وصف نهج البلاغه در کلام بزرگان

وصف نهج البلاغه در کلام بزرگان

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

قبله‌ی اميد

رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای: «نهج البلاغه يكى از قبله هاى اميد فكرى ما بود و بسيارى از اوقاتمان به مطالعه آن مى گذشت و اين كتاب عزيز در حوزه تدريس و تدرّس و فكر و مطالعه ما جايگاه عمده اى داشت». (بازگشت به نهج البلاغه، ص 24)

كلاس نهج البلاغه در بهشت

آيه الله حسن زاده: «مرحوم الهى قمشه اى عارف فرزانه و فيلسوف عظيم الشان و مفسر و حكيم والا مقام، بارها در عظمت شأن نهج البلاغه مى فرمود: برويم بهشت، نهج البلاغه را خدمت اميرالمومنين عليه السلام درس بخوانيم تا بفهميم آن حضرت چه فرموده است». (نامه ها و برنامه ها، ص 88)

تدريس نهج البلاغه در مصر

آيت الله خزعلى: «نهج البلاغه، محمد عبده (مفتى مصر) را چنان تكان داد و با مطالعه آن به حدى مسحور شد، كه رسما نوشت اين كتاب بايد در مدارس مصر تدريس شود». (كاوشى در نهج البلاغه، ص 77)

چرا به نهج البلاغه روى نمى آوريد؟

استاد سيد جعفر شهيدى: «بعضى دوستان خواستند "معلقات سبع" را بر بنده بخوانند . گفتم من اين قصيده ها را فراوان خوانده و درس گفته ام . شعرهاى جاهلى اثرى است ارزنده در لفظ و تركيب استوار، اما سراسر تعبيرى است از گذشته هاى آن روزگار، خالى از روح علمى و لطيفه ى معنوى، به مثل چون صحراى عربستان است، گاهی صاف و گاه ناهموار، ... چرا به نهج البلاغه روى نمى آريد كه هم لفظ آن صلابت شعرى شاعران پيش از اسلام را به ياد مى آرد و هم معانى بلند قرآن كريم و سنت نبوى را در بردارد. هم موعظه است و هم دستور زندگى، و هم درگاه ربوبيت را آموزنده‌ى راه و رسم بندگى؟ سخنم پذيرفته افتاد ...». (ترجمه نهج البلاغه)

اين كجا و آن كجا!

استاد شهید مطهرى: «"سبعه‌ى معلقه'' و ''نهج البلاغه'' دو نسل متوالى هستند، هر دو نسل نمونه‌ى فصاحت و بلاغت اند، اما از نظر محتوى، تفاوت از زمين تا آسمان است. در آن يكى هر چه هست وصف اسب است و نيزه و شتر و شبيخون و چشم و ابرو و معاشقه و مدح و هجو افراد، و در اين يكى (نهج البلاغه) عالى ترين مفاهيم انسانى». (سيرى در نهج البلاغه، ص 62)

شروع درس با نهج البلاغه

آيه الله حسنعلى تهرانى شاگرد برجسته "ميرزاى بزرگ" در سامرا به مجلس درس ميرزاى شيرازى (م، 1312 ق) پيوست. وى به دستور ميرزاى بزرگ پيش از آغاز درس، بخشى از ''نهج البلاغه'' را مى خواند. (دائره المعارف تشيع، ج 185:5)

جايگاه نهج البلاغه

استاد محمدرضا حكيمى: «نهج البلاغه بايد دست كم، در حوزه هاى علمى دينى، كتابى درسى باشد و اكنون نمى دانم كه آيا مطالعه‌ى درستى نيز از اين كتاب به عمل مى آيد يا خير، تا چه رسد به تدريس و شناخت آن!؟» (امام در عينيت جامعه، ص 20)

بهترين كتاب اخلاق

آيه الله ميرزا على آقا شيرازى قدس سره (كه شهيد مطهرى به وسيله ى او وارد دنياى زيبا و شگفت انگيز نهج البلاغه شد) مى فرمايد: «شهيد مدرس قدس سره زندگى عجيبى داشت ... در مراجعت از نجف، روزهاى پنج شنبه براى طلاب درس اخلاق مى گفت، مبناى درس اخلاق او نهج البلاغه بود. يك روز به درس ايشان رفتم، چنان حاضر الذهن بود كه عبارات نهج البلاغه را از بر مى خواند و از كتب بزرگان شعر و ادب و ادبيات عرب ضرب المثلها مى آورد ... . شهيد مدرس مى فرمود: بالاترين كتاب اخلاق، نهج البلاغه است، بخوانيد و به ديگران نيز ياد بدهيد». (سيره‌ى صالحان، ص 187)

پاورپوینت نهج البلاغه در کلام علما و بزرگان

پاورپوینت "امام علی (ع) از زبان دانشمندان جهان"

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث