فضیلت روز مباهله (مصباح المتهجد)
۲۳ تیر ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیاراتشهر ذی الحجه؛ يوم الرابع و العشرين منه
ماه ذی الحجه؛ روز بیست و چهارم ماه
فِي هَذَا الْيَوْمِ تَصَدَّقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص بِخَاتَمِهِ وَ هُوَ رَاكِعٌ الصَّلَاةَ فِيهِ
در این روز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال رکوع نماز خویش، انگشترى خود را به سائل داد
يوم الخامس و العشرين منه؛ هو يوم المباهلة و روي أنه يوم الرابع و العشرين و هو الأظهر-
روز بیست و پنجم ماه؛ روز مباهله است و روایت شده که آن روز بیست و چهارم ماه است و روز بیست و چهارم مشهورتر است.
أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي رَافِعٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بِالسَّهْلَةِ قَالَ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ قَالَ
عبد الله عبید الله بن ابی رافع گفت:
لَمَّا قَدِمَ صُهَيْبٌ مَعَ أَهْلِ نَجْرَانَ ذَكَرَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مَا خَاصَمُوهُ بِهِ مِنْ أَمْرِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ع وَ أَنَّهُمْ ادَّعُوهُ وَلَداً فَدَعَاهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص فَخَاصَمَهُمْ وَ خَاصَمُوهُ فَقَالَ (تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ)[1] فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ع فَجَمَعَهُمْ فَقَالَ لَهُمْ الْعَاقِبُ مَا أَرَى لَكُمْ أَنْ تُلَاعِنُوهُ فَإِنْ كَانَ نَبِيّاً هَلَكْتُمْ وَ لَكِنْ صَالَحُوهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَاعَنُونِي مَا وَجَدُوا لَهُمْ أَهْلًا وَ لَا مَالًا وَ لَا وَلَدا
آنچه ارائه شد توسط صهیب به اهالی نجران سخن رسول خدا در مباحثه و تبادل نظر و افکار نسبت به حضرت عسی بن مریم بود امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی علیه السلام بدون واسطه پدر می دانستند آنان از پذیرفتن حقیقت سر باز زدند و لجاجت ورزیدند. آيه مباهله نازل شد (و خطاب به پيامبر فرمود:) بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان(انفس)، خدا را بخوانيم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفرينى كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى شود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم. پس پیامبر علی و فاطمه و حسن و حسین علیهما السلام را خواند. پس نصرانی ها جمع شدند. گفت من عاقبت این کار را برای شما اینچنین می بینم که اگر پیامبر باشد و نفرین کند شما را، هلاک خواهید شد لكن مصالحه کنید. رسول خدا گفت اگر شما را نفرین کنم، برای شما خانواده و مال و فرزندی باقی نمی ماند.