فلسفه دوست داشتن ائمه علیهم السلام

فلسفه دوست داشتن ائمه علیهم السلام

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

 


انسانها در داشتن كمالات و زيباييهاى معنوى متفاوتند و به ميزان برخوردارى از كمالاتى كه دارند، ديگران را شيفته و مجذوب خود مى ‏كنند. اين شيفتگى به صورت محبّت و لوازم آن ابراز مى ‏شود. امتياز اساسى مردان الهى كه به نور حق روشن بوده ‏اند، اين است كه به خاطر برخوردارى از همه كمالات نفسانى، نه تنها خاطره ‏ها و انديشه ‏ها را جذب كرده، بلكه به دلها و روحها نور، حرارت، نشاط و ايمان مى‏ بخشند. 


محبّت سبب مى‏شود كه محبّ به شكل محبوب درآيد. از اينجا فلسفه سفارشهاى فراوان اسلام در لزوم محبّت نسبت به امامان پاك روشن مى ‏شود؛ زيرا محبّت و شيفتگى به امامان معصوم، اطاعت از حق و پيروى از فضايل را به ارمغان مى‏ آورد. رشته محبّت است كه مردم را به اهل بيت پيوند مى ‏دهد تا از وجود، آثار و رهنمودهايشان استفاده كنند.

مودت اهلبیت مزد رسالت است

با توجه به آثار و بركات فراوان محبّت خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله) براى محبّان آنهاست. كه قرآن كريم آن را مزد رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار داده، مى ‏فرمايد: «قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اجْراً الَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى‏» «شوری/23» بگو در برابر رسالتم مزدى جز دوستى و محبت خويشاوندان از شما نمى‏ طلبم.

در آيه ديگرى مى ‏فرمايد: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ اجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ انْ اجْرِىَ الَّا عَلَى اللَّهِ» «سبإ/47» بگو آنچه به عنوان مزد از شما خواستم، براى شماست (سودش نصيب شما مى‏شود نه من) مزد من جز بر خدا نيست.
يعنى اين دوستى راهى براى تكامل و اصلاح خودتان است. مراد از خويشاوندان در آيه جز على و فاطمه و حسن و حسين و امامان از ذريّه حسين عليهم ‏السلام كس ديگرى نيست. در تفسيرهاى اهل سنت چنين آمده است: وقتى آيه مودّت نازل گشت، گفته شد:اى رسول خدا، خويشاوندان تو كه محبتشان بر ما واجب است، چه كسانى هستند؟فرمود: على و فاطمه و دو پسر آنان. « كشاف زمخشرى، ج 3، ص 467»
 
 
 
على بن جعفر از برادرش موسى بن جعفر (علیه السلام) چنين نقل مى‏كند:پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله)دست حسن و حسين را گرفت و فرمود: كسى كه اين دو پسر و پدر و مادرشان را دوست داشته باشد، در روز قيامت، در درجه من خواهد بود. « كامل الزيارات، ابن قولويه، ص 53»
 
 
بريد عجلى مى‏گويد: درمحضر امام باقر (علیه السلام)  بودم، مسافرى از خراسان كه آن راه دور را پياده پيموده بود، به حضور امام شرفياب شد. پاهايش را كه از كفش درآورد، شكافته شده و ترك برداشته بود. گفت: به خدا سوگند، چيزى جز دوستى شما اهل بيت، مرا از آنجا به اينجا نياورد. امام فرمود:به خدا قسم، اگر سنگى ما را دوست داشته باشد، خداوند آن را با ما محشور و قرين مى‏ گرداند؛ آيا دين غير از محبّت است؟ «سفينة البحار، ج 1، ص 201»
 


محبت امام ریشه در ایمان دارد

پشتوانه عشق و محبّت به امامان عليهم السلام، ايمان به خداوند است كه در فطرت ‏بشرى به امانت نهاده شده و چون فطرتها جاودانى است، مهر على و فرزندانش نيز جاودان است.
حضرت على  (علیه السلام)  فرمود:اگر با شمشيرم بينى مؤمن را بزنم كه با من دشمن شود، هرگز دشمنى نخواهد كرد و اگر همه دنيا را بر سر منافق بريزم كه مرا دوست بدارد، هرگز مرا دوست نخواهد داشت؛ زيرا اين مطلب (درحكم الهى) گذشته و بر زبان پيامبر(صلی الله علیه و آله)جارى گشته كه گفت: اى على، مؤمن دشمن تو نمى‏شود و منافق تو را دوست نمى‏دارد. « نهج البلاغه، فيض الاسلام، ص 1109»
 

منبع: امامت و ولایت, مجموعه آثار پژوهشکده تحقیقات اسلامی, از نرم افزار زمزم 5.    

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث