پندی از نهج البلاغه: اهميت نماز جمعه

پندی از نهج البلاغه: اهميت نماز جمعه

۰۵ شهریور ۱۳۹۴ 0 معارف

 

لَا تُسَافِرْ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ حَتَّى تَشْهَدَ الصَّلَاةَ إِلَّا فَاصِلًا فِي سَبِيلِ اللهِ أَوْ فِي أَمْرٍ تُعْذَرُ بِه
در روز جمعه
مسافرت مكن تا اینکه در نماز جمعه حاضر شوى، مگر آنكه سفر تو براى جهاد در راه خدا باشد يا براى كارى كه چاره اى جز انجام آن نيست. (نامه 69)

شرح حدیث:
مردم مسلمان ايران پس از پيروزى انقلاب اسلامى به ارزش و اهميت نماز جمعه به خوبى پى بردند و دانستند كه اين مراسم پر شكوه سياسی و عبادى براى وحدت و پيوند مسلمانان چقدر با ارزش است.
اساسا خداوند متعال براى آنكه مسلمانان با يكديگر پيوند و همبستگى بيشترى پيدا كنند و نسبت به همديگر الفت و محبت داشته باشند، با شرايط ويژه اى امر به برگزارى نماز جمعه فرموده است. در مراسم نماز جمعه مسلمانان در يك محل گرد مى آيند، با يكديگر نزديك و متحد مى شوند، مشكلات زندگى خود را بازگو مى كنند و به چاره جوئى مسائل يكديگر مى پردازند و شخصى فاضل و دانشمند و دلسوزى به عنوان امام جماعت آنها را براى حل مشكلات فردى و اجتماعى راهنمائى مى كند.
اين مراسم با شكوه الهى و اسلامى كه هفته اى يكبار روزهاى جمعه انجام مي گيرد آنقدر ارزش و اهميت دارد كه خداوند متعال و رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) بارها مسلمانان را به شركت در آن سفارش و ترغيب كرده و حتى سوره اى نيز در قرآن كريم به همين نام نازل شده است.
امام (عليه السلام) براى نشان دادن اهميت نماز جمعه تأكيد بسيار كرده است، تا جايى كه مي فرمايد: حتى كسى كه مي خواهد به مسافرت برود، اگر سفرش در روز جمعه باشد، بايد آنقدر مسافرتش را عقب بيندازد كه وقت نماز جمعه فرا رسد و پس از شركت در آن مسافرت خود را آغاز كند. مگر آنكه بخواهد براى جهاد در راه خدا و دفاع از اسلام به جنگ كفار برود، يا کار مهمی داشته باشد که با انجام ندادن آن زيانى جبران ناپذير ببيند. مانند كسى كه براى انجام معامله اى ناچار است سر ساعت معين در شهر ديگرى باشد و در غير اين صورت معامله بهم مى خورد و زيان غير قابل جبرانى مى بيند.
______________________
منبع:
پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث