مجموعه حدیث درباره گناه (1) (+ پوستر)

مجموعه حدیث درباره گناه (1) (+ پوستر)

۰۹ دی ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری
امام علی علیه السلام: بدانيد كه گناهان، اسبان چموشى هستند كه گناهكاران بر آنها نشسته

گناهان همچون اسبانی خموش

امام علی علیه السلام
ألا و إنَّ الخَطايا خَيلٌ شُمُسٌ حُمِلَ علَيها أهلُها و خُلِعَت لُجُمُها فَتَقَحَّمَت بِهِم في النارِ
بدانيد كه گناهان، اسبان چموشى هستند كه گناهكاران بر آنها نشسته و لگامهايشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش مى افكنند ( بحارالانوار، ج 78، ص3، ح 51 )

امام علی علیه السلام: گناهان دردند و دارو[ى آنها ] استغفار است و شفايش به اين است كه به گناه باز نگردند


درمان گناه

امام علی علیه السلام
الذُّنوبُ الدّاءُ ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ
گناهان دردند و دارو[ى آنها ] استغفار است و شفايش به اين است كه به گناه باز نگردند ( غرر الحكم : ۱۸۹۰ )

امام علی علیه السلام: اى انسان! چه چيز تو را به گناه كردن گستاخ كرده


سودای گناه

امام علی علیه السلام
يا أيّها الإنسانُ ، ما جَرَّأكَ على ذَنبِكَ ، و ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ ، و ما أنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفسِكَ ! ؟ .
اى انسان! چه چيز تو را به گناه كردن گستاخ كرده و چه چيز تو را به پروردگارت غرّه نموده و چه چيز تو را به تباه كردن خويش خو داده است؟! ( نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۳ )

امام علی علیه السلام : در شگفتم از مردمى كه از ترس اذيت شدن، از غذا پرهيز مى كنند

پرهیز ار گناهان

امام علی علیه السلام
عَجِبتُ لأقوامٍ يَحتَمُونَ الطَّعامَ مَخافَةَ الأذى كيفَ لا يَحتَمُونَ الذُّنوبَ مَخافةَ النّارِ ؟!
در شگفتم از مردمى كه از ترس اذيت شدن، از غذا پرهيز مى كنند چگونه از ترس آتش ، از گناهان پرهيز نمى كنند؟! ( تحف العقول : ۲۰۴ )

امام علی علیه السلام : هر كه گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود،

خردمند گناه نمی کند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
مَن قارَفَ ذَنباً فارَقَهُ عَقلٌ لا يَرجِعُ إلَيهِ أبداً
هر كه گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود، كه ديگر هرگز به او باز نگردد .(محجه البیضاء ج 8، ص160)

امام علی علیه السلام : اگر خداوند بر نافرمانى از خود بيم [ آتش ] هم نمى داد،


خردمند گناه نمی کند

امام علی علیه السلام
لَو لَم يَتَوَعَّدِ اللّه ُ على معصِيَتِهِ لَكانَ يَجِبُ ألاّ يُعصى شُكراً لِنِعَمِهِ
اگر خداوند بر نافرمانى از خود بيم [ آتش ] هم نمى داد، باز واجب بود كه به پاس نعمتهايش نافرمانى نشود . ( نهج البلاغة : الحكمة ۲۹۰ )

امام علی علیه السلام :  دورى كردن از بديها برتر از انجام خوبيهاست .

دوری از بدیها

امام علی علیه السلام
اجتِنابُ السيّئاتِ أولى مِنِ اكتِسابِ الحَسَناتِ
دورى كردن از بديها برتر از انجام خوبيهاست . ( غرر الحكم : ۱۵۲۲ )

امام علی علیه السلام : هر كه گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود،

چیره شدن بدیها

امام سجاد عليه السلام
مَيا سَوأتاهُ لِمَن غَلَبَت إحداتُهُ عَشَراتِهِ لا يَرجِعُ إلَيهِ أبداً
بدا به حال كسى كه يك هايش ( گناهانش ) بر ده هايش (حسناتش ) چيره شود ( تحف العقول : ۲۸۱ )

امام علی علیه السلام : اگر خداوند بر نافرمانى از خود بيم [ آتش ] هم نمى داد،


شتاب کیفرها

امام علی علیه السلام
مُجاهَرَةُ اللّه ِ سبحانَهُ بالمعاصِي تُعَجِّلُ النِّقَمَ
خداى سبحان را آشكارا نافرمانى كردن ، كيفرها را شتاب مى بخشد. ( غرر الحكم : ۹۸۱۱)

پیامبر (ص) : مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند

گناه در نگاه مومن و کافر

پیامبر صلی الله علیه و آله
إنّ المؤمنَ لَيَرى ذَنبَهُ كَأَنَّهُ تحتَ صَخرَةٍ يَخافُ أن تَقَعَ علَيهِ ، و الكافِرَ يَرى ذَنبَهُ كأنّهُ ذُبابٌ مَرَّ على أنفِهِ
مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد و كافر گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد شود . (امالی طوسی، ص527 )

پیامبر (ص) :هرگاه خداوند تبارك و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد

مجسم کردن گناهان

پیامبر صلی الله علیه و آله
إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى إذا أرادَ بعَبدٍ خيراً جَعَلَ ذُنوبَهُ بَينَ عَينَيهِ مُمَثَّلَةً و الإثمَ علَيهِ ثقيلاً وَبيلاً ، و إذا أرادَ بعَبدٍ شرّاً أنساهُ ذُنوبَهُ
هرگاه خداوند تبارك و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى كند و بار گناه را بر دوش او سنگين مى سازد و هرگاه بدى بنده اى را بخواهد، گناهانش را از يادش مى برد .( مکارم اخلاق : ج2، ص 365، ح 2661)

امام علی علیه السلام : خداوند خشم خود را در معصيتش پنهان كرده است

سبک شمردن گناهان

امام علی علیه السلام
إنّ اللّه َ أخفى سَخَطَهُ في مَعصيَتهِ ، فلا تَستَصغِرَنَّ شيئاً مِن مَعصيَتِهِ ، فرُبَّما وافَقَ سَخَطَهُ و أنتَ لا تَعلَمُ
خداوند خشم خود را در معصيتش پنهان كرده است ؛ بنا بر اين ، هيچ معصيتى را خُرد مشماريد ؛ زيرا چه بسا كه آن معصيت با خشم خدا همراه باشد و تو ندانى . ( بحارالانوار ج 73، ص349، ح 43)

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث