عبادت در احادیث
۱۰ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
عبادت :1
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ ؛
فَعانَقَها، و أحَبَّها بقَلبِهِ و باشَرَها بِجَسَدِهِ و تَفرَّغَ لَها ؛
فَهُو لا يُبالي عَلى ما أصبَحَ مِنَ الدُّنيا ، عَلى عُسرٍ أم عَلى يُسرٍ .
برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود ؛
پس دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن در آميزد و خويشتن را وقف آن گرداند؛
پس چنين شخصى را باكى نباشد ، كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى .
( الكافي : ۲/۸۳/۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كَفى بِالعِبادَةِ ، شُغلاً .
بهترين كار و سرگرمى ، عبادت است.
( تحف العقول : ۳۵ )
امام على عليه السلام :
فاتَّقُوا اللّه َ الَّذي نَفَعَكُم بمَوعِظَتِهِ وَ وَعَظَكُم بِرسالَتِهِ و امتَنَّ عَلَيكُم بنِعمَتِهِ ؛
فَعَبِّدوا أنفُسَكُم لِعِبادَتِهِ و اخْرُجوا إلَيهِ مِن حَقِّ طاعَتِه .
پس پروا كنيد از خدايى كه با پند خويش به شما سود رسانده و با رسالت [ رسولان ] خود شما را اندرز داده و با نعمتهايش بر شما منّت نهاده است ؛
بنا بر اين نفْسهاى [ سركش ] خود را براى عبادت او رام سازيد و حقّ طاعتش را به جاى آوريد.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸)
امام على عليه السلام :
العِبادَةُ ، فَوزٌ .
عبادت ، رستگارى است.
( غرر الحكم : ۶۵ )
امام على عليه السلام :
فَضيلَةُ السّادَةِ ، حُسنُ العِبادَةِ .
برترى سروران ، در عبادت نيكوست.
(غرر الحكم : ۶۵۵۹ )
امام على عليه السلام :
إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ، ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ .
هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، نيكويى عبادت را در دل او افكند.
(غرر الحكم : ۴۰۶۶ )
امام على عليه السلام :
دَوامُ العِبادَةِ ، بُرهانُ الظَّفَرِ بِالسَّعادَةِ .
استمرار عبادت ، دليل دستيابى به سعادت است.
(غرر الحكم : ۵۱۴۷ )
امام على عليه السلام :
في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّه ِ ، كُنُوزُ الأرباحِ .
گنجهاى پر سود ، در خلوتِ عبادت خداست.
(غرر الحكم : ۶۵۰۴ )
امام على عليه السلام :
ما تَقَرَّبَ ، مُتَقَرِّبٌ ، بمِثلِ عِبادَةِ اللّه ِ .
هيچ تقرّب جوينده اى، با چيزى چون عبادت خدا، به او نزديك نشد.
(غرر الحكم : ۹۴۹۰ )
امام صادق عليه السلام :
قالَ اللّه ُ تبارَكَ وَ تعالى : يا عِباديَ الصِّدِّيقينَ ! تَنَعَّموا بِعِبادَتي في الدُّنيا ؛
فإنَّكُم تَتَنَعَّمون بِها في الآخِرَةِ .
خداى تبارك و تعالى فرموده است : اى بندگان راستين من ! در دنيا از نعمت عبادت من برخوردار شويد ؛
زيرا كه در آخرت به سبب آن متنعّم مى گرديد.
( الكافي : ۲/۸۳/۲ )
حكمت عبادت :2
امام رضا عليه السلام ـ در بيان علّت عبادت ـ فرمود :
لِئَلاّ يَكونوا ناسِينَ لِذِكرِهِ و لا تارِكينَ لأدبِهِ و لا لاهِينَ عَن أمرِهِ وَ نَهيِهِ ؛
إذا كانَ فيهِ صَلاحُهُم و قِوامُهُم .
فَلَو تُرِكوا بغَيرِ تَعَبُّدٍ ، لَطالَ عَلَيهِمُ الأمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم .
تا اين كه مردم ياد خدا را فراموش نكنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهى او غافل نشوند؛
زيرا درستى و قوام مردمان در اين است .
اگر بدون تعبّد به حال خود رها مى شدند ، پس از مدّتى دلهايشان سخت مى شد.
(عيون أخبار الرِّضا : ۲/۱۰۳/۱، علل الشرائع : ۲۵۶/۹ )
خود را وقف عبادت كردن :3
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پروردگارتان مى فرمايد:
يَا بنَ آدَمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ؛ أملَأْ قَلبَكَ غِنىً و أملَأْ يَدَيكَ رِزقا .
يَا بنَ آدمَ ! لا تَباعَدْ مِنّي ؛ فأملَأَ قَلبَكَ فَقرا و أملَأَ يَدَيكَ شُغلاً .
اى فرزند آدم ! خود را به عبادت من مشغول ساز ؛ تا دلت را پر از بى نيازى كنم و دستانت را آكنده از روزى سازم .
اى فرزند آدم ! از من دورى مكن ؛ كه دلت را از فقر انباشته و دستانت را از گرفتارى آكنده مى كنم .
( كنز العمّال : ۴۳۶۱۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَفَرَّغوا لِطاعَةِ اللّه ِ و عِبادَتِهِ ، قَبلَ أن يَنزِلَ بِكُم مِنَ البَلاءِ ، ما يَشغَلُكُم عنِ العِبادَةِ .
خودتان را براى طاعت خدا و عبادت او فارغ سازيد ، پيش از آن كه گرفتارى و بلايى به شما رسد ، كه از عبادت بازتان دارد.
( تنبيه الخواطر : ۲/۱۲۰ )
امام صادق عليه السلام : در تورات نوشته شده است:
يَا بنَ آدَمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ؛ أملأْ قلبَكَ خَوفا
و إن لا تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ شُغلاً بالدُّنيا ثُمَّ لا أسُدُّ فاقَتَكَ و أكِلُكَ إلى طَلَبِها .
اى فرزند آدم ! خود را براى عبادت من فارغ گردان ؛ تا دلت را از ترس [ از خودم ] آكنده سازم .
اگر خود را براى عبادت من فارغ نسازى ، دلت را از اشتغال به دنيا انباشته مى كنم و دَرِ نياز را به رويت باز و تو را به آنچه در طلب آن هستى وا مى گذارم .
( قصص الأنبياء : ۱۶۶/۱۹۳ )
امام صادق عليه السلام : در تورات نوشته شده است:
يَا بنَ آدمَ ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ غِنىً و لا أكِلْكَ إلى طلَبِكَ
و عَلَيَّ أن أسُدَّ فاقَتَكَ و أملَأَ قلبَكَ خَوفا مِنّي
و إن لا تَفَرَّغْ لِعِبادَتي ، أملَأْ قلبَكَ شُغلاً بالدُّنيا ،
ثُمّ لا أسُدُّ فاقَتَكَ وَ أكِلُكَ إلى طَلَبِكَ .
اى پسر آدم ! براى عبادت من زمان قرار ده ؛ تا دلت را از بى نيازى آكنده سازم و تو را به خواسته ات وا نگذارم
و بر من است كه دَرِ نيازمندى را به روى تو ببندم و دلت را از ترس خود لبريز سازم .
اگر خود را وقف عبادت من نسازى ، دلت را از گرفتارى به دنيا پُر كنم ،
سپس در نياز را به رويت نبندم و تو را به خواسته ات وا گذارم.
( الكافي : ۲/۸۳/۱ )
تفسير عبادت :4
ارشاد القلوب : در حديث معراج آمده است:
يا أحمدُ! هَل تَدري مَتى يَكونُ لِيَ العَبدُ عابِدا ؟
قالَ : لا، يا ربِّ!
قالَ : إذا اجتَمَعَ فيهِ سَبعُ خِصالٍ :
وَرَعٌ يَحجُزُه عنِ المَحارِمِ وَ صَمتٌ يَكُفُّه عَمّا لا يَعنيهِ
وَ خَوفٌ يَزدادُ كـلَّ يَومٍ مِن بُكائهِ و حَياءٌ يَستَحي مِنّي فِي الخَلاءِ و أكلُ ما لا بُدَّ مِنهُ
و يُبغِضُ الدُّنيا لِبُغضي لَها و يُحِبُّ الأخيارَ لِحُبّي إيّاهُم .
اى احمد! آيا مى دانى كه بنده چه وقت مرا بندگى مى كند؟
عرض كرد: نه ، اى پروردگار من .
فرمود: هرگاه هفت خصلت در او فراهم آيد :
پارسايى و ورعى كه مانع او از حرامها شود و سكوتى كه او را از سخنان بيهوده باز دارد
و ترسى كه هر روز بر گريه او بيفزايد و شرمى كه در خلوت و تنهايى از من داشته باشد و خوردن به اندازه ضرورت
و دشمن داشتن دنيا به خاطر دشمنى من با آن و دوست داشتن نيكان به خاطر اينكه من آنان را دوست مى دارم.
( إرشاد القلوب : ۲۰۵ )
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه عبادت چيست ـ فرمود :
حُسنُ النِّيّةِ بِالطّاعَةِ من الوُجوهِ الَّتي يُطاعُ اللّه ُ مِنها .
داشتن حُسن نيّت در طاعت از چهره هايى كه خداوند از طريق آنها اطاعت مى شود ( مقصود ، امامِ معصوم است ).
( الكافي : ۲/۸۳/۴ )
امام رضا عليه السلام :
أوّلُ عِبادَةِ اللّه ِ تعالى ، مَعرِفَتُهُ و أصلُ مَعرِفَةِ اللّه ِ ، تَوحيدُهُ .
سر آغاز عبادت خداوند متعال ، شناخت اوست و ريشه شناخت خدا ، يگانه دانستن او.
( عيون أخبار الرِّضا : ۱/۱۵۰/۵۱ )
حقيقت بندگى : 5
امام على عليه السلام :
العُبوديَّةُ خَمسَةُ أشياءَ :
خَلاءُ البَطنِ وَ قِراءةُ القرآنِ و قِيامُ اللَّيلِ و التَّضَرُّعُ عِندَ الصُّبحِو البُكاءُ مِن خَشيَةِ اللّه ِ
بندگى در پنج چيز است :
اندرون از طعام تهى داشتن و قرآن خواندن و شب را به عبادت گذراندن و زارى كردن [ به درگاه خداوند ] هنگام صبح و گريستن از ترس خدا.
( جامع الأخبار : ۵۰۵/۱۳۹۷ )
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از حقيقت بندگى ـ فرمود :
ثَلاثةُ أشياءَ :
أن لا يَرَى العَبدُ لِنَفسِهِ ، فيما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَيهِ مُلكا ؛
لِأنَّ العَبيدَ لا يَكونُ لَهُم مُلكٌ. يَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ يَضَعونَهُ حَيثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالى بهِ
و لا يُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبيرا
و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ···
فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقينَ .
حقيقت بندگى سه چيز است :
اين كه بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است براى خود مالكيتى در نظر نگيرد ؛
زيرا بندگان [ واقعى خدا ] مالك چيزى نيستند. مال را متعلّق به خدا مى دانند و آن را هر جا كه خداوند عزّ و جلّ فرمان داده است ، به مصرف مى رسانند .
[ دوم ] بنده براى خود تدبير و چاره انديشى نكند
و [ سوم ] تمام اشتغالش به چيزهايى باشد كه خداوند عزّ و جلّ او را به انجام آنها فرمان داده يا از آنها باز داشته است···
اين نخستين درجه پرهيزگاران است.
( مشكاة الأنوار : ۵۶۳/۱۹۰۱ )
نقش عبادت در تكامل :6
إرشاد القلوب :
رُويَ أنَّ اللّه َ تَعالى يَقولُ في بَعضِ كُتُبِهِ :
يَا بنَ آدمَ ! أنا حَيٌّ لا أمُوتُ ؛ أطِعني فيما أمَرتُكَ ؛ أجعَلْكَ حَيّا لا تَموتُ .
يَا بنَ آدمَ ! أنا أقولُ لِلشَّيءِ : كُنْ ، فَيَكونُ ؛ أطِعني فيما أمَرتُكَ ؛ أجعَلْكَ تَقولُ لِلشَّيءِ : كُنْ ، فَيَكونُ .
روايت شده كه خداوند عزّ و جلّ در يكى از كتابهاى خود مى فرمايد :
اى فرزند آدم ! من زنده اى هستم كه هرگز نمى ميرم ؛ از فرمانهاى من اطاعت كن ؛ تا تو را زنده اى قرار دهم كه هرگز نميرى .
اى فرزند آدم! من به هر چه بگويم : هست شو، هست مى شود ؛ از فرمانهاى من اطاعت كن ؛ تا تو را چنان قرار دهم كه به هر چه بگويى : هست شو، هست شود.
( إرشاد القلوب : ۷۵ )
امام على عليه السلام :
مَن قامَ بِشَرائطِ العُبوديّةِ ، اُهِّلَ لِلعِتقِ .
هركه شرط هاى بندگى را به جاى آورد ، سزاوار آزادى شود.
( غرر الحكم : ۸۵۲۹ )
مصباح الشريعه ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ :
العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ ، كُنهُها الرُّبوبيّةُ ؛
فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ ، وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ
و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ ، اُصيبَ في العُبوديّةِ .
عبوديّت گوهرى است ، كه باطن آن ربوبيّت است؛
پس آنچه در عبوديت يافت نشود ، در ربوبيّت يافت گردد
و آنچه از ربوبيت مخفى بماند ، در عبوديّت به دست آيد.
( مصباح الشريعة : ۵۳۶ )
نقش شناخت در عبادت :7
امام على عليه السلام :
سَكِّنوا في أنفُسِكُم مَعرِفَةَ ما تَعبُدونَ ؛ حَتّى يَنفَعَكُم ، ما تُحَرِّكونَ مِنَ الجَوارِحِ ، بِعِبادَةِ مَن تَعرِفونَ .
شناخت خدايى را كه مى پرستيد ، در جانهاى خود جاى دهيد ؛ تا خم و راست شدنهايتان براى عبادتِ كسى كه مى شناسيدش ، شما را سود دهد.
( تحف العقول : ۲۲۳)
امام على عليه السلام :
لا خَيرَ ، في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفَقُّهٌ .
در عبادتى كه با شناخت توأم نباشد، خيرى نهفته نيست.
( تحف العقول : ۲۰۴ )
امام على عليه السلام :
لا خَيرَ ، فِي عِبادَةٍ لا عِلمَ فيها .
عبادتى كه همراه آگاهى نباشد، ارزشى ندارد.
( تذكرة الخواصّ : ۱۴۰ )
امام زين العابدين عليه السلام :
لا عِبادَةَ ، إلاّ بالتَفَقُّهِ .
هيچ عبادتى ، جز با شناخت ، ارزش ندارد.
( تحف العقول : ۲۸۰ )
امام رضا عليه السلام :
أوّلُ عِبادَةِ اللّه ِ ، مَعرِفَتُهُ .
آغاز بندگىِ خدا ، شناخت اوست.
( التوحيد : ۳۴/۲ )
نقش يقين در عبادت : 8
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا عِبادَةَ ، إلاّ بِيَقينٍ .
هيچ عبادتى ، جز با يقين ، ارزش ندارد.
( كنز الفوائد : ۱/۵۵ )
امام على عليه السلام ـ چون صداى عبادت شبانه و تلاوت قرآن مردى از حروريه (خوارج نهروان) را شنيد ـ فرمود :
نَومٌ على يَقينٍ ، خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ .
خوابى كه با يقين همراه باشد، بهتر از نمازى است كه با شكّ توأم باشد.
( نهج البلاغة : الحكمة ۹۷ )
آداب عبادت :9
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اُعبُدِ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ؛
فَإن لَم تَكُن تَراهُ ، فَإنَّهُ يَراكَ .
خدا را چنان عبادت كن كه گويى او را مى بينى ؛
و اگر تو او را نمى بينى ، او تو را مى بيند.
( كنز العمّال : ۵۲۵۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اُعبُدِ اللّه َ و لا تُشرِكْ بِهِ شَيئا، و اعمَلْ للّه ِِ كأنّكَ تَراهُ
خدا را بندگى كن و هيچ چيزى را شريك او مگردان و براى خدا چنان كار كن كه گويى او را مى بينى.
( كنز العمّال : ۵۲۵۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الإحسانُ أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ ؛
فإن لَم تَكُن تَراهُ ، فَإنَّهُ يَراكَ .
احسان ، اين است كه خدا را چنان عبادت كنى كه گويى او را مى بينى ؛
زيرا اگر تو او را نمى بينى ، او كه تو را مى بيند.
( كنز العمّال : ۵۲۵۴ )
انواع عبادت :10
جبرئيل عليه السلام :
يا محمّدُ ! لَو كانَت عِبادَتُنا على وَجهِ الأرضِ ، لَعَمِلْنا ثَلاثَ خِصالٍ :
سَقيَ الماءِ لِلمُسلِمينَ و إغاثَةَ أصحابِ العِيالِ و سَترَ الذُّنوبِ .
اى محمد ! اگر قرار بود ما در روى زمين عبادت كنيم ، سه كار مى كرديم :
آب دادن به مسلمانان ، كمك كردن به مردان عيالوار و پوشاندن گناهان [ ديگران ] .
( تنبيه الخواطر : ۱/۳۹)
ارشاد القلوب : در حديث معراج آمده است:
يا أحمدُ ! إنَّ العِبادَةَ عَشرَةُ أجزاءٍ ، تِسعَةٌ منها طَلَبُ الحَلالِ ؛
فإن اُطيبَ مَطعَمُكَ وَ مشرَبُكَ ، فأنتَ فِي حِفظي و كَنَفي .
اى احمد ! عبادت ، ده قسمت است ؛ كه نُه قسمت آن ، طلب روزى حلال مى باشد؛
پس اگر خوراك و نوشيد نيت پاك و حلال باشد ، در پناه و حمايت من هستى .
( إرشاد القلوب : ۲۰۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العِبادَةُ ، عَشرَةُ أجزاءٍ ؛ تِسعَةُ أجزاءٍ ، في طَلَبِ الحَلالِ .
عبادت ، ده بخش است ؛ كه نه بخش آن ، طلب روزىِ حلال مى باشد.
( بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۸/۸۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العِبادَةُ ، سَبعونَ جُزءا و أفضَلُها جُزءا ، طَلَبُ الحَلالِ .
عبادت ، هفتاد جزء است و برترين جزء آن ، طلب روزىِ حلال است.
( معاني الأخبار : ۳۶۷/۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
نَظَرُ الوَلَدِ إلى والِدَيهِ حُبّا لَهُما ، عِبادَةٌ .
نگاه مهر آميز فرزند به پدر و مادر، عبادت است.
( تحف العقول : ۴۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
النَّظَرُ إلَى العالِمِ ، عِبادَةٌ
و النَّظَرُ إلَى الإمامِ المُقسِطِ ،عِبادَةٌ
وَ النَّظَرُ إلَى الوالِدَينِ بِرَأفَةٍ وَ رحمَةٍ ، عِبادَةٌ
وَ النَّظَرُ إلى أخٍ تَوَدُّهُ في اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، عِبادَةٌ .
نگريستن به دانشمند ، عبادت است
و نگريستن به پيشواى دادگر، عبادت است
و نگاهِ دلسوزانه و مهر آميز به پدر و مادر، عبادت است
و نگريستن به برادرى كه براى خداوند عزّ و جلّ دوستش دارى ، عبادت است.
( الأمالي للطوسي : ۴۵۴/۱۰۱۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
حُسنُ الظَّنِّ باللّه ِ ، مِن عِبادَةِ اللّه ِ تعالى
گمان نيك داشتن به خداوند ، گونه اى از عبادت خداوند عزّ و جلّ است.
( الدرّة الباهرة : ۱۸)
عيسى عليه السلام ـ خطاب به مردى ـ فرمود :
ما تَصنَعُ ؟
قالَ : أتَعَبَّدُ.
قالَ : فمَن يَعودُ علَيكَ ؟
قالَ : أخي.
قالَ: أخوكَ ، أعبَدُ مِنكَ .
چه كار مى كنى ؟
عرض كرد: عبادت پيشه كرده ام .
فرمود : پس چه كسى مخارج تو را تأمين مى كند؟
عرض كرد: برادرم .
فرمود: برادرت ، از تو عابدتر است.
( تنبيه الخواطر : ۱/۶۵)
امام على عليه السلام :
التَّفَكُّرُ في مَلَكوتِ السّماواتِ و الأرضِ ، عِبادَةُ المُخلِصينَ .
انديشيدن در ملكوت آسمانها و زمين ، عبادت مخلصان است.
(غرر الحكم : ۱۷۹۲ )
امام على عليه السلام :
التَفَكُّرُ فِي آلاءِ اللّه ِ ، نِعْمَ العِبادَةُ .
انديشيدن در نعمتهاى خداوند ، عبادتى نيكوست.
( غرر الحكم : ۱۱۴۷ )
امام على عليه السلام :
إنّ مِنَ العِبادَةِ ، لِينَ الكَلامِ و إفشاءَ السَّلامِ .
به نرمى سخن گفتن و سلام كردن به مردم ، عبادت است.
(غرر الحكم : ۳۴۲۱ )
امام صادق عليه السلام :
إنّ فَوقَ كلِّ عِبادَةٍ ،عِبادَةً
و حُبُّنا أهلَ البَيتِ ، أفضَلُ عِبادَةٍ .
فوق هر عبادت، عبادتى است
و دوست داشتن ما خاندان ، برترين عبادت است .
( المحاسن : ۱/۲۴۷/۴۶۲ )
انواع عابدان :11
امام على عليه السلام :
إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ رَغبَةً ؛ فتِلكَ عِبادَةُ التُّجّارِ
و إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ رَهبَةً ؛ فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ
وَ إنّ قَوما عَبَدوا اللّه َ شُكرا ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ.
گروهى به هواى پاداش خدا را عبادت كردند و اين عبادتِ سوداگران است
دسته اى از روى ترس خدا را عبادت كردند و اين عبادت بردگان است
و گروهى براى سپاسگزارى خدا را عبادت كردند و اين عبادت آزادگان است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۲۳۷ )
امام زين العابدين عليه السلام :
إنّي أكرَهُ أن أعبُدَ اللّه َ و لا غَرَضَ لي ، إلاّ ثَوابُهُ ؛
فأكونَ كالعَبدِ الطَّمِعِ المُطَمَّعِ . إن طَمِعَ عَمِل و إلاّ لَم يَعمَلْ
و أكرَهُ أن (لا) أعبُدَهُ ، إلاّ لِخَوفِ عِقابِهِ ؛
فأكونَ كالعَبدِ السُّوءِ . إن لَم يَخَفْ لَم يَعمَلْ .
قيلَ : فِلمَ تَعبُدُهُ ؟
قالَ : لِما هُو أهلُهُ بِأيادِيهِ علَيَّ و إنعامِهِ .
خوش ندارم كه خدا را عبادت كنم و از آن هدفى نداشته باشم جز [ رسيدن به ] پاداش او؛
زيرا در اين صورت مانند برده طمعكارم كه اگر به چيزى چشم داشته باشد كار مى كند و گرنه كار نمى كند .
همچنين خوش ندارم خدا را فقط به سبب ترس از كيفر او، عبادت كنم ؛
چه در اين حال همچون بنده نابكارى خواهم بود كه اگر نترسد كار نمى كند.
عرض شد: پس براى چه خدا را عبادت مى كنى ؟
فرمود : زيرا او به سبب الطاف و نعمتهايش به من ، سزاوار عبادت است.
( بحار الأنوار : ۷۰/۲۱۰/۳۳ )
امام صادق عليه السلام :
(إنّ) العُبّادَ ثَلاثةٌ :
قَومٌ عَبَدوا اللّه َ عَزَّ و جلَّ خَوفا ؛ فتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ
وَ قَوم عَبَدوا اللّه َ تَباركَ و تَعالى طَلَبَ الثَّوابِ ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الاُجَراءِ
و قَوم عَبَدوا اللّه َ عَزَّ و جلَّ حُبّا لَهُ ؛ فَتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ
و هِيَ أفضَلُ العِبادَةِ .
عبادت كنندگان سه دسته اند :
گروهى خداوند عزّ و جلّ را از ترس عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت بردگان است.
گروهى خداى تبارك و تعالى را به طمع ثواب عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت مزدوران است
و گروهى خداوند عزّ و جلّ را از سر عشق و محبّت به او عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت آزادگان است
و اين برترين عبادت است.
( الكافي : ۲/۸۴/۵ )
امام صادق عليه السلام :
إنّ النّاسَ يَعبُدونَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ، على ثَلاثةِ أوجُهٍ :
فطَبَقةٌ يَعبُدونَهُ رَغبَةً فِي ثَوابِهِ ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الحُرَصاءِ و هُو الطَّمَعُ ؛
و آخَرونَ يَعبُدونَهُ فَرَقا مِنَ النّارِ ؛ فتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ و هِيَ الرَّهبَةُ ؛
و لكنّي أعبُدُهُ حُبّا لَهُ عَزَّ و جلَّ ؛ فتِلكَ عِبادَةُ الكِرامِ وَ هُو الأمنُ ؛
لِقَولِهِ عَزَّ و جلَّ :
« و هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئذٍ آمِنونَ . »
و لِقَولِه عَزَّ و جلَّ :
« قُلْ إِنْ كُنْتُم تُحِبُّونَ اللّه ، َ فَاتَّبِعُونِى ؛ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ . »
فمَن أحَبَّ اللّه َ ، أحَبَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ
وَ مَن أحَبَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ ، كانَ مِنَ الآمِنينَ .
مردم در عبادت خداوند عزّ و جلّ بر سه گروهند :
يك گروه او را به هواى پاداشش عبادت مى كند؛ كه اين عبادت آزمندان است و آن طمع باشد ؛
گروهى ديگر او را از ترس دوزخ عبادت مى كنند ؛ كه اين عبادت بردگان است و آن ترس باشد ؛
امّا من خداوند عزّ و جلّ را به خاطر عشق و محبّت به او عبادت مى كنم و اين عبادت كريمان است و آن مايه امن و امان باشد ؛
به دليل اين سخن خداوند عزّ و جلّ كه :
« و آنان از ترس و هراس آن روز در امانند . » ( النمل : ۸۹ )
و نيز به دليل اين سخن خداوند عزّ و جلّ كه :
« بگو اگر خدا را دوست داريد ، از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است . »؛ ( آل عمران : ۳۱ )
بنا بر اين، هركه خدا را دوست بدارد ، خداوند عزّ و جلّ نيز او را دوست دارد
و هر كه خداوند عزّ و جلّ دوستش بدارد ، از وحشت روز قيامت در امان است.
( الخصال : ۱۸۸/۲۵۹ )
امام رضا عليه السلام :
لَو لَم يُخَوِّفِ اللّه ُ النّاسَ بِجَنّةٍ و نارٍ ، لَكانَ الواجِبُ أن يُطيعوهُ و لا يَعصُوهُ ؛
لِتَفَضُّلِهِ علَيهِم و إحسانِهِ إلَيهِم و ما بَدَأهُم بهِ مِن إنعامِهِ الَّذي ما استَحَقّوهُ .
اگر خداوند مردم را به بهشت و دوزخى هم وعده و وعيد نمى داد، باز لازم بود كه از او اطاعت كنند و نا فرمانيش نكنند ؛
زيرا به آنان تفضّل و نيكى فرموده و نعمتهايش را در اختيارشان گذاشته است، بى آن كه [ به سبب انجام عملى ] استحقاق آن را داشته باشند .
(عيون أخبار الرضا : ۲ / ۱۸۰ / ۴ )
عبادت غير خدا : 12
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَلعونٌ مَلعونٌ ، مَن عَبَدَ الدِّينارَ و الدِّرهَمَ .
ملعون است ملعون ، كسى كه بندگى دينار و درهم كند.
( الخصال : ۱۲۹/۱۳۲ )
امام على عليه السلام :
العَبيدُ ثَلاثةٌ :
عَبدُ رِقٍّ و عَبدُ شَهوَةٍ و عَبدُ طَمَعٍ .
بندگان سه گونه اند :
بنده زرخريد ، بنده شهوت و بنده طمع.
( تنبيه الخواطر : ۱/۴۹ )
امام على عليه السلام :
مَن عَبَدَ الدّنيا و آثَرَها علَى الآخِرَةِ ، استَوخَمَ العاقِبَةَ .
هركه بندگى دنيا كند و آن را بر آخرت برگزيند ، فرجامش ناگوار باشد.
( الخصال : ۶۳۲/۱۰ )
امام على عليه السلام :
مَن قَضى حَقَّ مَن لا يَقضِي حَقَّه ، فقَد عَبَدَهُ .
هركه حقّ كسى را بگزارد كه حقّ او را به جا نمى آورد، هر آينه او را بندگى كرده است .
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۶۴ )
امام باقر عليه السلام :
مَن أصغى إلى ناطِقٍ ، فقَد عَبَدَهُ؛
فإن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عَنِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فقَد عَبَدَ اللّه َ
و إن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عنِ الشَّيطانِ ، فقَد عَبَدَ الشَّيطانَ .
هركه به گوينده اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است ؛
اگر آن گوينده از خداوند عزّ و جلّ بگويد ، شنونده خدا را عبادت كرده
و اگر از طرف شيطان بگويد ، شيطان را عبادت كرده باشد.
( الكافي : ۶/۴۳۴/۲۴ )
امام صادق عليه السلام :
ليسَ العِبادَةُ هِيَ السُّجودَ و لا الرُّكوعَ ؛ إنّما هِيَ طاعَةُ الرِّجالِ.
مَن أطاعَ المَخلوقَ في مَعصِيَةِ الخالِقِ ، فقَد عَبَدَهُ .
عبادت به سجود و ركوع نيست ؛ بلكه به فرمانبرى از ديگران است .
هركه فرمان آفريده اى را كه مخالفِ فرمان آفريدگار است اطاعت كند ، بى گمان او را عبادت كرده است.
( بحار الأنوار : ۷۲/۹۴/۶ )
امام صادق عليه السلام :
مَن أطاعَ رَجُلاً في مَعصِيَةٍ ، فقَد عَبَدَهُ .
هركه از كسى در معصيت خدا فرمان برد ، هر آينه او را بندگى كرده است.
( الكافي : ۲/۳۹۸/۸ )
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال ابو بصير از آيه « [ يهوديان ] علما و راهبان خود را به جاى خدا صاحب اختيار خود گرفتند . » ( التوبة : ۳۱ ) ـ :
أما و اللّه ِ ما دَعَوهُم إلى عِبادَةِ أنفُسِهِم
و لَو دَعَوهُم إلى عِبادَةِ أنفُسِهِم ، لَما أجابوهُم ؛
و لكِنْ أحَلّوا لَهُم حَراما و حَرَّموا عَلَيهِم حَلالاً؛
فعَبَدوهُم مِن حَيثُ لا يَشعُرون .
به خدا سوگند آن علما و راهبان آنان را به عبادت خود فرا نخواندند .
اگر ايشان را به عبادت خود دعوت مى كردند ، قطعاً دعوتشان را نمى پذيرفتند ؛
بلكه حرامى را براى آنان حلال كردند و حلالى را حرام ؛
و بدين ترتيب نا خود آگاه علما و راهبان خود را عبادت و بندگى كردند.
( الكافي : ۲/۳۹۸/۷ )
برترين عبادت :13
ارشاد القلوب :در حديث معراج آمده است:
يا أحمدُ ! ليسَ شَيءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَيَّ مِنَ الصَّمتِ و الصَّومِ .
اى احمد! هيچ عبادتى نزد من محبوبتر از خاموشى و روزه نيست.
(غرر الحكم : ۶۴۲۷ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، إخلاصُ العَمَلِ .
برترين عبادت ، خالص گردانيدن عمل است.
( غرر الحكم : ۳۳۱۵ )
امام على عليه السلام :
لا عِبادَةَ كَالخُضوعِ .
عبادتى ، چون فروتنى نيست.
( غرر الحكم : ۱۰۵۰۶ )
امام باقر عليه السلام :
ما عُبِدَ اللّه ُ بِشيءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرْجٍ .
خداوند به چيزى برتر از عفّت بطن و فرج عبادت نشده است.
( الكافي : ۲/۷۹/۱ )
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از برترين عبادت ـ فرمود :
ما مِن شيءٍ أحَبَّ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن أن يُسألَ وَ يُطلَبَ مِمّا عِندَهُ .
نزد خداوند عزّ و جلّ چيزى محبوبتر از اين نيست كه از آنچه نزد اوست خواسته و طلبيده شود.
( مكارم الأخلاق : ۲/۷/۱۹۷۶ )
امام صادق عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، العِلمُ بِاللّه ِ و التَّواضُعُ لَهُ .
برترين عبادت ، شناخت خدا و فروتنى در برابر اوست.
( تحف العقول : ۳۶۴ )
امام صادق عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، إدمانُ التَّفَكُّرِ في اللّه ِ و في قُدرَتِهِ .
برترين عبادت ، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.
( الكافي : ۲/۵۵/۳ )
امام صادق عليه السلام :
و اللّه ِ! ما عُبِدَ اللّه ُ بِشيءٍ أفضَلَ مِن أداءِ حَقِّ المُؤمِنِ .
به خدا سوگند كه ! خداوند به چيزى برتر از گزاردن حق مؤمن عبادت نشده است.
( الاختصاص : ۲۸ )
امام صادق عليه السلام :
ما عُبِدَ اللّه ُ بِشيءٍ أفضَلَ مِنَ الصَّمتِ وَ المَشيِ إلى بَيتِهِ .
خداوند به چيزى برتر از خاموشى و رفتن به خانه او (حج) عبادت نشده است.
( الخصال : ۳۵/۸ )
امام كاظم عليه السلام :
ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ .
خداوند به چيزى برتر از خِرَد عبادت نشده است.
( الكافي : ۱/۱۸/۱۲ )
امام جواد عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، الإخلاصُ .
برترين عبادت ، اخلاص است.
( تنبيه الخواطر : ۲/۱۰۹ )
عابدترين مردم :14
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن أتَى اللّه َ بِما افتَرَضَ اللّه ُ عَلَيهِ ، فهُوَ مِن أعبَدِ النّاسِ .
هر كس آنچه را كه خداوند بر او واجب ساخته است به جاى آورد ، در شمار عابدترين مردمان است.
( الخصال : ۱۲۵/۱۲۲ )
امام على عليه السلام :
لا عِبادَةَ كَأداءِ الفَرائضِ .
هيچ عبادتى چون انجام واجبات نيست.
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۱۳ )
امام على عليه السلام :
فَاعلَمْ أنَّ أفضَلَ عِبادِ اللّه ِ عِندَ اللّه ، إمامٌ عادِلٌ هُدِيَ وَ هَدى .
بدان كه برترين بندگان خدا نزد او، پيشواى دادگرى است كه خود رهيافته باشد و ديگران را به راه راست رهنمون شود.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۴ )
امام زين العابدين عليه السلام :
يَقولُ اللّه ُ : ابنَ آدَمَ ! اِعمَل بِما افتَرَضتُ عَلَيكَ ؛ تَكُن مِن أعبَدِ النّاسِ .
خدا مى فرمايد : فرزند آدم ! به آنچه بر تو واجب كرده ام عمل كن ؛ تا از عابدترين مردمان باشى .
( تحف العقول : ۲۸۱ )
امام صادق عليه السلام :
أعبَدُ النّاسِ ، مَن أقامَ الفَرائضَ .
عابدترين مردم ، كسى است كه واجبات را به پا دارد.
( الخصال : ۱۶/۵۶ )
امام رضا عليه السلام :
لَيسَتِ العِبادَةُ ، كَثرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ ؛
وَ إنَّما العِبادَةُ ،كَثرَةُ التَّفَكُّرِ في أمرِ اللّه ِ .
عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست ؛
بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداست.
( تحف العقول : ۴۴۲ )
عبادتِ نا پذيرفتنى :15
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ ، كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ و قيلَ عَلَى الماءِ .
عبادتِ توأم با حرام خوارى ، چون ساختمانى است بر روى شن و به قولى بر روى آب .
( عدّة الداعي : ۱۴۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ للّه ِِ مَلَكا يُنادي عَلى بَيتِ المَقدِسِ كُلَّ لَيلَةٍ :
مَن أكَلَ حَراما ، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنهُ صَرْفا و لا عَدْلاً ؛
وَ الصَّرفُ ، النّافِلةُ و العَدلُ ، الفَريضَةُ .
خدا را فرشته اى است كه هر شب بر فراز بيت المقدس بانگ مى زند :
هر كس مال حرامى بخورد ، خداوند از او نه صرف مى پذيرد و نه عدل ؛
صرف ، عمل مستحبى است و عدل ، عمل واجب .
( عدّة الداعي : ۱۴۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
بِئسَ العَبدُ ! عَبدٌ خُلِقَ لِلعِبادَةِ فألهَتْهُ العاجِلَةُ عَنِ الآجِلَةِ ؛
فازَ بِالرَّغبَةِ العاجِلَةِ و شَقِيَ بِالعاقِبَةِ .
چه بد بنده اى است! آن بنده اى كه براى عبادت آفريده شده ، اما دنيا او را از آخرت غافل كرده است .
به خواهشهاى زودگذر دنيوى دست يافته و در عاقبت ( آخرت ) بدبخت شده است.
( النوادر للراوندي : ۱۴۵/۱۹۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَنِ اكتَسَبَ مالاً حَراما ، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنهُ صَدَقةً و لا عِتْقا و لا حَجّا و لا اعتِماراً
و كَتَبَ اللّه ُ جَلَّ و عَزَّ بِعَدَدِ أجرِ ذلِكَ أوزارا و ما بَقِيَ مِنهُ بَعدَ مَوتِهِ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ
و مَن قَدَرَ عَلَيها ، فتَرَكَها مَخافَةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ،
دَخَلَ في مَحَبّةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و رَحمَتِهِ و يُؤمَرُ بِهِ إلَى الجَنَّةِ .
هر كه مال حرامى را كسب كند، خداوند از او نه صدقه اى ( زكاتى ) مى پذيرد و نه آزاد كردن بنده اى و نه حجّى و نه عمره اى
و خداوند عزّ و جلّ به اندازه ثواب اين كارها براى او گناه بنويسد و آنچه از آن مال پس از مرگ او باقى ماند ره توشه اش به سوى دوزخ باشد .
اما اگر كسى بتواند مال حرامى را به دست آورد و از ترس خداوند عزّ و جلّ آن را رها كند ،
مشمول محبّت و رحمت خداوند عزّ و جلّ گردد و دستور داده شود كه او را به بهشت برند.
( أعلام الدين : ۴۱۴ )
امام باقر عليه السلام :
مَن أصابَ مالاً مِن أربَعٍ ، لَم يُقبَلْ مِنهُ في أربَع :
مَن أصابَ مالاً مِن غُلولٍ أو رِبا أو خِيانَةٍ أو سِرقَةٍ ،
لَم يُقبَلْ مِنهُ في زَكاةٍ و لا في صَدَقةٍ و لا في حَجٍّ و لا في عُمرَةٍ .
هركه از چهار راه مالى به دست آورد ، چهار چيز از او پذيرفته نشود :
كسى كه از راه دزديدن غنايم يا ربا يا خيانت [ در امانت ] يا سرقت مالى به دست آورد ،
نه زكاتى از او پذيرفته مى شود، نه صدقه اى ، نه حجّى و نه عمره اى .
( الأمالي للصدوق : ۵۲۸/۷۱۳ )
امام باقر عليه السلام :
إنَّ الرَّجُلَ إذا أصابَ مالاً مِن حرامٍ ، لَم يُقبَلْ مِنهُ حَجٌّ و لا عُمرَةٌ و لا صِلَةُ رَحِمٍ .
هرگاه مرد مالى از حرام به دست آورد، نه حجّى از او پذيرفته مى شود نه عمره اى و نه صله رحمى .
( الأمالي للطوسي : ۶۸۰/۱۴۴۷ )
نشاط در عبادت :16
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
آفَةُ العِبادَةِ ، الفَترَةُ .
آفت عبادت ، سستى است.
( تحف العقول : ۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خُذوا مِنَ العِبادَةِ ما تُطيقونَ ؛
فإنَّ اللّه َ لا يَسأمُ ، حتّى تَسأموا .
از عبادت به اندازه اى كه توان داريد برگيريد ؛
زيرا خداوند خسته نمى شود ؛ تا اينكه شما خسته شويد.
( كنز العمّال : ۵۳۰۱ )
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ نوشت :
خادِعْ نَفسَكَ في العِبادَةِ و ارفُقْ بِها و لا تَقهَرْها و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ،
إلاّ ما كانَ مَكتوبا عَلَيكَ مِنَ الفَريضَةِ ؛ فإنَّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها وَ تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها .
نفْس خود را براى عبادت كردن بفريب و با آن مدارا كن و به زور به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت و سرخوشى آن [ براى عبادات مستحبّى ] بهره برگير،
مگر فرايضى كه بر تو واجب گشته است ؛ كه در اين موارد بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت نمايى .
( نهج البلاغة : الكتاب ۶۹ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :
أسألُكَ مِنَ الشَّهادَةِ أقسَطَها و مِنَ العِبادَةِ أنشَطَها .
خدايا! از شهادت دادن ، عادلانه ترين آن را و از عبادت با نشاط ترينش را از تو مسألت دارم .
( بحار الأنوار: ۹۴/۱۵۵/۲۲ )
امام صادق عليه السلام :
لا تُكَرِّهوا إلى أنفُسِكُمُ العِبادَةَ .
عبادت را به نفسهاى خود تحميل نكنيد.
( الكافي : ۲/۸۶/۲ )
برنيامدن از عهده عبادت خدا : 17
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : لا يَتَّكِلِ العامِلونَ عَلى أعمالِهِمُ ، الَّتي يَعمَلونَ بِها لِثَوابي ؛
فإنَّهُم لَوِ اجتَهَدوا و أتعَبوا أنفُسَهُم أعمارَهُم في عِبادَتي ، كانوا مُقَصِّرينَ غَيرَ بالِغينَ في عِبادَتِهِم كُنهَ عِبادَتي فيما يَطلُبونَ مِن كَرامَتي .
خداوند عزّ و جلّ فرموده است : آنها كه براى ثواب من عمل مى كنند ، نبايد به اعمالى كه انجام مى دهند تكيه كنند ؛
زيرا اگر همه عمر در عبادت من بكوشند و خود را به رنج و زحمت اندازند ، باز حقّ آن را ادا نكنند و به كُنه عبادت من كه در طلب كرامت من مى گزارند نرسند.
( الأمالي للطوسي : ۲۱۲/۳۶۸، التمحيص : ۵۷/۱۱۵ )
امام على عليه السلام ـ در توصيف فرشتگان ـ فرمود :
و إنَّهُم عَلى مَكانِهِم مِنكَ و مَنزِلَتِهِم عِندَكَ وَ استِجْماعِ أهوائهِم فيكَ وَ كَثرَةِ طاعَتِهِم لَكَ و قِلَّةِ غَفلَتِهِم عَن أمرِكَ ،
لَو عايَنوا كُنهَ ما خَفِيَ عَلَيهِم مِنكَ ، لَحَقَّروا أعمالَهُم وَ لَزَرَوْا عَلى أنفُسِهِم
وَ لَعَرَفوا أنَّهُم لَم يَعبُدوكَ حَقَّ عِبادَتِكَ و لَم يُطيعوكَ حَقَّ طاعَتِكَ .
آنان با همه مقام و منزلتى كه نزد تو دارند و با اين كه همه دلخواهشان منحصر در توست و با وجود كثرت طاعتشان از تو و اندك بودن غفلتشان از امر تو،
اگر كُنه آنچه كه از تو بر آنان پوشيده است مشاهده كنند ، بى گمان اعمال خود را ناچيز شمارند و خويشتن را سرزنش كنند
و پى برند كه تو را چنان كه شايسته عبادت توست عبادت نكرده اند و آن سان كه سزاوار فرمانبرى از توست فرمان نبرده اند.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ )
امام على عليه السلام ـ درباره آفرينش فرشتگان ـ فرمود :
أما إنَّهُم عَلى مَكانَتِهِم مِنكَ و طَواعِيَتِهِم إيّاكَ وَ مَنزِلَتِهِم عِندَكَ و قِلَّةِ غَفلَتِهِم عَن أمرِكَ ،
لَو عايَنوا ما خَفِيَ عَنهُم مِنكَ لاَحتَقَروا أعمالَهُم و لَأزْرَوا عَلى أنفُسِهِم
و لَعَلِموا أنَّهُم لَم يَعبُدوكَ حَقَّ عِبادَتِكَ .
سُبحانَكَ خالِقا و مَعبودا !
آنان با همه منزلتى كه نزد تو دارند و طاعتى كه مى كنند و جايگاهى كه نزدت دارند و كمتر از كار تو غافل و بى خبرند ،
اگر آنچه را از [عظمت] تو بر آنها پوشيده است مشاهده كنند ، هر آينه اعمال خود را ناچيز شمارند و خويشتن را سرزنش نمايند
و دريابند كه تو را ، چنان كه حقّ توست بندگى نكرده اند .
پاك و منزّهى تو، اى آفريدگار و اى معبود!
( تفسير القمّي : ۲/۲۰۷ )
امام على عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
إلهي ! إن كُنتَ لا تَرحَمُ إلاّ المُجِدِّينَ في طاعَتِكَ ، فإلى مَن يَفزَعُ المُقَصِّرونَ ؟!
و إن كُنتَ لا تَقبَلُ إلاّ مِنَ المُجتَهِدينَ ، فإلى مَن يَلتَجِئُ المُفَرِّطونَ؟! .
الهى! اگر تو جز به كسانى كه در طاعت تو مى كوشند رحم نمى كنى ، پس تقصيركاران به سوى چه كسى بگريزند ؟
و اگر جز از كسانى كه سخت كوشند نمى پذيرى ، پس كوتاهى كنندگان به چه كسى پناه برند؟
( البلد الأمين : ۳۱۴ )
امام باقر عليه السلام ـ به جابر ـ فرمود :
يا جابِرُ! لا أخرَجَكَ اللّه ُ مِنَ النَّقصِ و (لا) التَّقصيرِ .
اى جابر! خداوند تو را از كاستى و تقصير بيرون نَبَرد .
( الكافي : ۲/۷۳/۲ )
امام كاظم عليه السلام :
عَلَيكَ بِالجِدِّ ؛ لا تُخرِجَنَّ نَفسَكَ مِن حَدِّ التَّقصيرِ في عِبادَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و طاعَتِهِ ؛
فإنَّ اللّه َ لا يُعبَدُ ، حَقَّ عِبادَتِهِ .
همواره بكوش و خود را در عبادت و طاعت خداوند عزّ و جلّ بى تقصير مدان ؛
زيرا خداوند آن گونه كه شايسته عبادت اوست ، عبادت نمى شود .
( الكافي : ۲/۷۲/۱ )
الكافى ـ به نقل از فضل بن يونس ـ : امام كاظم عليه السلام فرمود :
أكثِرْ مِن أن تَقولَ : اللّهُمَّ لا تَجعَلْني مِنَ المُعارينَ و لا تُخرِجْني مِنَ التَّقصيرِ .
قالَ : قُلتُ : أمَّا المُعارونَ ، فقَد عَرَفتُ ؛ أنَّ الرَّجُلَ يُعارُ الدِّينَ ، ثُمّ يَخرُجُ مِنهُ .
فما مَعنى « لا تُخرِجْني من التَّقصيرِ » ؟
فَقالَ : كلُّ عَمَلٍ تُريدُ بِهِ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ، فَكُن فيهِ مُقَصِّرا عِندَ نَفسِكَ ؛
فإنَّ النّاسَ كُلَّهُم في أعمالِهِم فيما بَينَهُم و بَينَ اللّه ِ ، مُقَصِّرونَ ، إلاّ مَن عَصَمَـهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ .
بسيار بگو: خدايا ! مرا از عاريه داران قرار مده و از حدّ تقصير بيرونم مبر .
عرض كردم : معناى « عاريه داران » را مى دانم ؛ كه شخصى دين را به طور عاريه مى گيرد و سپس از آن خارج مى شود .
اما معناى « مرا از حد تقصير بيرونم مبر» چيست ؟
حضرت فرمود : هر كارى كه براى خدا انجام مى دهى ، خود را در آن مقصّر بدان ؛
زيرا همه مردم در كارهايى كه براى خدا مى كنند، مقصّر هستند، مگر كسى كه خداوند عزّ و جلّ نِگَهش دارد.
( الكافي : ۲/۷۳/۴ )
پاداش اخلاص در عبادت :18
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا قالَ [ أي العَبدُ ] : « إيَّاكَ نَعبُدُ » ، قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : صَدَقَ عَبدي ، إيّايَ يَعبُدُ ؛
اُشهِدُكُم لاَُثيبَنَّهُ عَلى عِبادَتِهِ ثَوابا ؛ يَغبِطُهُ كُلُّ مَن خالَفَهُ في عِبادَتِهِ لي .
هرگاه [ بنده] بگويد : « تنها تو را مى پرستيم » ( الفاتحة : ۵ ) ،خداوند عزّ و جلّ فرمايد : بنده ام راست مى گويد ، او فقط مرا مى پرستد؛
شما را گواه مى گيرم كه به او براى عبادتش چنان پاداشى دهم ؛ تا هر كس كه برخلاف عبادت او براى من ، راه ديگرى برگزيده باشد بر وى رشك برد.
( الأمالي للصدوق : ۲۴۰/۲۵۳ )
امام حسين عليه السلام :
مَن عَبَدَ اللّه َ حَقَّ عِبادَتِهِ ، آتاهُ اللّه ُ فَوقَ أمانيهِ و كِفايَتِهِ .
هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد .
( التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۲۷/۱۷۹ )
امام باقر عليه السلام :
لا يَكونُ العَبدُ عابِدا للّه ِِ حَقَّ عِبادَتِهِ ، حَتّى يَنقَطِعَ عَنِ الخَلقِ كُلِّهِم إلَيهِ ؛
فَحينَئذٍ يَقولُ : هذا خالِصٌ لي ، فَيَقبَلُهُ بِكَرَمِهِ .
بنده خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند ، مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد ؛
در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد : اين بنده براى من خالص شده است ؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد.
( التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ۳۲۸/۱۸۱ )
موانع لذّت بردن از عبادت : 19
امام على عليه السلام :
كَيفَ يَجِدُ لَذَّةَ العِبادَةِ ، مَن لا يَصومُ عنِ الهَوى ؟!
چگونه لذّت عبادت را بچشد ، كسى كه از هوى و هوس باز نمى ايستد ؟!
( غرر الحكم : ۶۹۸۵ )
عيسى عليه السلام :
بِحقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّهُ كَما يَنظُرُ المَريضُ إلى طَيِّبِ الطَّعامِ ،فلا يَلتَذُّهُ ، مَعَ ما يَجِدُهُ مِن شِدَّةِ الوَجَعِ ،
كذلِكَ صاحِبُ الدّنيا ، لا يَلتَذُّ بِالعِبادَةِ و لا يَجِدُ حَلاوَتَها ، مَعَ ما يَجِدُ مِن حُبِّ المالِ .
حقيقتى را به شما بگويم : همان گونه كه شخص بيمار به خوراك خوب و خوش مزه مى نگرد ، اما به سبب درد شديدى كه دارد ، از آن لذتى نمى برد ،
دنيادار نيز به سبب مال دوستيش ، از عبادت لذّت نمى برد و طعم شيرين آن را نمى چشد.
( تحف العقول : ۵۰۷ )
عيسى عليه السلام :
بِحَقٍّ أقولُ لَكُم :
مَن لا يُنَقِّي مِن زَرعِه الحَشيشَ ، يَكثُرْ فيهِ ؛ حَتّى يَغمُرَهُ فيُفسِدَهُ ؛
و كذلِكَ مَن لا يُخرِجُ مِن قَلبِهِ حُبَّ الدّنيا ؛ يَغمُرُهُ ؛ حَتّى لا يَجِدَ لِحُبِّ الآخِرَةِ طَعما .
حقيقتى را به شما بگويم :
كسى كه علفهاى هرز زراعت خود را وجين نكند ، آن علفها زياد مى شود ؛ تا جايى كه تمام مزرعه را فرا مى گيرد و زراعت را از بين مى برد ؛
همچنين كسى كه دوستى دنيا را از دلش بيرون نكند، دنيا دوستى دلش را فرا گيرد ؛ تا جايى كه طعم آخرتْ دوستى را نچشد.
( تحف العقول : ۵۰۹ )
مسكّن الفؤاد : در خبرهاى داود عليه السلام آمده است:
ما لِأولِيائي و الهَمَّ بالدّنيا ؟!
إنّ الهَمَّ ، يُذهِبُ حَلاوَةَ مُناجاتي مِن قُلوبِهِم .
يا داوودُ ! إنَّ مَحَبَّتي مِن أولِيائي أن يَكونوا رُوحانِيّينَ ، لا يَغتَمّونَ .
دوستان مرا به غمِ دنيا خوردن چكار؟!
غمِ دنيا ، شيرينى مناجات را از دلهايشان مى برد.
اى داود! من دوست دارم كه دوستان من روحانى باشند و غمِ دنيا را به خود راه ندهند.
( مسكّن الفؤاد : ۸۰ )
رها كردن عبادت : 20
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما أقبَحَ الفَقرَ بَعدَ الغِنى ! و أقبَحَ الخَطيئَةَ بَعدَ المَسكَنَةِ !
وَ أقبَحُ مِن ذلِكَ ، العابِدُ للّه ِِ، ثُمّ يَدَعُ عِبادَتَهُ .
چه زشت است فقر پس از توانگرى و چه زشت است گناه از پس بيچارگى و ضعف
و زشت تر از اينها ، كار كسى است كه عبادت خدا پيشه كند و سپس آن را رها سازد.
( الكافي : ۲/۸۴/۶ )
امام كاظم عليه السلام :
ما أقبَحَ الفَقرَ بَعدَ الغِنى ! و أقبَحَ الخَطيئَةَ بَعدَ النُّسكِ !
وَ أقبَحُ مِن ذلِكَ ، العابِدُ للّه ِِ ، ثُمّ يَترُكُ عِبادَتَهُ .
چه زشت است نيازمندى بعد از توانگرى ! و چه زشت است گناه به دنبال عبادت !
و زشت تر از اينها ، كار كسى است كه عبادت خدا را پيشه كند و سپس از عبادتش دست شويد.
( تحف العقول : ۳۹۷ )
گوناگون : 21
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
السَّكِينَةُ ، زينَةُ العِبادَةِ .
آرامش ، زيور عبادت است.
( جامع الأخبار : ۳۳۷/۹۴۷ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
دِرهَمٌ يَرُدُّه العَبدُ إلَى الخُصَماءِ ، خَيرٌ لَهُ مِن عِبادَةِ ألفِ سَنَةٍ وَ خَيرٌ لَهُ مِن عِتقِ ألفِ رَقَبَةٍ وَ خَيرٌ لَهُ مِن ألفِ حِجَّةٍ وَ عُمرَةٍ .
هر درهمى كه آدمى به طلبكاران بر مى گرداند ، براى او بهتر از هزار سال عبادت و بهتر از آزاد كردن هزار بنده و بهتر از گزاردن هزار حج و عمره است.
( جامع الأخبار : ۴۴۱/۱۲۴۳ )
امام على عليه السلام :
رُبّ مُتَنَسِّكٍ و لا دِينَ لَهُ !
بسا عبادت پيشه اى كه دين ندارد!
(غرر الحكم : ۵۳۴۰ )
امام على عليه السلام :
العِبادَةُ الخالِصَةُ ، أن لا يَرجُوَ الرَّجُلُ إلاّ رَبَّهُ و لا يَخافَ إلاّ ذَنبَهُ .
عبادت خالص ، اين است كه آدمى جز به پروردگارش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد.
( غرر الحكم : ۲۱۲۸ )
امام حسن عليه السلام :
إنَّ مَن طَلَبَ العِبادَةَ ، تَزَكّى لَها .
هر كه جوياى عبادت است، خود را براى آن پاك گرداند.
( تحف العقول : ۲۳۶ )
امام باقر عليه السلام :
إنَّ أشَدَّ العِبادَةِ ، الوَرَعُ .
همانا سخت ترين عبادت ، پارسايى است.
( الكافي : ۲/۷۷/۵ )
میزان الحکمه،جلد هفتم.