نشانه های شب قدر از دیدگاه روایات (اقبال الاعمال)

نشانه های شب قدر از دیدگاه روایات (اقبال الاعمال)

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الرابع فيما نذكره مما يختص بأول ليلة من شهر رمضان‏؛ فصل فيما نذكره من الرواية بعلامات ليلة القدر
جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب چهارم از اعمالی که مختص شب اول ماه رمضان است؛ فصل هفدهم: نشانه‌ هاى شب قدر از ديدگاه روايات :
اعلم أننا لما رأينا الروايات بذلك منقولة و أن إمكان الظفر بليلة القدر من الأمور المعقولة اقتضى ذلك ذكر طرف من الروايات ببعض علامات ليلة القدر و التنبيه على وقت ما يرجى لها من السعادات‏
از آنجا كه احاديثى در رابطه با نشانه‌ هاى شب قدر نقل شده است و نيز درك شب قدر عقلا امكان دارد، گوشه‌ اى از روايات مربوط به نشانه‌ هاى شب قدر را ذكر نموده و اوقاتى را كه امكان شب قدر مى‌ رود و اميد رسيدن به سعادت در آن مى‌ رود، معرفى مى‌ كنيم:
فَمِنْ ذَلِكَ مَا ذَكَرَهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ الصَّوْمِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ‏
«محمّد بن يعقوب كلينى» -رحمه اللّه-در بخش «صوم» كتاب «كافى» به نقل از «محمّد بن مسلم» آورده است كه از امام باقر يا امام صادق-عليهما السّلام-
سَأَلْتُهُ عَنْ عَلَامَةِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ عَلَامَتُهَا أَنْ تَطِيبَ رِيحُهَا وَ إِنْ كَانَتْ فِي بَرْدٍ دَفِئَتْ وَ إِنْ كَانَتْ فِي حَرٍّ بَرَدَتْ وَ طَابَتْ:
درباره‌ نشانه‌ شب قدر پرسيدم. فرمود: «نشانه‌ شب قدر اين است كه باد آن خوش‌ بو است و اگر در زمان سرد باشد، گرم و اگر در زمان گرم باشد، خنك و خوش‌ بو مى‌ گردد.»
وَ قَدْ رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ بَابَوَيْهِ فِي كِتَابِ مَنْ لَا يَحْضُرُهُ الْفَقِيهُ‏
«ابو جعفر بن بابويه» نيز اين حديث را در كتاب «من لا يحضره الفقيه» نقل كرده است.
وَ مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ فِي كِتَابِ الصِّيَامِ فَقَالَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ‏
«علىّ بن فضّال» در كتاب «صيام» به سند خود از «عبد الأعلى» نقل كرده است
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّهَا لَا يَنْبَحُ فِيهَا كَلْبٌ فَبِأَيِّ شَيْ‏ءٍ تُعْرَفُ قَالَ إِنْ كَانَتْ فِي حَرٍّ كَانَتْ بَارِدَةً طَيِّبَةً وَ إِنْ كَانَتْ فِي شِتَاءٍ كَانَتْ دَفِيَّةً لَيِّنَةً
كه به امام صادق-عليه السّلام-عرض كردم: «آن‌ ها [عامّه]مى‌ گويند كه در شب قدر، سگ پارس نمى‌ كند. حقيقتا شب قدر با چه علامتى شناخته مى‌ شود؟» فرمود: «اگر در زمان گرم باشد، خنك و خوش‌ بو مى‌ گردد و اگر در زمستان باشد، گرم و ملايم مى‌ شود.»
وَ مِنْ ذَلِكَ أَيْضاً مَا رَوَاهُ عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ فِي كِتَابِهِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏
نيز «علىّ بن حسن بن فضّال» در كتاب «صيام» به سند خود از «حمّاد بن عثمان» نقل كرده است كه نزد امام صادق-عليه السّلام-
ذَكَرَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ قَالَ فِي الشِّتَاءِ تَكُونُ دَفِيئَةً وَ فِي الصَّيْفِ تَكُونُ رِيحُهُ طَيِّبَةً
از شب قدر سخن به ميان آمد، فرمود: «در زمستان، گرم و در تابستان خوش‌ بو مى‌ شود.»
وَ مِنْ ذَلِكَ مِنَ الْجُزْءِ الْخَامِسِ مِنْ كِتَابِ أَسْمَاءِ رِجَالِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ‏
در بخش پنجم كتاب «اسماء رجال ابى عبد اللّه-عليه السّلام-» ، «اسماعيل بن جعفر بن محمّد» به نقل از پدر بزرگوارش امام صادق-عليه السّلام-و ايشان از جدّش -عليه السّلام-روايت نموده كه:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةٌ بُلْجَةٌ لَا حَارَّةٌ وَ لَا بَارِدَةٌ نُجُومُهَا كَالشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ
«شب قدر، شبى روشن و نورانى است، نه گرم و نه سرد و ستارگانش مانند خورشيد درخشان هستند.»
أقول و رأيت من غير طريق أهل البيت علامات أيضا و أمارات لليلة القدر
از غير طريق اهل بيت-عليهم السّلام-نيز علامات و اماراتى نقل شده است،
فَمِنْ ذَلِكَ مَا ذَكَرَهُ شَهْرَدَارُ بْنُ شِيرَوَيْهِ الدَّيْلَمِيُّ فِي كِتَابِ الْفِرْدَوْسِ فِي نَحْوِ النِّصْفِ مِنَ الْمُجَلَّدِ الثَّانِي عَنْ أَبِي عَبَّاسٍ فَقَالَ‏
از جمله: «شهردار بن شيرويه ديلمى» تقريبا در وسط جلد دوّم در كتاب «الفردوس» به نقل از «ابن عباس» آورده است:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةٌ طَلْقَةٌ لَا حَارَّةٌ وَ لَا بَارِدَةٌ يُصْبِحُ الشَّمْسُ مِنْ يَوْمِهَا حَمْرَاءَ ضَعِيفَةً
«شب قدر، شبى گشاده است، نه گرم و نه سرد و خورشيد روز آن، سرخ و كم‌ سو بالا مى‌ آيد.»
أقول فهذا ما أردنا الاقتصار عليه في علامات ليلة القدر كما دلت الرواية عليه و هذه الإشارات إلى العلامات تدلك على الإذن في تحصيل ليلة القدر و طلبها و تقوي عزم الرجاء في الظفر
اين بود نشانه‌ هاى شب قدر كه ما به‌ صورت مختصر براساس روايات يادآور شديم. اين اشارات بيانگر اذن در جست‌ و جو و تحصيل شب قدر است و عزم و اميد انسان بر درك آن را تقويت مى‌ كند. 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث