روز بیست و پنجم ذی الحجه

روز بیست و پنجم ذی الحجه

۱۸ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
اين روز نيز يكى از مواسم گرانقدر براى مواليان ائمه دين است، خداوند در اين روز سوره «هل اتى»[1] را در حق آنان فرو فرستاده و از صدقه آنان تشكر كرد، هديه آنان را پذيرفته، در كتاب خود شرح حال آنان را داده و آنان را مورد مدح و ثنا قرار داد. 
اين رويداد - همانگونه كه در روايات فراوان و معتبر آمده است - چنين آغاز مى‏ گردد كه حسنين عليهما السّلام بيمار مى ‏شوند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از آنان عيادت مى‏ كنند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به امير المؤمنين مى‏ گويد: ابا الحسن بهتر است براى شفاى فرزندانت نذر كنى. زيرا در صورت بر آورده نشدن حاجت وفاى به نذر لازم نيست. على عليه السّلام گفت: اگر فرزندانم از اين بيمارى شفا پيدا كنند بخاطر تشكر از خداى عز و جل سه روز، روزه مى‏ گيرم. فاطمه عليها السّلام و فضه كنيز آنان نيز چنين گفتند. وقتى فرزندان او شفا يافتند. چون چيزى نداشتند، على عليه السّلام نزد «شمعون خيبرى» رفته و سه صاع جو قرض گرفت. - در بعضى از روايات آمده كه على عليه السّلام نزد همسايه يهودى خود بنام «شمعون» كه به پشم رشتن و بافتن اشتغال داشت، رفته و به او گفت: آيا به اندازه يك سبو، پشم مى‏ دهى كه فاطمه، دختر محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، در مقابل سه صاع جو آن را بريسد؟ گفت: آرى. آنگاه پشم و جو را به او داد. او نيز آن را پيش فاطمه آورده و جريان را براى او نقل كرد. فاطمه عليها السّلام نيز قبول كرد كه آن عمل را انجام دهد - فاطمه عليها السّلام يك صاع جو را آسياب نموده و با آن پنج عدد نان تهيه كرد، هر نفر يك عدد. على عليه السّلام نماز مغرب را همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گزارده و به منزل آمد. غذا را جلوى او گذاشتند. ناگهان فقيرى آمده و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم من فقيرى از فقراى شيعه هستم. به من غذا دهيد تا خداوند از غذاهاى بهشتى به شما بدهد. 
على عليه السّلام صداى او را شنيد. دستور داد غذا را به او بدهند. آنها نيز غذا را به او داده و فقط با آب افطار كردند. 
روز دوم فاطمه عليها السّلام يك صاع ديگر را آرد كرده و نان پخت، على عليه السّلام با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نماز مغرب را گزارده و به منزل آمد. همين كه غذا را جلوى او نهادند، يتيمى به در خانه آنان آمده و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يتيمى از فرزندان مهاجرين هستم. پدر و مادرم در روز «عقبه» شهيد شده ‏اند. غذايم دهيد تا خداوند از غذاهاى بهشت به شما بدهد. على عليه السّلام اين سخنان را شنيده و دستور داد تا غذا را به او بدهند. آنان نيز اطاعت كرده و فقط با آب افطار كردند. 
فاطمه عليها السّلام در روز سوم، سومين صاع جو را آرد كرده و نان پخت. 
على عليه السّلام با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نماز خوانده به منزل بازگشته و غذا را جلوى او گذاشتند. در اين هنگام اسيرى در خانه آنان آمده و گفت: سلام بر شما، اهل بيت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ما را اسير كرده و بدون غذا نگه مى‏ داريد على عليه السّلام شنيده و دستور داد غذا را به او بدهند. آنان نيز غذا را به او داده و فقط با آب افطار كردند. و در اين سه شبانه روز غير از آب چيزى نخوردند. 
در روز چهارم و در حالى كه آنان نذر خود را ادا كرده بودند، على عليه السّلام با دست راست خود حسن عليه السّلام و با دست چپ حسين عليه السّلام را گرفته و در حالى كه از شدت گرسنگى مانند جوجه‏ هاى پرندگان مى ‏لرزيدند، نزد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رفتند. هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنان را ديد، فرمود: ابا الحسن چقدر سختى كشيده‏ ايد آنگاه با هم بطرف منزل فاطمه عليها السّلام حركت كردند. وقتى به آنجا رسيدند، فاطمه عليها السّلام را در جايگاه عبادت خود يافتند، در حالى كه از شدت گرسنگى شكمش چسبيده و چشمانش بگودى نشسته بود. هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را ديد، فرمود: پناه بر خدا اهل بيت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از گرسنگى مى‏ ميرند در پى آن جبرييل بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرود آمد و گفت: محمد خداوند بخاطر اهل بيتت به تو تبريك مى‏ گويد. فرمود: چرا؟ جبرييل در اين جا جبرييل اين آيات را بر زبان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جارى ساخت: (هل اتى‏ على الانسان حين من الدهر...)[2] (لا نريد منكم جزاء و لا شكورا...)[3] «ثعلبى» روايت كرده است كه «در اين روز غذايى از آسمان فرود آمد كه تا هفت روز از آن مى‏ خوردند.» عده ‏اى از بزرگان اهل سنت نزول اين سوره در مورد «امير المؤمنين و خانواده او عليهم السّلام را روايت نموده ‏اند. شيعيان بايد براى سپاسگزارى از خداى متعال با تمام توان در اين روز به عبادت بپردازند. زيرا خداوند در اين روز با اين فضايل بزرگ و نزول اين آيات گرانقدر اهل بيت را گرامى داشت. و آنان را بگونه ‏اى به ما معرفى نمود كه جاى هيچ شك و شبهه ‏اى باقى نمانده و بدين وسيله دين ما را كامل و نعمتهاى خود را بر ما تمام كرد. خداى را شكر آنگونه كه خود مى ‏پسندد. 
شكرگزارى به درگاه خداوند در اين روز و مانند آن با روزه، نماز شكر و سجده‏ هاى آن است. ولى مهم، شناختن قدر نعمت است آنگونه كه بايد. و اين مطلب با انديشه و دانش تحقق مى ‏يابد. و آنگاه كه نعمت را شناخت آن را بزرگ مى ‏داند. و از راه هاى بزرگ دانستن نعمت عبادت كردن است. 

[1]) سوره الانسان                       [2]) همان، آیه 1                     [3]) همان، آیه 9

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث