مجموعه عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه/احترام به والدین و دوراندیشی

۲۴ مرداد ۱۴۰۳ 0


ضیافت۱۲
امام علی فرمودند: پیروزی در گرو دوراندیشی است و دوراندیشی در به کار گرفتن صحیح فکر و اندیشه است و اندیشه صحیح به رازداری و حفظ اسرار است(حکمت ۴۸ نهج البلاغه) اگه خواستی کار مهمی انجام بدی اول به همه جوانب و عواقب کار فکر کن و تمام زوایای کار را در نظر بگیر! اگر نیاز داشتی با کسی مشورت کنی با ادم مطمئن مشورت کن و همه جا و پیش هر کسی نگو که میخوای جیکار کنی؟ چراغ خاموش حرکت کن..!


ضیافت۱۳
امیرالمومنین (ع) فرمودند که: هرکسی که به عیب خودش بنگرد از دیگران عیب جویی نخواهد کرد!(حکمت۲۴۹ نهج البلاغه) کسی که به پیدا کردن و اصلاح عیب خودش مشغول باشد وقتی برای عیب جویی از بقیه ندارد اگر هم وقت داشته باشد شرم می کند و به خودش می گه:من خودم پر از عیبم جیکار به بقیه دارم نکته: منظور حضرت اینکه که دنبال پیداکردن عیب مردم نباشیم و این با مساله امر به معروف و نهی امنکر با احترام فرق دارده


ضیافت۱۴
امام علی فرمودند: دل آدمی لوح دیده است هر چیزی که چشم ببنید قلب آن را ثبت می کند...!(حکمت ۴۰۹ نهج البلاغه);چشم ابزار انتقال برخی از مفاهیم به قلبه!اگه از این ابزار درست استفاده کنیم طبیعت قلب و دلمون هم باصفا میشه.چون چیزای خوبی داخلش ثبت شده اگر هم از این ابزار درست استفاده نکنیم که به چیزایی تو قلبمون هست ثبت میشه که فقط سیاهش میکنه


ضیافت۱۵
امام علی (ع) فرمودند: هر آن چیزی که بیشتر  از نیاز خودت ذخیره کنی در واقع برای دیگران ذخیره کرده ای(حکمت ۱۹۲ نهج البلاغه) معمولا حد و اندازه ای برای جمع آوری مال و ثروت قائل نیستیم و میگیم هر جی بیشتر بهتر اما فقط به اندازه ضروریات خرج می کنیم و بقیه اموال ذخیره میشه یه عمر ازش محافظت می کنیم و حرصشو می خوریم آخرمش از دنیا میریم و اموالمون میفته دست بقیه کاش تا وقت هست با اموال خودمون کار خیر بکنیم هرچند کم باشه و گرنه آخرش نه مال و ثروتی می مونه و نه ثوابی...!


ضیافت۱۶
امام علی فرمودند:چه بسیار سخن هایی که حمله مسلحانه کارسازتر است(حکمت ۲۹۴ نهج البلاغه)از اسلحه هم میشه تو جای درست استفاده کرد و هم تو جای اشتباه بعضی وقتها سخن به قدری موثره که دشمنی رو شکست میده یا اثر خوبی روی شخص میزارد.بعضی وقتها هم ممکنه یه حرف مثل تیر به قلب یه نفر اصابت کنه و باعث ناراحتیش بشه پس حواسمون باشه از این اسلحه ای که داریم چطور استفاده می کنیم.


ضیافت۱۷
امام علی (ع): حق پدر بر فرزند این است که فرزند همیشه به حرف پدر گوش داده و عمل کند مگر در انجام معصیت خدا(حکمت ۳۹۹۹ نهج البلاغه) پر واضحه که بچه باید به حرف باباش گوش بده! بزرگ و کوچک هم نداره . ادم چهل سالش هم بشه بچه باباش.«البته مواردی که باعث گناه میشه با مواردی که باعث ضرر و زیان می شه مصداق این حکمت نیست خلاصه که به پدر و مادر احترام بزارید ان شاء الله یه روزی به خودتون احترام بزارن


ضیافت۱۸
امام علی (ع):حق فرزند بر پدر این است که برای او نام خوب انتخاب کند و خوب ادبش کند و به او قرآن آموزش دهد(حکمت ۳۹۹ نهج البلاغه) پدرجان برای بچه ات اسم خوب و قشنگه انتخاب کن! نه با اسمی که باید چندسال اول فقط تمرین کنی تا بتوانی تلفش کنی!! خوب هم تربیتش کن مثلا تو فضای مجازی رهاش نکن تا اونجا تربیت بشه!و در آخر اینکه لطفا دو کلمه قرآن بهش یاد بده بخدا زشته بچه شیعه یه سوره قرآن بلد نباشه بخونه!


ضیافت۱۹
امام علی (ع) فرمودند: در دوستی با دوست خود مدارا کن شاید که روزی دشمن تو گردد و در دشمنی با دشمن نیز مداراکن زیرا شاید روزی دوست تو گردد (حکمت ۲۶۸ نهج البلاغه)زیاده روی توی هر چیزی بده اگر در زمان دوستی راه افراط را در پیش بگیریم و تمام اسرارمون را به دوستمون بگیم ممکنه روزی برسه که به هر دلیلی دوستی به دشمنی تبدیل بشه و اون دوست ضربات شدیدی رو به آدم بزنه باز ممکنه گاهی دشمن بخاطر وحدت منافع به دوستی تبدیل بشه اگه تو زمان دشمنی تموم پل های پشت سرمون رو خراب کرده باشیم چه جاره ای برای کارمون می تونیم داشته باشیم؟


ضیافت۲۰
امام علی (ع) فرمودند: تعجب می کنم از کسی که نامید است در حالیکه می تواند استفار کند(حکمت ۸۷ نهج البلاغه) ناامیدی از رحمت خدا بدترین گناهه چون کسی که از رحمت خداوند ناامید بشه دیگه از هیچ گناهی دوری نمیکنه و میگه من دیگه آب از سرم گذشت چه یک وجب چه ده وجب ناامیدی خطرناک ترین راه نفوذ شیطانه به امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: خدا همیشه منتظر توبه و استفغار ادمهاست تا گناهشون رو پاک کنه این سیتسم ctrl+z هم نداره خلاصه همونی که ایوالعسد البوالخیر تو شعر  گفت: این درگه ما درگه نوامیدی نیست/صدربار اگر توبه شکستی باز آ


ضیافت۲۱
امام علی (ع) فرمودند: کسی که دچار گسی که دچار دنیا پرستی شود همواره قلبش گرفتار سه مشکل خواهد بود۱-اندوه رها نشدنی۲-حرص جدانشدنی۳-آروزی نایافتنی(حکمت ۲۲۸نهج البلاغه)   آدم دنیاپرست علاوه بر اینکه همیشه غصه دار مسایل دنیا شه!خیلی هم حریصه و هیچوقت از دنیا سیر نمیشه حرص به معنای زیاده خواهی بی دلیل و سیر نشدن از مال و منان دنیاست واضحه که همچین حرصی آرامش رو از ادم میگیره و بیچاره اش میکنه!علاوه بر اینا آروزهایی داره که بعضیاش چند برابر عمر آدم برای رسیدن به به کافی نیست آرزوهای نامعقولی که رسیدن بهش هزار تا بدبختی و ذلت و گرفتاری داره!خلاصه قلب آدم دنیاپرست همیسشه در حصار این سه تا مشکل خواهد بود.
گالری: 
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث