گزارشی از  عملکرد موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)  در جمع خبرنگاران

گزارشی از عملکرد موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع) در جمع خبرنگاران

۱۱ دی ۱۳۸۹ 0 موسسه

در تاريخ پرافتخار اسلام و بويژه جهان تشيع كم نيستند افراد و شخصيت‏هايي كه در پرتو هدايت و بهره‏مندي از معارف اهل بيت و علوم اسلامي آثار ماندگاري در زمينه‏هاي مختلف علمي، ديني، فرهنگي، پزشكي و... از خود بجاي گذاشته‏اند كه تا قيامت باقي است و منشاء خير و بركتي و هدايت براي مردم و جامعه خواهد بود.
يكي از مراكز مهم و ارزشمندي كه توسط خيري از قاطبه خيران نيك انديش اصفهان براي گسترش علوم و معارف اسلامي و اهل‏بيت(ع) در سراسر دنيا و بهره‏مندي شيفتگان و علاقه‏مندان به دين اسلام و اهل بيت(ع) ايجاد شده مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) اصفهان مي‏باشد و در حال حاضر بيش از 50 هزار كتاب در زمينه علوم اسلامي و معارف اهل‏بيت(ع) به صورت ديتا در اين مؤسسه قابل دسترسي براي همگان مي‏باشد.
اين موسسه در سال 1385 به بهره‏برداري رسيده و تاكنون خدمات خوبي را در جهت گسترش معارف اهل بيت(ع) ارائه نموده است.
هفته گذشته خبرنگاران اصفهان در بازديدي از اين مركز در جريان فعاليت‏ها و برنامه‏هاي ديني و فرهنگي آن قرار گرفتند كه بخش‏هايي از آن با هم مرور مي‏كنيم.
آقاي سيدحسين رضازاده، باني و واقف اين مجموعه ارزشمند با اشاره به اينكه اصفهان مهد علم و دين بوده و هست به شكل‏گيري اين مجموعه پرداخت و گفت: سال 81 به فكر ساخت اين مجموعه افتاديم و با همفكري و همكاري جمعي از علاقه‏مندان معارف اسلامي و اهل بيت عليهم السلام مقدمات ساخت مجموعه را فراهم كرديم كه عمليات اجرايي مركز در زميني به مساحت يك هزارو 250 متر با زيربناي 3هزارو 500 متر همزمان با نيمه شعبان آغاز شد و با صرف اعتباري افزون بر 3 ميليارد تومان احداث و تجهيز شد و همزمان با ميلاد امام رضا(ع) با حضور مسئولين كشور و استان افتتاح و مورد بهره‏برداري قرار گرفت
. وي ادامه داد: اين مركز اولين مجموعه ذخيره‏سازي علوم اسلامي و معارف اهل بيت(ع)، تاريخ اسلامي و فقه مي‏باشد كه با 50 هزار منبع به صورت ديجيتالي فعاليت دارد كه قابل دسترسي براي تمامي علاقه‏مندان به اين سرچشمه فياض الهي در سراسر دنيا است و نياز به حضور افراد هم ندارد. وي ادمه داد: اين مجموعه اولين ديتا سنتر رسمي است كه پروانه فعاليت دارد و همچنين گواهينامه ايزو "مديريت كيفي" را دريافت كرده و امكان دسترسي آسان و رايگان به بزرگترين كتابخانه ديجيتال علوم اسلامي و اهل بيت(ع) را براي هر زمان و هر مكان فراهم كرده است كه در حال حاضر نيز از 50 كشور جهان بازديدكننده داريم.
رضازاده افزايش زبان‏هاي خارجي در كتابخانه ديجيتالي از سه زبان به بيست زبان رايج دنيا، راه‏اندازي كلاس‏هاي مجازي، امام‏شناسي، فقه، اصول و... تهيه دانش نامه اسلامي پيرامون سيره ائمه اطهار(ع)، راه‏اندازي بخش حجت بالغه براي پاسخگويي منطقي و مستدل به شبهات دشمنان مكتب اهل بيت(ع)، ايجاد سايت باران انتظار پيرامون مهدويت و عصر امامت حضرت مهدي(عج) براي تقويت اعتقادات جوانان و آگاهي از مباحث مهدويت، راه‏اندازي سايت راز ماندگاري در خصوص زندگي نامه و معرفي خيرين و چهره‏هاي ماندگار براي الگوسازي در جامعه و ده‏ها برنامه فرهنگي، علمي ديگر را از برنامه‏هاي در دست اجراي اين مركز نام برد و گفت: در حال حاضر علاوه بر خدمات كتابخانه ديجيتال امكان ارائه خدمات همزمان به بيش از 150 نفر به صورت حضوري و اختصاصي فضا و امكانات به محققين جهت انجام پروژه‏هاي تحقيقاتي، امكان برگزاري كار گروه‏هاي پژوهشي و استفاده از امكانات كامل چندرسانه‏اي (صوت و تصوير) در اين مركز فراهم مي‏باشد كه در اختيار علاقه‏مندان، دانشجويان و اساتيد حوزه و دانشگاه قرار مي‏گيرد
. رضازاده در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به هجمه سنگين استكبار جهاني عليه فرهنگ و باورهاي ديني ما بويژه جوانان بر ضرورت عزم ملي و جدي براي تقويت بنيه فرهنگي ديني مردم تاكيد كرد و نقش رسانه‏ها در اين راستا را بسيار خطير دانست و گفت: همانطوريكه در هجمه نظامي دشمنان كشورمان، همه به ميدان آمدند، امروز نيز بايستي ضمن اينكه مردم را متوجه اهميت مسائل فرهنگي و ديني مي‏كنيم در جهت تقويت بنيه فرهنگي ديني مردم به خصوص جوانان تلاش بيشتري انجام دهيم
. وي افزود: متاسفانه مؤسسات خيريه آنقدري كه به مشكلات معيشتي، قرض‏الحسنه، تامين جهيزيه و رسيدگي به محرومين مي‏كنند كه البته كار ارزنده و مفيدي هم است اما براي فكر و انديشه مردم و ارتقاء آن كمتر كار مي‏كنند، در صورتيكه در اين دنياي پرخطر فكر و انديشه جايگاه مهمتري دارد.
وي ادامه داد: اين مسائل و بي‏توجهي‏ها باعث شده ما دچار چنين خلاءهايي شده باشيم لذا همه مردم بايد همت كنند در مسائل ديني و فرهنگي جامعه را با بهره‏گيري از درياي معارف اسلامي و اهل بيت(ع)، مردم و بويژه جوانان را سيراب كنند.
مديرعامل موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) در بخش ديگري از سخنانش به همكاري‏هاي اين مركز با دانشگاه‏هاي اصفهان و صنعتي، مجمع جهاني اهل بيت(ع)، حوزه علميه دفتر تبليغات اسلامي قم، كتابخانه ملي مجلس شوراي اسلامي، نهاد كتابخانه‏هاي كشور و مراكز علمي مختلف اشاره كرد و گفت: علاوه بر امضاي تفاهم نامه‏هاي علمي و رسمي با اين مراكز يك كار مشترك با كتابخانه ملي پيرامون كتاب الغدير انجام داديم تا انشاءالله اين اثر منحصربفرد تشيع مورد دستبرد قرار نگيرد.
وي در ادامه از امضاي تفاهم نامه با وزارت علوم، استانداري و دانشگاه اصفهان خبر داد و افزود: اين تفاهم نامه درخصوص احداث دانشكده علوم و معارف اهل بيت در زميني به مساحت 26 هزار مترمربع در دانشگاه اصفهان احداث خواهد شد.
وي گفت: اين دانشكده با معياري سنتي و اصيل اصفهان با 7 هزار مترمربع زيربنا و 20 هزار مترمربع محوطه‏سازي با ويژگي خاص به صورت يك موزه كه آثار هنري و معماري اصفهان باشد با اعتبار 8 ميليارد تومان طي 30 ماه احداث خواهد شد.
رضازاده همچنين فعاليت‏هاي همهجانبه اين موسسه را يادآور شد و افزود: در كنار فعاليت‏هاي ديني، برنامه ‏هايي به مناسبت ايام و ماه‏هاي مقدس مثل ماه رمضان، ميلاد ائمه اطهار بويژه حضرت رضا(ع) همراه با مراسم شعرخواني، جشن‏هاي دهه ولايت و امامت، ويژه برنامه سالروز ولادت پيامبر مكرم اسلام(ص)، اربعين حسيني(ع) و ساير مناسبت‏هاي مذهبي با حضور اقشار مختلف مردم برگزار مي‏كنيم
وي در پايان خاطرنشان كرد: موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) اصفهان يك مركز خصوصي است كه با اهداف 12 گانه در راستاي سياست‏ها و برنامه‏هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي به عنوان يك موقوفه اسلامي فعاليت مي‏كند و كليه خدمات خود را به صورت رايگان به شيفتگان و علاقه‏مندان مكتب اهل بيت(ع) ارائه ميدهد.
اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي
آقاي سيد حسين رضا زاده، واقف موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) اصفهان: عمليات اجرايي اين موسسه در زميني به مساحت يك هزارو 250 مترمربع و با زيربناي 3 هزارو 500 مترمربع و با صرف اعتباري بالغ بر 3 ميليارد تومان به پايان رسيد و همزمان با نيمه شعبان سال 85 بهره‏برداري از آن آغاز گرديد
* موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) اصفهان يك مركز خصوصي است كه در راستاي سياستهاي و برنامه‏هاي نظام جمهوري اسلامي فعاليت مي‏كند و به عنوان يك موقوفه اسلامي محسوب مي‏شود و كليه خدمات آن نيز به صورت رايگان در اختيار شيفتگان و علاقه‏مندان مكتب اهل بيت(ع) قرار دارد.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث