طهارت و زیارت
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ 0«اِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطِهَّركُمْ تَطْهيرا»1
معصومان(ع) مظهر پاكي و قداست و نمونههاي كامل پاكيزگي جسم و جانند. در سيره عملي پيامبر و عترت(ع) او پاكيزگي مو، نظافت لباس، خوشبويي بدن تجسمي زيبا يافته است. اين در حالي است كه اين بزرگواران بر بلنداي قلههاي پاكي و عفاف و خصال نيك انساني ايستادهاند و خود جلوه كامل و عيني آيه تطهيرند. طهارت در دو بعد جسماني و روحي در زيارت معصومان جايگاه ويژهاي دارد كه زائر بايد در به دست آوردن آن بكوشد و با تكيه بر اين سرمايه عظيم سير صعودي خويش را آغاز كند.
اين پاكيها در فقه به دو بخش تقسيم شده است:
الف) طهارتهاي غيرعبادي، كه در تحقق آن قصد قربت شرط نيست و در عرف پاكيزگي و نظافت خوانده ميشود.
ب) طهارتهاي عبادي، كه در تحقق آن قصد قربت اعتبار شده است.
معصومان و پاكيزگي
در قرآن كريم به پيامبر خاتم(ص) گفته ميشود كه جامه خويش را پاك سازد و از پليدي و ناپاكي پرهيز كند: «وَ ثَيابِكَ فَطَهِّر وَ الرُّجْزَ فَاهْجُر»2
روايات ما، پاكيزگي را از اخلاق انبيا دانستهاند. امام رضا(ع) ميفرمايد: «من اخلاق الانبياء التّنظّف»3
آن بزرگواران از پيروان خويش ميخواستند كه خود را به اين آداب مزيّن سازند. مرحوم كليني از امام صادق(ع) نقل ميكند كه پيامبر(ص) مردي با موهاي پريشان، جامه كثيف و حالتي ناخوشايند را ديد و فرمود: بهرهمندي از مواهب الهي و اظهار آن از لوازم دين است.4
در روايت ديگر نيز ميخوانيم كه پيامبر(ص) فرمود: بئس العبد القاذورة؛ آن كه كثيف است، بنده بدي شمرده ميشود.5 مرحوم شيخ حرّ عاملي در وسائل الشيعه فصلي را به استحباب پوشيدن لباس پاكيزه اختصاص داده، رواياتي در اين باره نقل ميكند. به نوشته او علي(ع) فرمود: شستن جامهها غم و اندوه را از بين ميبرد و سبب پيدايش طهارت در نمازگزار ميشود.6
در باره نظافت بدن در روايتها چنين ميخوانيم: بوي بدن خويش را به وسيله آب از ميان ببريد و به خود اهتمام ورزيد كه خداوند متعال بندگان ناپاك را دشمن ميدارد. آنان كه اگر كسي با آنها همنشين شود، از بوي بدشان ناراحت ميگردد.7
امامان همچنين به رعايت پاكيزگي در مساجد بسيار تأكيد كردهاند. در روايتي ميخوانيم: شبي امام زينالعابدين(ع) را ديدند كه با لباسي از جنس خزّ در حالي كه محاسن خويش را معطر ساخته، حركت ميكند. از حضرت پرسيدند: در اين ساعت و با اين حالت به كجا ميرويد؟
فرمود: به مسجد ميروم تا از حورالعين خواستگاري كنم.8
امام باقر(ع) در تفسير آيه «خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»9 ميفرمايد: يعني براي نماز جمعه و عيد جامههايي برگيريد كه به وسيله آن خود را ميآراييد.10
وقتي امام حسن(ع) آماده نماز ميشد، بهترين لباسش را ميپوشيد. چون علت اين كار را پرسيدند، حضرت فرمود: خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد و من براي خدا زينت ميكنم؛ خداوند فرموده است: زينتهاي خويش را براي مساجد برگيريد.11
هر چند استشمام گلهاي خوشبو براي روزهدار مكروه است؛ ولي استفاده از عطر توصيه شده، آن را تحفه روزهدار خواندهاند.12
در راستاي همين نظام هماهنگي بهداشتي اسلام به مسواك، به عنوان رمزي
زائر بايد حقوق برادران ايماني خويش را ادا كند تا شايستگي حضور در خلوت انس معصومان را به دست آورد و از زيارت خويش بهره كامل ببرد.
از بهداشت دهان و دندان، بسيار سفارش كرده است.13 زيارت معصومان(عليهم السلام) نيز در اين نظام قرار ميگيرد. لباس و بدن خوشبو از آداب زيارت شمرده شده است. امام صادق(ع) در كيفيّت زيارت اميرالمؤمنين(ع) ميفرمايد: چون اراده زيارت كردي، غسل كن، دو جامه پاك بپوش و خود را خوشبو ساز.14
در آداب زيارت ائمه بقيع چنين ميخوانيم: چون خواستي زيارت كني، آداب زيارت (غسل، طهارت، پوشيدن جامههاي پاك و استفاده از بوي خوش) را رعايت كن.15
بدين منظور و اين هدف است كه اسلام به غسلهاي مستحبي فراوان فرمان داده است. امام صادق(ع) يكي از حكمتهاي تشريع غسل جمعه را چنين بيان ميكند: انصار نزد شتران آبكش و اموال خود به كار مشغول بودند. چون روز جمعه ميشد، در مسجد حضور مييافتند و مردم از بوي بدنهايشان ناراحت ميشدند. حضرت آنها را فرمان غسل داد و اين براي هميشه سنت گشت.16
غسل نه تنها در روز جمعه، بلكه در موارد فراواني از جمله زيارت معصومان(ع) مستحب شمرده شده است. صفوان ميگويد: چون با حضرت صادق(ع) وارد كوفه شديم و آن زماني بود كه منصور دوانيقي حضرت را فرا خوانده بود. امام فرمود: صفوان شتر را بخوابان كه نزديك قبر جدّم اميرالمؤمنين(ع) قرار گرفتهايم. پس فرود آمد، غسل كرد، جامه را تغيير داد، پاها را برهنه كرد و به من فرمان داد كه چنين كنم. آنگاه به سوي نجف روان شديم.17
«عطيّه» يكي از شخصيتهاي علمي و تفسيري است و همراه جابر براي زيارت امام حسين(ع) رهسپار كربلا شده بود، ميگويد: در روز بيستم صفر، با جابر بنعبداللّه انصاري بودم. چون به كربلا رسيديم او در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاكيزهاي كه با خود داشت، پوشيد. سپس به من گفت: آيا چيزي از بوي خوش همراه داري؟ من عطري به نام سُعد به او دادم. مقداري از آن را به سر و بدنش پاشيد و پابرهنه روان شد.18
البته اگر غسل جنابت بر فردي واجب شده باشد، از ديدگاه بسياري از فقها بايد نخست غسل كند و سپس به حرم معصومان پاي نهد. معصومان جنب و حائض را از ورود به خانههايشان بازميداشتند. ابوبصير ميگويد: به مدينه رفتم. به سبب جنابت رهسپار گرمابه بودم كه شيعيان را در حال رفتن به خانه امام صادق(ع) ديدم. چون ترسيدم از فيض ديدار حضرت محروم شوم، بدون انجام دادن غسل، با آنها به خانه امام صادق(ع) رفتم. چون حضرت مرا ديد، فرمود: ابوبصير، مگر نميداني جنب نبايد به خانه پيامبران و فرزندان آنان وارد شود.19
البته آنچه در كنار اين پاكيزگي اهميت ويژه دارد، اين است كه انسان روح خويش را پاكيزه سازد. علي بن يقطين، با آن همه فضل و بزرگواري، وقتي بر سارباني شيعه ستم روا داشت؛ امام كاظم(ع) وي را نپذيرفت و پس از آنكه رضايت ساربان را جلب كرد، اجازه يافت، نزد حضرت شرفياب شود.20
بدين جهت، زائر بايد حقوق برادران ايماني خويش را ادا كند تا شايستگي حضور در خلوت انس معصومان را به دست آورد و از زيارت خويش بهره كامل ببرد.
پس همه بايد بكوشيم تا دل را از آنچه غير خدايي است نهي سازيم؛ با انديشهاي الهي، بدني پاك و روحي پاكتر بار سفر به سرزمين يار بنديم و چنان شويم كه آن پاكان ما را شايسته ببينند و جانهاي ما را با شراب طهور سيراب سازند.
پی نوشت :
1 ـ احزاب، آيه 33.
2 ـ مدّثر، آيه 4 و 5.
3 ـ بحارالانوار، ج 75، ص 335.
4 ـ وسائل الشيعه، ج 3، ص 340.
5 ـ همان، ص 341.
6 ـ همان، ج 3، ص 346.
7 ـ بحارالانوار، ج 10، ص 99.
8 ـ وسائل، ج 3، ص 503.
9 ـ اعراف، آيه 31.
10 ـ وسائل، ج 3، ص 331.
11 ـ همان.
12 ـ تحريرالوسيله، ج 1، ص 288.
13 ـ وسائل، ج 1، ص 346.
14 ـ بحارالانوار، ج 97، ص 236.
15 ـ مفاتيح الجنان، زيارت ائمه بقيع.
16 ـ وسائل، ج 2، ص 945.
17 ـ بحارالانوار، ج 97، ص 279.
18 ـ همان، ج 98، ص 329.
19 ـ وسائل الشيعه، ج 1، ص 489.
منبع:
عباس كوثري، طهارت و زیارت، فرهنگ كوثر، شماره 17 ، مرداد 1377