنان مردم عفّت ورزيد ، تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند.
( الخصال : ۵۵/۷۵ )
ترغيب به عفّت از شكم بارگى و شهوترانى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أحَبُّ العَفافِ إلَى اللّه ِ تَعالى ، عَفافُ البَطنِ و الفَرجِ .
محبوبترين عفّت نزد خداوند متعال ، عفّت شكم و شرمگاه است .
( تنبيه الخواطر : ۲/۳۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أكثَرُ ما تَلِجُ بِهِ اُمَّتيَ النّارَ الأجوَفانِ :
البَطنُ و الفَرجُ .
بيشتر امت من به سبب دو ميان تهى به آتش مى روند :
شكم و شرمگاه.
( الكافي : ۲/۷۹/۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثَلاثٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمَّتي مِن بَعدي :
الضَّلالَةُ بَعدَ المَعرِفَةِ و مُضِلاّتُ الفِتَنِ و شَهوَةُ البَطنِ و الفَرجِ .
بعد از مرگم ، از سه چيز بر امّتم بيم دارم :
گمراهى بعد از شناخت ، فتنه هاى گمراه كننده و شهوتِ شكم و شرمگاه.
( الكافي : ۲/۷۹/۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ موسى صلّى اللّه ُ عليهِ و سَلَّمَ آجَرَ نَفسَهُ ثَمانِيَ سِنينَ أو عَشرا عَلى عِفَّةِ فَرجِهِ و طَعامِ بَطنِهِ .
موسى عليه السلام در قبال پاك نگه داشتن شرمگاه و غذاى شكمش خود را به مدت هشت يا ده سال به مزدورى درآورد.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۱۷/۲۴۴۴ )
امام على عليه السلام :
إذا أرادَ اللّه ُ بِعَبدٍ خَيرا ، أعَفَّ بَطنَهُ و فَرجَهُ .
هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد ، شكم و شرمگاه او را پاك نگه مى دارد.
( غرر الحكم : ۴۱۱۴ )
امام باقر عليه السلام :
ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ .
خداوند به چيزى برتر از عفّت شكم و شرمگاه عبادت نشده است.
( الكافي : ۲/۷۹/۱ )
الكافى : امام باقر عليه السلام ـ خطاب به مردى كه عرض كرد: من در كار عبادت ضعيف هستم و كم روزه مى گيرم ، اما اميدوارم [و سعى مى كنم ] كه جز حلال نخورم ـ فرمود :
أيُّ الاجتِهادِ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ ؟
چه كوشش و عبادتى بهتر از عفّت شكم و شرمگاه است؟
در نقل كتاب محاسن نقل شده است:
قَليلُ الصَّلاةِ قَليلُ الصَّـومِ و لكِن أرجو أن لا آكُلَ إلاّ حَلالاً و لا أنكَحَ إلاّ حَلالاً .
فقالَ : و أيُّ جِهادٍ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ ؟
كم نماز و كم روزه هستم . ولى اميدوارم [ و سعى مى كنم ] كه جز حلال نخورم و جز با حلال [ خود ]نزديكى نكنم .
حضرت فرمود: چه جهادى برتر از پاك نگه داشتن شكم و شرمگاه است؟
( الكافي : ۲/۷۹/۴- المحاسن : ۱/۴۵۵/۱۰۵۲ )
ريشه عفّت :
امام على عليه السلام :
أصلُ العَفافِ ، القَناعَةُ و ثَمَرَتُها ، قِلَّةُ الأحزانِ .
ريشه عفّت ، قناعت است و ميوه اش ، كم شدن اندوهها.
( مطالب السؤول : ۵۰ )
امام على عليه السلام :
مَن قَنَعَت نَفسُهُ ، أعانَتهُ عَلى النَّزاهَةِ و العَفافِ
هر كه نفْسش قانع شد، او را در راه پاكى و عفّت كمك كرد.
( غرر الحكم : ۸۶۶۳ )
امام على عليه السلام :
الرِّضا بِالكَفافِ ، يُؤَدّي إلَى العَفـافِ .
خرسند بودن به كفاف ، منجرّ به عفاف (عفّت از مال حرام ) مى شود.
(غرر الحكم : ۱۵۱۲ )
امام على عليه السلام :
قَدرُ الرَّجُلِ ، عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ··· و عِفَّتُهُ ، عَلى قَدرِ غَيرَتِهِ .
ارزش و اندازه مرد ، به اندازه همّت اوست··· و پاكدامنى او ، به اندازه غيرتش.
( نهج البلاغة : الحكمة ۴۷ )
امام على عليه السلام :
دَليلُ غَيرَةِ الرَّجُلِ ، عِفَّتُهُ .
دليلِ غيرتِ مرد ، عفّت اوست.
(غرر الحكم : ۵۱۰۴ )
امام على عليه السلام :
مَن عَقَلَ ، عَفَّ .
هر كه خردمند باشد، خويشتندار گردد.
(غرر الحكم : ۷۶۴۶ )
جانمايه عفّت :
امام على عليه السلام :
الصَّبرُ عَنِ الشَّهوَةِ ، عِفَّةٌ و عَنِ الغَضَبِ ، نَجدَةٌ .
خويشتندارى از شهوت ، عفّت است و خويشتندارى از خشم ، شجاعت.
(غرر الحكم : ۱۹۲۷ )
امام على عليه السلام :
الفَضائلُ ، أربَعَةُ أجناسٍ :
أحَدُها ، الحِكمَةُ و قِوامُها في الفِكرَةِ
و الثّاني ، العِفَّةُ و قِوامُها في الشَّهوَةِ
و الثّالِثُ ، القُوَّةُ و قِوامُها في الغَضَبِ
و الرّابِعُ ، العَدلُ و قِوامُهُ في اعتِدالِ قُوَى النَّفسِ .
فضايل چهار گونه اند :
اول ، حكمت كه جانمايه آن انديشه است .
دوم ، عفّت كه جانمايه اش شهوت است .
سوم ، قدرت كه جانمايه اش خشم است .
و چهارم ، عدالت كه جانمايه اش اعتدال قواى نفس است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۸۱/۶۸ )
ميوه عفّت :
امام على عليه السلام :
العِفَّةُ ، تُضَعِّفُ الشَّهوَةَ .
عفّت ، شهوت را ناتوان مى كند.
(غرر الحكم : ۲۱۴۸ )
امام على عليه السلام :
ثَمَرَةُ العِفَّةِ ، القَناعَةُ .
ميوه عفّت ، قناعت است.
(غرر الحكم : ۴۶۳۷ )
امام على عليه السلام :
ثَمَرَةُ العِفَّةِ ، الصِّيانَةُ .
ميوه پاكدامنى ، مصونيّت يافتن است.
(غرر الحكم : ۴۵۹۳ )
امام على عليه السلام :
مَن عَفَّ ، خَفَّ وِزرُهُ و عَظُمَ عِندَ اللّه ِ قَدرُهُ .
هر كه عفّت ورزد، بار گناهانش سبك شود و منزلتش نزد خداوند بالا رود.
(غرر الحكم : ۸۵۹۷ )
امام على عليه السلام :
مَن عَفَّت أطرافُهُ ، حَسُنَت أوصـافُهُ .
هر كه اعضا و جوارحش را پاك نگه دارد ، اوصاف و اخلاقش نيكو گردد.
(غرر الحكم : ۹۰۵۰)
امام على عليه السلام :
لَم يَتَحَلَّ بِالعِفَّةِ ، مَنِ اشتَهى ما لا يَجِدُ .
هر كه آنچه را نمى يابد بخواهد، به زيور عفّت و مناعت آراسته نباشد.
(غرر الحكم : ۷۵۵۲ )
امام على عليه السلام :
النَّزاهَةُ ، آيَةُ العِفَّةِ .
دورى از آلودگيها ، نشانه پاكدامنى است.
(غرر الحكم : ۸۳۱ )
امام على عليه السلام :
بِالعَفافِ ، تَزكو الأعمالُ .
با عفت است كه اعمال پاكيزه مى شود ( رشد مى يابد و پاداش آنها زياد مى گردد . )
( غرر الحكم : ۴۲۳۸ )
امام على عليه السلام :
مَن اُتحِفَ العِفَّةَ و القَناعَةَ ، حالَفَهُ العِزُّ
به هر كس تحفه پاكدامنى و قناعت پيشكش شد ، عزّت و سرافرازى هم پيمان او گشت.
(غرر الحكم : ۹۱۸۵ )
شاخه هاى عفّت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمّا العَفافُ فيَتَشَعَّبُ مِنهُ ، الرِّضا و الاستِكانَةُ و الحَظُّ و الرّاحَةُ و التَّفَقُّدُ و الخُشوعُ و التَّذَكُّرُ و التَّفَكُّرُ و الجُودُ و السَّخاءُ .
فهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعَفافِه رِضىً بِاللّه ِ و بِقِسمِهِ .
آنچه از عفّت منشعب مى شود ، خشنودى است و خضوع و بهره مندى و آسايش و دلجويى و فروتنى و تذكّر و تفكّر و بخشندگى و سخاوت .
اينها خصالى است كه به سبب پارسايى براى خردمندى كه از خدا و قسمت او خشنود است حاصل مى شود.
( تحف العقول : ۱۷ )
بزرگترين عفّت :
امام على عليه السلام :
القَناعَةُ ، أفضَلُ العِفَّتَينِ .
قناعت ، برترينِ دو عفّت است.
(غرر الحكم : ۱۶۸۵ )
امام على عليه السلام :
ألا و إنَّ القَناعَةَ و غَلَبَةَ الشَّهوَةِ ،مِن أكبَرِ العَفافِ .
بدانيد كه قناعت و چيره گشتن بر شهوت ، بزرگترين عفّت است .
(غرر الحكم : ۲۷۶۰ )
امام على عليه السلام :
عَلى قَدرِ العِفَّةِ ، تَكونُ القَناعَةُ .
قناعت ، هم سنگ عفّت است.
( غرر الحكم : ۶۱۷۹ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لِمَن عَرَفَ نَفسَهُ ، أن يَلزَمَ القَناعَةَ و العِفَّةَ .
كسى كه خود را بشناسد ، بايد به قناعت و عفّت چنگ زند.
(غرر الحكم : ۱۰۹۲۷ )
امام على عليه السلام ـ در سفارش به محمّد بن ابى بكر آن گاه كه او را به حكومت مصر گماشت ـ فرمود :
يا مُحَمَّدَ بنَ أبي بَكرٍ ! اِعلَم أنَّ أفضَلَ العِفَّةِ ، الوَرَعُ في دينِ اللّه ِ و العَمَلُ بِطاعَتِهِ
و إنّي اُوصيكَ بِتَقوَى اللّه ِ، فيأمرِ سِرِّكَ و عَلانِيَتِكَ .
اى محمّد بن ابى بكر! بدان كه برترين عفّت، داشتنِ ورع در دينِ خداست و عمل به فرمانهاى او
و من تو را سفارش مى كنم كه در كار نهان و آشكار و درون و برونت ، از خدا پروا كنى .
( بحار الأنوار : ۷۷/۳۹۰/۱۱ )
میزان الحکمه،جلد هفتم.