راه رسیدن به مقام بندگی خداوند - سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

راه رسیدن به مقام بندگی خداوند - سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

۱۱ مرداد ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری

دانلود

وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (ذاریات/56)

از میان همه مخلوقات خداوند به دو طایفه انسان و جن قوه اختیار عنایت فرموده تا با انتخاب خودشان به مقام بندگی خداوند برسند. این ظرفیت عظیم و فوق العاده­ای است که خداوند به این دو طایفه داده است. این بندگی مراتبی دارد. گاهی طمع ثواب است و گاهی از خوف عقوبت خداوند است. این هر دو خوب است اما مرتبه بالاتر، مرتبه محبت و شکرگزاری خداوند است.

مقام عبودیت و بندگی با صرف عبادت کردن و انجام مناسک عبادی  تفاوت دارد. عبودیت این است که همه زندگی انسان بشود بندگی خداوند یعنی انسان خودش عبد و بنده خدا بشود و به مقام بندگی برسد. در این صورت است که همه اعمال انسان حتی خوراک و خواب و تجارتش هم عبادت خداوند خواهد بود و موجب قرب او به خدا می شود. همه اعمالش و حالاتش ذکر و یاد خدا است.  

چگونه می توان به این مقام دست پیدا کرد؟

رسیدن به این مقام به این است که انسان به سرچشمه عبادت و ذکرالله متصل شود.  ذکر الله وجود مقدس نبی اکرم(ص) هستند. در روایت ذیل این آیه «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آمده است: «بمحمد تطمئن القلوب و هو ذکر الله و حجابه»؛ به وسیله محمد(ص) دلها آرامش می پذیرد و او است ذکر خدا و حجاب اوست(1)

این وجود مقدس تماماً ذکر الله است. و اگر کسی بخواهد اهل ذکر و حضور شود و تمام زندگی او عبادت باشد باید در سایه این وجود مقدس قرار گیرد و از پرتوی از نور نبی اکرم(ص) که «مَثَل نور» خداست در قلبش تجلی کند. «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ...»

برای رسیدن به این نور  انسان باید وارد خانه هایی بشود که این نور در آن تجلی کرده است: « مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ...في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ » ؛ خداوند نور آسمانها و زمين است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانى است كه‏....[این نور در]خانه‏ هايى  است كه نام خدا در آنها برده مى ‏شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او مى‏ گويند.(سوره نور/35 و36) 

در روایت است که این خانه ها خانه های انبیاء الهی است اما نه خانه های و خشت و گلی آنها بلکه منظور نبوت آنها و هدایتی است که انبیاء الهی آورده اند. این هدایتها پرتوی از هدایت پیامبر اکرم(ص) است.  در روایت است که سر آمد این خانه ها خانه امیر المؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) است. بنابراین انسان برای رسیدن به مقام بندگی و همسفر شدن با پیامبر(ص) باید به اهلبیت ایشان  تمسک کند. پیامبر(ص) می فرمایند «أنا دارُ الحِكمةِ و عليٌّ بابُها»؛ من سراى حكمتم و على دَرِ آن است. هدایت نبی اکرم(ص) به واسطه امامان(ع) به ما می رسد زیرا ایشان ادامه وجودی پیامبر(ص) هستند.   


پی نوشت

(1). (تفسير نور الثقلين، ج‏2، ص: 503 )

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث