زیور از نظر احادیث
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ 0زيور
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّ اللّه َ يُحِبُّ ـ إذا خَرَجَ عَبدُهُ المؤمنُ إلى أخيهِ ـ أن يَتَهَيَّأ لَهُ و أن يَتَجَمَّلَ .
خداوند دوست دارد كه هرگاه بنده مؤمنش نزد برادر خود مى رود خويشتن را براى رفتن پيش او آماده و آراسته گرداند .
امام على عليه السلام :
لِيَتَزَيَّنْ أحدُكُم لأخيهِ المُسلمِ إذا أتاهُ كما يَتَزَيَّنُ للغَريبِ الذي يُحِبُّ أن يَراهُ في أحسَنِ الهَيئَةِ
هر يك از شما ، همان گونه كه خود را براى غريبه اى كه دوست دارد وى را در بهترين حالت ببيند ، آراسته و مرتّب مى كند ، براى رفتن نزد برادر مسلمانش نيز خود را بيارايد
امام على عليه السلام :
إيّاكَ أن تَتَزَيَّنَ للناسِ و تُبارِزَ اللّه َ بالمعاصِي
زنهار كه خود را براى مردم بيارايى و با معصيت به جنگ خدا بروى .
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «در هر مسجد ، زيورهاى خود را بر گيريد» ـ فرمود :
المُشْطُ ، (فإنَّ المُشْطَ) يَجلِبُ الرِّزقَ ، و يُحَسِّنُ الشَّعْرَ ، و يَنجُزُ الحاجَةَ ، و يَزِيدُ في ماءِ الصُّلْبِ ، و يَقطَعُ البَلغَمَ .
منظور، شانه كردن است ، [زيرا شانه زدن ]روزى مى آورد ، مو را زيبا مى كند ، حاجت را برآورده مى سازد ، نطفه را زياد مى گرداند و بلغم را از بين مى برد .
امام صادق عليه السلام :
لا يَنبَغي للمرأةِ أن تُعَطِّلَ نَفسَها و لَو أن تُعَلِّقَ في عُنُقِها قِلادَةً .
سزاوار نيست كه زن خودش را وا گذارد ، بلكه حتى اگر شده با آويختن گردنبندى خود را بيارايد .
بحار الأنوار :
كانَ جُلوسُ الرِّضا عليه السلام في الصَّيفِ على حَصيرٍ و في الشِّتاءِ عَلى مِسْحٍ ، و لُبْسُهُ الغَليظَ مِن الثِّيابِ حتّى إذا بَرَزَ للناس تَزَيَّنَ لَهُم .
حضرت رضا عليه السلام تابستان روى بوريا مى نشست و زمستان روى گليم ، و جامه هاى درشت و زبر مى پوشيد ، اما وقتى در برابر مردم ظاهر مى شد، خود را مى آراست .
آراسته بودن در برابر دشمنان
بحار الأنوار ـ به نقل از عبد اللّه بن خالد كنانى ـ :
استَقبَلَنِي أبو الحسنِ مُوسى بنُ جعفرٍ عليه السلام و قد عَلَّقتُ سَمَكَةً بِيَدِي ، قالَ : اِقْذِفْها ، إنّي لأَكرَهُ للرَّجُلِ السَّرِيِّ أن يَحمِلَ الشيءَ الدَنِيَّ بنفسِهِ . ثُمّ قالَ : إنّكُم قَومٌ أعداؤكُم كَثيرٌ ، عاداكُمُ الخَلقُ يا مَعشرَ الشِّيعَةِ ، فَتَزَيَّنُوا لَهُم ما قَدَرتُم علَيهِ .
ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السلام مرا ديد كه ماهى اى به دست دارم ، فرمود : آن را بينداز ؛ زيرا خوش ندارم كه مرد محترم و بزرگوار، چيز پست و بى ارزشى را خودش حمل كند . سپس فرمود : شما گروهى هستيد كه دشمن زياد داريد . اى جماعت شيعه ! مردم با شما دشمنى مى كنند ، پس تا جايى كه مى توانيد در برابر چشم آنها آراسته باشيد .
زيورهاى حرام
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الذَّهَبُ و الحَرِيرُ حِلٌّ لإناثِ اُمّتي و حَرامٌ على ذُكُورِها .
[پوشيدن] طلا و ابريشم براى زنان امّت من حلال است و براى مردان آن ها حرام .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الذَّهَبُ حِليَةُ المُشركينَ ، و الفِضَّةُ حِليَةُ المُسلمينَ .
طلا ، زيور مشركان است و نقره ، زيور مسلمانان .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن أحَبَّ أن يُحَلِّقَ حَبِيبَهُ حَلْقَةً مِن نارٍ فَلْيُحَلِّقْهُ حَلقَةً مِن ذَهَبٍ ، و مَن أحَبَّ أن يُطَوِّقَ حَبيبَهُ طَوقا من نارٍ فَلْيُطَوِّقْهُ طَوقا مِن ذَهَبٍ ··· و لكنْ علَيكُم بالفِضَّةِ فالعَبُوا بها لَعبا .
هر [مردى] كه دوست دارد انگشترى از آتش در انگشت دوست خود كند، انگشترى طلا در انگشت او كند. و هر كه دوست دارد گردنبندى آتشين در گردن دوست خود اندازد، گردنبند طلا به گردنش بياويزد ··· ولى بر شما باد نقره. آن را بازيچه خود كنيد .
زيور درون
بحار الأنوار : خداوند متعال به موسى و هارون وحى فرمود :
فيما أوحَى اللّه ُ تعالى إلى موسى و هارونَ: إنّما يَتَزَيَّنُ لي أوليائي بالذِّلِّ و الخُشوعِ و الخَوفِ الذي يَنبُتُ في قُلوبِهِم فَيَظهَرُ على أجسادِهِم ، فهُو شِعارُهُم و دِثارُهُم الذي يَستَشعِرُونَ .
دوستان من خود را براى من به زيور خاكسارى و خشوع و ترس مى آرايند . اين زيور، در دلهايشان مى رويد و در پيكرهايشان نمودار مى شود و اين زيور ، جامه زيرين و رويين آنهاست، كه به تن مى كنند .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العَفافُ زِينَةُ البَلاءِ ، و التَّواضُعُ زينَةُ الحَسَبِ ، و الفَصاحَةُ زينَةُ الكلامِ ، و العَدلُ زينَةُ الإيمانِ ، و السَّكِينَةُ زينَةُ العِبادَةِ ، و الحِفظُ زينَةُ الرِّوايَةِ ، و حِفظُ الحِجاجِ زينَةُ العِلمِ ، و حُسنُ الأدبِ زينَةُ العَقلِ ، و بَسطُ الوَجهِ زينَةُ الحِلمِ ، و الإيثارُ زينَةُ الزُّهدِ ، و بَذلُ المَوجودِ زينَةُ اليَقينِ ، و التَّقَلُّلُ زينَةُ القَناعَةِ ، و تَركُ المَنِّ زينَةُ المَعروفِ ، و الخُشوعُ زينَةُ الصَّلاةِ ، و تَركُ ما لا يَعنِي زينَةُ الوَرَعِ .
عفاف ، زيور بلاست، و فروتنى ، زيور نژادگى، و فصاحت ، زيور سخن ، و عدالت ، زيور ايمان، و آرامش ، زيور عبادت و حفظ ، زيور نقل ، و نگه داشتنِ حجّتها ، زيور دانش، و ادب نيكو ، زيور خرد، و گشاده رويى ، زيور بردبارى، و ايثار ، زيور زهد، و بخشيدنِ موجودى زيور يقين ، و كم خواهى ، زيور قناعت، و منّت ننهادن ، زيور نيكى كردن، و خشوع ، زيور نماز، و ترك بيهودگى ، زيور پارسايى .
امام على عليه السلام :
الزِّينَةُ بحُسنِ الصَّوابِ لا بحُسنِ الثِّيابِ .
زيور، به زيبايى اعمال درست است، نه به زيبايى لباس .
امام على عليه السلام :
زِينَةُ البَواطِنِ أجمَلُ مِن زِينَةِ الظَّواهِرِ .
زيور درون ، زيباتر از زيور برون است .
امام على عليه السلام :
زَينُ الدِّينِ العَقلُ .
زيورِ دين ، خِرد است .
امام على عليه السلام :
زَينُ الإيمانِ طَهارَةُ السَّرائرِ و حُسنُ العَملِ في الظّاهِرِ .
زيور ايمان ، پاكى درونهاست و نيك رفتارى برون .
امام على عليه السلام :
زينُ الدِّينِ الصَّبرُ و الرِّضا .
زيور دين ، صبر است و رضا[به قضاى الهى] .
امام على عليه السلام :
زِينَةُ الإسلامِ إعمالُ الإحسانِ .
زيور اسلام، به كار بستن احسان است .
امام على عليه السلام :
زَينُ المُصاحَبَةِ الاحتِمالُ .
زيور همراهى ، تحمّل است .
امام على عليه السلام :
زَينُ العِبادَةِ الخُشوعُ .
زيور عبادت ، خشوع است .
امام على عليه السلام :
زَينُ الرِّياسَةِ الإفضالُ .
زيور رياست ، بخشندگى است .
امام على عليه السلام :
زَينُ العِلمِ الحِلمُ .
زيور دانش ، بردبارى است .
امام على عليه السلام :
زَينُ الشِّيَمِ رَعْيُ الذِّمَمِ .
زيور خصلتها ، رعايت پيمانهاست .
امام على عليه السلام :
زَينُ المُلكِ العَدلُ .
زيور حكومت، عدالت است .
امام على عليه السلام :
زَينُ الحِكمَةِ الزُّهدُ فِي الدنيا .
زيور حكمت ، بى رغبتى به دنياست .
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى مكارم الاخلاق ـ گفت :
اللّهُمّ صَلِّ على محمّدٍ و آلِهِ ، و حَلِّني بحِلْيَةِ الصالِحينَ ، و ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في بَسطِ العَدلِ ، و كَظمِ الغَيظِ ، و إطفاءِ النائرةِ ، و ضَمِّ أهلِ الفُرقَةِ ، و إصلاحِ ذاتِ البَينِ ، و إفشاءِ العارِفَةِ ، و سَترِ العائبَةِ ، و لِينِ العَرِيكَةِ ، و خَفضِ الجَناحِ ، و حُسنِ السِّيرَةِ ، و سُكونِ الرِّيحِ ، و طِيبِ المُخالَقَةِ ، و السَّبقِ إلى الفَضيلَةِ ، و إيثارِ التفضُّلِ ، و تَركِ التَّعيِيرِ ، و الإفضالِ على غَيرِ المُستَحِقِّ ، و القَولِ بالحقِّ و إن عَزَّ ، و استِقلالِ الخَيرِ و إن كَثُرَ مِن قَولي و فِعلي ، و استِكثارِ الشَّرِّ و إن قَلَّ مِن قَولي و فِعلي . و أكمِلْ ذلكَ لي بِدَوامِ الطاعَةِ ، و لُزومِ الجَماعَةِ ، و رَفضِ أهلِ البِدَعِ ، و مُستَعمِلِي الرأيِ المُختَرَعِ
بار الها! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا به زيورِ صالحان بياراى و زينتِ پرهيزگاران را بر من بپوشان ؛ همان زيورِ گستردنِ عدالت، و فرو نشاندن خشم، و خاموش كردن آتش [دشمنى]، و گرد آوردن پراكندگان و اصلاح ميان مردمان و گسترش كارهاى نيك، و پوشاندن عيب (زشتى)، و نرمخويى و خاكسارى، و خوشرفتارى، و وقار و آرامش، و خوش برخوردى با مردم، و پيشى گرفتن به سوى فضيلت، و برگزيدن نيكوكارى، و ترك سرزنش، و بخشش نكردن به غير مستحق، و گفتن حق ؛ هر چند سنگين باشد، و كم شمردن گفتارها و رفتارهاى نيكم؛ گر چه بسيار باشند، و زياد شمردن گفتار و رفتار زشتم؛ گر چه اندك باشد. و اينها را با [دادنِ توفيقِ ]مداومت بر طاعت و همراهى با جماعت و طرد بدعت گذاران و به كار گيرندگان رأى و انديشه خود ساخته برايم كامل گردان .
امام صادق عليه السلام :
علَيكَ بِالسَّـخاءِ و حُسنِ الخُلُقِ فإنّهُما يُزَيِّنانِ الرَّجُلَ كما تُزَيِّنُ الواسِطةُ القِلادَةَ .
بر تو باد بخشندگى و خوش خويى ؛ زيرا همان گونه كه گوهرِ درشتِ وسط گردنبند مايه زيبايى آن است ، اين دو خصلت نيز مايه زينت مرد هستند .
نيكوترين زيور
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أحسَنُ زِينَةِ الرَّجُلِ السَّكِينَةُ معَ إيمانٍ
نيكوترين زيور مرد، آرامش همراه ايمان است .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما زَيَّنَ اللّه ُ رجُلاً بزِينَةٍ خَيرا مِن عَفافِ بَطنِهِ .
خداوند ، هيچ مردى را به زيورى بهتر از عفّت شكم نياراست .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به على عليه السلام ـ فرمود :
إنّ اللّه َ زَيَّنَكَ بزِينَةٍ لَم يُزَيِّنِ العِبادَ بِشَيءٍ أحَبَّ إلى اللّه ِ مِنها ، و لا أبلَغَ عِندَهُ مِنها : الزُّهدُ في الدنيا ، و إنَّ اللّه َ قد أعطاكَ ذلكَ ، و جَعَلَ الدنيا لا تَنالُ مِنكَ شيئا ، و جَعَلَ لَكَ سِيماءَ تُعرَفُ بها .
همانا خداوند تو را به زيورى آراسته است كه بندگان به چيزى محبوبتر و رساتر از آن نزد خدا ، آراسته نشده اند؛ بى رغبتى به دنيا را خداوند به تو عطا فرمود و دنيا را چنان قرار داد كه از تو به نوايى نرسد و برايت سيمايى قرار داد كه با آن شناخته مى شوى .
امام على عليه السلام :
إنّ أحسَنَ الزِّيِّ ما خَلَطَكَ بالناسِ و جَمَّلَكَ بينَهُم و كَفَّ ألسِنَتَهُم عنكَ .
نيكوترين هيئت (سلوك) آن است كه تو را با مردم آميزش دهد و در ميان آنها زيبايت گرداند و زبان [بدگويى ]آنان را از تو باز دارد .
امام على عليه السلام :
ما تَزَيَّنَ مُتَزَيِّنٌ بمِثلِ طاعَةِ اللّه ِ .
هيچ آراسته اى به زيورى مانند طاعت خدا ، آراسته نشد .
امام باقر عليه السلام :
كانَ فيما ناجَى اللّه ُ بهِ موسى عليه السلام ··· : و لا تَزَيَّنَ لي المُتَزَيِّنُونَ بمِثلِ الزُّهدِ في الدنيا عَمّا بهِمُ الغِنى عَنهُ .
از جمله نجواهاى خداوند متعال با موسى عليه السلام اين بود : . . . آراستگان ، خود را براى من به زيورى نياراستند كه همانند بى رغبتى به دنيا در آنچه بدان نياز ندارند ، باشد .
كسانى كه كردار بدشان در نظرشان نيك جلوه مى كند
امام على عليه السلام ـ در خطبه اى كه در آن به نكوهش پيروان شيطان پرداخت ـ فرمود :
اِتَّخذُوا الشَّيطانَ لأمرِهِم مِلاكا ··· فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ ، و زَيَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ .
شيطان را اساس كار خود گرفتند··· ، پس او آنان را دستخوش لغزشها كرد و انديشه و منطق فاسد و نادرست را در نظرشان آراست.
امام على عليه السلام :
الشَّيطانُ مُوَكَّلٌ بهِ ، يُزَيِّنُ لَهُ المَعصيَةَ لِيَركَبَها ، و يُمَنِّيهِ التَّوبَةَ لِيُسَوِّفَها .
شيطان گماشته و همراه او شده است ، گناه را در نظرش مى آرايد، تا آن را مرتكب شود و او را به توبه اميدوار مى كند ، تا در آن تعلّل و تأخير ورزد .
میزان الحکمه،جلد پنجم.