کیفر دشمنی با امام علی علیه السلام

کیفر دشمنی با امام علی علیه السلام

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0
 

این مقاله ترجمه بخشی از کتاب " پاداش نیکی ها و کیفر گناهان " تالیف شیخ صدوق است که در آن روایاتی در مورد کیفر و عقاب دشمنان امام علی علیه السلام بیان شده است.  

1- ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: شرابخوار بسان بت پرست است، و دشمن آل محمد عليهم السّلام (ناصبى) از او بدتر است. راوى مى‏گويد:عرض كردم: فدايت گردم! مگر بدتر از بت‏ پرست هم كسى هست؟ حضرت فرمود:

"ممكن است روزى شفاعت (ما خاندان تحت شرايطى) شامل حال شرابخوار (هم) بشود، ولى اگر تمام اهل زمين و آسمانها در مورد دشمن اهل بيت عليهم السّلام شفاعت كنند، (بدون ترديد) شفاعت آنها پذيرفته نخواهد شد"

                      
 2- عتيبه نى ‏فروش، از امام محمد باقر عليه السّلام از پدران بزرگوارش عليهم السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمود:
"براستى كه بهشت براى دوستداران على عليه السّلام بسيار مشتاق ديدار است و درخشش نور آن براى دوستداران على عليه السّلام پيش از آنكه رهسپار بهشت شوند افزون مى‏ گردد، و همانا شعله ‏هاى خشمگين آتش دوزخ براى دشمنان على عليه السّلام در همين دنيا و پيش از آنكه راهى دوزخ گردند، آن سهمگين‏ تر و هولناك تر مى ‏شود"
3- ابان بن تغلب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:
"هر كدام از دشمنان ولايت امير مؤمنان على عليه السّلام هر اندازه هم كه در عبادت بكوشد، سرانجام و فرجام كار او مفاد همان آيه شريفه است كه خداوند در قرآن مجيد (در سوره غاشيه، آيه 4) فرموده است: «در دوزخ، همه در رنج و مشقّتند و همواره در آتش برافروخته، معذّب»."
 4- عبد اللَّه بن سنان روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
"ناصبى آن نيست كه‏ دشمن ما اهل بيت باشد، زيرا كسى را پيدا نمى‏ كنى كه بگويد: من به محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و آل محمد عليهم السّلام دشمنى مى ‏ورزم، بلكه ناصبى كسى است كه با شما (شيعيان و دوستان ما) دشمنى مى‏ ورزد، و به خاطر آنكه مى ‏داند كه شما پيروان و دوستداران ما هستيد، با شما دشمنى مى ‏كند"
 5- حمران بن اعين روايت كرده است كه امام محمد باقر عليه السّلام فرمود:
"چنانچه همه فرشتگانى كه خداوند عزّ و جل آفريده، و جمله پيامبرانى كه خداوند به نبوّت مبعوث كرده، و تمامى صدّيقان و همه شهيدان راه حق، در باره دشمن ما اهل بيت شفاعت كنند تا بلكه خداوند او را از آتش دوزخ رهايى بخشد، خداوند (شفاعتشان را) نپذيرد و دشمن ما خاندان را از آتش نجات ندهد و خداى عزّ و جلّ در كتاب خود (در سوره كهف، آيه 3) فرموده است: «تا ابد در آن (جهنم) ماندگارند!»"
6- جابر روايت كرده است كه امام محمد باقر عليه السّلام فرمود:
"كسى كه آن ستمهايى كه بر ما رفته و حقوق مسلّمى كه از ما تاراج شده، و مصائب و آلامى كه بر ما وارد آمده است آگاه نباشد، (و به درستى ارزيابى نكند و با بى ‏تفاوتى از كنار اين گونه ناملايمات درگذرد) با كسى كه اين جنايات را در حق ما روا داشته است، شريك خواهد بود"
7- علىّ بن سليمان بن رشيد- بى‏ آنكه از راويان پيش از خود نام ببرد- از امير مؤمنان على عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:
"مرجئه «1» در حالى كه نابينا هستند به همراه امامشان كه او نيز نابينا باشد محشور مى ‏شوند، چون برخى از افرادى كه از امّت ديگرند (و مسلمان نيستند) آنها را مشاهده كنند (از روى تمسخر) مى‏ گويند: ما امّت محمّد را كور مى ‏بينيم! پس به آنها خطاب مى ‏شود: اينان از امّت محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نيستند، بدرستى كه اينان خود عوض و دگرگون شدند، پس با آنها نيز عوض و دگرگون شده است"
 8- ابو خديجه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:
"در روز قيامت، ابليس را- كه لعنت خدا بر او باد- به همراه كسى كه موجب گمراهى اين امت شده است، با افسارهايى بس زمخت و درشتناك- به زمختى كوه احد- به صورت بر روى زمين مى ‏كشند، و به واسطه آنها يكى از درهاى جهنّم بسته مى ‏شود"
9- مفضّل بن عمر، از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه امام محمد باقر عليه السّلام فرمود:
"خداوند امير مؤمنان على عليه السّلام را در ميان خود و آفريدگان خود نشانه قرار داد، و ميان آنها و او (حضرت حق) نشانه‏اى جز او (على عليه السّلام) نيست، پس كسى كه از او پيروى كند، مؤمن؛ و كسى كه از پيرويش سر باز زند كافر است؛ و كسى كه در (حقّانيت و امامت و ولايت) او ترديد كند، مشرك مى‏ باشد"
10- محمد بن حسّان سلمى از محمد بن جعفر، و او از قول پدرش عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:
على عليه السّلام دروازه هدايت است، كسى كه با او مخالفت كند كافر است و كسى كه او را انكار كند به جهنّم خواهد رفت.
11- حسين بن ابى العلاء روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
اگر همه ساكنان كره زمين (امامت و ولايت) امير مؤمنان على عليه السّلام را انكار كنند خداوند همه آنها را به عذاب (خود) گرفتار سازد، و رهسپار جهنّم كند.
12- اسحاق بن جرير بجلى روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام به من فرمود:
پسر عموى تو بسان يك عرب بيابانگرد ديوانه در حالى كه پارچه اى به خود بسته بود و ديگرى به دوش انداخته، و كفشهايش را به دست گرفته بود، به نزد من آمد و گفت:گروهى از مردم در باره تو حرفهائى مى ‏زنند! به او گفتم: مگر تو عرب شهرنشين نيستى؟ گفت: چرا! گفتم: عربهاى شهرنشين (و نه باديه ‏نشين و بيابانگرد) على را دشمن خود نمى‏ دانند، و دشمن او نيستند. آنگاه به او گفتم: شايد تو از جمله كسانى باشى كه حوض (كوثر) را تكذيب مى ‏كنند! همانا بخدا سوگند اگر با على دشمن‏ باشى سپس بر او در كنار حوض درآيى، بدون ترديد از تشنگى جان خواهى سپرد (و از آب كوثر بهره‏اى نخواهى برد).
13- محمد بن حسّان سلمى روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام به نقل از پدر بزرگوارش عليه السّلام فرمود:
جبرئيل بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نازل شد و عرض كرد: اى محمد! خداوند به تو سلام مى ‏رساند و مى‏ فرمايد: آسمانهاى هفتگانه و آنچه در آنهاست و زمينهاى هفتگانه و آنچه در بر آن است، همه را آفريدم، و هيچ مكانى را بهتر از ما بين ركن و مقام خلق نكردم، چنانچه بنده‏اى از زمانى كه آسمانها و زمينها را آفريده ‏ام مرا ياد كرده باشد، ولى در حالى كه ولايت على عليه السّلام را انكار كند به ديدار من بشتابد (از دنيا برود)، او را با صورت به سقر (كه پست ترين و پائين‏ترين دركات دوزخ است) خواهم افكند (و دعاى او را كه در اين مدّت، كه با عمر آسمانها و زمين برابرى مى‏كند، اجابت نخواهم كرد).

پی نوشت:

 (1) مرجئه به گروهى از خوارج گفته مى ‏شد كه مى‏ گفتند: ايمان به خدا و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى نجات آدمى كافى است و ترك واجبات و انجام محرّمات الهى هيچ زيانى به ايمان انسان نمى ‏زند! اين گروه كه پس از جريان جنگ صفين و ماجراى حكميّت بوجود آمد اول حضرت على عليه السّلام و معاويه را تكفير كردند و گفتند چون به داورى تن در داده‏اند ايمانشان به كفر گرائيده است! ولى بعدها در اين عقيده خود تجديد نظر كردند و گفتند اعمال آدمى هيچ زيانى به ايمان او نمى‏زند بنا بر اين حضرت على عليه السّلام و معاويه به خاطر قبول داورى مرتكب گناه كبيره شده‏اند!! ولى اين گناه كبيره به ايمان آنها صدمه‏اى نمى‏زند! پس آن دو مسلمانند و بايد به انتظار قيامت نشست و ديد كه خداوند با آنها چه مى‏كند!! در بحار الانوار از امير مؤمنان على عليه السّلام روايت شده است كه: فرقه مرجئه در قيامت كور محشور مى‏شوند.
اگر عقيده اين گروه در جامعه‏اى رواج يابد كه در آن هيچ كس مسئول اعمال خود نباشد و با دستاويز اينكه ايمان دارم دست به هر جنايتى كه خواهند دست بزنند، مسلما آن جامعه بزودى در سراشيبى سقوط قرار خواهد گرفت و شارع مقدس اسلام براى جلوگيرى از اين گونه انحرافات، قبول ولايت و امامت ائمه اطهار عليهم السّلام را شرط قبولى توحيد و تمامى عبادات قرار داده است.

منبع: پاداش نيكى‏ ها و كيفر گناهان، شیخ صدوق, ص: 523

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث