معرفی کتاب جایگاه قرض الحسنه در اندیشه اسلامی و راه کارهای احیاء آن در جامعه

معرفی کتاب جایگاه قرض الحسنه در اندیشه اسلامی و راه کارهای احیاء آن در جامعه

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ 0 اهل بیت علیهم السلام

زبان:

یکی از سنت های حسنه و الهی قرض الحسنه می باشد که در متن این کتاب برای روشن شدن این فریضه از فرهنگ لغت، قرآن و روایات اهل بیت بهره کامل برده شده است و همچنین قرض الحسنه را در سیره اهل بیت و روایاتی که از آن بزرگواران به ویژه در کلام امام رضا (ع)، پیرامون قرض و قرض الحسنه بوده و فلسفه تحریم ربا بحث نموده  است، مثلا در روایتی حضرت درباره فلسفه تحریم ربا فرموده اند: ريا باعث می شود که قرض الحسنه و اعمال نیك در جامعه از بین برود.

قرض الحسنه سنت اسلام است که اقتصاد را در خدمت عقیده می گیرد. قرض الحسنه، تجلی حاکمیت ارزش های اخلاقی و مبانی عقیدتی بر سودجوئی های اقتصادی است. قرض الحسنه، نوعی ایثار است و ربا یکی از انواع پلید استثمار. قرض الحسنه، همان اندازه ارزشمند است که ریا، ضدارزش است. قرض الحسنه، وام دادن به خداست و کدام مؤمن است که از وام دادن به خدا احساس تردید یا پشیمانی نماید؟ 

سوء استفاده از این سنت اصیل قرآنی هرگز نمی تواند بهانه ای برای گریز و احیانا برخورد با این مستحب قطعی اسلام باشد. باید در پرتو انوار قرآن و معصومین، زندگی را از معنویت و ایثار سرشار سازیم و این سنت مذهبی را بار دیگر در جامعه بزرگ اسلامی با اهداف و شیوه های خداپسندانه آن احیاء نماییم.

خداوند متعال بنده خود را از ربا بازداشته تا صاحب مال، گرفتار فساد و تباهی مال نگردد، همان طور که سفیه را از تصرف مالش منع کرده تا آنگاه که سفاهت او برطرف شده و قدر و قیمت مالش را بداند، و از این رو خرید و فروش يك درهم را به دو درهم حرام فرموده است.

بعد از اینکه خداوند حرمت ربا را بیان کرده و در قرآن مجید حکم آن را فرموده هر کس این حرام را مرتکب شود و حکم خداوند را زیر پا گذارد مرتکب کفر شده است. و علت دیگر آنکه، اگر در جامعه اسلامی رباخواری پدید آید، مردم خوبی ها را فراموش می کنند، و برای رسیدن به مال زیاد از هر گونه ظلم و اجحاف خودداری نخواهند کرد، و در نتیجه قرض الحسنه و اعمال نیك در جامعه از بین می رود، و فساد و تباهی و از بین رفتن اموال مردم و تلف شدن ثروت عمومی و انحصار آن پیش خواهد آمد.

در این کتاب به جایگاه قرض الحسنه در اندیشه و سبک اسلامی پرداخته شده است. کتاب در سال 1400 و در انتشارات نورالحیات منتشر شده است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث