شوخی از نظر احادیث

شوخی از نظر احادیث

۱۸ تیر ۱۳۹۴ 0 معارف
 

ستودن مزاح

 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّي أمزَحُ و لا أقولُ إلاّ حَقّا
 من مزاح مى كنم، اما جز حقّ نمى گويم
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 
المؤمنُ دَعِبٌ لَعِبٌ ، و المُنافقُ قَطِبٌ غَضِبٌ
مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى
تنبيه الخواطر:
أتَتِ امرأةٌ عَجوزٌ إلَى النّبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ صلى الله عليه و آله : لا تَدخُلُ الجَنّةَ عَجوزٌ ؛ فبَكتْ ، فقالَ : إنّكِ لستِ يَومئذٍ بعَجوزٍ ، قالَ اللّه ُ تعالى: «إنّا أنْشَأناهُنَّ إنشاءً * فجَعَلْناهُنَّ أبْكارا»(واقعة : 35 و 36 )
 پيرزنى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد حضرت به او فرمود: پير به بهشت نمى رود پير زن گريست حضرت فرمود: در آن روز تو پير نخواهى بود خداوند متعال مى فرمايد: «ما آنان را پديد آورديم پديد آوردنى و ايشان را دوشيزه گردانيديم»
سنن أبى داوود :
 
إنّ رجُلاً أتَى النّبيَّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، احمِلْني قالَ النّبيُّ صلى الله عليه و آله : إنّا حامِلوكَ على وَلَدِ ناقَةٍ ! قالَ : و ما أصنَعُ بوَلَدِ النّاقَةِ ؟ ! فقالَ النّبيُّ صلى الله عليه و آله : و هَل تَلِدُ الإبلَ إلاّ النُّوقُ ؟ !
 مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! به من مَركبى بده كه سوارش شوم پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: ما تو را بر بچه شترى سوار مى كنيم مرد عرض كرد: بچه شتر را مى خواهم چه كنم؟ پيامبر فرمود: مگر بچه شترها را جز شترها مى زايند؟!
سنن أبى داوود ـ به نقل از عوف بن مالك اشجعى ـ :
 أتيتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله في غَزوَةِ تَبوكٍ و هُو في قُبَّةٍ مِن أدَمٍ ، فسَلَّمتُ فَرَدَّ و قالَ : ادخُلْ ، فقلتُ : أ كُلّي يا رسولَ اللّه ِ ؟ ! قالَ : كُلُّكَ ، فدَخَلتُ
 در جنگ تبوك به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله كه در خيمه اى پوستى بود، رسيدم و سلام كردم پيامبر جواب سلامم را داد و فرمود: درون آى من گفتم: اى رسول خدا! همه هيكلم بيايد؟ فرمود: [آرى،] همه هيكلت و من داخل شدم
تنبيه الخواطر : 
 أنّ امرأةً يُقالُ لها : اُمُّ أيمَنَ جاءت إلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فقالَت : إنّ زَوجي يَدعوكَ ، فقالَ : و مَن هُو ، أ هُو الّذي بِعَينِهِ بَياضٌ ؟ فقالَت : و اللّه ِ ، ما بعَينهِ بَياضٌ ! فقالَ : بلى، إنّ بِعَينهِ بَياضا ، فقالَت : لا و اللّه ِ ! فقالَ صلى الله عليه و آله: ما مِن أحَدٍ إلاّ و بِعَينهِ بَياضٌ ، أرادَ بهِ البَياضَ المُحيطَ بالحَدَقَةِ
زنى به نام اُمّ ايمن نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: شوهرم شما را دعوت مى كند پيامبر فرمود: شوهرت كيست، همان كه در چشمش سفيدى است؟ زن گفت: به خدا در چشم او سفيدى نيست! پيامبر فرمود: چرا، هست گفت: نه به خدا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر كسى در چشمش سفيدى هست منظور حضرت سفيدى دور سياهى چشم بود
امام باقر عليه السلام :
إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ المُداعِبَ في الجَماعةِ بلا رَفَثٍ
 خداوند عزّ و جلّ كسى را كه در ميان جمعى شوخى و بذله گويى كند دوست دارد، به شرط آن كه ناسزاگويى نباشد
الكافى ـ به نقل از فضل بن ابى قره ـ : امام صادق عليه السلام فرمود:
 ما مِن مؤمنٍ إلاّ و فيهِ دُعابَةٌ، قلتُ: و ما الدُّعابَةُ؟ قالَ: المِزاحُ
 هيچ مؤمنى نيست، جز اين كه در او «دُعابه» هست عرض كردم: دعابه چيست؟ فرمود: شوخى
الكافى : امام صادق عليه السلام ـ به يونس شيبانى ـ فرمود :
كيفَ مُداعَبَةُ بَعضِكُم بَعضا ؟ قلتُ : قليلٌ ، قالَ : فلا تَفعلوا ، فإنّ المُداعَبةَ مِن حُسنِ الخُلقِ ، و إنّكَ لَتُدخِلُ بها السُّرورَ على أخيكَ ، و لقد كانَ صلى الله عليه و آله يُداعِبُ الرّجُلَ يُريدُ أن يَسُرَّهُ
 با يكديگر شوخى هم مى كنيد؟ عرض كردم: كم فرمود: اين گونه نكنيد؛ زيرا شوخى از خوش خويى است و تو بدان وسيله برادرت را شاد مى سازى رسول خدا صلى الله عليه و آله براى اين كه كسى را شاد كند، با او شوخى مى كرد
الكافى ـ به نقل از معمّر بن خلاّد ـ :
 سَألتُ أبا الحَسنِ عليه السلام فقلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ؛ الرَّجُلُ يكونُ مَع القَومِ فيَجري بَينَهُم كلامٌ يَمزَحونَ و يَضحَكونَ ! فقال : لا بأسَ ما لَم يَكُن ، فظَنَنتُ أنّهُ عنَى الفُحشَ ثُمّ قالَ : إنّ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله كانَ يأتيهِ الأعرابيُّ فيُهدي لَهُ الهَديّةَ ، ثُمّ يقولُ مكانَهُ : أعْطِنا ثَمنَ هَديّتِنا، فيَضحَكُ صلى الله عليه و آله و كانَ إذا اغتَمَّ يقولُ : ما فَعلَ الأعرابيُّ ؟! لَيتَهُ أتانا !
 از حضرت ابو الحسن (امام كاظم) عليه السلام پرسيدم و گفتم: فردى با عدّه اى مى نشيند و با هم مى گويند و شوخى مى كنند و مى خندند، فرمود: اگر چيزى نباشد اشكالى ندارد ـ به گمانم مقصود حضرت [از: اگر چيزى نباشد ]ناسزاگويى بود ـ سپس فرمود: باديه نشينى بود كه نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله مى آمد و براى آن حضرت هديه مى آورد و همان جا مى گفت: پول هديه ما را بده و رسول خدا صلى الله عليه و آله مى خنديد آن حضرت هرگاه اندوهگين مى شد، مى فرمود: آن باديه نشين چه مى كند؟ كاش نزد ما مى آمد!

نكوهش شوخى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يا عليُّ، لا تَمزَحْ فيَذهَبَ بَهاؤكَ ، و لا تَكذِبْ فيَذهَبَ نورُكَ
اى على! شوخى مكن كه ارج و احترامت از بين مى رود و دروغ مگو كه نورانيّتت از ميان مى رود
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  
 
 لا يَبلُغُ العَبدُ صَريحَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِزاحَ و الكِذبَ ، و يَدَعَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا
بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن گاه كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله را رها كند، هر چند حق با او باشد
الترغيب و الترهيب : 
أبو الحسَنِ ـ و كانَ عَقَبيّا بَدْريّا ـ : كُنّا جُلوسا معَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله، فقامَ رجُلٌ و نَسِيَ نَعلَيهِ، فأخَذَهُما رجُلٌ فوَضَعهُما تَحتَهُ ، فرَجعَ الرّجُلُ فقالَ: نَعْلَيَّ ، فقالَ القَومُ : ما رأيناهُما ، فقالَ : هُوَ هذَه، فقالَ [رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ]: فكيفَ برَوعَةِ المؤمنِ؟! فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ، إنّما صَنعتُهُ لاعِبا ، فقال : فكيفَ برَوعَةِ المؤمنِ ؟! ـ مَرَّتينِ أو ثلاثا ـ
ابو الحسن ـ از شركت كنندگان در پيمان عقبه و جنگ بدر ـ گويد : با رسول خدا صلى الله عليه و آله نشسته بوديم كه مردى [از جمع ما ]برخاست و رفت و كفش هايش را فراموش كرد يك نفر آنها را برداشت و زير خود گذاشت آن مرد برگشت و گفت: كفش هايم كو؟ افرادى كه آن جا نشسته بودند، گفتند: ما آنها را نديده ايم مردى كه كفش ها را زير خود پنهان كرده بود، گفت: اين جاست رسول خدا فرمود: ترساندن مؤمن چه معنا دارد؟! مرد گفت: اى رسول خدا! به شوخى اين كار را كردم پيامبر دو يا سه بار فرمود: ترساندن مؤمن چه معنا دارد؟!
امام على عليه السلام :
 ما مَزَحَ امرؤٌ (رجُلٌ) مَزحَةً إلاّ مَجَّ مِن عَقلِهِ مَجّةً
 هيچ انسانى (مردى) شوخيى نكرد، مگر اين كه پاره اى از عقل خود را دور انداخت
امام على عليه السلام : 
 
 المِزاحُ يُورِثُ الضَّغائنَ
شوخى، كينه بر جاى مى گذارد
امام على عليه السلام :
دَعِ المِزاحَ؛ فإنّهُ لِقاحُ الضَّغينَةِ
 شوخى را رها كن؛ زيرا شوخى بارور كننده كينه است
امام على عليه السلام : 
مَن مَزَحَ استُخِفَّ بهِ
هر كه شوخى كند، سبك مى شود
امام على عليه السلام : 
 لكُلِّ شيءٍ بَذرٌ ، وَ بذرُ العَداوَةِ المِزاحُ
هر چيزى را بذرى است و بذر دشمنى شوخى است
امام على عليه السلام :
 
 آفةُ الهَيبَةِ المِزاحُ 
 آفتِ ابّهت، شوخى است
امام على عليه السلام :
 إيّاكُم و المِزاحَ ؛ فإنّهُ يَجُرُّ السَّخيمَةَ و يُورِثُ الضَّغينَةَ، و هُو السَّبُّ الأصغَرُ
 از شوخى بپرهيزيد؛ زيرا كه شوخى بدخواهى مى آورد و كينه بر جاى مى گذارد، و آن دشنام كوچك است
امام صادق عليه السلام :
 
 إيّاكُم و المِزاحَ ؛ فإنّهُ يَذهَبُ بماءِ الوَجهِ و مَهابَةِ الرِّجالِ
 از شوخى بپرهيزيد؛ زيرا آبرو و وقار مردان را از بين مى برد
امام صادق عليه السلام : 
إذا أحبَبتَ رجُلاً فلا تُمازِحْهُ و لا تُمارِهِ
هرگاه مردى را دوست داشتى، با او نه شوخى كن نه مجادله
امام صادق عليه السلام : 
لا تُمازِحْ فيُجتَرَأَ علَيكَ
شوخى مكن، كه بر تو گستاخ مى شوند
امام صادق عليه السلام : 
المِزاحُ السِّبابُ الأصغَرُ
شوخى، دشنام كوچك است
امام صادق عليه السلام : 
 لا تَمزَحْ فيَذهَبَ نورُكَ
شوخى مكن؛ زيرا نورانيّتت از بين مى رود
امام كاظم عليه السلام :
 إيّاكَ و المِزاحَ ؛ فإنّهُ يَذهَبُ بِنُورِ إيمانِكَ ، و يَستَخِفُّ بمُروءتِكَ
 از شوخى بپرهيز، كه نور ايمانت را مى برد و مردانگى تو را سبك مى گرداند

شوخى و مسخرگى

امام على عليه السلام :
 رُبَّ هَزلٍ عادَ جِدّا
 بسا شوخى اى كه به جدّ انجامد
امام على عليه السلام : 
 
 اِرهَبْ تَحذَرْ، و لا تَهزِلْ فتُحتَقَرَ
بترس تا بر حذر باشى و مسخرگى نكن كه كوچك مى شوى
امام على عليه السلام :
اِحذَرِ الهَزلَ و اللّعبَ و كَثرَةَ المَزحِ و الضّحكِ و التُّرَّهاتِ
 از مسخرگى و بازى و شوخى زياد و خنده و چرند گويى دورى كن
امام على عليه السلام :
غَلَبَةُ الهَزلِ تُبطِلُ عَزيمَةَ الجِدِّ
 چيره آمدنِ مسخرگى، عزم جدّى را از بين مى برد
امام على عليه السلام : 
 مَن كثُرَ هَزلُهُ استُجهِلَ
هر كه زياد شوخ و غير جدّى باشد، نادان شمرده شود
امام على عليه السلام : 
 كَثرَةُ الهَزلِ آيةُ الجَهلِ
مسخرگى زياد، نشانه نادانى است
 
امام على عليه السلام : 
 مَن كَثُرَ هَزلُهُ بَطَلَ جِدُّهُ
هر كه مسخرگى اش زياد باشد، جدّيتش از بين برود (مردم سخنان و كردارهاى جدّى او را نيز به شوخى گيرند و به آنها اهميتى ندهند)
 
امام على عليه السلام : 
مَن جَعَلَ دَيْدَنَهُ الهَزلَ لَم يُعرَفْ جِدُّهُ
هر كه مسخرگى را عادت خود قرار دهد، جدّى بودنش شناخته نشود
امام على عليه السلام : 
 
مَن غَلَبَ علَيهِ الهَزلُ فَسَدَ عَقلُهُ
هر كه مسخرگى بر او چيره آيد، خردش تباه شود
امام على عليه السلام : 
 مَن قَلَّ عقلُهُ كَثُرَ هَزلُهُ
هر كه عقلش كم باشد، شوخى و جدّى نبودنش زياد باشد
 
امام على عليه السلام : 
 الكاملُ مَن غَلَبَ جِدُّهُ هَزلَهُ
كامل، آن كسى است كه جدى بودنش بر مسخرگى اش چيره آيد
 
امام على عليه السلام : 
أعقَلُ النّاسِ مَن غَلَبَ جِدُّهُ هَزلَهُ ، و استَظهَرَ على هَواهُ بعَقلِهِ
خردمندترين مردم كسى است كه جدّى بودنش بر مسخرگى اش چيره باشد و در برابر هوسِ خود از عقلش كمك گيرد

شوخى زياد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 كَثرَةُ المِزاحِ يَذهَبُ بماءِ الوجهِ
شوخى زياد، آبرو را مى برد
امام على عليه السلام 
 كَثرَةُ المِزاحِ تُسقِطُ الهَيبَةَ
 شوخى زياد [انسان را] از هيبت مى اندازد
 
امام على عليه السلام :
 مَن كَثُرَ مِزاحُهُ قَلّتْ هَيبَتُهُ
 هر كه زياد شوخى كند، هيبتش كم مى شود
 
امام على عليه السلام : 
كَثرَةُ المِزاحِ تُذهِبُ البَهاءَ ، و تُوجِبُ الشَّحناءَ
شوخى زياد، ارج و احترام را مى برد و موجب دشمنى مى شود
امام على عليه السلام :
مَن كَثُرَ مِزاحُهُ استُجهِلَ
 هر كه زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود
امام على عليه السلام : 
 مَن كَثُرَ مِزاحُهُ استُحمِقَ
هر كه زياد شوخى كند، احمق به شمار مى آيد
امام على عليه السلام : 
 مَن كَثُرَ مَزحُهُ قَلَّ وَقارُهُ
هر كه زياد شوخى كند، وقارش كم مى شود
 
امام على عليه السلام : 
 مَن كَثُرَ مِزاحُهُ لَم يَخْلُ مِن حاقِدٍ علَيهِ و مُستَخِفٍّ بهِ
هر كه زياد شوخى كند، از داشتن بدخواه و كسى كه او را خفيف شمارد بى نصيب نخواهد بود
امام على عليه السلام : 
 في السَّفَهِ و كَثرَةِ المِزاحِ الخُرقُ
در سبكسرى و شوخى زياد، حماقت نهفته است
امام على عليه السلام : 
الإفراطُ في المَزحِ خُرقٌ
زياده روى در شوخى، حماقت است
میزان الحکمه،جلد دهم
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث