امام حسین و قرآن : وارث همه فضيلتها
۰۴ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلامقلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات ایشان آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی علیه السلام چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم
قران کریم می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ إِبْراهِيمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ». «آل عمران /33»
تحقيقاً خداوند، آدم و نوح و آلابراهيم و آلعمران را بر جهانيان برگزيد.
يكى از فرزندان گرانقدر امام حسين عليه السلام، على بن الحسين، معروف به علىاكبر عليه السلام است كه در كربلا به مقامِ رفيع شهادت رسيد. امام هنگام وداع اين جوان و در ديدار آخر او، مطالبى را فرمود كه حاكى از مقام والاى او نزد پدر بزرگوارش است و در پايان، اين آيات را قرائت كرد:
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ إِبْراهِيمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ* ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ». «1»
آرى، حضرت اين آيه را زمانى خواند كه جوان بىمانندش، ت على اكبر عليه السلام رو به ميدان نبرد مىرفت و چه بسا نظر مباركش اين بود كه عظمت آن جوان عزيز و ارجمند و شأن رفيع، مقام منيع و اصالت و بزرگوارى او را به مردم، به ويژه سپاه مخالف بفهماند كه اين جوان از خاندان و تبار كسانى است كه خداوند از ميان همه انسانها و جوامع بشرى، آنان را اختيار كرده است و از ذريهاى است كه از آن اصول شرف و مايههاى عظمت و بزرگى، پاگرفته و به وجود آمده است. او فرزندى پسنديده از پدرانى برگزيده و شايسته است كه بزرگى، كرامت نفس، كمالات نفسانى و مكرمتهاى آسمانى را از پدران بزرگوار و از ريشههاى فضيلت و كرامت به وراثت برده است. گويى امام عليه السلام مىفرمود: اى سپاه شرارت و بدى و اى عمّال حكام فاسد و تباهكار! تصور نكنيد اين يك جوان عادى و معمولى، چونان ديگر جوانان است، نه، او سلاله انبيا و اوليا و وارث صفات و مزاياى پيامبران الهى و سفراى آسمانى و اوصياى آنان و از خيل منتخبان خدا است و از گروهى است كه در گزينش آسمانى سرافراز گرديدهاند. كسى كه صفات خير و خوبى و رموز سعادت و شرف را از نياكان و اسلاف خود گرفته است و چهره نورانى و پر فروغ او يادآور آن بزرگواران، به ويژه حضرت خاتم انبيا صلى الله عليه و آله است و بدانيد كه اقدام به كشتن كسى مىكنيد كه حامل همه اين فضايل و بزرگوارىها و كرامتها است.
«وَقالَ مُوسى إِنِّى عُذتُ بِرَبِّى وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الحِسابِ». «غافر/27»
و موسى گفت: تحقيقاً من به پروردگار خود و پروردگار شما از هر متكبرى كه به روز حساب ايمان ندارد، پناه برده ام.
روزى حضرت موسى، كه خود را در برابر فرعون و فرعونيان (همانان كه او را تهديد و در برابرش صفآرايى مى كردند) ديد و اين جملات مبارك را فرمود و با قرار دادن خود و ديگران در پناه خداوند، اميد دشمن را بريد و راه نجات را براى خود هموار ساخت.
پس از صدها سال، امام حسين بن على عليهما السلام در صحنه كربلا، سپاه كوفه را آگاه كرده، اين آيه ها را براى آنان خواند و فرمود:
«خداوند ما را در حمايت خود قرار دهد، كه شر بزرگى از سوى متكبران متوجه ما است و خداوند ما را از اين شر بزرگ، يعنى شر هر منكر بىاعتقادى، كه عقيده به روز جزا ندارد، حفظ كند».
آرى، آن حضرت، در مقام گفتوگو، روشنگرى و اتمام حجت بر آمد و فرمود:
و اللَّه لا اعطيكم بيدى اعطاء الذليل و لا افرّ فرار العبيد يا عباد اللَّه! «إِنِّى عُذتُ بِرَبِّى وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الحِسابِ». «به خدا سوگند كه من ذليلانه، دست به شما نمى دهم و نه همچون بردگان فرار مىكنم [بلكه سخت ايستادهام]. من به پروردگار خودم و پروردگار شما پناه مىبرم از هرمتكبرى كهبه روز حساب ايمان نداشته باشد.مناقب آل ابىطالب، ج 4، ص 68»
امام حسين عليه السلام برنامه خود را براى آن مردم تبيين مىكند. شايد كسانى تصور مى كردند كه سرانجام، سختىها و شدايد، آن حضرت را از پاى درآورده، به تسليم وادار خواهد كرد و شايد كسانى مىپنداشتند كه آن حضرت، فرار كرده، خويشتن را از معركه مى رهاند؛ ولى حجت بالغه خداوند، هر دو تصور را خام و نسنجيده خواند و فرمود :
كه راه من نه آن است و نه اين، بلكه راه من فقط و فقط ايستادگى و مقاومت است و آنگاه خود را در پناه خداوند قرار مىدهد و گوشزد مىكند كه آنانى كه در برابر اولياى خدا جنگ به راه انداخته، از زور و قدرت خود سخن مىگويند و مرا به كشته شدن تهديد مىكنند، افرادى متكبر و خودخواهند و به روز حساب و جزا و هنگامه قيامت، ايمان ندارند.
در ضمن، حضرت بيان مىكند كه افرادى با چنين ويژگىهايى خطرناكند و شر و فساد از وجودشان مى بارد و انسان بايد از شر آنان پناهگاهى براى خود بيابد و هيچ پناهگاهى مطمئنتر و امنتر از ذات لايزال الهى نيست. امام عليه السلام از اين پناهگاه، با عبارت «رَبِّى وَرَبِّكُمْ» (پروردگار خود و پروردگار شما) ياد مىكند، باشد كه اين تعبير، آنان را تكان داده و به ياد خدا بيندازد و از كار بس زشت خود، پشيمان شوند.
منبع: امام حسین و قرآن, محمد جواد مغنیه