اعمال روز اول ماه ذی الحجه

اعمال روز اول ماه ذی الحجه

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
روز اول آن را روزه بگيرد. در «الفقيه» روايت شده است: «كسى كه روز اول ذى حجه را روزه بگيرد، خداوند روزه هشتاد ماه را براى او مى ‏نويسد». 
نيز شيخ روايت كرده است كه اين روز، روزى است كه خليل در آن متولد گرديده و خداوند إبراهيم عليه السّلام را بدوستى خود انتخاب فرمود. و روزى است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ابو بكر را مأمور خواندن سوره برائت بر مشركان نمود. در همين حال بر پيامبر وحى شد كه اين آيه را جز تو يا مردى كه از خودت باشد نبايد به مشركان برساند. در اين هنگام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم على عليه السّلام را مأمور كرده و به دنبال ابى بكر فرستادند تا آيات را از او گرفته و خودش آن را بخواند و أبو بكر را بازگرداند. 
على عليه السّلام نيز چنين كرد. 
درباره وقايعى كه در اين روز اتفاق افتاده انديشه نما تا نكاتى را كه در اين وقايع وجود دارد درك نمايى. و براى توضيح بيشتر در اين زمينه مى ‏توان به كتاب «اقبال» مراجعه نمود. 
مستحب است در روز اول نماز فاطمه زهرا عليها السّلام خوانده شود اين نماز چهار ركعت است با يك بار «حمد»[1] و پنجاه بار«قل هو اللّه احد»[2] كه بعد از نماز تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام گفته مى‏ شود و نيز گفته مى‏ شود: سبحان اللّه ذى العز الشامخ المنيف، سبحان...»

[1]) سوره الفاتحه(الحمد)                       [2]) سوره الاخلاص(التوحید)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث