وقایع روز چهاردهم شوال

وقایع روز چهاردهم شوال

۰۱ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- رفع عذاب از قوم حضرت يونس پيغمبرعلیه السلام

يونس عليه‌السلام در سى سالگى مأمور ارشاد مردم شهر نينوا در سرزمين موصل بود و سى و سه سال در ميان مردم به ارشاد مشغول بود جز دو نفر به نام روبيل و تنوخا كس ديگرى به او ايمان نياورد.

روبيل از خاندان علم و نبوت بود ولى تنوخا عابد و ازعلم بهره اى نداشت . يونس ديد كه غير از دو نفر به او ايمان نمى آورند . از خداوند درخواست عذاب كرد ولى روبيل از روى دلسوزى و علم و حكمتى كه داشت مانع چنين درخواستى مى شد تا حوصله يونس تنگ گرديد و نفرين نمود . خداوند متعال خبر داد كه درفلان روز عذاب بر آنهانازل خواهد شد و يونس به روبيل اطلاع داد . روبيل هر چه خواست او را منصرف كند نتوانست و يونس پيش مردم آمد و وعده عذاب از طرف الهى را اطلاع داد و مردم او را تكذيب كرده  از خود راندند . يونس تنوخا را برداشته از شهر خارج شد و در نزديكى آن مسكن گزيدند و منتظر عذاب الهى بودند.

.روبيل مردم را از عذاب الهى و راندن يونس ترسانيد  . آن عالم موعظه نمود و در آنهااثر كرد و قرار شد همه با مشاهده عذاب به صحراها روند و بچه ها را از مادران جداكرده  ناله كنند و توبه نمايند . بعضى گفته اندکه : ابرتاريكى آسمان را گرفت و دود غليظى از ابر بيرون آمد و سراسر شهر را تاريك كرد .همچنان پائين مى آمد تا به بامها رسيد . مردم از ديدن عذاب همانطور كه اتفاق كرده بودند به صحرا ريختند و ضجه و ناله از زنان و بچه ها و مردان بلند شد و توبه نمودند . خداوند عذاب را از آنها دور كرد و يونس خشمناك از مردم نزديك دريا آمد . ديد كشتى آماده مسافرت است و جمعى سوار شده از آنها خواست او را نيز سوار كنند . او را سوار كردند و كشتى به راه افتاد (بقيه مطلب در نهم محرّم)

۲- وفات ابوالحسن سعيد بن هبة الله معروف به قطب الدين راوندى سال ۵۷۳ قمری

جنازه این بزرگوار در صحن بزرگ حضرت معصومه عليه‌السلام در قم مدفون است و قبرش از سطح حيات بلندتر و معلوم مى باشد .

چهل و سه تاليف داشته است .از جمله: خرايج و جرايح - قصص الانبياء - لب اللباب - دعوات - منهاج البراعة در شرح نهج البلاغة و غيرها .

راوند قريه اى است بين كاشان و اصفهان و از قراء كاشان مى باشد.

منبع: 

کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث