چگونه تبعات طلاق بر کودک را کاهش دهیم؟

چگونه تبعات طلاق بر کودک را کاهش دهیم؟

۰۳ اسفند ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

نوشته زیر برگرفته از کتاب «نسیم مهر» (متن پیاده شده برنامه پرسش و پاسخ رادیویی استاد حسین دهنوی) می باشد.

هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که کودکان طلاق، دچار نابهنجاری‏‌های عاطفی (کابوس، افسردگی، اختلال در خوراک، شب ادراری، افت تحصیلی و...) می‏‌شوند و افت تحصیلی به ویژه در پسران بیشتر است. پدیده‏‌ی طلاق بر کودکان پیش دبستانی به جهت پایین بودن رشد شناختی و عدم درک کودک از آن، آثار منفی افزون‏‌تری دارد.

برای تخفیف این فشارهای روحی و در نتیجه کم شدن افت تحصیلی، توصیه می‏‌کنم با رعایت مسائل ذیل، فضای آرامی را برایش پدید آورید:
1. وقتی خشمگین می‏‌شود، جلو او را نگیرید و اجازه دهید تخلیه شود. او به طور قطع، والدین را مقصر می‏‌داند و با اعتراض می‏‌گوید: شما که می‏‌خواستید از هم جدا شوید، چرا مرا به دنیا آوردید؟!
2. از احساس گناه بپرهیزید. ای کاش طلاق صورت نمی‏‌گرفت؛ اما اکنون که انجام شده است، آن را فاجعه‏‌ی بزرگ ندانید و بکوشید خودتان را با وضعیت جدید وفق دهید.
3. نفرت خود را از همسر پیشین از دل بیرون کنید. نفرت، فشار روحی می‏‌آورد و این فشار بر فرزندتان نیز اثر خواهد گذاشت.
4. از بدگویی همسر پیشین در حضور کودک بپرهیزید. با توجه به رابطه‏‌ی قانونی فرزند با مادر، بدگویی شما، به شخصیت مادر لطمه می‏‌زند و مادر بی‏‌شخصیت، آثار بدی خواهد داشت.
5. اگر فرزند شما پس از ملاقات هفتگی با مادر، از او بدگویی کرد، تأییدش نکنید.
6. بکوشید با همسر پیشین درباره‏‌ تربیت فرزند توافق پیدا کنید. در صورت نامطلوب بودن روش تربیتی او، با رفتار مناسب و معقول، الگوی فرزندتان باشید تا در زندگی خود به شما اقتدا کند.

منبع:
نسیم مهر جلد 1، پرسش و پاسخ تربیت کودک و نوجوان؛ حسین دهنوی
 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث