ضرورت توجّه و بهره‏ مندى از فرصت‏هاى معنوى‏

ضرورت توجّه و بهره‏ مندى از فرصت‏هاى معنوى‏

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0

آدمى همواره در زندگى، با فرصت‏هايى روبه رو می‏شود كه اگر از آن استفاده كند، می‏تواند سعادتمند شود و چنانچه آن فرصت‏ها را از دست دهد، خسارات فراوانى خواهد ديد.


بر اساس روايتى كه هم از رسول گرامى (ص) و هم از ائمّه اطهار (ع) نقل شده، انسان بايد خود را در معرض نسيم‏ هاى الهى و معنوى قرار دهد تا رستگار شود.

«إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»[1]

نسيم‏ هاى رحمانى در حال وزيدن است و همه بايد مراقب باشند و خود را در معرض آن نسيم‏ ها قرار دهند.

اهل سير و سلوك، براى اين روايت شريف، اهميّت بسيارى قائل شده و عمل به آن را در سرلوحه دستورالعمل‏هاى سلوكى خويش قرار میدهند. يكى از فرصت‏هاى معنوى و ارزشمند و از جمله نسيم‏هاى الهى كه هر سال به‏ سوى بندگان میوزد، آغاز ماه رجب و به دنبال آن، فرارسيدن ماه‏هاى مبارك شعبان و رمضان است. پيامبر اكرم (ص) فرمودند: رحمت خداوند در ماه رجب، مثل باران جارى است.

«رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَمُّ يَصُبُّ اللَّهُ فِيهِ الرَّحْمَة عَلَي عِبَادِه»[2]

ماه رجب ماه خدا است و در آن، رحمت الهى بر بندگان پيوسته و انبوه ريزش مى ‏كند.

آيا تاكنون ديده‏ايد باران تند با زمين كشاورزى چه مى ‏كند؟ باران رحمت الهى نيز مملكت دل انسان را به همان صورت زير و رو مى‏ كند؛ امّا آن دلى مى ‏تواند از اين نعمت الهى بهره ‏مند شود، كه در معرض نسيم رحمانى واقع شده باشد، يا خود را در معرض آن قرار دهد.

هنگام بارش باران، كسى میتواند از بركت آن استفاده كند كه خود را زير باران قرار دهد، ولى كسى كه هنگام نزول باران به زير سقف می‏رود، خود به‏ خود از اين نعمت عظيم خداوند محروم مى‏ گردد.

يكى از معانى «توجّه و بيدارى»- كه منزل اوّل از منازل هفتگانه سير و سلوك است- همين هوشيارى و آگاهى نسبت به وزش نسيم رحمت الهى است.انسان بايد توجّه داشته باشد كه ماه رجب، ماه رحمت الهى است. بداند و بفهمد كه وارد ماه رحمت شده است و خود را در معرض باران رحمت و مغفرت خداوند سبحان قرار دهد.


پی نوشت:

[1] ( 1). بحارالأنوار، ج 68، ص 221

[2] ( 2). همان، ج 93، ص 366

 

منبع:اعتكاف، سلوك منتظران، آیه الله العظمی مظاهری,  ص: 16

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث