وقایع  روز اول  ذی القعده

وقایع روز اول ذی القعده

۰۴ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- ولادت حضرت معصومه عليها السلام  در مدينه اول ذيقعدة الحرام سال ۱۸۳ قمرى            

بعضى نقل كرده  اند  که :  حضرت معصومه عليهاالسلام در مدينه اول ذيقعدة الحرام سال ۱۸۳ قمرى متولد شد و در دهم ربيع الثانى سال ۲۰۱ در قم از دنيا رفت . بنابراين قول حضرت هيجده ساله بوده است .

و بعضى نقل كرده اند كه :  حضرت  معصومه عليهاالسلام   در مدينه در حدود سال ۱۷۹ قمرى متولد شده و به سال ۲۰۱ قمرى در حدود ۲۲ سالگى در قم وفات نموده  است .

و  بعضى نقل كرده اند که :  در مدينه در ماه ذيقعدة الحرام در سال ۱۷۳قمری  متولد شده و در ربيع الثانى سال ۲۰۱ از دنيا رفته  است.  در اين صورت ۲۸ ساله وفات كرده است .              

 ناگفته نماند همه اينها از روى حدس مى باشد و برای هيچ كدام مدركى نداريم ولى به احترام كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه علیه السلام یک روز تولد و يك روز وفات گرفتن مانع شرعی ندارد.

كريمه اى كه امام معصوم حضرت رضاعليه‌السلام درباره زيارت او فرموده :  من زار المعصومة بقم كمن زارنى  هر كس معصومه را در قم زيارت كند  مانند آن است كه مرا زيارت كرده است (سفينة البحار جلد ۲ - ص ‍ ۴۴۶).

۲- بدر صغری

 به رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم خبر آوردند كه كرز از مكه به اتفاق جمعى از قريش خارج شده و به سه منزلى مدينه رسيدند شتران آن حضرت و چهارپايان مردم را از مراتع مدينه به مكه برده اند . رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم پرچم جنگ را به على عليه‌السلام داد و با عده اى از مهاجر به منزل سفوان كه از نواحى بدر است بر سرچاهى رسيده و سه روز در آنجا بياسودند و از حال مشركين تفحص كرده خبرى نيافتند به مدينه بازگشتند و جنگ اتفاق نيافتاده است .

۳- سى روز توعيد خداوند بر حضرت موسى عليه‌السلام جهت نزول تورات  

         موسى قوم را وعده داده بود كه بعد از هلاكت فرعون كتابى از خداوند متعال بياورد که هر چه شما را از احكام لازم است در آن باشد چون از دريا نجات يافتند و فرعون هلاك شد  كتاب را از موسى خواستند . موسى از خداوند درخواست كه آن كتاب را به او بفرستد . حكم شد سى روز روزه دار و پس از آن به طور سينا بيا تا با تو سخن گويم . از اين روز موسى سى روز روزه داشت   و در روز اول ذيحجه يعنى روز ۳۱ به طور رفت . از خداوند دستور رسيد ده روز ديگر نيز روزه دار . در روز عيد قربان تورات بر موسى نازل شد.

منبع:

کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث