شناخت شب قدر و درک فضیلت آن

شناخت شب قدر و درک فضیلت آن

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
در روايتى، صد بار خواندن سوره دخان[1]، تا شب بيست و سوم، براى شناخت اين شب، آمده است، و در روايت ديگر آمده است كه بجاى آن مى‏ توان هزار بار سوره قدر[2] را خواند. در اقبال روايتى آمده است كه گرچه صحت آن ثابت نشده ولى بخاطر اهميت زياد آن و باميد صحت و ثبوت آن در واقع، سزاوار است به آن عمل شود. و آن روايتى است از ابن عباس كه مى‏ گويد: به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم عرض كردم: 
«رسول خدا درود و سلام خدا بر تو. خوشا بحال كسى كه شب قدر را ببيند، فرمودند: ابن عباس آيا نمازى به تو ياد ندهم كه در صورت بجا آوردن آن در هر شب، بيست بار و بيشتر، شب قدر را ببينى. عرض كردم: بفرماييد - درود خدا بر تو. فرمود: يك نماز چهار ركعتى بعد از نماز مغرب و قبل از نماز «وتر» بجا مى‏ آورى، در هر ركعت يك بار فاتحة الكتاب[3] و سه بار سوره جحد[4] و سه بار سوره توحيد[5] مى‏ خوانى، و بعد از سلام سيزده بار «استغفر اللّه» مى‏ گويى. بحق كسى كه من را به پيامبرى برانگيخت، كسى كه اين نماز را بجا آورد و در آخر آن سيزده بار تسبيح بگويد و از خدا آمرزش بخواهد، شب قدر را خواهد ديد. و روز قيامت شفاعت او در مورد هفتصد هزار نفر از امتم قبول مى‏ شود. و خداوند او و پدر و مادرش را مى‏ آمرزد. اگر خدا بخواهد». 
منظور از بيست بار ديدن شب قدر و بيشتر در اين روايت بروشنى معلوم نيست و ممكن است منظور اين باشد كه پاداش او بهتر از لذت بيست بار ديدن شب قدر است، مانند اين روايت كه: ثواب يك تسبيح بهتر از ملك سليمان است. كه چنين چيزى هم بعيد نيست. ولى اين كه بگوييم مراد اين است كه ثواب اين نماز بالاتر از ثواب شب قدر و بيش از بيست برابر ثواب عبادت شب قدر مى‏ باشد، بعيد است، چنانچه صاحب كتابى كه سيد قدّس سرّه اين روايت را از آن نقل كرده اينطور فهميده است.

[1]) سوره الدخان         [2]) سوره القدر           [3]) سوره الحمد(الفاتحه)           [4]) سوره الجحد(الکافرون)       [5]) سوره الاخلاص(التوحید)

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث