شأن نزول سوره قدر

شأن نزول سوره قدر

۰۴ تیر ۱۳۹۴ 0
 
در داستان نزول سوره قدر آمده است:
امام حسن مجتبى عليه السلام از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل فرمود:
پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در خواب ديد قوم بنى اميّه يكى پس از ديگرى بر بالاى منبر ايشان مى ‏روند و خطبه مى‏ خوانند. پس حضرت از اين خواب دلتنگ و ناراحت شد. جبرئيل نزد ايشان رفت و تسليت داد و سوره كوثر و سوره قدر را ابلاغ كرد.
سهل ساعدى مى‏ گويد:
پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله در عالم خواب ديد ميمون‏ها و بوزينه‏ هايى بر فراز منبرش بالا و پايين مى ‏روند. آن حضرت از ديدن اين خواب غمگين و ناراحت گرديد، پس از اين حكايت، هرگز كسى ايشان را خندان نديد تا رحلت فرمود.
قاسم بن فضل حرّانى مى‏ گويد:
وقتى مدّت حكومت دودمان بنى ‏اميه را برشمرديم هزار ماه بوده است.  امام صادق عليه السلام در اين باره مى ‏فرمايد: 
رسول خدا صلى الله عليه و آله در عالم خواب مشاهده نمود كه بنى ‏اميّه از منبرش بالا مى ‏روند و مردم را از راه هدايت برمى‏ گردانند. پس شب را اندوهگين به صبح رسانيد. جبرئيل عليه السلام بر او نازل شد و عرض كرد: اى رسول خدا صلى الله عليه و آله! چه شده تو را غمگين و افسرده مى ‏بينم؟!فرمود: اى جبرئيل! ديشب خواب ديدم كه بنى ‏اميّه از منبرم بالا مى‏ روند و مردم را گمراه مى ‏كنند. جبرئيل عرض كرد: به آن خدايى كه تو را بر حق به نبوّت مبعوث كرده است من اطلّاعى بر آن نداشتم سپس به آسمان عروج كرد و در مدّت كوتاهى با آيه ‏اى از قرآن فرود آمد و آن آيه: أَفَرَءَيْتَ إِن مَّتَّعْنهُمْ سِنِينَ* ثُمَّ جَآءَهُم مَّا كَانُواْ يُوعَدُونَ* مَآ أَغْنَى‏ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يُمَتَّعُونَ»  (پس خبر ده اگر ما آنان را ساليانى بهره‏مندى و برخوردارى دهيم،* سپس آن عذابى كه به آن تهديد مى ‏شدند، به سراغشان آيد.* آنچه را [چند سال‏] همواره از آن برخوردارى مى‏ يافتند [عذاب را] از آنان دفع نخواهد كرد) و همچنين آيه: إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ* وَ مَآ أَدْرَيكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»  ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.* تو چه مى‏ دانى شب قدر چيست؟* شب قدر، بهتر از هزار ماه است.و خداوند منّان شب قدر را براى پيامبرش بهتر از هزار ماه سلطنت بنى ‏اميّه قرار داد.      

منبع: تفسير و شرح صحيفه سجاديه، شیخ حسین انصاریان,  ج‏11، ص: 250
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث