وقایع روز بیست و نهم جمادی الاول

وقایع روز بیست و نهم جمادی الاول

۱۸ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

ولادت حضرت اسماعيل عليه‌السلام 

هاجر خدمتكار ساره بود كه پادشاه قبطى به ساره بخشيد و به خدمت ساره مشغول گرديد و در خانه آنها زندگى مي كرد و ساره دختر خاله ابراهيم بود . آن حضرت او را تزويج نمود . ولى سال ها گذشت فرزنددار نشد . در اين وقت طبق پيشنهاد ابراهيم به ساره، هاجر را از او خريد .  در بعضى از تواريخ آمده است که : ساره خودش پيشنهاد كرد كه هاجر را به تو بخشيدم . شايد خداوند از وى فرزندى به تو بدهد.

ابراهيم با هاجر همبستر شد . خداوند پسرى عنايت نمود او را اسماعيل نام گذارد و اين جريان در سرزمين شام اتفاق افتاد، ساره از اينكه هاجر فرزند دار شد ناراحت بود . ابراهيم به دستور خداوند متعال هاجر و اسماعيل را به شهر مكه برد . منقولست كه اسماعيل دو ساله بود و آب زمزم از يمن مَقدمش از زير پاى او نمايان شد . قبيله جرهم و قطور در اثنا راه از آنجا مى گذشتند . چشمه را مشاهده نموده و در همانجا اقامت جستند تا هاجر و اسماعيل از تنهائى نجات يافتند.

اسماعيل پدر عرب است و در ۱۳۷ سالگى وفات كرد گويند اولين كسى بود كه به عربيّت صحبت كرد . ولى بعضى قائلند اولين كسي كه به لغت عربى تكلّم كرد يعرب بن قحطان بن هود پادشاهى از پادشاهان عرب بود و جدّ ملوك حمير.

بلاذرى در آخر فتوح البلدان پيدايش خط عربى را در ميان اعراب حجاز چنين مى نويسد : اولين بار سه نفر از قبيله طى كه در مجاورت شام بودند خط عربى را وضع نمودند و هجاء عربى را به هجاء سريانى قياس كردند و بعد عده اى از اهل انبار اين خط را از آن سه نفر آموختند و اهل حيره از اهل انبار فرا گرفت و بشر بن عبدالملك كندى در تردد خود به حيره از اهل حيره ياد گرفت همين بشر به مكه رفت و سفيان و ابوقيس او را ديدند كه مى نوشت . از او خواستند كه نوشتن را به آنها تعليم كند و او به آنها تعليم كرد . ولى از عبدالله بن عباس مرويست اول كسي كه وضع خط عربى و لغت عربى كرد خود حضرت اسماعيل عليه‌السلام بود.

مخفى نماند كه خداوند اسحق را نيز به ساره داد . در حالي كه ۹۰ ساله و ابراهيم ۱۲۰ ساله بود و ساره تعجب مى كرد كه ملائكه به تولد اسحق بشارت مى دادند . ملائكه گفتند : اى ساره تعجب مى نمائى از امر خداوند و حال آنكه رحمت و بركات او شامل شما اهل بيت نبوت بوده و هست . زيرا خداوند كثير الخير و كثير الاحسان است.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث