فضیلت زیارت قبور انبیاء علیهم السلام

فضیلت زیارت قبور انبیاء علیهم السلام

۲۲ تیر ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات

خاتمه فصل یازدهم؛ مطلب اول در زيارت پيغمبران عظام عليهم السلام است: بدان كه تكريم و تعظيم انبيا عليهم السلام عقلا و شرعا لازم است (لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ) [1] و زيارت ايشان راجح و پسنديده و علما تصريح فرموده‏اند به استحباب زيارت ايشان و عدد آن بزرگواران اگرچه خيلى بسيار است ليكن قبور معلومه ايشان بسيار كم است و قبور آنهايى كه نقدا مستحضر هستم از اين قرار است حضرت آدم و حضرت نوح در مرقد منور حضرت امير المؤمنين عليه السلام مدفونند و حضرت ابراهيم عليه السلام در قدس خليل كه در نزديكى بيت المقدس است مدفون است و در جوار آن حضرت جناب ساره زوجه آن حضرت و جناب اسحاق و يعقوب و يوسف عليهم السلام مدفونند و حضرت اسماعيل عليه السلام و مادرش هاجر در مسجد الحرام در حجر مدفونند و در او است قبور انبيا عليهم السلام و از حضرت باقر عليه السلام منقول است كه ما بين ركن و مقام مملو است از قبور پيغمبران و از حضرت صادق عليه السلام مروى است كه ما بين ركن يمانى و حجر الاسود هفتاد پيغمبر مدفون است و در بيت المقدس قبور جمله‏اى از پيغمبران واقع است مانند حضرت داود و سليمان و غيرهما سلام الله عليهم اجمعين كه در نزد اهل آنجا معروفند و قبر جناب زكريا عليه السلام در حلب معروف است و از براى جناب يونس عليه السلام در شريعه كوفه بقعه و قبه‏اى است معروف و قبر حضرت هود و صالح در نجف اشرف مشهور و مرقد حضرت ذى الكفل در كنار شط فرات در نزديكى كوفه به مسافت چند فرسخ معروف است و در شهر موصل است قبر جرجيس پيغمبر و در بيرون شهر قبر شيث هبة الله و در شوش قبر دانيال پيغمبر و در قبله مسجد براثا قبر جناب يوشع عليه السلام و غير اينها سلام الله عليهم أجمعين و اما در باب كيفيت زيارت ايشان پس در اخبار زيارت مخصوصى براى ايشان به نظر نرسيده مگر زيارت حضرت آدم و نوح عليهما السلام كه در باب زيارت حضرت امير المؤمنين عليه السلام بشرح رفت لكن از روايت زيارت جامعه كه ما آن را اول زيارات جامعه قرار داديم ظاهر مى ‏شود كه انبيا عليهم السلام نيز به آن زيارت كرده مى ‏شوند شاهد بر اين آنكه شيخ جليل محمد بن المشهدى در مزار و سيد اجل على بن طاوس در مصباح الزائر و غير ايشان رضوان الله عليهم در آداب دخول كوفه همين زيارت شريفه را از براى مشهد حضرت يونس عليه السلام ذكر كرده‏ اند و مظنون آن است كه نقل ايشان زيارت مذكوره را از روى همان كليت باشد كه از خبر ظاهر مى ‏شود بهر حال اگر كسى آن زيارت جامعه را در مراقد شريفه انبيا عليهم السلام بخواند مناسب است و چون زيارت در سابق مذكور شد محتاج به نقل آن در اينجا نيستيم هر كه خواهد به زيارت اول زيارات جامعه رجوع كند و از فيض عظيم آن خود را بهره‏ مند نمايد


[1] ) سوره البقره، آیه 285

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث