کتاب روشنای علم

کتاب روشنای علم

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ 0 نرم افزار

زبان:

 

درباره کتاب

 
مجموعه‌‌ي حاضر شامل بيانات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدّظلّه العالي) در مقوله‌ي علم، توليد علم، تحقيق و پژوهش از ابتداي رهبري معظم‌له است، كه با همكاري جمعي از طلّاب و محقّقان حوزه‌ي علميه‌ي قم و طي حدود سه سال كار مستمر به ثمر رسيده است. بدون ترديد اين اثر مي‌تواند علاوه بر پاسخگويي به سؤالات مذكور و تبيين موضوعات مختلف مربوط به علم و توليد علم، به عنوان يك منبع و مرجع علمي تأثيرگذار و هماهنگ‌‌كننده‌ي علوم و مراكز علمي در فضاي رو به پيشرفت علم و دانش جامعه‌ ي اسلامي ايران ايفاي نقش نمايد.
در اين مجموعه تلاش گرديده است ضمن فراهم نمودن زمينه‌‌ي استفاده‌ي حدّاكثري مخاطبان از مطالب مربوط به اين موضوع، مجموعه‌ي بيانات رهبر معظّم انقلاب در اين زمينه به‌طور کامل پوشش داده شود.

صفحاتی از کتاب

جوانان عزيز! ببينيد اهميت كار علمى چقدر است؛ اهميتش درجه يک است. اگر ما براى يك كشور، عزّت و آبرو و رفاه و اقتدار جهانى و پيشرفتهاى علمى بخواهيم، بايد از طريق علم وارد شويم. من نمي‌گويم براى سعادت يك جامعه، علم كافى است. مي‌بينيم كه در دنيا كشور‏هايى هستند كه علم هم دارند، اما واقعاً سعادتمند نيستند و در مشكلات فراوانى دست و پا مي‌زنند. قطعاً علم، نه فقط يك شرط لازم، بلكه يك شرط لازمِ بسيار مهمّ است و بايد در كشور پيش برود. بنابراين، اهميت علم معلوم است. اگر امروز كشورى از لحاظ علمى پيشرفت نكرد، نه اقتصادش پيشرفت خواهد كرد، نه اقتدار جهاني‌اش پيشرفت خواهد كرد و نه زندگى مردم پيش خواهد رفت. بالاخره علم بايد در كشور پيش برود؛ به‌خصوص كه ما عقب‌‌ماندگى داريم و بايد تلاش شود.
اقتدارى كه ما مي‌توانيم در داخل به ‏وجود بياوريم، با بمب اتمى و سلاح هسته‌‏اى و تقويت نيروى نظامى نيست. البته تقويت نيروى نظامى در حدّ متعارف لازم است؛ اما آنچه مي‌تواند ما را در مقابل تهاجم همه‏ جانبه‌ى دشمنان در سطوح مختلف حفظ كند، همين فهرستى است كه عرض كردم: تقويت ايمان، تقويت علم، تقويت فناوري، تسلط بر فنون روز، پيشاهنگ شدن در توليد علم، شكوفايى استعداد‏هاى آحاد ملت و جوانان در رشته‌‏هاى مختلف ـ چه علوم انسانى، چه علوم طبيعى، چه انواع گوناگون علوم تجربى ـ همبستگى ملى و تقويت همدلى در ميان مردم؛ اينهاست كه مي‌تواند يك ملت را تقويت كند؛ مي‌تواند هم دنياى خودشان را آباد كند، هم آنها را از آسيب دشمنان محفوظ نگه دارد. اينها وسيله‏‌اى است براى حفظ و صيانت؛ ما بايد اينها را دنبال كنيم و خود را متعهد به انجام آن بدانيم.

موضوعات مهم

علم در اسلام و در ميان مسلمين/ جايگاه علم در سير تاريخي غرب/ ديدگاه استکباري غرب درباره‌ي علم/ لزوم تفکيک فرهنگ غلط غرب از علم غربي/ جايگاه علم در سير تاريخي ايران/ علم؛ عامل اقتدار کشور/ علم در حوزه‌ها و دانشگاه/ جنبش نرم‌افزاري
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث