موکب‌های میزبان زائران اربعین بیشتر از چه نام‌هایی استفاده کرده‌اند؟

موکب‌های میزبان زائران اربعین بیشتر از چه نام‌هایی استفاده کرده‌اند؟

۰۸ آذر ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
 
اربعین حسینی در راه است و دسته دسته و گروه گروه از هموطنانمان خود را از هر نقطه‌ای به شهر مهران رسانده تا از آنجا سفری عاشقانه را آغاز کنند.  سفری که در طول مسیر آن موکب`هایی گسترده شده تا غبار سفر را از چهره خسته زائران حرم حسینی بزدایند.
موکب‌هایی که شمار آن به اندازه شمار دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)است.
شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند، موکب‌های پذیرایی کننده از زوار بیشتر چه اسامی مبارکی را بر سر در خود نقش بسته‌اند تا زائران تشویق به استراحتی هر چند کوتاه در آن شوند.
تا رسیدن به شهر کوت که اولین شهر عراق به حساب می‌آید هرچند تعداد موکب‌ها کم است اما تقریباً به فاصله هر چند کیلومتر یکی از آنها برپا شده و پذیرای زائران ابا عبدالله الحسین(ع) است.

«موکب ام البنین»

نام‌گذاری موکب‌ها از آن دست مواردی است که می‌تواند نشان دهنده علاقه برپاکنندگان همان موکب به صاحب نام آن باشد. از نقطه صفر مرزی تا شهر کوت که شاید حدود 100 کیلومتر باشد بیست تا سی موکب برپا شده است که در بین آنها نام بسیاری از ائمه اطهار(ع) و بزرگان اسلام به چشم می‌خورد اما یک نام در این مسیر یکصد کیلومتری بیشتر از همه به چشم می خورد: «موکب ام البنین».
موکب‌هایی که هر کدام چندین نفر را به خود مشغول کرده و از میوه و چایی خرما و آش تا سایر موارد خوراکی را به زایران تعارف می‌زنند. از شهر کوت به بعد موکب‌های بیشتر به چشم می‌خورد حد فاصل یک موکب تا موکب بعدی کمتر شده و صدای مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که بعضا ایرانی هم هستند یک لحظه در طول مسیر قطع نمی‌شود.
از اینجا به بعد است که ترافیک نیمه سنگین حال و حوصله زائران و راننده‌های اتومبیل را سر می‌برد. گرمای نسبی هوا نیز این بی‌حوصلگی را مضاعف کرده است. در حاشیه جاده همچنان زائرانی دیده می‌شوند که کوله باری بر پشت بیرق و نماد عاشقی خود را بر آن برافراشته به سمت نجف گام بر می‌دارند تا شاید به کام دل برسند. بیشتر این افراد را شیعیان اهل عراق تشکیل می‌دهند.

موکب‌هایی با نام حسین بن علی(ع)، اباالفضل العباس (ع) و...

اما بعد از ام البنین که تا کوت بیشترین فراوانی نام موکب‌ها را به خود اختصاص داده است، موکب‌هایی با نام حسین ابن علی(ع)، اباالفضل العباس (ع) و فاطمه الزهرا (س) نیز با فراوانی زیادی برپا شده و این موکب‌ها در حد فاصل کوت تا نعمانیه پذیرای زوار عتبات عالیات هستند.
در سراسر مسیر مرز ایران و عراق تا نجف که حدود 300 کیلومتر است ماموران امنیتی عراقی حضور دارند و برخی از آنها در پذیرایی از زوار از عوامل موکب‌ها نیز پیشی می‌گیرند. جالب است که این مسیر تقریباً 300 کیلومتری به دلیل حجم بالای خودروها، پیاده روها و برپایی موکب‌ها زمانی بیش از 10 ساعت را به خود اختصاص می‌دهد و در روزهای اینده باتوجه به افزایش حجم زوار این مدت زمان افزایش هم خواهد یافت.

موکب‌هایی با نام و القاب حضرت زینب (س) 

مسیر بعد از کوت النعمانیه است که تراکم موکب‌ها بیشتر و البته ترافیک روانتر است. از اینجا به بعد بیشتر موکب‌ها با نام «طریقه الجنه» به زائران خدمت ارائه می‌دهند. موکب‌هایی با نام و القاب حضرت زینب (س) نیز در این مسیر زیاد به چشم می‌خورد.
همه این نامگذاری‌ها نشان دهنده اوج ارادت برپاکنندگان موکب به هر یک از این بزرگواران است. این حکایت موکب‌های قد بر افراشته مسیر زائران اربعین حسینی از مرز مهران تا شهر نجف اشرف بود، حکایتی که هیچ دوربین و هیچ قلمی توان انعکاس این همه شور و شوق و دلدادگی  که در متن آن در جریان است را ندارد. تنها باید بود و دید.

منبع: خبرگزاری ایکنا

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث