نماز لیله الرغائب (شب آرزوها) (المراقبات)

نماز لیله الرغائب (شب آرزوها) (المراقبات)

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیارات
چنانچه شب اول ماه مصادف با شب جمعه بود، سزاوار است عمل «ليلة الرغائب» را نيز انجام دهد. از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است كه فرمودند: از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشويد. زيرا شبى است كه فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى‏ نامند. اين نامگذارى به اين جهت است كه هنگامى كه يك سوم از شب گذشت هيچ فرشته ‏اى در آسمان‏ها و زمين نمى ‏ماند مگر اين كه در كعبه و اطراف آن جمع مى‏ شوند. آنگاه خداوند بطور غير منتظره‏ اى بر آنان وارد شده و مى‏ فرمايد: اى فرشتگانم هر چه مى‏ خواهيد از من درخواست كنيد. 
فرشتگان عرض مى‏ كنند: حاجت ما اين است كه از روزه ‏داران رجب درگذرى. خداوند مى ‏فرمايد: اين كار را انجام دادم. - بهتر است كسى كه اين حديث را مى‏ شنود، در اين شب، زياد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تكليفى را كه آيه تحيت به عهده ما گذاشته باندازه توانايى انجام داده باشد - سپس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: كسى كه روز پنجشنبه اول رجب را روزه گرفته و سپس بين نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز بجا آورده هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعتى سوره فاتحه[1] يك بار،انا انزلناه في ليلة القدر[2] سه بار وقل هو اللّه احد[3] را دوازده بار خوانده، و هنگامى كه نماز تمام شد، هفتاد بار بر من (با اين الفاظ) صلوات بفرستد:
اللّهمّ صلّ على محمّد النّبىّ الأمىّ و على آله،
سپس سجده كرده و در سجده هفتاد بار بگويد:
سبّوح قدّوس ربّ الملائكة و الرّوح،
سپس سر خود را بلند كرده و بگويد:
ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلّم إنّك أنت العلىّ الأعظم‏
آنگاه بار ديگر به سجده رفته و در سجده همان چيزى را بگويد كه در سجده اول گفت، سپس حاجت خود را از خدا بخواهد، ان شاء اللّه تعالى برآورده مى‏ شود. سپس رسول خدا فرمودند: قسم به كسى كه جانم در دست اوست، هيچ بنده يا كنيزى - از بندگان و كنيزان خدا - اين نماز را بجا نمى ‏آورد، مگر اين كه خداوند گناهان او را مى‏ بخشد گرچه گناهان او مثل كف دريا و بعدد شن و بوزن كوه ها و بعدد برگ هاى درختان باشد و روز قيامت هفتصد نفر از خويشان خود را كه همگى سزاوار آتش باشند شفاعت مى‏ كند. و در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترين صورت، با روى گشاده و خندان و زبان فصيح براى او مى‏ فرستد كه مى‏ گويد: اى محبوب من مژده بده، از هر سختى نجات پيدا كردى. مى ‏پرسد: تو كيستى؟ رويى بهتر از روى تو نديده و بويى به خوشبويى تو مشامم نرسيده. جواب مى‏ دهد: اى محبوب من من ثواب آن نمازى هستم كه در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردى، امشب آمده ‏ام تا حقت را ادا كرده، مونس تنهايى تو بوده و وحشتت را از بين ببرم، و زمانى كه در شيپور دميده شود، در عرصه قيامت بر سرت سايه افكنم. و تو هرگز هيچ خيرى را از جانب مولايت از دست نخواهى داد. 
در اينجا اين سؤال پيش مى ‏آيد كه: ظاهر روايت اين است كه «ليلة الرغائب» اولين شب جمعه ماه رجب است، و اگر اعمالى كه در اين روايت ذكر شده از اعمال اين شب بوده و شب جمعه اول ماه، مصادف با اول ماه شد، چگونه مى ‏توان اين عمل را بجا آورد؟ - زيرا در اين صورت پنجشنبه قبل از جمعه اول، جزء ماه رجب نيست - جواب اين است كه اگر بخواهيم به ظاهر روايت عمل كنيم، بايد بگوييم اين اعمال در صورتى است كه شب اول ماه شب جمعه نباشد، و اگر شب جمعه بود، شب جمعه دوم اين اعمال انجام مى‏ شود، گر چه ليلة الرغائب نباشد. چون در روايت تصريح نشده كه اين اعمال حتما بايد در ليلة الرغائب باشد. ولى راه دوم و سومى هم هست كه صحيح تر به نظر مى‏ رسد. راه دوم اين است كه اين اعمال را بدون روزه انجام دهيم و راه سوم اين است كه روزه را هم بگيريم گرچه روزه در رجب نباشد. 

[1]) سوره الفاتحه(حمد)                        [2]) سوره القدر                         [3]) سوره الاخلاص(توحید)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث