نکات اخلاقی از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

نکات اخلاقی از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ 0 معارف

* باید پاسخ‌گوی همه اعمال خود باشیم

طلبه باید به تکلیف خود که شامل حلال و حرام الهی است دقت کامل داشته باشد و با مسایل سرسری برخورد نکند که این قدم اول سازندگی است. ‌در ثانی، هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد، برای خدا باشد؛ یعنی با توکل به ایزد منان کار را برای رضای خدا انجام دهد و جز خدای متعال چیز دیگری را مد نظر نداشته باشد. اگر کار خالصانه برای خدا انجام گرفت، نتیجه خواهد داد و خدا در مقابل آن اخلاصی که در عمل صورت می‌گیرد، درجه داده و شخص را به مرتبه‌ای والا خواهد رساند.

* یاد مرگ

انسان باید همیشه به یاد مرگ باشد و خدای ناکرده غفلت نکند که تا فرصت هست، باید جبران کرده و برای خود توشه‌ای ذخیره نماید. لذا باید در همان دوران جوانی خود را به کمال برساند و طینت خود را با معنویات معجون کند و طوری خود را بسازد که هوای نفس نتواند او را گمراه کند و اگر شخص جوان در این‌خصوص تلاش کند، خدا او را موفق خواهد کرد.

* برنامه سعادت‌ بخش

انسان در هر حال باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا در آخر عمر پشیمان نگردد. لذا ساعاتی را برای عبادت و انجام واجبات در نظر بگیرید و زمانی را به فراگیری ‌معارف الهی، اخلاق حسنه، تهذیب نفس و مسایل شرعی ‌اختصاص دهید، همان‌گونه که باید زمانی را هم برای رفع نیاز دنیوی خود قرار داده و آن‌چه که حلال و ستوده است، انجام دهید. در کارها رضایت اهل‌بیت‌ (علیهم السلام) را مدنظر داشته باشید و طوری‌ حرکت کنید که قلب امام زمان‌ (عجل الله فرجه) را شاد کنید.

* طریق نجات از شیطان

شیطان همواره‌ در کمین است و می‌خواهد همان‌گونه که قسم‌خورده، شما را از طریق ‌مستقیم خارج کند و با القای وسوسه شما را مأیوس گرداند، مواظب ‌باشید فریب شیطان را نخورید. شما با عمل به تکالیف شرعی و دقت در عمل به تکالیف و هم‌چنین با توسل به اهل‌بیت‌ (علیهم السلام) که سفینه نجات هستند، از خدا بخواهید تا شیطان را از شما دور کند و در این مسیر، ارتباط ‌خود با خدا را قوی کنید و به قرائت ادعیه و ذکر شریف استغفار مداومت داشته باشد.

* یاد همیشگی خدا

دائم‌الذکر باشید. همیشه از خدا بخواهید شما را یاری کند. مد نظرتان باشد که دنیا، دار امتحان است و پاداش شما در آخرت است و همین امر موجب حفظ شما می‌شود.

* زیارت عاشورا تضمین‌کننده دنیا وآخرت

زیارت عاشورا مجرب است، بر آن مداومت کنید و بدانید که بسیاری از علمایی که به درجات رفیع رسیدند، به واسطه توسلات بوده که از جمله آن‌ها مداومت بر خواندن زیارت عاشورا است. در مورد زیارت عاشورا سهل‌انگاری نکنید. خداوند به واسطه این توسلات به‌شما مقامی خواهد داد که دنیا و آخرت شما را تضمین خواهد کرد.

* فضایل زیارت اهل قبور

به زیارت اموات بروید که درس عبرتی است و انسان را از گناه دور می‌کند و ما نیاز داریم تا با رفتن به زیارت اهل قبور، درس و عبرتی بگیریم و بتوانیم حب دنیا را از خود خارج کنیم و متوجه شویم که عاقبت امر ما همین یک‌ متر و نیم جا است و باید پاسخ‌گوی همه اعمال خود باشیم. آیا ارزش دارد که انسان آخرت خود را به دنیا بفروشد؟

* جوانان و خودسازی

اولین گام برای شما این است که یک شخص متدین را راهنمای خود قرار دهید؛ از فردی که خود صاحب‌کمال است، کمک بخواهید و قدری از روز را با او بگذرانید. سعی کنید با افراد متدین معاشرت کنید و با افرادی که فکر و حرکت آن‌ها شما را به گناه می‌کشاند هم‌صحبت نشوید؛ و افکار شیطانی را از فکر خود محو نمایید. به معنویات روی آورید و در مجالس وعظ و خطابه شرکت کنید. اذکار خود را بیشتر کنید و در هر کاری از خدا کمک بخواهید. با خود زیاد خلوت نکنید، اگر فکر گناه به ذهنتان خطور کرد، از محل خارج شده و شروع به قدم‌زدن نمایید و خود را به کاری مشغول کنید تا فکر باطل از ذهن شما خارج شود.
اگر بتوانید هنگامی که شیطان به سراغ شما آمد وضو ساخته و شروع به نمازخواندن نمایید، بسیار مؤثر است؛ در آن، برکاتی ‌است که شما را در جهت خلاصی از این مشکل، کمک خواهد کرد.

* توسل به سفینة النجاة

بهترین وسیله، توسل است؛ توسل به اهل‌بیت (علیهم السلام) که سفینه نجات می‌باشند و اگر آن‌ها نظری کنند و بخواهند، خداوند متعال توفیق خواهد داد و امید است خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا با معرفت از این دنیا برویم و بر آخرت خود چیزی ذخیره کنیم تا ضمن آن‌که حسرت نخوریم، ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز منجی ما باشند.
اصولاً توسل به پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)، صدیقه طاهره و ائمه معصومین‌ (علیهم السلام) و واسطه قرار دادن آن‌ها در پیشگاه خداوند متعال برای برآورده شدن حاجات، از مسلمات و مرتکزات در اذهان عموم مومنین، علما و اصحاب ائمه‌ بوده و جای هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست.
مسئله توسل به پیامبر اکرم‌ (صل الله علیه و آله) و اهل‌بیت‌ (علیهم السلام) امری نیست که کسی بتواند در آن تشکیک کند، هرچند بعضی‌ها که نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند، از جهاتی در صدد ایجاد شبهه در اذهان مردم؛ به خصوص‌ضعفای مومنین هستند، اما تلاش اینان بی‌ثمر بوده و به نتیجه‌ای نخواهد رسید. مگر نه این‌که خداوند متعال در قرآن مجید فرموده ‌است: «وابتغوا الیه ‌الوسیلة»؛ یعنی برای رسیدن به خداوند و تقرب به درگاه او وسیله بجویید. چه وسیله و واسطه‌ای مهم‌تر و اساسی‌تر از پیامبر اکرم و ائمه معصومین‌ (علیهم السلام) می‌باشد؟
بنابراین، توسل و التجا به آن‌ بزرگواران و شفیع قرار دادن آن‌ها در پیشگاه خداوند متعال، جهت عظمت مقامی که برای آن حضرات در نتیجه عبودیت و نهایت تذلل و بندگی‌شان در درگاه خداوند ثابت است، به خواندن دعای توسل یا حدیث کساء و امثال آن از مصادیق: «وابتغوا الیه ‌الوسیلة» و موجب نجات و خلاصی از ناگواری‌ها و دشواری‌ها و ایجاد زمینه برخورداری از برکات و مواهب می‌باشد. همان‌طور که شفاعت آن‌ها در آخرت موجب نجات و رهایی از عذاب آخرت است و مومنین به شفاعت آن بزرگواران امید دارند و خداوند متعال هم شفاعت آن‌ها را می‌پذیرد، بر اساس آیه شریفه: «لاتنفع‌ الشفاعة عنده الا لمن أذن له‌» ‌اگر بنا باشد که خداوند متعال به شفاعت کسی در روز قیامت اذن بدهد، در اول مرتبه پیامبر اکرم‌ (صل الله علیه و آله) و اهل‌بیت (علیهم السلام) طاهرینش‌ می‌باشند و رسول گرامی اسلام‌ (صل الله علیه و آله) و ائمه‌، قدر متیقن از اذن در شفاعت می‌باشند.

منبع: مجله افق حوزه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث