مجموعه عکس نوشته حکمت های نهج البلاغه/ رازداری و دنیافریبی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ 0 صوتی و تصویریضیافت۱۱
امام علی فرمودند:حواستون باشه که لذت ها تموم میشه ولی آثارش باقی می مونه حکمت ۴۳۳ نهج البلاغه ;آقا مگه لذت بردن از چیزی چقدر دوام و موندگاری داره؟ یک ساعت؟ یک روز؟ یک سال؟ بالاخره که تموم میشه ولی تبعاتش چقدر دوام داره؟ تا قیامت : بگذریم از اینکه تبعاتش تو همین دنیا هم ممکنه خیلی طولانی باشه حواسمون باشه وقتی زمینه ی یه لذتی فراهم میشه اول به تبعاتش فکر کنیم به اینکه آیا این لذت زودگذر ارزش تبعاتش رو داره یا نه؟ نکته منظور اميرالمومنين لذتهای معقول و مشروع نیست
امام علی فرمودند:حواستون باشه که لذت ها تموم میشه ولی آثارش باقی می مونه حکمت ۴۳۳ نهج البلاغه ;آقا مگه لذت بردن از چیزی چقدر دوام و موندگاری داره؟ یک ساعت؟ یک روز؟ یک سال؟ بالاخره که تموم میشه ولی تبعاتش چقدر دوام داره؟ تا قیامت : بگذریم از اینکه تبعاتش تو همین دنیا هم ممکنه خیلی طولانی باشه حواسمون باشه وقتی زمینه ی یه لذتی فراهم میشه اول به تبعاتش فکر کنیم به اینکه آیا این لذت زودگذر ارزش تبعاتش رو داره یا نه؟ نکته منظور اميرالمومنين لذتهای معقول و مشروع نیست
ضیافت۱۲
امام علی فرمودند: قلب و روح هم مثل بدن خسته و افسرده میشه برای رفع خستگی دنبال مطالب و حرف های حکیمانه و زیبا و ظریف باشید. حکمت ۱۹۷ نهج البلاغه; مسائل پیچیده علمی و کاری و روزمرگی ها حل مشکلاتی که تو زندگی آدم پیش میاد و کلی مسائل دیگه باعث خستگی روح میشه و باید این خستگی رفع بشه گاهی با رفتن به طبیعت گاهی با گفت و گوهای دوستانه و روش های دیگه ولی از همه مهم تر همون مطالب نغز و حکیمانه هست که هم آدم چیزی یاد میگیره هم شادی و نشاط مياره
امام علی فرمودند: قلب و روح هم مثل بدن خسته و افسرده میشه برای رفع خستگی دنبال مطالب و حرف های حکیمانه و زیبا و ظریف باشید. حکمت ۱۹۷ نهج البلاغه; مسائل پیچیده علمی و کاری و روزمرگی ها حل مشکلاتی که تو زندگی آدم پیش میاد و کلی مسائل دیگه باعث خستگی روح میشه و باید این خستگی رفع بشه گاهی با رفتن به طبیعت گاهی با گفت و گوهای دوستانه و روش های دیگه ولی از همه مهم تر همون مطالب نغز و حکیمانه هست که هم آدم چیزی یاد میگیره هم شادی و نشاط مياره
ضیافت۱۳
امام علی فرمودند: قلب مردم از ارتباط فراریه اما با کسی که خوشرو باشه ارتباط میگیرن حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه;معمولا آدم نسبت به کسانی که نمیشناسه احساس بیگانگی میکنه ولی اگه طرف مقابل از طریق محبت وارد بشه آدم احساس راحتی میکنه و از در دوستی وارد میشه اگه کسی تازه وارد جمعی میشه تحوبلش بگیریم یا اگه خودمون جایی میریم که آشنا نیستیم با روی خوش برخورد کنیم تا ارتباط قشنگی شکل بگیره در جای دیگری فرمودند الانسان عبيد الاحسان انسان بنده احسان است.
امام علی فرمودند: قلب مردم از ارتباط فراریه اما با کسی که خوشرو باشه ارتباط میگیرن حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه;معمولا آدم نسبت به کسانی که نمیشناسه احساس بیگانگی میکنه ولی اگه طرف مقابل از طریق محبت وارد بشه آدم احساس راحتی میکنه و از در دوستی وارد میشه اگه کسی تازه وارد جمعی میشه تحوبلش بگیریم یا اگه خودمون جایی میریم که آشنا نیستیم با روی خوش برخورد کنیم تا ارتباط قشنگی شکل بگیره در جای دیگری فرمودند الانسان عبيد الاحسان انسان بنده احسان است.
ضیافت۱۴
امام علی فرمودند:اگر کسی حواسش به طولانی بودن سفر آخرت باشه خودش رو برای این سفر آماده میکنه حکمت ۲۸۰ نهج البلاغه ; تو منابع دینی همیشه ما مردم دنیا به مسافرانی تشبیه شدیم که تو یه سفر طولانی به سمت به مقصد دور میریم نکته اینجاست که اگه میخوایم به اون مقصد خوبه بهشت برسیم، باید کوله ی خوب و پرباری جمع کنیم تا وسط راه کم نیاریم و از رسیدن به مقصد جانمونیم البته باید توجه کنیم که کوله روبا چی پر میکنیم اگه چیزای بدرد نخور و اضافی تو کوله باشه باعث خستگی و درموندگی میشه و نمیتونیم مسیر رو خوب طی کنیم
امام علی فرمودند:اگر کسی حواسش به طولانی بودن سفر آخرت باشه خودش رو برای این سفر آماده میکنه حکمت ۲۸۰ نهج البلاغه ; تو منابع دینی همیشه ما مردم دنیا به مسافرانی تشبیه شدیم که تو یه سفر طولانی به سمت به مقصد دور میریم نکته اینجاست که اگه میخوایم به اون مقصد خوبه بهشت برسیم، باید کوله ی خوب و پرباری جمع کنیم تا وسط راه کم نیاریم و از رسیدن به مقصد جانمونیم البته باید توجه کنیم که کوله روبا چی پر میکنیم اگه چیزای بدرد نخور و اضافی تو کوله باشه باعث خستگی و درموندگی میشه و نمیتونیم مسیر رو خوب طی کنیم
ضیافت۱۵
امام علی فرمودند: آدم طمعکار همیشه ذلیل و خوار میشه; طمع یعنی علاقه شدید آدم به چیزی که بیشتر از حق و حقوق خودشه بیشتر اوقات هم چیزی که میخواد دست دیگرانه و طمع کار برای به دست آوردنش باید در مقابل این و اون سر خم کنه تا شاید به مقصودش برسه. حالا چه برسه چه ترسه تهش بدنامی و بی ارزش شدن طمع کاره بگذریم از اینکه اکثر خواسته های طمع کاران دست نیافتنی هست و بعد از عمری دست و پا زدن ناکام از دنیا میرن
امام علی فرمودند: آدم طمعکار همیشه ذلیل و خوار میشه; طمع یعنی علاقه شدید آدم به چیزی که بیشتر از حق و حقوق خودشه بیشتر اوقات هم چیزی که میخواد دست دیگرانه و طمع کار برای به دست آوردنش باید در مقابل این و اون سر خم کنه تا شاید به مقصودش برسه. حالا چه برسه چه ترسه تهش بدنامی و بی ارزش شدن طمع کاره بگذریم از اینکه اکثر خواسته های طمع کاران دست نیافتنی هست و بعد از عمری دست و پا زدن ناکام از دنیا میرن
ضیافت۱۶
امام علی فرمودند: دنیا جایی برای عبور است نه جای ماندن و مردم دنیا دو دسته اند یکی خود را فروخت و به تباهی کشاند و یکی خود را خرید و آزاد کرد حکمت ۱۳۳ نهج البلاغه;
آدم تو دنیا یا خریدار هست یا فروشنده خودش رو فروخت یعنی چی؟ یعنی تمام سرمایه وجودش عمرش رو در مقابل دنیا و لذتهای گذرانش خرج میکنه و به فنامیده خودش رو خرید یعنی چی؟ یعنی عمرش رو برای آخرتش میذاره و برای آبادی آخرتش خرج میکنه و اسیر دنیا نمیشه طبیعتا خرج کردن برای جایی که قرار نیست
اونجایمونی حماقته دیگه
امام علی فرمودند: دنیا جایی برای عبور است نه جای ماندن و مردم دنیا دو دسته اند یکی خود را فروخت و به تباهی کشاند و یکی خود را خرید و آزاد کرد حکمت ۱۳۳ نهج البلاغه;
ضیافت۱۷
امام علی فرمودند:نصف پیر شدن آدم ها به خاطر غصه خوردن هست حکمت ۱۴۳ نهج البلاغه ; غم و اندوه آدم رو پیر میکنه کاری به سن و سال هم نداره آدم تا میتونه باید غم و اندوه رو از خودش دور کنه بله بعضی وقتا دیگه چاره ای نیست و آدم راه فراری نداره ولی دیگه نباید طوری باشه که شب و روز بشینه غم بخوره عبرت گرفتن از وقایع و فرصتهایی که از دست رفته خوبه ولی زیادی غصه خوردن برای این چیزا خوب نیست
امام علی فرمودند:نصف پیر شدن آدم ها به خاطر غصه خوردن هست حکمت ۱۴۳ نهج البلاغه ; غم و اندوه آدم رو پیر میکنه کاری به سن و سال هم نداره آدم تا میتونه باید غم و اندوه رو از خودش دور کنه بله بعضی وقتا دیگه چاره ای نیست و آدم راه فراری نداره ولی دیگه نباید طوری باشه که شب و روز بشینه غم بخوره عبرت گرفتن از وقایع و فرصتهایی که از دست رفته خوبه ولی زیادی غصه خوردن برای این چیزا خوب نیست
ضیافت۱۸
امام علی فرمودند: کسی که راز خودش رو پنهان کنه اختیارش هم دست خودشه حکمت ۱۴۲ نهج البلاغه; نباید گفت بالاخره عزیزان هم عزیزانی دارن که ممکنه بهشون بگن و همینجوری پیش بره کل در و همسایه خبردار میشن البته استثنا هم داره اونم جایی که آدم میخواد با شخص عاقل و دانایی مشورت کنه البته به شرطی که آدم رازداری باشه خلاصه اگر راز فاش شد ازش سوء استفاده میشه و ممکنه آدم مجبور به یه سری کارا بشه
امام علی فرمودند: کسی که راز خودش رو پنهان کنه اختیارش هم دست خودشه حکمت ۱۴۲ نهج البلاغه; نباید گفت بالاخره عزیزان هم عزیزانی دارن که ممکنه بهشون بگن و همینجوری پیش بره کل در و همسایه خبردار میشن البته استثنا هم داره اونم جایی که آدم میخواد با شخص عاقل و دانایی مشورت کنه البته به شرطی که آدم رازداری باشه خلاصه اگر راز فاش شد ازش سوء استفاده میشه و ممکنه آدم مجبور به یه سری کارا بشه
ضیافت۱۹
امام علی فرمودند: اگه از چیزی می ترسی، حتما برو سراغش و انجامش بده چون ترسیدن از یه موردی از اصل اون مورد بدتره حکمت ۱۷۵ نهج البلاغه; بارها دیدیم که آدم وقتی از چیزی میترسه همش استرس و ناراحتی داره ولی وقتی باهاش مواجه میشه میبینه اونقد را هم ترسناک نبوده چون آدم تا سراغش نره احتمالات مختلفی میده که خیلیاش الکی هست. خیلی اوقات آدم به دلیل همین ترس های بیجا سراغ کارهای مهم نمیره و فرصت های ارزشمندی رو از دست میده شاعر هم میفرماید که جو ترسی از امری بینداز خویش در آن و بپیرای تشویش خوبش دو دل بودن و خود نگه داشتن - بسی سخت تر میکند قلب ریش
امام علی فرمودند: اگه از چیزی می ترسی، حتما برو سراغش و انجامش بده چون ترسیدن از یه موردی از اصل اون مورد بدتره حکمت ۱۷۵ نهج البلاغه; بارها دیدیم که آدم وقتی از چیزی میترسه همش استرس و ناراحتی داره ولی وقتی باهاش مواجه میشه میبینه اونقد را هم ترسناک نبوده چون آدم تا سراغش نره احتمالات مختلفی میده که خیلیاش الکی هست. خیلی اوقات آدم به دلیل همین ترس های بیجا سراغ کارهای مهم نمیره و فرصت های ارزشمندی رو از دست میده شاعر هم میفرماید که جو ترسی از امری بینداز خویش در آن و بپیرای تشویش خوبش دو دل بودن و خود نگه داشتن - بسی سخت تر میکند قلب ریش
ضیافت۲۰
امام علی فرمودند: حرف بزنید تا شما را بشناسند چون ویژگی های آدم زیر زبانش پنهان است.; فضل و کمال و ایمان و ارزشهای وجودی شما با حرف زدن شما مشخص میشه و بقیه به شخصیت شما پی میبرن و جایگاه خودتون رو تو جامعه پیدا میکنید اگه حرف بدربخوری داشته باشید و سکوت کنید مثل محتکری هستید که مواد مورد نیاز مردم رو پنهان کرده البته به نکته دیگه هم میشه برداشت کرد: افرادی که فضیلتی ندارن چه بهتر که سکوت کنند و شخصیت خودشون رو زیر زبانشون پنهان نگه دارن
امام علی فرمودند: حرف بزنید تا شما را بشناسند چون ویژگی های آدم زیر زبانش پنهان است.; فضل و کمال و ایمان و ارزشهای وجودی شما با حرف زدن شما مشخص میشه و بقیه به شخصیت شما پی میبرن و جایگاه خودتون رو تو جامعه پیدا میکنید اگه حرف بدربخوری داشته باشید و سکوت کنید مثل محتکری هستید که مواد مورد نیاز مردم رو پنهان کرده البته به نکته دیگه هم میشه برداشت کرد: افرادی که فضیلتی ندارن چه بهتر که سکوت کنند و شخصیت خودشون رو زیر زبانشون پنهان نگه دارن