شرح زیارت امین الله؛ « وَ أَظْهِرْ كَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْيَا وَ أَدْحِضْ كَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى»؛ آشکاری حق و نابودی باطل
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام هر مقدار اعتقاد به حقانیت دین الهی و مقاومت در تحقق آن در مؤمنین بوده باشد نصرت الهی و تأیید او ایشان را به همان اندازه خواهد بود اگر این نصرت و مقاومت فردی باشد نصرت الهی نیز آن گونه خواهد بود و اگر اجتماعی باشد نصرت الهی نیز در صحنه جامعه ظهور می کند و موجب تحقق حاکمیت دین حق و عدل می شود زیرا فرموده است:
ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم(1)، براستی که خداوند تغییر نمی دهد آنچه را که گروهی در آن هستند مگر آنکه درونشان را تغییر دهند .
همان طور که نسبت به قوم حضرت یونس علی نبینا و آله و علیه السلام اتفاق افتاد که پس از نپذیرفتن اولیه دعوت حضرت یونس علیه السلام و آمدن وعده عذاب بر ایشان و بیرون رفتن آن حضرت از میانشان و سپس تنبه پیدا کردن قوم آن حضرت و توبه ایشان به درگاه الهی، عذاب از ایشان برطرف شد و حضرت یونس علیه السلام برگشت و مدتی که زنده بود حکومت الهی را در میان ایشان به پا داشت و همچنین نسبت به قوم حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام و نجات ایشان از چنگال فرعون به واسطه آن حضرت، و نیز ظهور اسلام و حکومت اسلامی در مدینه پس از تقاضای اهل مدینه هجرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به آن شهر و وعده کمک کردن اهل مدینه آن حضرت را، این سنت(2) الهی است که هر مقدار پذیرش حق از طرف مردم اعلان شود و ملتزم به یاری آن باشد، تأیید خداوند به همان مقدار خواهد بود هر چند در گوشه ای از عالم باشد از این جهت خداوند پس از تأیید مسلمانها به لشکریان غیبی و فرو فرستادن آرامش بر دلهای ایشان می فرماید:
جعل کلمة الذین کفروا السفلی و کلمة الله هی العلیا و الله عزیز حکیم(3)، و خداوند سخن کافران را پایین و سخن خودش را بالا و برتر قرار داد و او عزیز حکیم است .
این وعده نه تنها در زمان آن حضرت در محدوده خاصی تحقق پیدا کرد بلکه قرآن کریم وعده داده است که روزی این دین حق بر تمامی ادیان گذشته آشکار شده و برتری پیدا می کند،
هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون(4)، خداوند رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر تمامی ادیان آشکار سازد هر چند که مشرکین کراهت داشته باشند .
لکن این وعده آنوقتی تحقق می یابد که مردم بر پیمانشان بر سر دفاع از دین و ایمان پا بر جا باشند و اگر این پا بر جایی بتمام معنا - با تسلیم مطلق در برابر رسول اکرم صلی الله علیه و آله -، موجود بود در همان زمان یا پس از آن این وعده حتماً محقق می شد همان طور که قرآن کریم این حقیقت را درباره پیروان حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام نقل می کند:
یا ایها الذین آمنوا کونوا انصار الله کما قال عیسی ابن مریم للحواریین من انصاری الی الله قال الحواریون نحن انصار الله فآمنت طائفة من بنی اسرائیل و کفرت و طائفة فایدنا الذین آمنوا علی عدوهم فاصبحوا ظاهرین (5)، ای مؤمنین؛ یاری کنندگان - دین - خداوند باشید همان طور که عیسی پسر مریم به حواریین فرمود کیست یاوران من به سوی خدا؟ حواریین گفتند: ما یاوران خدا هستیم پس عده ای از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند پس مؤمنان را بر دشمنانشان تأیید کردیم و پیروز گردیدند .
لکن پس از اکمال دین و اتمام نعمت از طرف حق تعالی و معرفی حاکمان و معصوم به واسطه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم قدر ندانستند و شایستگی آشکار شدن دین حق را بر سایر ادیان در آن زمان از دست دادند، لکن به عقیده اهل سنت و شیعه امامیه این وعده حتمی حق تعالی روزی به دست فرزند رسول اکرم، امام زمان صلوات الله علیهما، محقق می شود، همان طور که رسول اکرم و ائمه علیهم السلام انتظار تحقق این وعده را می کشیدند و در مسیر آن نیز تا جایی که می توانستند اقدام می کردند و از خداوند نیز آن را طلب می کردند چنانچه این زیارت مبارکه از زبان امام سجاد بهمراهی امام باقر علیه السلام در زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام انشاء شده است و این مطلب اظهار شده است.
نمونه کوچک اظهار دین حق و پایمال شدن باطل و کم شعاع شدن ادیان دیگر، انقلاب عظیم و پرشکوه اسلامی ایران به رهبری بزرگ مرجع دینی، آن عارف بالله و بامر الله، حضرت آیة الله العظمی امام خمینی رضوان الله علیه است که لرزه بر جان ستمگران و کاخ جباران و ابرقدرتها افکند به گونه ای که آنها را تحریک کرد هر روز نقشه جدیدی برای نابودی دین اسلام و مذهب تشیع بریزند لکن با بیداری و مقاومت امت مسلمان و شیعه امامیه و تأیید خداوند متعال این نقشه ها هر روز به گونه ای خنثی می شود و رسوایی و ذلت دشمنان اسلام و مسلمین آشکار شده و حقانیت دین اسلام ظاهر می شود.
پی نوشت:
1) رعد: 11، انفال: 53.
2) فتح: 23.
3) توبه: 40.
4) توبه: 33، فتح: 28، صف:9.
5) صف: 14.
منبع:
سیمای مخبتین (شرح زیارت امین الله)، شیخ محمود تحریری