شیوه ها و ابزارهای تهاجم فرهنگی غرب

شیوه ها و ابزارهای تهاجم فرهنگی غرب

۱۵ مرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

شیوه ‏های تهاجم فرهنگی 

مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ را فرهنگ می نامند. تبادل فرهنگی ملت‏ها نیز كه در طول تاریخ در بستری طبیعی ادامه داشته برای تازه‏ماندن معارف و حیات فرهنگی بشر امری ضروری است و جامعه ‏ی انسانی را در مسیر سعادت واقعی به پیش می برد. اما آنچه امروزه مشكل ‏ساز شده "تهاجم فرهنگی" یا غلبه ‏ی یك فرهنگ بر سایر فرهنگ‏ هاست كه نمونه ‏ی بارز آن روند روبه گسترش تسلط فرهنگ غرب بر سایر فرهنگ‏ها ـ به ویژه فرهنگ اسلامی ـ در یكصد سال اخیر است.
در یك نگاه كلی شیوه ‏های تهاجم فرهنگی غرب را می توان از دو بعد خارجی و داخلی مورد توجه قرار داد. 

در بعد خارجی:

مهاجمان با امكانات و موقعیت‏های مختلفی كه در مجامع بین‏ المللی در دست دارند، از طریق شبكه ‏های گسترده ‏ی بنگاه‏های تبلیغاتی و سخن‏ پراكنی خود می كوشند با عناوینی چون نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، وجود خفقان و سانسور، نبودن آزادی برای زنان و مطبوعات و نویسندگان، جنگ ‏طلبی، ماجراجویی و...و با حربه‏ های شناخته شده و تكراری، تصویری تحریف شده و ناخوشایند از فرهنگ مقابل در اذهان مردم دنیا ترسیم نمایند و طبیعی است كه در این راه، زشت‏ترین و شیطانی ‏ترین حربه ‏ها را برمی گزینند. 

در بعد داخلی:

تهاجم فرهنگی غرب در كشورهای اسلامی به دو شیوه ‏ی زیر رخ می نماید: 
1 ـ ترویج افكار و اندیشه ‏های غیراسلامی و حتی ضداسلامی، تبلیغ افكار التقاطی، تقدس زدایی و توهین به مقدسات، سست نمودن پایه‏ های اعتقادی جوانان نسبت به برخی از اصول و آرمان‏ها. 
2 ـ تجددگرایی، علم ‏زدگی و عقل‏گرایی افراطی، تلاش در راه تطهیر غرب و غرب‏گرایی، بی‏ اعتبار نشان دادن علوم و معارف اسلامی به بهانه‏ ی عدم تطابق با دانش‏های نوین بشری، طرح جدایی دین از سیاست، ترویج بی‏ حجابی و بدحجابی و پوشش‏های مستهجن و خلاف شؤون اسلامی، رواج مدهای غربی و بی‏بند و باری، تهیه و پخش فیلم‏های شدیدا ضد اخلاقی ویدئویی، نوارهای كاست مبتذل از خوانندگان فاسد و توزیع عكس‏های مبتذل در سطح گسترده، تولید و پخش مشروبات الكلی و مواد مخدر در سطح جامعه، چاپ و نشر كتب و مجلات ضداخلاقی، جنایی، عشقی و رمان‏های مبتذل، تشكیل مجالس لهو و لعب و...، مشتی از خروارها توطئه‏ ی دشمن است. ابزار تهاجم فرهنگی تنها محدود به موارد فوق نیست، بلكه تمام موارد فرهنگ‏های مكتوب، شفاهی، عمومی و تصویری نیز از ابزارهای دیگر این تهاجم هستند (مسگرنژاد، 1373). 
فرهنگ غربی با استفاده از ابزار فوق تخریب فرهنگ اسلامی را مد نظر قرار داده است. مواردی از قبیل تشكیك در حقانیت دین اسلام، انتشار كتاب‏های ضد دینی مانند آیات شیطانی، نفی مقدسات اسلامی و نیز تحدید دین و تلاش برای حذف دین از عرصه‏ی اجتماع از این موارد به شمار می آید (افتخاری، 1377).

مراحل تهاجم فرهنگی 

تهاجم فرهنگی در دو مرحله‏ ی عمده صورت می پذیرد كه در هر یك راه‏های خاصی مدنظر قرار می گیرد: 

الف) تخلیه‏ ی فرهنگ خودی 

در قانون طبیعت، وقتی در فضایی خلأ ایجاد شود، نزدیك‏ترین نیروی موجود، آن خلأ را پر می كند. هر پدیده ‏ی جدید، یا در جایی حضور مییابد كه قبلاً خلأ وجود داشته و یا در آن محیط، خلأ ایجاد می كند. لذا تخلیه‏ ی فرهنگی اولین شرط لازم برای حضور فرهنگ بیگانه و مهاجم به شمار می رود. ایجاد خلأ فرهنگی، خود با روش‏ها و شیوه‏ های مختلفی صورت می گیرد كه عمده ‏ترین آنها در ایران، عبارت‏ند از: 

1. ایجاد تردید نسبت به بنیان‏های اعتقادی و ارزشی از طریق: سست نمودن اعتقادات عمومی، سست نمودن ارزش‏های اخلاقی، دین‏زدایی،انزوای روحانیت، بی‏ارزش نمودن مبلغان و مدافعان اصیل دین؛ 
2. ترویج فساد؛ 
3. فرقه‏ گرایی؛ 
4. نفوذ نگرش غربی و ازخودبیگانگی؛ 
5. تكوین روشن‏فكری وابسته. 
هدف اصلی از این مرحله، قطع رابطه ‏ی فرهنگی كشورهای مسلمان با گذشته‏ ی پرافتخار خویش است.
این مرحله معمولاً با ظرافت و دقت فراوانی طراحی و اجرا میشود و فرق اساسی آن با تهاجم نظامی، مشخص نبودن چهره‏ ی مهاجم است. بدین شكل كه عناصر تعلیم دیده با القای شبهات و دسیسه‏ های شیطانی، مردم را نسبت به میراث علمی و فرهنگی خویش بی ‏اعتنا و دلسرد می كنند. 

ب) تثبیت فرهنگ بیگانه 

به كار گماردن افراد وابسته و ایجاد نهادها یا تأسیسات مختلف بین ‏المللی و ملی، از كارهایی است كه در این مرحله انجام می شود. به طور كلی، در این مرحله سیاست‏هایی كه دشمن به اجرای آنها اصرار می ورزد، به شرح ذیل است: 
1. برپایی شبكه‏ ها و مؤسسات شبه فرهنگی؛ 
2. تجزیه‏ ی فرهنگی از طریق تحریك نژادها و گروه‏های متفاوت اجتماعی، تحریك اقوام با گویش محلی، تحریك اقلیت‏های مذهبی و...؛ 
3. تحریف تاریخ؛ 
4. تغییر خط و زبان؛ 
5. حذف و تبدیل میراث‏های فرهنگی (مسگرنژاد، 1373).

ابزارهای تهاجم فرهنگی 

تهاجمان فرهنگی مسائل و مفاهیم مورد نظر خود را به تدریج از طریق وسایل و ابزارهای گوناگونی ترویج میكنند.مهم‏ترین ابزار مورد استفاده در تهاجم فرهنگی عبارتند از
 

آموزش، زبان، ترجمه و اصطلاحات:

آموزش به سبك غربی یكی از روش‏های استعماری نفوذ در كشورهای جهان سوم بوده است (شفیعی سروستانی، 1372، ص72)؛ یكی از كاركردهای پنهان این برنامه‏ های آموزشی كه در ظاهر به منظور پیشرفت علمی در این كشورها اجرا شده، زمینه ‏سازی برای پذیرش فرهنگ بیگانه و برتر جلوه دادن آن و انهدام فرهنگ ملی بوده است (قائم مقامی، 1356، ص237ـ 244). این برنامه ‏ها بدون در نظر گرفتن موقعیت فرهنگ بومی و با هدف تربیت نیروهایی هماهنگ با سیاست‏های استعماری اجرا شده است؛ اما در مقام عمل، عده ‏ای از همین تحصیل‏كرده ‏ها با آگاهی از روش‏های استعماری به مبارزه با سیاست‏های استعماری برخاستند كه نتیجه‏ ی آن استقلال برخی از این كشورها بوده است. این نوع از آموزش در ایران، آن هم توأم با تهدید و ارعاب مردم، از دوره‏ ی رضاخان آغاز شد. این آموزش‏های كلاسیك، به صورت غیرمستقیم، فرهنگ بیگانه را ترویج كرد. زبان نیز میتواند مهم‏ترین ابزار نفوذ فرهنگ بیگانه باشد. اگر به جای استفاده از واژگان فارسی، استفاده از لغات بیگانه به صورت افسارگسیخته در محاورات رسمی و عمومی رواج یابد، نسل جدید ممكن است در آینده از معادل فارسی آن لغات محروم و بی‏خبر بماند. در مورد ترجمه نیز میتوان گفت كه اگر آموخته ‏های فارغ ‏التحصیلان ما عمدتا از متون ترجمه شده باشد، دانشجویان امكان تفكر مستقل را از دست میدهند و اصطلاحات بیگانه به تدریج به جای اصطلاحات هماهنگ و مأنوس با فرهنگ خودی می نشیند. 

2. كتب و نشریات:

انتشار كتاب بدون در نظر گرفتن تطابق آن با فرهنگ بومی و بدون توجه به پیامدهای منفی پنهان برخی از كتاب‏ها، میتواند در تقویت تهاجم فرهنگی دشمن مؤثر باشد. با بررسی وضعیت انتشار كتاب در ایران در سال‏های اخیر میتوان نشان داد كه آیا دشمن از این عرصه توانسته است در فرهنگ ایرانی نفوذ كند یا خیر؟ چیزی كه اثبات آن به یك تحقیق مستقل نیازمند است. 
در نشریات نیز گاهی ارزش‏های منطبق با اهداف فرهنگ خودی با روش‏های غلط انتقال می یابد، و درنتیجه تأثیر معكوس دارد.
هم‏چنین ارزش‏های مغایر با اهداف فرهنگ اسلامی با روش‏های غیرملموس و پنهان و به ظاهر موجه منتقل می گردد كه خود نمونه‏ ی بارز "تهاجم فرهنگی" است. 

3. تبلیغات گسترده از طریق تكنولوژی ارتباطات:

وسایل ارتباط جمعی به دلیل ویژگی‏هایی كه برای آن برشمرده‏ اند بسیار مورد توجه عاملان تهاجم فرهنگی قرار میگیرد؛ از جمله: پوشش فراگیر، فرامحیطی بودن، چندحسی بودن، قابلیت آموزش غیرتخیلی داشتن، قابلیت تطابق داشتن با فهم عوام و فرازَمان بودن. 
وسایل ارتباطی با قابلیت‏ها و ویژگی‏های مخصوص به خود، هنگامی كه در دست تشكیلاتی قرار میگیرد كه هدفی جز تخریب فرهنگ یك قوم و جای‏گزینی آن با فرهنگ سلطه‏ گر و استعماری ندارد، تبدیل به ابزار و عامل خطرناكی در جهت هجوم فرهنگی میشود. متأسفانه این ابزار شمشیر دو لبه‏ ای است كه استكبار جهانی لبه‏ی مخرب و فسادانگیز آن را برای قطع ریشه ‏های فرهنگی یك قوم به كار می گیرد. 
اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه ویدئو و ماهواره و ... ابزارهای فراگیری هستند كه بررسی نقش هریك از آنها در تهاجم فرهنگی نیاز به یك تحقیق مستقل و همه جانبه دارد كه در مجال دیگری باید به آن پرداخت. 
اما مهم این است كه امروزه فرهنگ غرب بر وسایل ارتباط جمعی در جهان تسلط دارد و از طریق خبرگزاری‏هاو شبكه‏ های رادیو و تلویزیون و سینما علیه انقلاب اسلامی فعالیت می كند (افتخاری، 1377، ص 190ـ195). 

4. ترویج كالاهای لوكس مصرفی و الگوهای تجمل‏گرایی:

این الگوی مصرف كه مهم‏ترین ویژگی آن وابستگی به كشورهای صنعتی است، با رشد و گسترش خود، ابتدا الگوی تولید و توزیع و سپس كل اقتصاد و فرهنگ جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد، به گونه ‏ای كه تداوم وضع موجود تقریبا بدون هیچ‏گونه فشار و اجباری صورت می گیرد. 

5. شعارهای تبلیغاتی فرهنگ بیگانه منقش بر روی البسه:

كودكان ما از همان ابتدا می آموزند كه باید از فرهنگ خود، تولید خود، خط و زبان خود احساس حقارت و شرم كنند؛ می آموزند كه حروف خارجی خوب و قشنگ هستند و همه‏ ی چیزهای خارجی بهتر از داخلی است و این بزرگ‏ترین ظلمی است كه در حق كودكان و نوجوانان صورت میگیرد. 

6. پوستر و عكس:

یكی از روش‏های زیركانه ‏ی "تهاجم فرهنگی" چاپ و توزیع پوسترها و عكس‏هایی است كه با رنگ و لعاب خاصی در دست‏رس جوانان قرار می گیرد. 
 

منابع

1-مسگرنژاد، جلیل، 1373؛ جایگاه ادبیات وعلوم ادبی در بازداری تهاجم‏فرهنگی، مجموعه مقالات كنفرانس تهاجم فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی. 
2-افتخاری، اصغر و علی‏اكبر كمالی، 1377؛ رویكرد دینی در تهاجم فرهنگی،، چاپ اول، تهران: سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی، گروه انتشارات. 
3- روح ‏الامینی، محمود، 1372؛ زمینه فرهنگ‏شناسی، پویایی و پذیرش، چاپ سوم، تهران: انتشارات عطار. 
4- شفیعی سروستانی، اسماعیل، 1372؛ تهاجم فرهنگی و نقش تاریخی روشنفكران ، چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات كیهان. 
5-قائم مقامی، فرهت، 1356؛ آموزش یا استعمار فرهنگی ، چاپ سوم، تهران: انتشارات جاویدان. 
 
این مقاله گزینشی است از مقاله " درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه ی مقابله با آن" نوشته حمید جاودانی شاهدین که در نشریه  روش شناسی علوم انسانی ، تابستان 1382، شماره 35 به چاپ رسیده است. برای مشاهده مقاله کامل رجوع کنید به [پایگاه شهید آوینی]
 
گالری: 
مراحل تهاجم فرهنگی
ابزارهای تهاجم فرهنگی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث