زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه (اقبال الاعمال)

زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه (اقبال الاعمال)

۱۴ تیر ۱۳۹۵ 0 ادعیه و زیارات
الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الثالث فيما يختص بفوائد من شهر ذي الحجة و موائد للسالكين صوب المحجة، فصل فيما نذكره من فضل يوم عرفة على سبيل الجملة
جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب سوم، فوائد ماه ذی الحجه، در ادامه فصل چهاردهم، فضيلت روز عرفه، به فضیلت زیارت امام حسین (ع) پرداخته می شود:
و إنما روينا عن النبي عليه أفضل الصلاة و السلام
و در حديثى از پيامبر اكرم-عليه افضل الصلاة و السّلام-آمده است: 
أن الحضور عند الحسين ع للزيارة و الدعاء في اليوم المذكور يقوم مقام الدعاء بعرفة مع تعذر ذلك الحضور 
«حضور در نزد [مزار]امام حسين -عليه السّلام-در روز يادشده (روز عرفه) براى زيارت و دعا، در صورتى كه انسان براى عدم حضور در «عرفات» عذر داشته باشد، جانشين دعا در «عرفات» عرفات است.»[1]
و عرفنا رواية و عملا بفضل الله جل جلاله بإطلاق عباده في طلب إرفاده أين كانوا من بلاده‏
و ما از راه روايت و عمل دريافته‌ايم كه خداوند-جلّ جلاله-در اين روز راه درخواست عطايا و عنايات خود را براى بندگانش در هركجا كه باشند، گشوده است.
 
فصل فيما نذكره من فضل زيارة الحسين ع يوم عرفة
فصل هفدهم، فضيلت زيارت امام حسين-عليه السّلام-در روز عرفه
فَمِنْ ذَلِكَ مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرِ بْنِ بَابَوَيْهِ بِإِسْنَادِهِ فِي كِتَابِ ثَوَابِ الْأَعْمَالِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏
احاديث در رابطه با فضيلت زيارت امام حسين-عليه السّلام-در روز عرفه، نزد اهل معرفت، متواتر و فراوان است، از جمله: «ابو جعفر ابن بابويه» در كتاب «ثواب الاعمال» نقل كرده است كه امام صادق -عليه السّلام-
فِي ثَوَابِ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كُتِبَ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ‏
درباره‌ى ثواب زيارت امام حسين-عليه السّلام-فرمود: «هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين-عليه السّلام-را مى‌شناسد، به زيارت او برود، براى او پاداش  هزار  حج و  هزار  عمره‌ى پذيرفته شده و  هزار  بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل نوشته مى‌شود.»[2]
وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى‏
در همان كتاب در روايت ديگر آمده است:
وَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَيْ حَجَّةٍ وَ أَلْفَيْ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ [مُتَقَبَّلَاتٍ‏] وَ أَلْفَ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ
«هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين-عليه السّلام-را مى‌شناسد به زيارت او برود، خداوند پاداش  هزار حج و  هزار عمره‌ى مقبول و  هزار بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل را براى او مى‌نويسد. 
قَالَ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لِي بِمِثْلِ الْمَوْقِفِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيَّ شِبْهَ الْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ يَا فُلَانُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ وَ اغْتَسَلَ بِالْفُرَاتِ
راوى مى‌گويد به امام-عليه السّلام-عرض كردم: مگر جاى ديگر هم ثواب «موقف» عرفات را دارد؟ حضرت با نگاهى مشابه نگاه خشمگين به من نگريست و آن‌گاه با نام به من خطاب فرمود: هرگاه مؤمن در روز عرفه به زيارت مزار امام حسين-عليه السّلام-برود و با آب «فرات» غسل كند 
ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً بِمَنَاسِكِهَا وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ عُمْرَةً
و آن‌گاه رو به سوى قبر آن حضرت حركت كند، خداوند براى هر گام او يك حج كامل با تمام مناسك آن مى‌نويسد. راوى در ادامه مى‌گويد: به نظرم حضرت، حج و عمره را با تمام مناسك آن دو فرمود.»[3]
وَ مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏
در كتاب يادشده، در حديث ديگر آمده است كه امام صادق-عليه السّلام-فرمود:
أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ
«خداوند-تبارك و تعالى-پيش از اهل «عرفات» براى زايران امام حسين-عليه السّلام-تجلى نموده و حوايج آنان را برآورده 
وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُسْعِفُهُمْ [يُشَفِّعُهُمْ‏] فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَأْتِي أَهْلَ عَرَفَةَ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِكَ‏
و گناهانشان را مى‌آمرزد و در مورد خواسته‌هايشان شفاعت مى‌كند، آن‌گاه به سراغ اهل عرفات مى‌رود و اين عنايات را به آنان مى‌كند.»[4]
وَ مِنْ ذَلِكَ مِنْ غَيْرِ كِتَابِ ثَوَابِ الْأَعْمَالِ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ‏
در روايت ديگر در غير كتاب «ثواب الاعمال» نقل شده است كه امام صادق -عليه السّلام-فرمود:
إِذَا كَانَ يَوْمُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَى زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع
«وقتى روز عرفه فرامى‌رسد، خداوند متعال به زايران قبر حسين بن على-عليهما السّلام-نظر [رحمت]مى‌كند 
فَقَالَ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَكُمْ مَا مَضَى وَ لَا يُكْتَبُ عَلَى أَحَدٍ ذَنْبٌ سَبْعِينَ يَوْماً مِنْ يَوْمِ يَنْصَرِفُ‏
و خطاب به آنان مى‌فرمايد: بازگرديد در حالى كه گناهان گذشته‌ى شما آمرزيده شده است و از روزى كه زايران بازمى‌گردند تا  ٧٠  روز براى آنان گناه نمى‌نويسد.»[5]
وَ مِنْ ذَلِكَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَيْضاً أَنَّهُ قَالَ‏
نيز در حديث ديگر آمده است كه امام صادق-عليه السّلام-فرمود:
مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع يَوْمَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص
«هركس در روز عرفه به زيارت حسين بن على-عليهما السّلام-برود، خداوند-عزّ و جل-يك ميليون حج در ركاب حضرت قائم-عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف-و يك ميليون عمره در ركاب رسول خدا -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-
وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ الصِّدِّيقُ آمَنَ بِوَعْدِي‏
و آزادى يك ميليون برده و گسيل داشتن يك ميليون اسب [براى سوار شدن جنگجويان]در راه خدا را براى او مى‌نويسد و به اين صورت از او ياد مى‌كند: بنده‌ى صديق و بسيار راستگوى من به وعده‌ام ايمان آورد.»[6]
و الأحاديث في فضل زيارة الحسين ع في عرفة متواترة عند أهل المعرفة
و احادیث در فضل زیارت امام حسین-علیه السلام در روز عرفه متواتر است در نزد اهل معرفت

[1]) ر. ك: كامل الزيارات، ص  170؛ ثواب الاعمال، ص  81؛ معانى الاخبار، ص  391؛ من لا يحضره الفقيه، ج  1 ، ص  183؛ مصباح المتهجد، ص  497؛ تهذيب، ج  6 ، ص  50
[2]) ثواب الاعمال، ص 115. نیز ر.ک: امالی صدوق، ص 143؛ امالی طوسی، ج1، ص 204
[3]) ر.ک: ثواب الاعمال، ص 115؛ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 58؛ کامل الزیارات، ص 169
[4]) ثواب الاعمال، ص 116. نیز ر.ک: مصباحا لمتهجد، ص 715؛ کامل الزیارات، ص 170
[5]) ر.ک: مصباح المتهجد، ص 716؛ کامل الزیارات، ص 171
[6]) ر.ک: کامل الزیارات، ص 172؛ مصباح المتهجد، ص 715؛ تهذیب، ج6، ص 49
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث