ماه شوال

ماه شوال

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است: «شوّال ناميده شد زيرا گناهان مؤمنين در آن از بين مى‏ رود» در «اقبال» آمده است: ورود در ماه شوال مانند ورود در رجب است و قبلا بطور كامل گفتيم كه چگونه بايد در اين ماه وارد شد. و اگر نمى‏ توانى آنچه را گفتيم بكار بندى، بايد مانند كسانى كه احترام اين ماه را قبول دارند وارد آن شوى. و همانگونه كه كسى وارد شهر مكه و خانه خدا مى‏ شود و آن را بزرگ مى ‏دارد تو نيز بايد با حرف و عمل اين ماه را بزرگ بدارى. زيرا اين ماه حرام مى‏ باشد. بنابراين لازم است عقل و قلب تو اين ماه را بزرگ دانسته و مواظب اعضاى بدنت باشى كه در صراط مستقيم سير نمايند. و بنده هنگامى مى‏ تواند ادعا كند كه تمام آداب بندگى را رعايت كرده است كه تمامى كارهاى او مطابق با رضايت مالكش باشد». 
اين كلام طولانى را بخاطر فوايدى كه در برداشت ذكر كرديم. ولى در اين كلام اين مطلب بود كه شوال ماه حرام است و اين خلاف مشهور است. بلكه از سخنان بعضى از بزرگان استفاده مى ‏شود كه تا به حال كسى چنين چيزى نگفته است، زيرا در مقابل قول مشهور اين قول را نقل كرده ‏اند كه ماه هاى حرام از دهه آخر «ذى الحجه» شروع و در دهم «ربيع الاخر» پايان مى ‏يابد. البته در «وسايل» روايتى نقل شده مبنى بر اينكه شوال از ماه هاى حرام بوده و محرّم ماه حرام نيست. 
احتمال بعيدى هم هست كه عبارت سيد اين باشد: «شوال ماه احرام است». بهر صورت همين قدر كه اين ماه، ماه احرام براى زيارت خانه خدا مى‏ باشد بزرگداشت آن لازم است. زيرا حتما خصوصيتى داشته كه از ماه هاى حج و وقت تشريع اعمال حج گرديده و زيارت خانه خدا در آن قرار گرفته است. و اين، براى بنده ‏اى كه مراقب معامله با مولاى خود مى‏ باشد مطلب مهمى است. 

روزه‏ هاى اين ماه‏

در بعضى روايات روزه شش روز بعد از عيد وارد شده است. و در روايات ديگرى آمده است كه روزه سه روز بعد از اين دو عيد مطلوب نيست. بهمين جهت اين شش روز، از سه روز بعد از عيد شروع مى‏ گردد. 
نيز روايت شده است كه: «روزه ماه رمضان و شوال و هر چهارشنبه و پنجشنبه جانشين روزه روزگار بوده و كسى كه اين مقدار روزه بگيرد، وارد بهشت مى‏ شود». 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث