انسان غدیر، انسان خورشیدی

انسان غدیر، انسان خورشیدی

۲۹ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

شریعتی که از شریعه ی غدیر به ما رسیده است، می آموزدمان که انسان پارسا، انسان خورشیدی است.

خورشید بر همگان ، جوادانه لطف وجود می کند.

خدمت خورشیدی، بی مزد و بی منت و همچنین بی عذر و بی علت است.

خورشید در هنگام پرتوافشانی، مخاطبان را خط کشی نمی کند و به سفید و سیاه و انسان و حیوان  مومن و کافر تقسیم نمی کند. از ما هم خواسته اند که خورشیدگونه عمل کنیم:

مانند خورشید باش که بر نیکوکار و بدکار یکسان می تابد[1].

دقت کنید، اوامری از این دست، تناقضی با تقسیمات و تمییزات فقهی و اعتقادی ندارد.

این سخن، در باب عدل و انصاف بیان شده است. آنجا که بحث عدالت به میان می آید، همه مشمول عدالتند، تمام مخلوقات.

آنجا که رحمت و شفقت وارد می شود، همه نیازمند شقفتند حتی حیوانات.

امیرمومنان علیه السلام پیامبر را این چنین معرفی می کند:

خداوند پیامبر را، رحمت و سامان بخش مردمان، شهرها، چارپایان، و گونه های حیوانی مبعوث کرد[2].

عدالت در مکتب امام، از مرزهای عقیدتی نیز می گذرد و چارچوب های ایمانی را در می نوردد

و همه ی انسان ها را از هر نژادو ملّیت و با هر عقیده و مذهبی پوشش می دهد و مفهومی کاملا انسانی می گیرد.

مبادا مسلمان یا یهودی یا مسیحی را برای یک درهم مالیات کتک بزنی... [3].احکام و اوامر حکومتی امام هم تابع چنین قاعده ای است. در سفارشی به یکی از کارگزارانش می گوید:

و نیز فرمود:

مردم حقوقی برابر با ما دارند و مسئولیت های مساوی با ما دارند، مسلمان باشند یا کافر... [4].

عدل علوی عدل همگان است، نه عدل برای امّت خود، فرقه ی خودش، نژاد و تبار خودش.
اگر کسی زنا کرد، پنجاه ضربه ی شلّاق بر او بزن، مسلمان باشد، یا کافر، یا نصرانی[5].عدل علی، هم در دایره ی تکلیف و هم در دایره حقوق و حدود همگانی است. درباره ی حدّ زنا فرمود:

حقوق همگان هم در جامعه بر چایه عدالت است و تعادل، هرکه باشند و هرچه باشند.

روزی امیرالمومنین علیه السلام با اصحابش در کوفه به گشت مشغول بود. پیرمردی نابینا را دید که گدایی می کرد.

حضرت با نارحتی پرسید: «این چیست؟»

گفتند: مسیحی است.(یعنی اهمیتی ندارد، نگران نباشید مسلمان نیست)

فرمود: از او آنقدر کار کشیدید تا پیر و ناتوان شد و حالا رهایش کرده اید؟! هزینه ی زندگی او را از بیت المال مسلمانان بپردازید[6].

باید در سخن امام تأمل کرد و از قواعد فقه الحدیثی بهره برد. حضرت می پرسد: «این چیست؟= ماهذا؟» نمی پرسد «این کسیت؟ = من هذا؟» ولی اصحاب از کیستی او سخن می گویند.

می پرسد این چه وضعیتی است؛ در حکومت علی، کسی گدایی می کند؟!

برای علی کیستی آن مرد، مسلمان بودن یا نبودنش مهم نبود، فقیر بودن و گدایی کردنش مهم بود.

امام با اینکه مخاطبش انسان است و باید از واژه ی استفهامی (مَن= چه کسی) استفاده کند، اما از واژه ی (ما = چه چیزی) استفاده می کند که حکایت از غیرمتعارف بودن آن ماجرا و نامتوقع بودن آن می کند.

آسایش، رفاه، زندگی روان و بسیاری دیگر از حقوق آدمیان است و دولتها و حکومت ها مکلف به سامان بخشی آن هستند. این حقوق به اعتبار دین و اندیشه مردمان تغییر نمی یابد و یکسان است.

امام علیه السلام در خطبه ای حکومتی به مردم فرمود:

خداوند شما را در برابر حق، مساوی قرار داده است، از هر رنگ و نژاد که باشید، چه سرخ، چه سیاه[7].

پی نوشت ها:

[1] «کن کالشمس تطلع علی البرّ و الفاجر»؛ الاقبال، ص213، ج 95، ص165

[2] «بعثه رحمة للعباد و البلاد و البهائم و الانعام...»؛ تحف العقول، ص129

[3] «ایّاک ان تضرب مسلما او یهودا او نصرانیا فی درهم خراج...»؛ وسائل الشیعه، ج6، ص90

[4] «... له ما لنا و علیه ما علینا، مسلما کان او کافرا...»؛ وسائل الشیعه، ج11، ص119

[5] «إِذَا زَنَى‏ أَحَدُهُمْ‏ أَنْ يُجْلَدَ خَمْسِينَ جَلْدَةً إِنْ كَانَ مُسْلِماً أَوْ كَافِراً أَوْ نَصْرَانِيّا»؛ کافی، ج7، ص238

[6] «مَرَّ شَيْخٌ مَكْفُوفٌ كَبِيرٌ يَسْأَلُ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا هَذَا قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ نَصْرَانِيٌّ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع اسْتَعْمَلْتُمُوهُ‏ حَتَّى إِذَا كَبِرَ وَ عَجَزَ مَنَعْتُمُوهُ أَنْفِقُوا عَلَيْهِ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ.»؛ وسائل الشیعه، ج11، ص49.

[7] تاریخ یعقوبی، ج2، ص153

منبع: بُعد انسانی اجتماعی غدیر، علیرضا هزار، قم، دلیل ما، 1387، چاپ اول، صص53- 56

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث