شرح نامه 31 نهج البلاغه: يگانگى خداى تعالى

شرح نامه 31 نهج البلاغه: يگانگى خداى تعالى

۰۶ مهر ۱۳۹۴ 0

 

 

 

"وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّهُ لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ وَ لَرَأَيْتَ آثَارَ مُلْكِهِ وَ سُلْطَانِهِ وَ لَعَرَفْتَ أَفْعَالَهُ وَ صِفَاتِهِ".
'بدان اى فرزند من! كه اگر براى پروردگار تو شريكى بود هر آينه رسولان او به سوى تو مى آمدند و آثار ملك و نشانه هاى سلطنت و اقتدار او را ميديدى و افعال و صفات او را مى شناختى'.

اگر غیر از خدا متعال خداى ديگرى بود، پس آثار خلقت و قدرت او بايد ارائه شود. و نیز اگر خداى ديگرى بود، پيامبران او كه صاحبان دین و معجزه باشند كجا هستند؟
پس چون نه آثار آفرينش دارد و نه پيامبرانى، بنابراين خداى ديگرى نيست.

آرى قرآن كريم در باب توحيد بدين گونه استدلال مي كند كه 'لَو كانَ فيهِما آلهَةٌ إلّا اللهُ لَفَسَدَتا': اگر در آسمان و زمين خدايانى بودند غیر از خدای متعال، هر آينه جهان به فساد و تباهى كشيده شده و نظام عالم متلاشى می گرديد.(انبیاء، 22)در اين عبارت به برهانى قوى و متين از براهين توحيد، اشاره مي كنند و آن اين است كه ما مى دانيم خداى جهانيان رسولانى دارد. آنان صد و بيست و چهار هزار پيغمبرند كه هر كدام از آنان از خداى واحد سخن مى گفتند و ملتها را بسوى او فرامى خواندند. و از سوى دیگر، آثار عظمت و اقتدار آن خدا همه جا را فرا گرفته و ما با ديده ى خود، قدرت نمائيهاى او را از نزديك مشاهده مى كنيم.
اگر خداى ديگرى نيز بود مى بايست در هر دو ناحيه و در هر دو جبهه با آن خدا برابرى كند؛ هم رسولان او مبعوث گردند و ملتها را به سوى او دعوت كرده و هم باید آثار خلقت و قدرت او را مشاهده مى كرديم.

و امام على عليه السلام بدين نحو: كه ما مى دانيم اين جهان آفريده شده ى دست تواناى خداوند است. اكنون اگر خداى ديگرى بود، پس آثار خلقت او بايد ارائه شود. و نیز ما مى دانيم كه آن خداى يگانه، پيامبرانى دارد و همه ى اين گروه كثير صد و بيست و چهار هزار نفرى از آن خداى واحد سخن گفتند. پس اگر خداى ديگرى هست، پيامبران او كه صاحبان معجزه و عناصر تقوى و ايمان باشند كجايند؟ و چون نه آثار آفرينش دارد و نه پيامبرانى، بنابراين خداى ديگرى نيست.
__________________________
منبع: به سوى مدينه فاضله، على كريمى جهرمى

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث