شرح نامه 31 نهج البلاغه: پيامبر، بهترین معلم خداشناسى

شرح نامه 31 نهج البلاغه: پيامبر، بهترین معلم خداشناسى

۰۵ مهر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

 

"وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ أَحَداً لَمْ يُنْبِئْ عَنِ اللهِ سُبْحَانَهُ كَمَا أَنْبَأَ عَنْهُ الرَّسُولُ فَارْضَ بِهِ رَائِداً وَ إِلَى النَّجَاةِ قَائِداً".
'و بدان اى فرزند عزيز كه احدى خبر نداده از خداوند، بدانسان كه پيامبر صلى الله عليه و آله خبر داده؛ پس به پيشرو بودن او در مسير زندگى و رهبرى او به سر منزل سعادت، خشنود باش'.

عبارت فوق مشتمل بر دو مطلب است:
1- موقعيت بزرگ و نقش موثر پيامبر اكرم در تبيين صفات الهى و شناساندن ذات لا يزال خداوند به مردم. پيامبران سلف نيز همه در اين راه گام زده و اقدام كردند و از ذات و صفات خداوند براى مردم مطالبى گفتند، ولى هيچكدام مانند پيامبر خاتم، در كنار زدن پرده ى اوهام و روشن ساختن صفات پروردگار و روشنگرى عظمت و جلال خداوند متعال چونان رسول الله صلى الله عليه و آله موفقيت نداشتند. او كه چشمه ى جوشان علم و كمالات بود، با بيان نافذ و هميشه زنده ى خود، خداى را به مردم معرفى كرد و جامعه را با صفات الهى آشنا گردانيد و تمام جد و تلاش، و همه ى توان و استطاعت خود را در اين راه و براى رسيدن به اين هدف عالى و مقدس، مصرف نمود.
و اكنون بايد گفت، نه تورات و انجيل اينچنين معقولانه و خرد پسندانه و در سطحى بسيار والا خداى را توصيف كرده اند، و نه هيچ پيامبري و حتى انبياى اولوالعزم آسمانى بياناتى همچون بيانات گرم و دلنشين و جاويد رسول الله در شناساندن خداوند متعال داشته اند. او يك عمر از خدا گفت و وصف خداى كرد و صفات جلال و جمال الهى را براى امت اسلام به بهترين وجهى بيان فرمود.
دكتر طه حسين در مؤتمرالسلام مسيحى سال 1953 م. بحثى از پيوند بين اسلام و سلام و آرامش داشت و در آن بحث، بعضى از احاديث نبوى و دعاهاى پيامبر را به زبان فرانسوى منتقل ساخته و ترجمه نمود كه در شنوندگان تاثير عميقى داشت، بطورى كه بعضى از بزرگان شركت كننده ى در آن كنفرانس، در برابر بيانات او تواضع نموده و اظهار دلدادگى كردند و آنگاه تمامى شركت كنندگان در پس آن محاضره و سخنرانى آمدند و به او تبريك گفتند.

2- اكنون كه چنين است بايد انسان شاد و خشنود باشد كه چنين شخصيت والا و گرانقدرى پيشوا و رائد او باشد. «رائد»، آن شخصى است كه جلو كاروان يا سپاهى مي رود و سرزمينى را كه داراى آب و گياه است پيدا كرده و براى ديگران اطلاع مى آورد و آنان با ارشاد او در آن سرزمين فرود مى آيند.
آرى پيامبر اسلام رائد است. او از مركز نعمت و رحمت خداى خبر آورده و كاروان آخرت را بدان مواضع خوشى و شادمانى، راهنمائى مى كرد و دلسوزانه مردم را به مقرّ رحمت واسعه ى الهي فرا خوانده و دعوت مى كرد و سوق مى داد.
بنابراين بايد به داشتن چنين راهنماى ناصح و قائد بزرگ و بى نظيرى افتخار كرد و به پيامبرى او مباهات نمود و از رهگذر بيانات جالب و نافذ او و در پرتو تعاليم پاينده و كتاب حيات بخش او خدا را شناخت و با آن منبع فياض آشنا گرديد. بايد به پيروى از مكتب دعاى پر بار اسلام، صبح و شام، بلكه در هر وقت و حالتى اظهار خشنودى به رسالت پيامبر كرد و گفت: 'رضيتُ بالله ربّاً و بِمحمدٍ صلّى الله عليه و آله نبيّاً...'. خشنودم كه الله تعالى پروردگارم و محمد صلوات الله عليه و آله پيامبر من است... .
__________________________
منبع: به سوى مدينه فاضله، على كريمى جهرمى

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث