سیری در تاریخ سیاسی فلسطین و چگونگی غصب آن

۲۹ دی ۱۴۰۳ 0

حیله های شیطانی

در سال 1340ه.ق وقتی لایحه فلسطین در مجلس سنا و مجلس نمایندگان امریکا مطرح شد، نتایج رای گیری ها مشخص کرد که آمریکا علاقه دارد در فلسطین کشوری یهودی نشین تاسیس گردد، چون مسئله قیمومت بریتانیا و توافق آمریکا با آن در کنگره مطرح شدنمایندگان امریکا اصرار کردند که فقط طرح بالفور می تواند به عنوان شرط عمده تحقق بخشیدن حق قیمومت بریتانیا بر فلسطین به شمارآید; بدین گونه امریکا به عنوان داوطلبی مجهز و حاضر به خدمت برای صهیونیست ها خود را عرضه داشت . در ذیقعده سال 1361ه.ق عده ای از نمایندگان و سناتورهای پارلمان امریکا به مناسبت سالگرد روز وعده بالفور طی یادداشتی به روزولت رئیس جمهور وقت تذکر دادند که وظیفه دنیای متمدن است که وسایل مراجعت یهود را به وطن اصلی خود فراهم نماید. در گرماگرم مبارزات، دو حزب جمهوری خواه و دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری، سال 1944م(1363ه.ق)تلاش پی گیر خود را برای جلب آرای یهودیان که در انتخابات مؤثر بود از راه خدمت به آنهابکار انداختند و ترومن رئیس جمهور امریکا طی بیانیه ای خواستار آزادی مهاجرت به فلسطین و استیلای صهیونی تا سر حدتحصیل دولت مستقل یهودی در آن کشور گردید.
کندی رئیس جمهور سابق امریکا گفته بود: اسرائیل مشعل درخشانی است که در خاورمیانه شعله افکنده است.
بدین جهت بود که بن گوریون مطمئن بود که امریکا نقش بریتانیارا به خوبی بازی خواهدکرد.
امریکا تا آن حد از اسرائیل حمایت نمود که رئیس جمهور اسبق امریکا جیمی کارتر گفته است: خودکشی سیاسی را بر چشم پوشی از حمایت اسرائیل رجحان می دهد، از موقعی که کشور غاصب اسرائیل پدید آمده حکومت امریکا از روی احسان مبلغ 60 میلیارد دلار بطوررایگان در اقتصاد، صنایع جنگی و نظامی اسرائیل سرمایه گذاری کرده و به تعبیری به هر فرد یهودی ساکن این کشور، بیست هزاردلار بخشش نموده و این در حالی است که امریکا دهها میلیون نفربیکار و بینوا در درون سرزمین خود دارد.
در نبرد سال 1386ه.ق که در مدت شش روز اسرائیل غاصب قوای کشورهای عربی را درهم کوبید و تمام شبه جزیره سینا، غرب روداردن و ارتفاعات جولان را به تصرف خود درآورد، این امریکا بودکه از دولت متجاوز اسرائیل در مجامع بین المللی دفاع کرد وناوگان ششم امریکا در دریای مدیترانه برای شتافتن به کمک غاصبان صهیونیستی مهیا شده بود. امریکاموافقت خود را با تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 1401ه.ق اعلام کرد و این یورش عملیات نابود سازی موجودیت چریک های فلسطینی را نیز تعقیب می نمود.
شورای امنیت ازسال 1367ه.ق، همواره اعمال غیر قانونی اسرائیل را حداقل در صورت ظاهر و به صورت صدور قطعنامه هایی محکوم می کرد تا اینکه در شعبان سال 1392ه.ق دولت امریکامحکومیت اسرائیل را به خاطر حملاتش به لبنان و سوریه وتو کرد.
به همین دلایل بود که وقتی انجمن به اصطلاح «جمعیت دوستان خاورمیانه » مستقر در نیویورک از آیه الله کاشف الغطاء دعوت کردتا برای شرکت در کنفرانسی که در سال 1373ه.ق در لبنان تشکیل می شد حضور یابد در جواب معاون این جمعیت نوشت:
به دست گناهکار شما مسلمانان فلسطین تحت فشار قرار می گیرند وقریه های آنان مورد حمله واقع می شود، مردانشان کشته و زنان وکودکان بی گناه به طرزی فجیع به قتل می رسند. مگر شما نیستید که این ستمگران را با مال و اسلحه کمک می کنید و به این جرم ها وجنایات می کشانید؟!
امام خمینی(قدس سره)در سخنان گهربار خویش بارها این حقیقت رامطرح کرده که امریکا حامی اسرائیل است و در کتاب ولایت فقیه نوشته اند:
«امریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می کند.امریکاست که به اسرائیل قدرت می دهد که اعراب مسلم را آواره کند.»
و طی بیاناتی خاطرنشان فرموده اند:
«مجال دادن به دولت پوشالی اسرائیل برای غصب حقوق مسلمین وسلب آزادی و معامله قرون وسطایی نمودن، جنایاتی است که درپرونده روسای جمهور امریکا ثبت می شود» .
حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری فرموده اند:
«من صریحا اعلام می کنم هر جوان فلسطینی که به خاک و خون کشیده می شود و هر خانواده فلسطینی که بی سرپرست و متلاشی می شود،رئیس جمهور و دولت امریکا به طور مستقیم در این جرم شریک وسهیم هستند.»

سازش توام با فلاکت

اشغالگران قدس وقتی ناتوانی و عدم کفایت اعراب را دیدند و ازناحیه استکبار جهانی به رهبری امریکا حمایت و قویت شدند ومشاهده کردند که سازمان ملل چون حربه ای سیاسی در دست دول استعماری حامی آنها می باشد و جهان اسلام در تفرقه به سر می برد.
از هر فرصتی که به دست آوردند برای تصرف اراضی بیشتر و واردنمودن ضربه به کشورهای اسلامی همجوار بهره بردند و در جنگ شش روزه با اعراب بر اثر حمایت ابرقدرت ها و خیانت شوروی سابق پیروز شدند. آنها تجاوز وحشیانه به لبنان را از سال 1384ه.ق آغاز کردند، شدیدترین این تجاوزات در ربیع الثانی سال 1398ه.ق صورت گرفت که طی آن قوای غاصب و اشغالگر اسرائیلی مناطق جنوب لبنان تا حوالی لیطانی را اشغال کردند. قطعنامه های سازمان ملل نتوانست مانع این تهاجم شود و اسرائیل حضور نیروهای مقاومت فلسطینی در جنوب لبنان را دستاویزی برای استمرار نقشه های تجاوزگرانه خود قرار داد. در این عملیات وحشیانه، اسرائیل جنایات زیادی مرتکب شد و شمار زیادی از افراد غیر نظامی را به خاک و خون کشید. یک روزنامه نگار انگلیسی که خود ناظر بخشی ازاین جنایات بوده در قسمتی از گزارشات خود می گوید: دیدن این منظره ها دلها را می شکند و از آن خون جاری می سازد.
در میان این همه جنایت، خباثت و توطئه از همه غم انگیزتر وشکنجه آورتر مواضع و ماهیت سران و حکام سازشکار و مرتجع عرب می باشد. همان افرادی که صهیونیسم بخشی از مناطق آنان را تحت تصرف خویش درآورد و زهر تلخ جنایت را چشیده و از تیررس این همه توطئه در امان نمی باشند. در سال 1397 ه.ق انور سادات خائن ومعدوم به تل آویو روآورد و در برابر پرچم اشغالگران قدس به احترام ایستاد و سرود صهیونیسم در مقابلش نواخته شد. تمایل به سازشکاری و مصالحه با اسرائیل غاصب، کار را به آنجا کشانید که با حضور کارتر و سایرس ونس وزیرخارجه امریکا مذاکرات مستقیم و رودرروی مصر و اسرائیل در کمپ دیوید امریکا آغاز شد وپس از دو هفته گفتگو، قرار داد کمپ دیوید در سال 1398ه.ق به امضا رسید. امام خمینی(قدس سره)در مصاحبه با مجله فردای افریقاکه در چهاردهم آذر سال 1357ه.ش صورت گرفت فرمود:
«موافقت کمپ دیوید و نظایر آن توطئه ای برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات اسرائیل که نتیجتا شرایط را به نفع اسرائیل و به ضرر اعراب و فلسطینی ها تغییر داده است، چنین وضعی مورد قبول مردم منطقه نخواهد بود» .
تاسف مهم بعد از فاجعه فلاکت بار کمپ دیوید و اعلام طرح صلح فهد است که در آن هنگام(سال 1401ه.ق)فهد ولیعهد عربستان بوذ;در این سال دستگاه دیپلماسی عربستان تحت رهبری ملک فهد و باالهام از تعلیمات امریکا طرحی هشت ماده ای برای حل بحران خاورمیانه و مساله فلسطین ارائه داد که شناسایی دولت اسرائیل را دربرداشت. این طرح با مخالفت لیبی و سوریه روبرو شد، کوششی که برای احیای این عمل سازشکارانه به عمل آمد تشکیل کنفرانس فاس در مراکش بود. سران بیست و یک کشور عرب به دعوت حسن دوم شاه مراکش در این شهر فاس گردآمدند تا نسبت به طرح فهدتوافقی میان خود برقرار نمایند، کنفرانس فاس به علت کشاکش سران و وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در همان ساعات اول به شکست انجامید، نیروهای پیشرو خاورمیانه برای مقاومت در مقابل سیاست های سازشکارانه دول مرتجع عربی « جبهه پایداری اعراب »را پدید آوردند.
مذاکرات صلح بین اعراب و اسرائیل تاکنون هیچ گونه پیشرفتی نداشته و اسرائیل را برای ادامه تجاوزطلبی و جنایات خودگستاخ تر نموده است.
حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مقام معظم رهبری طی نطقی درتاریخ دهم خرداد ماه سال 1369 ه.ش خاطر نشان فرموده اند:
«.. سکوت و سازش خیانت آلود بسیاری از دولت های عربی و حتی تظاهر بعضی از آنان به بی تفاوتی و عدم حساسیت به سرنوشت فلسطین کار را به جایی رسانده است که دولت غاصب صهیونیست پس از سال هاکتمان و حتی انکار، اکنون دوباره داعیه اسرائیل بزرگ را علنابر زبان می آورد و با بی شرمی و وقاجت نیت پلید غصب سرزمین های جدیدی از میهن راتکرار می کند...»

حامیان راستین فلسطین

در سال 1326ه.ش 1947م که صهیونیست ها حملات وحشیانه خودرا در فلسطین شدت بخشیدند و سازمان ملل با همکاری انگلیس وامریکا با تقسیم فلسطین رسماتاسیس دولت غاصب اسرائیل را اعلام کرد، در حالی که خفقان و استبداد در ایران موج می زد، فقیه مبارز آیه الله کاشانی که به تازگی از تبعیدگاه خود به تهران بازگشت نموده بود. سکوت مرگباری را که بر فضای ایران سایه افکنده بود شکست و با صدور اعلامیه ای به تمام مسلمین جهان درخصوص تشکیل دولت اسرائیل اعلام خطر کرد. در بخشی از این اعلامیه که در تاریخ یازدهم دی ماه 1326ه.ش صادر نمود، آمده بود:
«تشکیل دولت(صهیونیستی)در آتیه کانون مفاسد بزرگ برای مسلمین خاورمیانه و بلکه تمام دنیا خواهد بود و زیان آن تنهامتوجه اعراب فلسطینی نمی گردد و علی ای حال بر تمام مسلمین عالم است از هر طریقی که می شود از این ظلم فاحش جلوگیری نموده و رفع این مزاحمت را از مسلمین فلسطین بنمایند» .
وی به صدور این اعلامیه هم اکتفا نکرد و مردم مسلمان ایران رادعوت به تظاهرات به نفع مردم فلسطین کرد، در روز یکشنبه 20دیماه 1326ه.ش هزاران نفر از مردم تهران به دعوت آیه الله کاشانی در مسجد سلطانی(امام خمینی کنونی) اجتماع کردند، ولی هیئت حاکمه با توسل به زور از سخنرانی وی در این اجتماع باشکوه جلوگیری کرد و در نتیجه حجه الاسلام فلسفی(خطیب معروف)بر فرازمنبر رفت و گفت: ما برای آن در اینجا جمع شده ایم که با مسلمین ابراز همدردی کنیم و اعلام کرد: به منظور جمع آوری اعانه برای کمک به مسلمین فلسطین حسابی در بانک ملی افتتاح گردیده است.
در تاریخ سی ام اردیبهشت 1327ه.ش آیه الله کاشانی برای باردوم مردم را به تظاهرات علیه تشکیل دولت غاصب اسرائیل دعوت کرد، این اجتماع شکوهمند با حضور جمعیت انبوه برگزار شد وآیه الله کاشانی برای تظاهرکنندگان نطقی ایراد کرد که در بخشی از آن گفت:
«حکومت اسلام از قدیم الایام برفلسطین حقی ثابت است و مسلمین تمام دنیا بخصوص ملت مسلمان ایران چنین اجازه ای را نمی دهندکه(صهیونیست ها)به این حق ثابت، دست تعدی دراز نموده و باچنگالهای آلوده به فساد و ظالمانه برادران مسلمان ما را درهم ریخته و خون آنان را بی رحمانه بریزند» .
آیه الله کاشانی به منظور فراهم ساختن مقدمات وحدت ملل اسلامی در سال 1331ه.ش به حج مشرف گردید و با روحانیان و علمای کشورهای اسلامی مذاکره نموده و از سوریه و لبنان بازدید به عمل آورد و طرح وحدت اسلامی را مطرح ساخت.
مرحوم آیه الله سیدمحسن حکیم زعیم عالیقدر جهان تشیع درحساس ترین مراحل تاریخ سیاسی فلسطین، هیئتی را به کنفرانس اسلامی منعقد در لبنان(در دی ماه 1346ه.ش)اعزام داشت که در پیامی که به آن فرستاد خاطر نشان ساخت:
«زمامداران جهان اسلام باید بدانند که آزادی بیت المقدس وسرزمین های اشغال شده اسلامی و پاک ساختن آنها از وجود عناصرآلوده و دشمنان دیرینه فقط یک راه دارد و آن این که روش واحد وقاطعی را در بیرون راندن نیروهای اشغالگر و غاصب ومتجاوز(اسرائیلی)پیش بگیرند.
پس از ماجرای اسف انگیز و ناگوار آتش سوزی عمدی توسطصهیونیست ها در مسجدالاقصی، مرحوم آیه الله حکیم در نهم جمادی الاخر سال 1389ه.ق اطلاعیه ای صادر نمود که در سراسر جهان اسلام انتشار یافت. در این بیانیه آمده بود:
«جهان اسلام از شنیدن خبر اقدام تبهکارانه ای که اسرائیل به آن دست زد و از مدت ها پیش نقشه آن را مطرح کرده بود به شدت برخود لرزید، این خبر جانگذار، آتش سوزی عمدی در مسجدالاقصی،نخستین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف و مرکز پیامبران ورسولان است » .
آزادی فلسطین از آرمانهای شهید سیدمجتبی نواب صفوی بود وبرای حاکمیت مسلمانان در آن سرزمین. نامبرده از هیچ کوششی فروگذار نکرد و خود را برای یک مهاجرت آماده نمود ودر یازدهم شهریور سال 1332ه.ش در کنگره اسلامی شهر قدس شرکت نمود تا بانطق های آتشین و حماسی خود از مبارزات مردم فلسطین حمایت کند وسیاست صهیونیستی را محکوم نماید.
هنگامی که اولین مسابقه فوتبال بین ایران واسرائیل درورزشگاه امجدیه(شیرودی کنونی)در سال 1347ه.ش برگزار شد، مردم مسلمان ایران از همان لحظات اول تماشای معمولی مسابقات فوتبال را به یک تظاهرات سیاسی عمیق ضد اسرائیلی تبدیل نمودند و بدین گونه برقراری رابطه رژیم پهلوی را با غاصبین صهیونیستی محکوم کردند.
عمال اسرائیل به همراه دستگاه جهنمی ساواک اختناق شدیدی رابر ایران حاکم نمودند و سازمان امنیت، اهل منبر را دعوت می کردو از آنان التزام می گرفت که سه موضوع را رعایت کنند: علیه شخص اول مملکت سخن نگویند، علیه اسرائیل تبلیغات نکنند، به مردم نگویند که اسلام در خطر است.
وقتی این خبر به گوش امام رسید که گروهی از سخنرانان مذهبی را دستگیر کرده اند که چرا خلاف این دستورالعمل عمل کرده اند،حضرت امام خمینی(قدس سره)خروشید و فریاد برآورد:
«.. امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده انددر سازمان امنیت و گفته اند شما به سه موضوع کار نداشته باشید،پس از آن هر چه خواستید بگوئید، یکی این که با شاه کار نداشته باشید و از او حرف نزنید، یکی هم این که با اسرائیل کار نداشته باشید و یکی هم این که نگوئیئ دین در خطر است... خوب اگر این سه تا امر را کنار بگذاریم دیگر چه بگوئیم؟ ما هرچه گرفتاری داریم از این سه تا هست.»
در جمادی الاول سال 1384ه.ق امام خمینی در مسجد اعظم قم درحالی که بیرون از مسجد دژخیمان هم پیمان اسرائیل همه چیز و همه جا به شدت تحت کنترل سرنیزه های خود داشتند برفراز منبر فریادبرآورد:
«من به دول اسلامی می گویم آقایان... فلسطین مغصوب است.اسرائیل را بیرون کنید از فلسطین » .
پیروان راستین امام خمینی در همان نخستین روزهای مبارزه برعلیه رژیم شاه، دومین شعارشان نجات فلسطین بود و با همه مشکلات اعانه جمع می کردند برای فلسطین می فرستادند.
به موازات حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی استاد شهید مرتضی مطهری به همراه مرحوم علامه طباطبایی وآیه الله حاچ ابوالفضل موسوی زنجانی با انتشار یک بیانیه ازمردم تهران دعوت کردند تا برای یاری برادران مسلمان کمک های لازم را جمع آوری نمایند.
آیه الله طالقانی نیز در مسجد هدایت اقدام به این عمل کرده بود. استاد شهید مطهری در فرازی از بیاناتش در حسینه ارشادخطاب به مردم تهران گفت:
«.. هرچند اگر تمام پول مسلمین را جمع کنند به اندازه ثروت دو نفر سرمایه دار صهیونیست دزد که پول های دنیا را می دزدندنخواهد شد، لکن شما مسلمانی و وحدت خود را نشان می دهید.»
شهید آیه الله دکتر مفتح در جریان جنگ های داخلی لبنان وسرکوبی شیعیان این دیار و فلسطینی های مقیم کشور مزبور توسطقوای غاصب صهیونیستی طبق یک برنامه منظم و اصولی و با همکاری دیگر یاران خود مبالغی را جمع آوری کرد و شخصا عازم لبنان گردید و در دفتر امام موسی صدر اقامت گزید تا در توزیع این کمک ها در بین مردم لبنان و آوارگان فلسطینی نظارت داشته باشد.
در این زمان معدود نویسندگانی هم بودند که از مظلومیت مسلمانان و تعلق قدس شریف به مسلمین و محکومیت تجاوز سخن گفته،استاد سید محمد محیط طباطبایی، محقق، مورخ و ادیب ایرانی اهل زواره در سلسله مقالاتی که مجله تهران مصور به چاپ آن مبادرت نمود حقیقت تاریخ قدس را نوشت. این مطالب ادعای پوچ و موهوم اشغالگران را مردود و باطل می ساخت.

فروغی فروزان

با طلوع خورشید پرفروغ انقلاب اسلامی و هزیمت شب پرستان کور دل بانگ حق گوی و غریو تکبیر خداباوران در سراسر گیتی پیچید وملت های مسلمان و محرومان صالح را امیدوار ساخت یکی از مجاهدین فلسطینی گفته بود:
«با شنیدن خبر پیروزی انقلاب اسلامی از رادیو، منطقه فلسطین رنگ شادی به خود گرفت و آسمان پر از گلوله های سلاح های فلسطینی گشت و مردم اردوگاهها و روستاها همگی از خانه ها بیرون ریختند وبا خوشحالی شعار همبستگی با انقلاب و حضرت امام را می دادند» .
یکی از رهبران فلسطینی گفته بود: «ایران پدر ماست ما یتیم هستیم » .
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین در تهران تشکیل شد و سفارت فلسطین در تهران افتتاح گردید.
امام خمینی(قدس سره)که بارها و طی مبارزات خود با رژیم پهلوی، خطر اسرائیل غاصب را به مسلمین گوشزد کرده بود، به منظور افشاگری بیشتر علیه جنایات اشغالگران قدس و بیدار نمودن مسلمانان جهان و نیز احیای آرمان مقدس فلسطین که رهایی قدس عزیز در راس آن است، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس » اعلام کردند، تا مردم مسلمان در ایران و جهان طی راهپیمایی ها و تظاهرات باشکوه این حقیقت را زنده نگه دارند.
متن فرمان تاریخی حضرت امام خمینی در خصوص این روز مبارک چنین است:
«من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطین شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند.من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آنها بهم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راکه از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان «روز قدس » انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند، از خداوند پیروزی مسلمانان را بر اهل کفرخواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی »

آن رهبر فرزانه طی سخنانی در ششم مرداد1366ه.ش خاطر نشان فرمودند:
«ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین وخودفروخته ای که به نام فلسطین آرمان مردم سرزمین های غصب شده ومسلمانان این خطه را به تباهی کشیده اند به دنیا اعلام و نگذارنداین خائنان بر سر میز مذاکره ها و رفت و آمدها حیثیت و اعتبار وشرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشه دار کنند.»
امام خمینی در خصوص حماسه پرشکوه قیام مسلمانان فلسطین عقیده دارند که این خروش شکوهمند آوای الله اکبر است و از انقلاب اسلامی ایران تاثیر پذیرفته است:
«کوکب دریه فلسطین از شجره مبارکه لاشرقیه و لاغربیه مابرافروخت و امروز به همان گونه که فعالیت های وسیعی در سراسرجهان برای به سازش کشیدن ما با کفر و شرک در جریان است برای خاموش کردن شعله های خشم ملت مسلمان فلسطین نیز همان شکل ادامه دارد و این تنها یک نمونه پیشرفت انقلاب است.»
مردم فلسطین خود را فرزندان امام خمینی می دانند و نام بچه های خویش را «خمینی » می گذارند. بر پلاکاردها، در محلات گوناگون برسر در خانه هایشان نوشته بودند: «این خانه امام خمینی است » .
تصویر مبارک حضرت امام زینت بخش اتاق جوانان می باشد، نفوذمعنوی انقلاب اسلامی در قلب مسلمانان فلسطین ریشه دوانیده است.
جانشین برحق امام خمینی و تداوم بخش راه آن روح قدسی، یعنی حضرت آیه الله العظمی سیدعلی خامنه ای نیز مهمترین مسئله جهان اسلام را ضایعه اشغال فلسطین به دست صهیونیست ها مطرح نمودند وفرمودند:
«مسئله فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن تشکیل دولت فلسطینی در تمام سرزمین فلسطین است » .
آن مقام با قداست در بخشی از پیامی که در آستانه فرارسیدن امام حج سال 1411ه. ق خطاب به حجاچ بیت الله الحرام ارسال نمودند، فرمودند:
«مهمترین مسئله امروز مساله فلسطین است که در نیم قرن اخیرهمواره مهمترین مساله جهان اسلام و شاید مهمترین مساله بشریت بوده است، اینجا سخن از محنت و آوارگی و مظلومیت یک ملت است،سخن از غصب یک کشور است، سخن از ایجاد غده ای سرطانی در قلب کشورهای اسلامی... است، سخن از ظلم مستمری است که اکنون دو نسل پی درپی از ملت فلسطین را فراگرفته است » .
علامه محمد حسین فضل الله، روحانی برجسته لبنانی در کنگره بین المللی فلسطین که در تهران برپاشد این واقعیت انکارناپذیر رامطرح کرد که:
«جمهوری اسلامی ایران تنها دولت جهان اسلام است که بطور رسمی مخالف وجود اسرائیل در هر شکل و هر صورت است زیرا بر مبنای رهنمودهای امام خمینی اسرائیل را غده سرطانی می داند که باید ازجسم امت اسلامی زدوده شود و لذا استراتژی اسلامی جمهوری اسلامی مبتنی بر تلاش همه جانبه برای حمایت از فلسطین در زمینه های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی است و این موضعی است که بایدتمام نیروهای آزادی بخش مسلمان و عرب، جنبشی ها، احزاب وشخصیت های سیاسی تحت لوای رهبری، رهبر بزرگ دنیای اسلام، حضرت آیه الله خامنه ای که در خط امام خمینی حرکت می کند با آن همراه شوند» .

خروش شکوهمند

انتفاضه حرکت خودجوش، فراگیر و پایدار مسلمانان فلسطین است که در سال 1366ه. ش(1408ه.ق)متولد شد و قبل از آن که یک حرکت نظامی و سیاسی باشد. تلاش دینی و فرهنگی است. گرایش رژیم های عربی به سوی سازش و صفوف آنان جهت نیل به اهداف خود، سرخوردگی مردم از سازمان های فلسطینی که گرایش های گوناگون، تفرقه های فراوان و موضع گیری متضاد داشتند، عدم موفقیت مجامع بین المللی و قطع نامه های صادره توسط آنان و نیز فشار غیرقابل تحمل از سوی رژیم صهیونیستی از جمله عواملی است که این جوشش مردمی را بنیان نهاد.
انتفاضه در وضع کنونی، تبدیل به هویت اسلامی فلسطینی ها شده واز عشق مردمی حکایت می کند که عظمت حضور خود را در مقاومت وشهادت می جویند. پایگاه شکل گیری فعالیت های انتفاضه مسجد است،مردم در مسجد حضور می یابند و در عملیات جهادی و اعتراضی شرکت می کنند. حرکت و گرایش اسلامی مزبور که الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران است. زمینه فعالیت زنان را نیز کاملا به وجود آورده است، آنان در پذیرش و همراهی با این نهضت به حجاب کامل اسلامی ملتزم گردیدند.
جذبه این قیام خودجوش و خروش مقدس مردمی به حدی است که حتی برخی گروهها و احزاب غیر مذهبی به آن روی آورده اند، در دست های مبارزین سنگ، کوکتل مولوتوف و فلاخن ولی در قلب هایشان شورایمان و بر زبانشان نوای فرحزای الله اکبر جاری است. حضرت آیه الله خامنه ای می فرمایند:
«امروز بحمدالله عنصر ایمان و جهاد اسلامی در مبارزات ملت فلسطین در داخل وطن مغصوب زنده شده و به همین جهت معادله قدرت در فلسطین به سود فلسطینیان نسبت به گذشته تغییر کرده است.محافل سیاسی اعتراف دارند که این جوشش از مسجد شروع شده و هرخانه را به یک مسجد تبدیل کرده است. یکی از نشریات صهیونیستی در نوزدهم بهمن سال 1369 این قیام را الهامی از انقلاب اسلامی ایران ذکر کرده است » .
در میان جنبش های سازمان یافته فلسطین، قوی ترین تشکیلات نهضت اسلامی «حماس » است که فعالیت اصلی آن نظامی است، ولی تلاش های آموزشی گسترده ای هم دارد. شیخ احمد یاسین بنیان گذار این حرکت می باشد، سازماندهی پیچیده و تدابیر امنیتی حاکم بر هسته های مقاومت این جنبش مقامات امنیتی رژیم اشغالگر قدس را از هر گونه مقابله بااین سازمان باز داشته و تحسین دوست و دشمن رابرانگیخته است. حساس ترین بخش حماس گروه چریکی عزالدین قسام می باشد.
در سال 1358ه.ش پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان جهاد اسلامی در فلسطین حضور خود را اعلام نمود. رهبر معنوی این قیام شیخ عبدالله درویش بود، ولی رهبری سیاسی آن را دکتر فتحی شقاقی به عهده داشت که در سال 1374ه. ش به شهادت رسید. این سازمان درایجاد انتفاضه نقش عمده ای ایفا کرده و باصدور بیانیه ها و چاپ نشریات متعدد، مردم فلسطین را به شرکت در انتفاضه و انجام اعتصاب دعوت نمود.
استکبار جهانی برای درهم شکستن قیام مردم فلسطین و کم کردن نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در این تشکیلات، با همکاری ارتجاع عرب به تحرکاتی دست زد که از جمله آنها کنفرانس بین المللی صلح خاورمیانه است که در آبان ماه سال 1370در مرکز اسپانیامادرید برگزار شد. این کنفرانس که ضربه ای روانی برای مبارزین فلسطینی بود، از سوی جمهوری اسلامی به کنفرانس خیانت موسوم گشت،زیرا در آن سران کشورها به صورت رودررو پس از امتناعی چهل ساله مذاکره می کردند. هیات اردنی فلسطینی در مذاکرات خود با طرف اسرائیلی پیش شرط مشخص یا درخواستی روشن مطرح نکرد.
جمهوری اسلامی در مقابل این حرکت سازشکارانه، کنفرانس بین المللی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در تهران رابرگزارکرد که به نشست مادرید ضربه سختی وارد نمود.
گسترش قیام اسلامی در سرزمین های اشغالی و افزایش حملات بر ضدصهیونیست ها، خطر رشد اسلام گرایی و تلاش مبارزان فلسطینی در جهت ایجاد موانع برای گفتگوهای صلح و سازش، رژیم اشغالگر قدس راواداشت تا به جنایت دیگری دست بزند. این حرکت تبعید413فلسطینی به اردوگاه قدس واقع در منطقه ای حایل میان مواضع صهیونیست ها و نیروهای ارتش لبنان(جنوب شرقی لبنان)در دامنه کوه پربرف جبل الشیخ(حرمون) می باشد.
از این عده 51 نفر عضو جهاد اسلامی و بقیه عضو حماس بودند وعده ای مستقل در میانشان دیده می شد. در بین رانده شدگان 30استاد دانشگاه با درجه دکترا،43مهندس،153 عالم مذهبی،13وکیل و حقوقدان، عده ای داروساز، پزشک، معلم و... دیده می شدند.

خطر و خیانت

یکی از توطئه های خطرناکی که در شهریور ماه سال 1372صورت گرفت، طرح مشکوک و اسفبار غزه و اریحا می باشد. این طرح راعرفات(رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین) به امضاء رسانید. در این طرح ننگین هیچ نامی از دولت فلسطین نیامده است. هدف این توطئه انحراف انتفاضه اسلامی و ایجاد درگیری بین افراد فلسطینی درداخل و خارج سرزمین فلسطینی است. در این طرح شوم، سرنوشت بیش از سه میلیون آواره فلسطینی در کشورهای عربی و مجاور مجهول مانده و هراس بقایای این آوارگان در محل اقامت فعلیشان افزایش یافته است.
در این میان بخش اعظم گروههای اسلامی وملی فلسطین، به طورقاطع با سازش عرفات مخالفت کرده و حتی در داخل ساف(سازمان آزادی بخش فلسطین)شکاف های عمیق ایجاد شده است. مهمترین عاملی که می تواند در سقوط این طرح شوم و ذلت بار مؤثر باشد و نظر اکثرجناح های فلسطینی را به سوی خود جلب نماید. انتفاضه اسلامی درداخل این سرزمین است که از زمان اجرای این خیانت عملیات آن به نحو بارزی شدت یافته و قیام عمومی مردم در نواحی اشغالی بعدوسیع تری به خود گرفته است.
از آن سوی رژیم صهیونیستی به بهانه اجرای توافق غزه و آریحاخواستار برچیده شدن موسسات فلسطینی در بیت المقدس می باشد.غاصبان صهیونیستی تاکید می کنند که طبق توافق بین ساف و اسرائیل موسسات مزبور باید در اریحا به عنوان کانون حکومت خودگردان فلسطین تمرکز یابند و در واقع، این طرح به صهیونیست کردن بیت المقدس شتاب افزونتری بخشیده است.
از زمانی که عرفات حاکم بی اختیار و خودگردان، اما سرگردان غزه و اریحا شده، جوانان فلسطینی به طور علنی خالفت خود را بااین جنایت اعلام کرده اند. در روز جمعه بیست و هفتم آبان سال 1373ه.ش(1415ه.ق)مبارزین مسلمان با پرتاب سنگ به سوی نیروهای انتظامی ساف و با آتش کشیدن تعدادی خودرو خطاب به یاسر عرفات فریاد زدند:
خائنان به امت فلسطین را از اراضی اشغالی بیرون می کنیم.
در پی آن درگیری شدید و خونینی در نوار غزه بین پلیس ساف ومسلمانان مبارز فلسطینی به وقوع پیوست که طی آن 14 تن ازشهروندان فلسطینی کشته و بیش از 200 نفر مجروح شدند. این حوادث خونین، وجدان امت فلسطین را تکان داد و خشم شهروندان غزه رانسبت به پلیس ساف برانگیخت.
یادآور می شود که غزه و اریحا که در طرح خودگردان قرارگرفته اند، کیلومترها از هم فاصله دارند غزه در جنوب غربی فلسطین واقع است که 368کیلومتر مربع مساحت دارد و شهرهای غزه،خان یونس و رفح در نوار مزبور واقع اند که جمعیتی متجاوز از800000 نفر را در خود جای داده و بدین لحاظ متراکم ترین نقطه جهان محسوب می شود.
اریحا از توابع شهرستان بیت المقدس به شمار می رود ودر37کیلومتری شمال شرقی قدس واقع است و با سی هزار نفر سکنه 25کیلومتر مربع مساحت دارد.
حضرت آیه الله العظمی خامنه ای در تاریخ 27شهریور 1372 طی بیاناتی امضای سند ننگین سازش با رژیم غاصب صهیونیستی را شدیدامحکوم کرده و در فرازی از سخنان گهربار خویش فرمودند:
«در قضیه فلسطین نماینده فلسطین آن امضاء کننده حقیر، بدنام روسیاه و علی الظاهر فلسطینی(علی الباطنش را خدا می داند)نبوده که برود و یک چیزی را بفروشد، مگر فلسطین عرفات است، عرفات چکاره است که برود فلسطین را با غاصبین آن معامله کند» .
اخیرا یاسر عرفات توافق نامه مریلند را با رژیم صهیونیستی به امضاء رسانیده است. در این پیمان ننگین هیچ گونه چشم اندازروشنی از منافع فلسطینی ها به چشم نمی خورد و تنها تامین کننده مقاصد رژیم غاصب اسرائیل است، عرفات پس از امضای این توافق سرکوب فلسطینی های مخالف سازش را تشدید کرده و اقدام به دستگیری صدها تن نموده است. در واقع، وی با دستگیری مجاهدان و تامین امنیت شهرک های صهیونیست نشین در مناطق خودگردان نقش ژاندارم رابرای رژیم صهیونیستی بازی می کند.
قرارداد ننگین مریلند برای اولین بار به طور رسمی و علنی پای سازمان جاسوسی سیا را در عملیات سرکوب انقلابیون مسلمان فلسطینی باز می کند. مزدوران عرفات از این پس ناگزیرند به عنوان اجرای طرح مشترک امریکا اسرائیل برای سرکوب مبارزان ضد اشغالگری عمل کنند و در نهایت این جنایت را به اربابان خود گزارش کنند.
رژیم قاهره در تشویق عرفات به پیمودن این راه پر ذلت، نقش درجه اول را بازی کرده و خود از این قرار داد ننگین و لت بارعلیرغم تمام پیامدهای منفی و خطرناکش حمایت می کند.
منبع:مجله پاسدار اسلام, غلامرضا گلی زواره ,تیر 1379,شماره 223
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث