زندگینامه شهدای کربلا: ادهم بن امیه

زندگینامه شهدای کربلا: ادهم بن امیه

۲۶ مهر ۱۳۹۴ 0
 
ادْهَم بن اميّة بن(عبدى بصرى) پدرش ابوعبداللَّه از اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بود و از آن حضرت صلى الله عليه و آله و سلم نقل حديث كرد. وى در بصره سُكنى گزيد و در آن شهر چند پسر از خود به جاى گذاشت. «1»
از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه وى از شيعيان بصره بود و در جلسات منزل بانوى شيعى، ماريه دختر منقذ (سعيد) كه خانه وى محل تجمع و تبادل نظر بزرگان شيعه بود، شركت مى ‏جست. آن‏گاه كه ابن ‏زياد از مكاتبه اهل عراق با امام حسين عليه السلام و حركت آن حضرت عليه السلام به سوى كوفه آگاه شد، فرمان مراقبت راه‏هاى بصره را به كارگزار خود صادر كرد؛ مبادا كسى براى يارى امام حسين عليه السلام از بصره خارج شود. در اين هنگام يزيد بن ثَبِيطْ (ثُبيط) تصميم بر خروج از بصره و پيوستن به كاروان حسينى را گرفت. وى كه ده پسر داشت از آنها خواست تا او را همراهى كنند. دو تن از آنها به نام‏هاى عبداللَّه و عبيداللَّه دعوت پدر را اجابت كردند.
ادهم بن اميّه نيز به اتفاق آنها از بصره خارج شد و در جايى به نام «ابْطَحْ»، در نزديكى مكّه، به كاروان حسينى رسيد پس از اندكى استراحت به آن حضرت پيوست و همراه آن امام هُمام به كربلا آمد؛ «2» و به شهادت رسيد. «3» بنا به قولى شهادت وى در شدت درگيرى حمله نخست همراه شمارى از ياران امام عليه السلام اتفاق افتاده است. «4»

پی نوشت ها:

1.تنقیح المقال،ج1،ص106،رجال شیخ طوسی،ص6؛ معجم الکبیر طبرانی،ج1،ص291،الاستیعاب،ج1،ص107،اسد الغابه ،ج1،ص120-121،الاصابه ج1،ص269

2.تنقیح المقال،ج1،ص106؛اعیان الشیعه ج3،ص232،فرسان الهیجاء،ج1،ص27.
3.تمسیه من قتل،ص153 ؛حدائق الوردیه ،ص104،اعیان الشیعه ج1،ص610
4.تنقیح المقال ج1،ص106،ابصار العین ،ص192،مرکز الدراسات الاسلامیه لحرس الثوره ،وسیله الدارین ،ص99
منبع: پژوهشی پیرامون شهدای کربلا، جمعی از نویسندگان، مرکز تحقیقات اسلامی، یاقوت، 1381،ص92.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث