منزلت شب قدر - سید  محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

منزلت شب قدر - سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

۱۴ تیر ۱۳۹۶ 0 معارف

بخشی از سخنرانی استاد سید مهدی میرباقری در فضیلت شب قدر 


 


شبهای قدر شب احیاست یعنی شب بیدار شدن از غفلت و شب  و رسیدن به حیات است. و امام(ع) سرچشمه حیات است. در زیارت امام زمان می گوییم «السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ» سلام بر زنده کننده مؤمنان.  در قرآن  از امام تعبیر به «ماء معین»  شده است.  اب گوارایی که حیات همه موجودات به اوست:«جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَي‏» ؛ و همه چيز را از آب زنده كرديم‏

پس کسی که به امام(ع) برسد به سرچشمه حیات و طهارت رسیده است. ما اگر بخواهیم در ظرف خودمان و به اندازه خودمان معصوم باشیم. یعنی گناه و غفلت نکنیم. از وسوسه های شیطان  در امان باشیم باید به امام تمسک کنیم.

ولایت ائمه محیط امن است: « وِلايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ حِصني ، فَمَن دَخَلَ حِصني أمِنَ مِن عَذابي» . تنها تکیه گاه انسان در مقابل شیطان با هزاران سال تجربه فریفتن انسان و  دشمنی با 124 هزار پیامبر  ولایت امام(ع) است.

همت انسان باید رسیدن به همه خیرات و دور شدن از همه بدیها باشد.  اما این راه با توان خود انسان  پیمودنی نیست.  پس خداوند برای اینکه انسان را به این مرحله برساند دو حقیقت را  از عالم  بالا نازل فرموده است. یکی خاتم الانبیاء(ص) و اهلبیت ایشان(ع)  و دیگری  قرآن کریم. این دوحقیقت انسان را  تا رسیدن  به همه خیرات همراهی می کنند و با خودشان می برند.

وظیفه انسان این است که خودش را به این دو حقیقت نزدیک کند و این ماه رمضان ماه نزول این دو حقیقت است. ماه رمضان ماه ضیافت خدا نامیده شده است و این  ضیافت قرآن و ولایت است.و قلب این ماه شب قدر است. که شب نزول خاص قرآن و ولایت است. یعنی همان دوچیزی که با آن رسیدن انسان به جمیع خیرات محقق می شود.  

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث