جوانی از دیدگاه پیامبر

جوانی از دیدگاه پیامبر

۱۲ آذر ۱۳۹۳ 0

سخنان پیامبر اکرم در مورد جوانی

  • اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب: جوانى ‏ات را پيش از پيرى، تن‏درستى‏ ات را پيش از بيمارى، بى‏ نيازى ‏ات را پيش از نيازمندى، و زندگى‏ ت را پيش از مرگ.(1)
  •  بنده بايد براى سراى آخرتش از دنيا، و براى مرگش از زندگى، و براى پيرى ‏اش از جوانى، توشه برگيرد؛ زيرا دنيا براى شما آفريده شده و شما براى‏ آخرت آفريده شده‏ ايد.(2)
  • اى مردم! براى شما نشانه‏ هايى است، پس به سوى آنها حركت كنيد. و براى شما پايانى است، پس به سوى آن بشتابيد. به راستى كه مؤمن، ميان دو هراس قرار دارد: روزى كه [بر او] گذشته است و نمى‏ داند خداوند، چگونه درباره ‏اش داورى مى كند، و روزى كه باقى مانده و نمى ‏داند خداوند با او چه خواهد كرد. پس بنده بايد از خود براى خويش مايه برگيرد، و از دنيايش براى سراى آخرتش، و از جوانى ‏اش براى پيرى ‏اش، و از تن‏درستى ‏اش براى بيمارى ‏اش، و از زندگى ‏اش براى مرگش. سوگند به آن كه جانم در دست اوست، پس از مرگ، راهى براى كسب خوش‏بختى و پس از دنيا، سرايى جز بهشت يا دوزخ نيست.(3)
  • خداوند هفت نفر را در روزى كه سايه ‏اى غير از سايه او نيست، زير سايه خود مى‏ برد: پيشواى عادل و جوانى كه در عبادت خداوند رشد يافته است و مردى كه وقتى از مسجد بيرون مى‏ رود، دلش به آن مشغول است تا آن كه به مسجد باز گردد و دو دوستى كه در راه خدا دوستى كنند و در راه خدا با هم باشند و بر آن، از هم جدا شوند و كسى كه در خلوت، خدا را ياد كند و چشمانش اشك بريزد و مردى كه زنى صاحب مقام و جمال، از او كام بخواهد و او بگويد: من از خداوند پروردگار جهانيان مى ‏ترسم و كسى كه پنهانى صدقه ‏اى بدهد به گونه ‏اى كه دست چپش نداند كه دست راستش چه چيزى انفاق مى ‏كند.
  • برترى جوان عابدى كه از آغاز جوانى عبادت كند، بر پيرى كه در كهن سالى‏ عبادت كند، مانند برترى پيامبران بر ديگر مردم است.
  • خداوند متعال به جوان عابد، بر فرشتگان مباهات مى ‏كند، مى ‏گويد: بنده ‏ام را بنگريد كه براى من از خواسته‏ هايش چشم پوشيده است.
  • خداى متعال، جوانى را كه سبك سرى نمى ‏كند، تحسين مى ‏كند.
  • خداوند جوانى را كه جوانى ‏اش را در اطاعت از خدا سپرى مى ‏كند، دوست دارد.(4)

منبع:

(1)من لا يحضره الفقيه ج 4، ص 357، ح 5762

(2)تنبيه الخواطر : ج 1 ص 131 .

(3)أعلام الدين : ص 333 .

(4)كرمي فريدني، علي‏ ؛ پرتوي از پيام پيامبر يا برگرداني تازه از نهج الفصاحة،ناشر: حلم‏؛نوبت چاپ: اول‏،قم،ص248-249.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث