شراب در احادیث

شراب در احادیث

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

شراب

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :


 لَعنَ اللّه ُ الخَمرَ ، و عاصِرَها ، و غارِسَها ، و شارِبَها ، و ساقِيَها ، و بائعَها ، و مُشْتَرِيَها ، و آكِلَ ثَمَنِها ، و حامِلَها ، و المَحْمولَةَ إلَيهِ .
خداوند شراب و شرابگير و آن را كه درختى براى تهيه شراب بكارد و شرابخوار و ساقى شراب و شراب فروش و خريدار شراب و كسى كه پول شراب فروشى را بخورد و كسى كه آن را حمل كند و كسى را كه شراب برايش حمل شود لعنت كرده است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنّ اللّه َ لَعنَ الخَمرَ ، و عاصِرَها ، و مُعْتَصِرَها ، و شارِبَها ، و ساقِيَها ، و حامِلَها ، و المَحْمولَةَ إلَيهِ ، و بائِعَها ، و مُشْتَرِيَها ، و آكِلَ ثَمَنِها .
خدا لعنت كرده است شراب و شرابگير و شرابخوار و ساقى شراب و حمل كننده آن را و كسى را كه برايش حمل مى شود و فروشنده و خريدار و كسى را كه از پول شراب مصرف كند .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 لا تُجْمَعُ الخَمرُ و الإيمانُ في جَوفِ أو قَلبِ رجُلٍ أبدا .
شراب و ايمان هرگز در درون يا دل كسى با هم جمع نمى شوند .

امام صادق عليه السلام :

ما بَعثَ اللّه ُ نبيّا قَطُّ إلاّ و قَد عَلِمَ اللّه ُ أنّهُ إذا أكْمَلَ لَه دِينَهُ كانَ فيهِ تَحْريمُ الخَمرِ ، و لَم تَزَلِ الخَمرُ حَراما ، إنّ الدِّينَ إنّما يُحَوِّلُ مِن خَصْلَةٍ ثُمّ اُخْرى ، فلَو كانَ ذلكَ جُمْلَةً قَطّعَ بِهِم (بالنّاسِ) دُونَ الدِّينِ .
خداوند هرگز پيامبرى را برنينگيخت، مگر آن كه مى دانست كه چون دين او را كامل كند، تحريم شرابخوارى نيز در آن است . شراب، هميشه حرام بوده است. همانا دين، مرحله به مرحله (تدريجا) كامل مى شود و اگر از همان ابتدا كامل بود مردم دين را نمى پذيرفتند .

شراب، مادر زشت كاريها

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الخَمرُ اُمُّ الفَواحِشِ و الكبائرِ .
شراب، مادرِ زشت كاريها و گناهان بزرگ است .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الخَمرُ اُمُّ الفَواحِشِ و أكْبَرُ الكَبائرِ .
شراب ريشه زشتيها و بزرگترين گناه كبيره است .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الخَمرُ اُمُّ الخَبائثِ .
شراب ، ريشه پليديهاست .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الخمرُ جِماعُ الإثْمِ ، و اُمُّ الخَبائثِ ، و مِفْتاحُ الشَّرِّ .
شراب، مجمع انواع گناهان و ريشه پليديها و كليد بديهاست .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

جُمِعَ الشَّرُّ كُلُّهُ في بَيتٍ ، و جُعِلَ مِفْتاحُهُ شُرْبَ الخَمرِ .
بديها همه در يك خانه جمع شده اند و كليد آن خانه شرابخوارى است .

امام صادق عليه السلام :

 شُرْبُ الخَمرِ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ ، و شارِبُ الخَمرِ مُكَذِّبٌ بكِتابِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، و لَو صَدّقَ كِتابَ اللّه ِ حَرَّمَ حَرامَهُ .
 شرابخوارى كليد هر بدى است و شراب خوار ، كتاب خداوند عزّ و جلّ را دروغ مى شمارد ، زيرا اگر آن را باور داشت، حرام آن را بر خود حرام مى دانست .

امام صادق عليه السلام :

 إنّ اللّه َ عزّ و جلّ جَعلَ للشَّرِّ أقْفالاً ، و جَعلَ مَفاتيحَ تِلكَ الأقْفالِ الشَّرابَ ، و أشَرُّ مِن الشّرابِ الكِذْبُ .
خداوند عزّ و جلّ قفلهايى بر در بدى و پليدى زده و كليدهاى آن قفلها را شراب قرار داده است و از شراب بدتر، دروغ است .

نهى از نشستن بر سفره هاى شراب

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَن كانَ يُؤمنُ باللّه ِ و اليَومِ الآخِرِ فلا يَجْلِسْ على مائدَةٍ يُشْرَبُ علَيها الخَمرُ .
 كسى كه به خدا و روز واپسين ايمان داشته باشد، نبايد بر سر سفره اى بنشيند كه در آن شراب خورده مى شود .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 

مَلْعونٌ مَلْعونٌ مَن جَلسَ طائعا على مائدَةٍ يُشرَبُ علَيها الخَمرُ
ملعون است، ملعون است كسى كه با ميل خود بر سر سفره اى كه در آن شراب نوشيده مى شود بنشيند .

امام على عليه السلام :

 لا تَجْلِسوا على مائدَةٍ يُشْرَبُ علَيها الخَمرُ ، فإنّ العَبدَ لا يَدْري مَتى يُؤخَذُ .
 بر سر سفره اى كه در آن شراب نوشيده مى شود منشينيد ؛ زيرا كه آدمى نمى داند چه وقت جانش ستانده مى شود.

علّت تحريم شراب

امام على عليه السلام :

 فَرضَ اللّه ُ ··· تَرْكَ شُرْبِ الخَمرِ تَحْصينا للعَقلِ .
 ··· خداوند براى حفظ عقل ، ترك شرابخوارى را واجب گردانيد .

امام باقر عليه السلام :

 إنَّ اللّه َ حَرّمَ الخَمرَ لِفعْلِها و فَسادِها .
خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادانگيز بودن آن حرام فرمود.

امام باقر عليه السلام :

أفاعِيلُ الخَمرِ تَعْلو على كُلِّ ذَنبٍ ، كما تَعْلو شَجَرتُها على كُلِّ شَجَرةٍ .
همان گونه كه درخت شراب از هر درختى بلندتر مى شود ، تأثيرات بد شراب نيز از هر گناهى بيشتر است .

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال مفضّل از علّت تحريم شراب ـ فرمود :

 حَرّمَ اللّه ُ الخَمرَ لِفِعْلِها و فَسادِها ، لأنّ مُدْمِنَ الخَمرِ تُورِثُهُ الارْتِعاشَ ، و تَذهَبُ بنُورِهِ ، و تَهْدِمُ مُرُوّتَهُ ، و تَحْمِلُهُ على أنْ يَجْتَرئَ على ارتِكابِ المَحارِمِ ، و سَفْكِ الدِّماءِ ، و رُكوبِ الزِّنا ، و لا يُؤمَن إذا سَكِرَ أنْ يَثِبَ على حُرَمِهِ و لا يَعْقِلُ ذلكَ ، و لا يَزيدُ شارِبَها إلاّ كُلَّ شَرٍّ .
خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد ؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام ]مى شود ، و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى كند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند . شراب بر شراب خوار جز شر و بدى نمى افزايد .

امام رضا عليه السلام :

 حَرّمَ اللّه ُ الخَمرَ لِما فيها مِن الفَسادِ ، و مِن تَغْييرِها عُقولَ شارِبِيها ، و حَمْلِها إيّاهُم على إنْكارِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، و الفِرْيَةِ علَيهِ و على رُسُلِهِ ، و سائرِ ما يكونُ مِنهُم مِن الفَسادِ و القَتلِ .
خداوند شراب را حرام فرمود ؛ زيرا شراب تباهى مى آورد ، عقل شراب خواران را دگرگون مى كند و آنان را به انكار خداى عزّ و جلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى زند .

عاقبت شرابخوارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَن شَرِبَ الخَمرَ لَم يُقْبَلْ مِنهُ صَلاةٌ أربَعينَ لَيلَةً ، فإنْ عادَ فأربَعينَ لَيلَةً مِن يَومِ شَرِبَها ، فإنْ ماتَ في تِلكَ الأربَعينَ مِن غَيرِ تَوبَةٍ سَقاهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ مِن طِينَةِ خَبالٍ .
كسى كه شراب بنوشد تا چهل شب نمازى از او پذيرفته نشود و اگر دوباره نوشيد، از روزى كه نوشيده تا چهل شب ديگر نمازش مقبول نيفتد و اگر در خلال آن چهل روز بميرد و توبه نكرده باشد، خداوند در روز رستاخيز او را از زردابه بدن دوزخيان، بنوشاند .

امام على عليه السلام :

مَن شَرِبَ الخَمَر و هُو يَعلَمُ أنّها حَرامٌ سقَاهُ اللّه ُ مِن طِينَةِ خَبالٍ
هر كس شراب بنوشد در حالى كه مى داند حرام است ، خداوند او را از زردابه بدن دوزخيان، بنوشاند .

امام صادق از پدرانش عليهم السلام از امام على عليه السلام : دائم الخمر همچون بت پرست خدا را ديدار خواهد كرد . حجر بن عدي به آن حضرت عرض كرد : دائم الخمر كيست ؟ فرمود :

 مُدْمِنُ الخَمرِ يَلْقى اللّه َ عزّ و جلّ حِينَ يَلْقاهُ كعابِدِ وَثَنٍ . فَقالَ حجرُ بنُ عَدِيّ : يا أميرَ المؤمنينَ ما المُدْمِنُ ؟ قالَ : الّذي إذا وَجَدَها شَرِبَها .
 كسى كه هرگاه شراب بيابد بنوشد .

امام على عليه السلام :

مَن شَرِبَ المُسْكِرَ لَم تُقْبَلْ صَلاتُهُ أربَعينَ يَوما و لَيلَةً .
كسى كه مستى آور بنوشد تا چهل شبانه روز نمازش پذيرفته نشود .

نحوه رفتار با شراب خوار


 شارِبُ الخَمرِ لا تُصَدِّقوهُ إذا حَدّثَ ، و لا تُزَوِّجوه إذا خَطَبَ ، و لا تَعودوهُ إذا مَرِضَ ، و لا تَحْضَروهُ إذا ماتَ ، و لا تأتَمِنوهُ على أمانَةٍ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : شراب خوار اگر سخنى گفت باور نكنيد ، اگر خواستگارى كرد به او زن ندهيد ، اگر بيمار شد به عيادتش نرويد ، اگر مُرد بر جنازه اش حاضر نشويد، و به او امانت مسپاريد .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لا تجالِسوا مَع شارِبِ الخَمرِ ، و لا تَعودوا مَرْضاهُم ،و لا تُشَيِّعوا جَنائزَهُم ، و لا تُصَلّوا على أمْواتِهِمْ ؛ فإنّهُملابُ أهلِ النّارِ كما قالَ اللّه ُ : «اخسَؤُوا فيها و لا تُكَلِّمونِ»(مومنون،108) .
با شراب خوار همنشينى نكنيد ، اگر بيمار شدند عيادتشان نرويد ، جنازه شان را تشييع نكنيد ، بر مرده شان نماز نخوانيد ؛ زيرا آنان سگهاى دوزخ هستند ، چنان كه خداوند [خطاب به آنان در دوزخ ]مى فرمايد : «دور شويد [دور شدن سگ ها] در آتش و با من سخن مگوييد».

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَثَلُ شارِبِ الخَمرِ كمَثَلِ الكِبْريتِ ، فاحْذَروهُ لا يُنْتِنْكُم كما يُنْتِنُ الكِبْريتُ . و إنّ شارِبَ الخَمرِ يُصْبِحُ و يُمْسِي في سَخَطِ اللّه ِ ، و ما مِن أحَدٍ يَبيتُ سَكْرانَ إلاّ كانَ للشَّيطانِ عَروسا إلى الصّباحِ ، فإذا أصْبَحَ وَجبَ علَيهِ أن يَغْتَسِلَ كما يَغْتَسِلُ مِن الجَنابَةِ
شراب خوار به گوگرد مى ماند ؛ به او نزديك مشويد كه شما را بدبو مى كند همچنان كه گوگرد بدبو مى كند. شراب خوار شب و روز در خشم خداست . هر كس شب را به مستى سر كند ، تا صبح، عروس شيطان است . و از اين رو ، صبح بايد غسل كند، همچنان كه غسل جنابت مى كند .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :


 من باتَ سَكْرانَ باتَ عَروسا للشَّيطانِ .
 هر كه شب را به مستى گذراند تا صبح عروس شيطان باشد .

چگونگى محشور شدن شراب خوار

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 يَجيءُ مُدمِنُ الخَمرِ يَومَ القِيامَةِ مُزْرَقَّةً عَيْناهُ ، مُسْوَدّا وَجهُهُ ، مائلاً شِقُّهُ ، يَسيلُ لُعابُهُ .
 دائم الخمر در روز قيامت در حالى كه چشمانش كبود ، چهره اش سياه ، لبهايش آويخته و آب دهانش سرازير است ، آورده مى شود .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 يَخرُجُ الخَمّارُ مِن قَبرِهِ مَكْتوبٌ بَينَ عَينَيْهِ: آيِسٌ مِن رَحمَةِ اللّه ِ .
 ميگسار ، در حالى از گور خود خارج مى شود كه بر پيشانيش نوشته شده است: نوميد از رحمت خدا .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

و الّذي بَعثَني بالحقِّ نَبيّا ، إنّ شارِبَ الخَمرِ يَأتي يَومَ القِيامَةِ مُسْوَدّا وَجْهُهُ ، يَضْرِبُ برَأسِهِ الأرضَ و يُنادي : وا عَطَشاهْ ! .
 سوگند به آن كه مرا بحقّ پيامبر كرد، در روز رستاخيز شراب خوار را مى آورند ، در حالى كه چهره اش سياه است و سرش را به زمين مى كوبد و مى گويد : آه از تشنگى!

امام صادق عليه السلام :

إنّ أهلَ الرَّيِّ في الدُّنيا مِن المُسْكِرِ يَموتونَ عِطاشا ، و يُحْشَرونَ عِطاشا ، و يَدخُلونَ النّار عِطاشا
آنان كه در دنيا از مسكرات سيراب شوند ، تشنه كام مى ميرند و تشنه كام محشور مى شوند و تشنه كام به دوزخ مى روند .

تشويق به ترك شرابخوارى هرچندبه خاطر غير خدا

بحار الأنوار : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود :

مَن تَرَكَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه ِ سَقاهُ اللّه ُ مِن الرَّحيقِ المَخْتومِ ، فقالَ عليٌّ عليه السلام :لغَيرِ اللّه ِ ؟! قالَ : نَعَم و اللّه ِ ، صِيانَةً لنفسهِ .
هر كه براى غير خدا [هم كه شده ]شرابخوارى را رها كند ، خداوند او را از شراب [بهشتى ]ناب و مهر شده بنوشاند . على عليه السلام عرض كرد : براى غير خدا؟! فرمود : آرى ، به خدا قسم ؛ براى حفظ [سلامت ]خويش .

تفسير القمى از امام صادق عليه السلام :

 مَن تَرَكَ الخمرَ لغَيرِ اللّه ِ سَقاهُ اللّه ُ مِن الرَّحيقِ المَخْتومِ . قالَ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، مَن تَركَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه ِ ؟! قالَ : نَعَم و اللّه ِ ، صِيانَةً لنَفْسِهِ .
كسى كه شرابخوارى را براى غير خدا [هم كه شده ]رها كند، خداوند او را از شراب [بهشتى ]ناب و مُهر شده بنوشاند . راوى عرض كرد : يا بن رسول اللّه ! كسى كه شراب را براى غير خدا ترك كند ؟! فرمود : آرى به خدا قسم ، براى حفظ [سلامت] خويش .

حرام بودن هر آنچه تأثير شراب داشته باشد

امام كاظم عليه السلام :

إنّ اللّه َ عزّ و جلّ لم يُحَرِّمِ الخَمرَ لاسْمِها، و لكنّهُ حَرّمَها لعاقِبَتِها ؛ فما كانَ عاقِبَتُهُ عاقِبَةَ الخَمرِ فهُو خَمرٌ .
خداوند عزّ و جلّ شراب را به خاطر نامش حرام نكرده بلكه به سبب پيامدهاى آن حرامش كرده است . پس ، هر چيزى كه پيامدهاى شراب را داشته باشد آن نيز شراب است .

میزان الحکمه،جلد سوم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث