روزه ماه شوال (اقبال الاعمال)
۰۹ تیر ۱۳۹۵ 0 ادعیه و زیاراتالجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال، الباب الأول فيما نذكره من فوائد شهر شوال، فصل فيما نذكره من أن صوم ستة أيام من شوال تكون متفرقة فيه
جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب اول، فوائد ماه شوال، فصل دوم استحباب شش روز روزهدارى در ماه شوّال به صورت متفرّق
قد ذكرنا في كتاب الزوائد و الفوائد في عمل شهر الصيام روايات بصوم هذه الستة الأيام و لم نذكر الرواية بصومها متفرقة و أحببنا أن نذكرها في فوائد شوال الرواية بذلك
در بخش اعمال ماه صيام كتاب «الزّوائد و الفوائد» رواياتى را دربارهى استحباب روزهى اين شش روز ذكر كرديم ولى روايتى را كه رابطه با استحباب متفرّق بودن اين شش روز است، يادآور نشديم و اكنون مىخواهيم اين روايت را در فضايل ماه شوّال ذكر كنيم.
فَنَقُولُ رَوَى صَاحِبُ دُسْتُورِ الْمُذَكِّرِينَ عَنِ الطَّبَرَانِيِّ وَ هُوَ ثِقَةٌ عِنْدَ الْمُحَدِّثِينَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الدَّيْرِيِّ قَالَ
نويسندهى كتاب «دستور المذكّرين» به نقل از طبرانى-كه نزد محدّثان فرد مورد اعتمادى است-به سند خود از «اسحاق بن ابراهيم ديرى» آورده است كه
سَأَلْتُ عَبْدَ الرَّزَّاقِ عَمَّنْ يَصُومُ الثَّانِيَ مِنَ الْفِطْرِ فَكَرِهَ ذَلِكَ وَ أَبَاهُ إِبَاءً شَدِيداً
از «عبد الرّزاق» دربارهى گرفتن روزهى روز دوّم بعد از عيد فطر پرسيدم و او از اين كار بدش آمد و شديدا ردّ كرد،
وَ قَالَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ وَ سَأَلْتُ مَعْمَراً عَنْ صِيَامِ السِّتِّ الَّتِي بَعْدَ يَوْمِ الْفِطْرِ وَ قَالُوا لَهُ تُصَامُ بَعْدَ الْفِطْرِ بِيَوْمٍ
سپس گفت از «معمّر» دربارهى گرفتن روزهى شش روز بعد از روز عيد فطر پرسيدم و نيز ديگران از او پرسيدند كه آيا يك روز بعد از عيد فطر را روزه بداريم؟
فَقَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّمَا هِيَ أَيَّامُ عِيدٍ وَ أَكْلٍ وَ شُرْبٍ وَ لَكِنْ تُصَامُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَبْلَ أَيَّامِ الْغَرَّاءِ وَ بَعْدَهَا وَ أَيَّامُ الْغَرَّاءِ ثَالِثَ عَشْرَةَ وَ رَابِعَ عَشْرَةَ وَ خَامِسَ عَشْرَة
او در پاسخ گفت: پناه بر خدا! اين روزها، روزهاى عيد و خوردن و نوشيدن است، بلكه سه روز قبل از ايام بيض و سه روز بعد از آن را روزه بداريد و ايام بيض همان سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است.
فصل فيما نذكره من صيام شوال
فصل سوم، روزه داری در ماه شوال
بِإِسْنَادِ مُصَنِّفِ دُسْتُورِ الْمُذَكِّرِينَ إِلَى مَنْ سَمَّاهُ قَالَ عَفَّانُ بْنُ يَزِيدَ إِنَّهُ سَمِعَهُ مِنْ [عَنْ] فَلَقَ فِي رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ
در روايتى از رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:
مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ شَوَّالًا وَ الْأَرْبِعَاءَ وَ الْخَمِيسَ دَخَلَ الْجَنَّةَ
«هركس ماه رمضان و شوّال و چهارشنبه و پنجشنبه هر ماه را روزه بدارد، وارد بهشت مىشود.»
وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ مِنْهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى مُسْلِمِ بْنِ عُبَيْدٍ الْقُرَشِيِّ أَنَّ أَبَاهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَخْبَرَهُ
در حديث ديگر «مسلم بن عبيد قرشى» به نقل از پدرش آورده است كه
أَنَّهُ سَأَلَ النَّبِيَّ ص فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَصُومُ الدَّهْرَ فَسَكَتَ ثُمَّ سَأَلَهُ الثَّانِيَةَ فَسَكَتَ
از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-پرسيد: «آيا صوم الدّهر و هميشه روزه گرفتن [خوب است]؟» حضرت ساكت ماند و پاسخى نداد. براى بار دوّم پرسيد، باز حضرت پاسخ نداد.
ثُمَّ سَأَلَهُ الثَّالِثَةَ فَسَكَتَ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَصُومُ الدَّهْرَ كُلَّهُ فَقَالَ النَّبِيُّ ص مَنِ السَّائِلُ عَنِ الصَّوْمِ
براى بار سوّم پرسيد و عرض كرد: «آيا صوم الدّهر و همهى روزهاى عمر را روزه گرفتن [خوب است]؟» در اينجا پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-فرمود: «چه كسى بود كه دربارهى روزه سؤال مىكرد؟»
فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ أَ مَا لِأَهْلِكَ حَقٌّ صُمْ رَمَضَانَ وَ الَّذِي يَلِيهِ وَ كُلَّ أَرْبِعَاءَ وَ خَمِيسٍ فَإِذًا أَنْتَ قَدْ صُمْتَ الدَّهْر
وى مىگويد: «عرض كردم من، اى رسول خدا.» فرمود: «آيا خانوادهى تو حقّى بر تو ندارند؟ ! ماه رمضان و ماه بعد از آن و چهارشنبه و پنج شنبه [هر ماه]را روزه بگير، در اين صورت قطعا همهى روزهاى عمرت را روزه گرفتهاى.»