شرح زیارت امین الله؛ « مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِينَ مُعَدَّةٌ »؛ آثار اطعام به دیگران

شرح زیارت امین الله؛ « مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِينَ مُعَدَّةٌ »؛ آثار اطعام به دیگران

۱۲ بهمن ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام

جلب طعام خداوند با اطعام به دیگران

یکی از بهترین اسباب جلب اطعام خداوند برای خویش، اطعام به دیگران است . هر مقدار که ممکن باشد . چون با این عمل قابلیت خود را برای افاضه خداوند به خویشتن اظهار کرده ایم .

از این جهت امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم  نقل می کند که فرمودند:

الرزق اسرع الی من یطعم الطعام من السکین فی السنام  : رزق به کسی که اطعام می کند سریع تر می رسد از چاقو در کوهان شتر.(1)

همچنین در روایت دیگر(2) خیر و برکت به جای رزق ذکر شده است.

 در بعضی از روایات در فضیلت اطعام مؤمن آمده است که : کسی که دعوت انسان را می پذیرد تا طعام انسان را بخورد و به او خدمت شود، بر اطعام کننده منت بزرگی می گذارد . زیرا موجب می شود رزق بر خانه اش سرازیر شده و گناهانش پاک شود . (3)

مهیا بودن طعام معنوی برای اطعام کننده

خداوند متعال آنقدر لطفش به بندگان خویش زیاد است که در اثر کارهای کوچک بنده عنایتهای بی حسابی به او می فرماید .

از این جهت برای اطعام خالصانه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به مسکین و یتیم و اسیر در سه شب متوالی با آن تحمل رنج گرسنگی، سوره هل اتی بر آنها نازل شده و خداوند در آن بشارتهای زیادی به ایشان داده است که در بهشت ظهور می کند و قابل تصور با این درکهای عادی نمی باشد .

البته این مائده های الهی، به ایشان منحصر نمی باشد هر چند نهایت درجه آن مختص به ایشان می باشد لکن درجات پایین ترش به برکت وجود ایشان به دیگران نیز عنایت می شود .

از این جهت امام سجاد علیه السلام می فرماید:

من اطعم مؤمنا اطعمه الله من ثمار الجنة: کسی که مؤمنی را اطعام کند، خداوند او را از میوه های بهشتی اطعام می کند . (4)

همچنین در بعضی روایات از طعام بهشت آمده است . این اطعام عمومیت(5) دارد . چه نسبت به انسان فقیر باشد یا غنی مؤمن .

البته اطعام فقیر مؤمن در اولویت قرار دارد و از مزیت(6) برخوردار است.

همچنین در بعضی از روایات(7) اطعام مؤمن به منزله احیای او معرفی شده است که احیای مؤمن مانند احیای تمامی مردم است . این احیاء نیز موجب احیای معنوی اطعام کننده می شود .

 با این بیانات که گوشه ای از بیانات نورانی ائمه علیهم السلام است  معلوم می شود که می توان با فراهم کردن بعضی از زمینه ها، موجبات اطعام مادی و معنوی حق تعالی را برای خویش فراهم کرد .


پی نوشت :

1-  بحارالانوار، ج 74، ص 362، روایت 17.

2- همان ، روایت 19 - 18.

3- همان ، روایت 97 و 71 و 70 و 40.

4- همان ، روایت 79 و 67 و 43 و 42 و 41.

5- همان ، روایت 74.

6- همان ، روایت 81.

7- همان ، روایت 82.

منبع :

سیمای مخبتین (شرح زیارت امین الله)، شیخ محمود تحریری

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث