معرفی کتاب انسان بر سر دوراهی: سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن و روایات

معرفی کتاب انسان بر سر دوراهی: سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن و روایات

۲۵ تیر ۱۴۰۱ 0 معارف

زبان:

انسان برای شناخت راهی که ایمن باشد و به سعادت و کمال او منتهی شود نیاز به راهنما و برنامه دارد. خداوند این برنامه را به وسیله انبیاء بعنوان راهنما برای انسان فرستاده تا وی را به سعادت و کمال رهنمون و از شقاوت و سقوط  دور سازند و او را به سلامت به مقصد برسانند. آموزه های دین اسلام مشتمل بر سه بخش است.

اعتقادات یا اصول دین، احکام عملی یا فروع دین و اخلاق که مباحث این نوشتار بیشتر با قسمت اخلاق در ارتباط است. اعتقادات یا اصول دین پایه و اساس احکام عملی و اخلاق را تشکیل می دهند.

می توان گفت بخش مهمی از آداب نزدیک تر شدن به خدا در اخلاق  بیان شده است و برای دست یافتن به کمال و سعادت راهی جز شناخت عمیق صفات اخلاقی خوب و بد یا فضایل و رذایل اخلاقی و تزکیه روح و آراستن آن به فضایل اخلاقی نداریم. انتخاب آزاد وقتی صورت می گیرد که انسان راه های مختلف را بشناسد و نتایج آنها را بداند.

در مقابل راه دیگری است به نام "صراط جحیم" که به عذاب الهی و سقوط  در پست ترین مرتبه موجودات ختم می شود.

این کتاب شامل چهار فصل است:

فصل اول: به بحث و بررسی پیرامون کلیات و تعریف مفاهیم اساسی پرداخته است.

فصل دوم: به معرفی کتاب حاضر و سپس معرفی فضایل اخلاقی پایه و اصلی و همچنین برخی از فضایل اخلاقی اجتماعی مهم و راه های وصول به آنها پرداخته است.

فصل سوم: به معرفی رذایل اخلاقی پایه و اصلی و همچنین برخی از رذایل اخلاقی اجتماعی مهم و نحوه پیشگیری و درمان آنها پرداخته شده است.

فصل چهارم: به بیان مفهموم برنامه، مراحل برنامه ریزی و طریقه برنامه ریزی کردن و همچنین ارایه برنامه هایی از بزرگان، دانشمندان و علمای دین تحت عنوان برنامه خودسازی پرداخته است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث