حضرت موسی و خضر علیهما السلام در احادیث
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ 0 معارف
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
رَحِمَ اللّه ُ أخي موسى ؛
استَحيا فقالَ ذلكَ .
لَو لَبِثَ مَع صاحِبهِ ، لأبصَرَ أعجَبَ الأعاجِيبِ .
خداوند برادرم موسى را رحمت كند ؛
حيا كرد و آن حرف را زد .
اگر با همسفر خود مى ماند ، بى گمان شگفت ترين عجايب را مى ديد.
( بحار الأنوار : ۱۳/۲۸۴/۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
رَحمَةُ اللّه ِ علَينا و على موسى ؛
لَو صَبَرَ ، لرأى مِن صاحِبِهِ العَجَبَ
و لكنّهُ قالَ : « إنْ سَألْتُكَ عَن شَيْءٍ بَعْدَها ، فَلا تُصاحِبْني . قَد بَلَغْتَ مِن لَدُنِّي عُذْرا » .
رحمت خدا بر ما و بر موسى ؛
اگر شكيبايى مى كرد ، بى گمان از همسفر خود شگفتى ها مى ديد .
امّا گفت : « اگر از اين پس چيزى از تو پرسيدم ، ديگر با من همراهى مكن و از جانب من قطعاً معذور خواهى بود ».
( الكهف : ۷۶- كنز العمّال : ۳۲۳۷۹ )
امام باقر عليه السلام :
كانَ وصِيُّ موسَى بنِ عِمرانَ يُوشَعَ بنَ نُونٍ
و هُو فَتاهُ الّذي ذَكرَهُ اللّه ُ في كِتابِهِ .
وصىّ موسى بن عمران، يوشع بن نون بود
و او همان جوانى است كه خداوند در كتاب خود از وى ياد كرده است.
( بحار الأنوار: ۱۳/۳۰۳/۲۷ )
امام باقر يا امام صادق عليهما السلام :
لَو صَبَرَ موسى ، لأراهُ العالِمُ سَبعينَ اُعجُوبَةً .
اگر موسى شكيبايى مى كرد ، بى گمان آن مرد عالم هفتاد گونه عجايب به او نشان مى داد.
( بحار الأنوار : ۱۳/۳۰۱/۲۱ )
امام صادق عليه السلام :
إنّ الخضرَ كانَ نَبيّا مُرسَلاً بَعَثَهُ اللّه ُ تباركَ و تعالى إلى قَومِهِ
فدَعاهُم إلى تَوحيدِهِ و الإقرارِ بأنبيائهِ و رُسُلِهِ و كُتُبِهِ
و كانَتْ آيَتُهُ أنّه كانَ لا يَجلِسُ على خَشَبَةٍ يابِسَةٍ و لا أرضٍ بَيضاءَ إلاّ أزهَرَت خَضِرا
و إنّما سُمِّيَ « خضرا » لذلكَ .
خضر، پيامبرى مرسل بود كه خداوند تبارك و تعالى وى را به سوى قومش فرستاد
و او آنان را به يگانه دانستن خدا و اقرار به پيامبران و فرستادگان او و كتاب هايش فراخواند
و معجزه اش اين بود كه روى هر چوب خشك يا هر زمين بى علفى مى نشست، سبز مى شد
و از اين رو « خضر » ناميده شد.
(علل الشرائع: ۵۹/۱ )
امام صادق عليه السلام :
مَسجِدُ السَّهلَةِ مُناخُ الرَّاكِبِ .
قيلَ : و مَنِ الرّاكِبُ ؟
قالَ : الخضرُ عليه السلام .
مسجد سهله، اقامتگاه آن سواره است .
عرض شد : آن سواره كيست ؟
فرمود : خضر عليه السلام .
( بحار الأنوار : ۱۳/۳۰۳/۲۵ )
بحار الأنوار ـ به نقل از حسن بن سعيد لحمى ـ :
وُلِدَت لرجُلٍ مِن أصحابِنا جارِيَةٌ فدَخَلَ على أبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام
فرآهُ مُتَسَخِّطا لَها .
فقالَ لَهُ أبو عبدِ اللّه ِ عليه السلام : أ رَأيتَ لَو أنّ اللّه َ أوحى إلَيكَ :
إنّي أختارُ لكَ أو تَختارُ لِنفسِكَ ، ما كُنتَ تَقولُ ؟
قالَ : كُنتُ أقولُ : يا رَبِّ ! تَخْتارُ لي .
قالَ : فإنّ اللّه َ قدِ اختارَ لكَ .
ثُمّ قالَ : إنّ الغُلامَ الّذي قَتَلَهُ العالِمُ ، حِينَ كانَ مَع موسى
في قولِ اللّه ِ :« فأرَدْنا أنْ يُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَيْرا مِنهُ زَكاةً و أقْرَبَ رُحْما » .
قالَ : فأبدَلَهُما جارِيَةً وَلَدَت سَبعينَ نَبيّا .
براى يكى از همكيشان ما دخترى به دنيا آمد و او خدمت حضرت صادق عليه السلام رسيد .
حضرت او را از اينكه دختر دار شده است ، ناراحت يافت .
به او فرمود : فكر كن اگر خداوند به تو وحى مى كرد :
من براى تو انتخاب كنم يا خودت انتخاب مى كنى ، چه مى گفتى ؟
آن مرد عرض كرد : مى گفتم : پروردگارا ! تو براى من انتخاب كن .
حضرت فرمود : حالا هم خدا [اين دختر را ] براى تو انتخاب كرده است .
سپس فرمود : آن پسر بچه اى را كه آن مرد عالم (خضر) ، زمانى كه موسى همراهيش مى كرد، كشت
و خداوند فرموده است : « پس خواستيم كه پروردگارشان آن دو را به پاكتر و مهربانتر از او عوض دهد »
خداوند به عوض او به پدر و مادرش دخترى داد كه هفتاد پيامبر از او به دنيا آمد .
( الكهف : ۸۱ - بحار الأنوار: ۱۳/۳۱۱/۴۶ )
امام رضا عليه السلام :
إنّ الخضرَ شَرِبَ مِن ماءِ الحَياةِ ؛ فهُو حَيٌّ .
لا يَموتُ ، حتّى يُنفَخَ في الصُّورِ
و إنّهُ لَيأتِينا فيُسَلِّمُ فنَسمَعُ صَوتَهُ و لا نَرى شَخصَهُ
و إنّهُ لَيَحضُرُ، حيثُ ما ذُكِرَ ؛
فمَن ذكَرَهُ مِنكُم ، فلْيُسَلِّمْ علَيهِ
و إنّهُ لَيَحضُرُ المَوسِمَ كُلَّ سَنةٍ فيَقضي جَميعَ المَناسِكِ و يَقِفُ بعَرَفَةَ فيُؤمِّنُ على دُعاءِ المؤمِنينَ
و سيُؤنِسُ اللّه ُ بهِ وَحشَةَ قائمِنا في غَيبَتِهِ و يَصِلُ بهِ وَحدَتَهُ .
خضر از آب حيات نوشيد و از اين رو زنده است
و تا روزى كه در صور دميده شود ، نمى ميرد.
او نزد ما مى آيد و سلام مى كند و ما صدايش را مى شنويم امّا خودش را نمى بينيم .
هر جا اسمش برده شود، حاضر مى شود.
بنا بر اين هر يك از شما نام او را برد، به وى سلام دهد.
هر سال در موسم حج حاضر مى شود و تمام مناسك را به جا مى آورد و در عرفه مى ايستد و براى دعاى مؤمنان آمين مى گويد.
زودا كه خداوند او را انيس تنهايى قائم مادر زمان غيبتش قرار دهد و به وسيله او وى را از تنهايى به در آورد.
( كمال الدين : ۳۹۰/۴ )
كمال الدين :
إنّما سُمّيَ الخضرَ لأنّهُ جَلَسَ على أرضٍ بَيضاءَ فاهتَزّت خَضراءَ فسُمِّيَ الخضرَ لذلكَ
و هُو أطوَلُ الآدَميِّينَ عُمرا .
خضر از اين رو خضر ناميده شد كه روى زمين خشك و بى علف نشست و آن زمين سبزه زار شد و لذا او را خضر گفتند.
عمر او از همه انسان ها درازتر است.
( كمال الدين : ۳۹۱ )
میزان الحکمه، جلد یازدهم