مشورت در احادیث
۱۴ تیر ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
تشويق به مشورت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا مُظاهَرَةَ ، أوثَقُ مِنَ المُشاوَرَةِ .
هيچ پشتيبانى و حمايتى ، استوارتر از مشورت نيست .
( المحاسن : ۲/۴۳۵/۲۵۰۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما مِن رَجُلٍ يُشاوِرُ أحَدا ، إلاّ هُدِيَ إلَى الرُّشدِ .
هيچ مردى نيست كه با كسى مشورت كند ، مگر آن كه به راه درست ( حلّ مشكل خود ) رهنمون شود .
( مجمع البيان : ۹/۵۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الحَزمُ ، أن تَستَشِيرَ ذَا الرَّأيِ و تُطِيعَ أمرَهُ .
احتياط و دور انديشى ، آن است كه با صاحب نظر مشورت كنى و به نظر او عمل نمايى .
( بحار الأنوار : ۷۵/۱۰۵/۴۱ )
امام على عليه السلام :
بَعَثَنِي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله على اليَمَنِ فقالَ و هو يُوصِيني :
يا عَلِيُّ ! ما حارَ ، مَنِ استَخارَ و لا نَدِمَ ، مَنِ استَشارَ .
رسول خدا صلى الله عليه و آله مرا به [ اِمارت ]يمن فرستاد و در مقام سفارش به من فرمود :
اى على! كسى كه از خدا طلب خير كرد ، سرگردان نشد و كسى كه مشورت نمود ، پشيمان نگشت .
( الأمالي للطوسي : ۱۳۶/۲۲۰ )
امام على عليه السلام :
مَن شاوَرَ ذَوِي العُقولِ ، استَضاءَ بأنوارِ العُقولِ .
هركه با خردمندان مشورت كند ، از پرتو خردها روشنايى گيرد .
( غرر الحكم : ۸۶۳۴ )
امام على عليه السلام :
المَشورَةُ ، تَجلِبُ لكَ صَوابَ غَيرِكَ .
مشورت كردن ، انديشه هاى درست ديگران را براى تو كسب مى كند .
( غرر الحكم : ۱۵۰۹ )
امام على عليه السلام :
المُستَشِيرُ ، مُتَحَصِّنٌ مِنَ السَّقَطِ .
كسى كه مشورت كند ، از لغزيدن در خطاها مصون مى ماند .
(غرر الحكم : ۱۲۰۷ )
امام على عليه السلام :
المُستَشِيرُ ، على طَرَفِ النَّجاحِ .
مشورت كننده ، در آستانه موفّقيت است .
( غرر الحكم : ۱۲۱۷ )
امام على عليه السلام :
المُشاوَرَةُ ، راحَةٌ لكَ و تَعَبٌ لِغَيرِكِ .
مشورت كردن ، مايه راحتى تو و زحمت ديگرى است .
( غرر الحكم : ۱۸۵۷ )
امام على عليه السلام :
الاستِشارةُ ، عَينُ الهِدايَةِ
و قد خاطَرَ ، مَنِ استَغنى بِرَأيِهِ .
مشورت كردن ، ديده راهيابى است
و كسى كه به رأى و نظر خويش اكتفا كند ، خود را به خطر افكنده است .
( نهج البلاغة : الحكمة ۲۱۱ )
امام على عليه السلام :
لا ظَهِيرَ ، كالمُشاوَرَةِ .
هيچ پشتيبانى ، چون مشاوره نيست .
( نهج البلاغة: الحكمة ۵۴ )
امام على عليه السلام :
شاوِرْ ، قَبلَ أن تَعزِمَ
و فَكِّرْ ، قَبلَ أن تُقدِمَ .
پيش از آن كه تصميم بگيرى ، مشورت كن
و پيش از آن كه اقدام كنى ، بينديش .
( غرر الحكم : ۵۷۵۴ )
امام على عليه السلام :
. إذا أنْكَرتَ مِن عَقلِكَ شيئا ، فاقتَدِ بِرَأيِ عاقِلٍ يُزِيلُ ما أنكَرتَهُ
. هرگاه با فكر خود به جايى نرسيدى ، از انديشه خردمندى كه مشكل تو را حَلّ مى كند ، پيروى كن
( غرر الحكم : ۴۱۵۶ )
: امام على عليه السلام
. لا يَستَغنِي العاقِلُ عَنِ المُشاوَرَ
. خردمند ، از مشورت كردن بى نياز نيست
( غرر الحكم : ۱۰۶۹۳ )
امام على عليه السلام :
حقٌّ عَلَى العاقِلِ ، أن يُضِيفَ إلى رَأيِهِ رَأيَ العُقَلاءِ ، و يَضُمَّ إلى عِلمِهِ عُلومَ الحُكَماءِ .
بر خردمند لازم است كه ، رأى خردمندان را به رأى و نظر خود بيفزايد و دانش حكيمان را به دانش خود اضافه كند .
( غرر الحكم : ۴۹۲۰ )
امام حسن عليه السلام :
ما تَشاوَرَ قَومٌ ، إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم .
هيچ مردمى با هم مشورت نكردند، مگر آن كه راه درست (حلّ مشكلات ) خود را پيدا كردند .
( تحف العقول : ۲۳۳ )
امام باقر عليه السلام :
في التوراةِ أربَعةُ أسطُرٍ :
مَن لا يَستَشِيرُ ، يَندَمُ ··· .
در تورات چهار جمله آمده است :
[ از جمله : ] كسى كه مشورت نكند ، پشيمان شود ··· .
( المحاسن : ۲/۴۳۶/۲۵۱۰ )
امام صادق عليه السلام :
لَن يَهلِكَ امرُؤٌ عن مَشورَةٍ .
آدمى هيچ گاه از مشورت كردن هلاك نمى شود .
( المحاسن : ۲/۴۳۶/۲۵۱۲ )
امام كاظم عليه السلام :
مَنِ استَشارَ لَم يَعدَمْ عِندَ الصَّوابِ مادِحا و عندَ الخَطَأِ عاذِرا .
كسى كه مشورت كند، اگر كارش را درست انجام دهد ، مردم او را بستايند و اگر اشتباه كند ، معذورش دارند .
( الدرّة الباهرة : ۳۴ )
مكارم الأخلاق ـ به نقل از حسن بن جهم ـ در حضور امام رضا عليه السلام بوديم كه از پدر بزرگوارش سخن به ميان آمد . حضرت فرمود :
كانَ عَقلُهُ لا تُوازى بِهِ العُقولُ
و ربّما شاوَرَ الأسوَدَ مِن سُودانِهِ .
فقِيلَ لَهُ : تُشاوِرُ مِثلَ هذا ؟!
فقالَ : إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى ربّما فَتَحَ على لِسانِهِ .
هيچ خردى با خرد آن حضرت برابرى نمى كرد .
ولى با اين حال، گاه با يكى از غلامان سياه خود مشورت مى كرد .
به ايشان عرض شد : با چنين كسى مشورت مى كنى؟
فرمود : چه بسا كه خداوند تبارك و تعالى [ نظر درست را ] از زبان او جارى كند .
( مكارم الأخلاق : ۲/۹۹/۲۲۸۳ )
حكمت مشورت :
امام على عليه السلام :
إنّما حُضَّ على المُشاوَرَةِ ؛
لأنّ رَأيَ المُشيرِ صِرْفٌ
و رَأيَ المُستَشِيرِ مَشُوبٌ بالهَوى .
به مشورت كردن تشويق شده است ؛
چون نظرِ طرفِ مشورت، خالص [ از انگيزه هاى شخصى ] است
و نظر مشورت كننده، آميخته به هوس ( خواهشها و انگيزه هاى فردى ) مى باشد .
( غرر الحكم : ۳۹۰۸ )
طلب خير پيش از مشورت :
امام صادق عليه السلام فرمود :
إذا أرَدتَ أمرا ، فلا تُشاوِرْ فيهِ أحَدا ، حتّى تُشاوِرَ رَبَّكَ.
قالَ [الرّاوي] : قلتُ لَهُ : و كيفَ اُشاوِرُ رَبّي ؟
قالَ : تقولُ : « أستَخِيرُ اللّه َ» مائةَ مرّةٍ .
ثُمّ تُشاوِرُ الناسَ ؛
فإنّ اللّه َ يُجرِي لكَ الخِيَرَةَ على لِسانِ مَن أحَبَّ .
مكارم الأخلاق : هرگاه اراده كارى كردى، پيش از مشورت با پروردگارت، با هيچ كس مشورت مكن .
راوى مى گويد : عرض كردم : چگونه با پروردگارم مشورت كنم ؟
فرمود : صد مرتبه مى گويى : از خدا خير ( راه درست ) را مى طلبم .
سپس با مردم مشورت مى كنى ؛
در اين صورت خداوند خير و صلاح تو را بر زبان هركه دوست داشته باشد، جارى مى سازد.
( مكارم الأخلاق : ۲/۹۸/۲۲۷۹ )
كسانى كه شايسته مشورت نيستند :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به امام على عليه السلام ـ :
يا عليُّ ! لا تُشاوِرْ جَبانا ؛ فإنّهُ يُضَيِّقُ علَيكَ المَخرَجَ
و لا تُشاوِرِ البَخيلَ ؛ فإنّهُ يَقْصُرُ بكَ عن غايَتِكَ
و لا تُشاوِرْ حَريصا ؛ فإنّهُ يُزَيِّنُ لكَ شَرَها .
اى على! با ترسو مشورت مكن ؛
زيرا او راه حل مشكل را بر تو تنگ مى كند
و با بخيل مشورت مكن ؛ زيرا او تو را از هدفت باز مى دارد
و با آدم حريص مشورت مكن ؛ زيرا او آزمندى را در نظرت نيكو جلوه مى دهد .
( علل الشرائع : ۵۵۹/۱ )
امام على عليه السلام ـ در فرمان حكومت مصر به مالك اشتر ـ نوشت :
لا تُدخِلَنَّ في مَشورَتِكَ بَخِيلاً ؛ يَعِدلُ بكَ عَنِ الفَضلِ و يَعِدُكَ الفَقرَ
و لا جَبانا ؛ يُضعِفُكَ عنِ الاُمورِ
و لا حَريصا ؛ يُزَيِّنُ لكَ الشَّرَهَ بِالجَورِ .
در مشورت خود نه بخيل را داخل گردان ؛ كه او تو را از نيكى و بخشش كردن باز مى دارد و از تنگدستى مى ترساند
و نه ترسو را؛ چه او تو را در اقدام به كارها سست مى كند
و نه آزمند را ؛ چون طمع ورزى ستمگرانه را در نظرت بيارايد .
( نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ )
امام على عليه السلام :
لا تُدخِلَنَّ في مَشورَتِكَ بَخيلاً ؛
فَيَعدِلَ بكَ عَنِ القَصدِ و يَعِدَكَ الفَقرَ .
در مشورت خود بخيل را داخل مگردان ؛
كه تو را از حق و ميانه روى باز مى دارد و از فقر مى ترساند.
( غرر الحكم : ۱۰۳۴۸ )
امام على عليه السلام :
لا تُشرِكَنَّ في رَأيِكَ جَبانا ؛
يُضَعِّفْكَ عنِ الأمرِ و يُعَظِّمْ علَيكَ ما لَيسَ بِعَظيمٍ .
زنهار ، در [ رأى و] انديشه خود ترسو را شريك مگردان ؛
كه اراده تو را در انجام كارها به ضعف مى كشاند و آنچه را كه بزرگ نيست در نظرت بزرگ مى نماياند .
( غرر الحكم : ۱۰۳۴۹ )
امام على عليه السلام :
لا تَستَشِرِ الكَذّابَ ؛
فإنّهُ كالسَّرابِ ،
يُقَرِّبُ علَيكَ البَعيدَ و يُبَعِّدُ علَيكَ القَريبَ .
با دروغگو مشورت مكن ؛
چون دروغگو مانند سراب ،
دور را در نظرت نزديك نشان مى دهد و نزديك را دور .
( غرر الحكم : ۱۰۳۵۱ )
امام على عليه السلام :
إيّاكَ و مُشاوَرَةَ النِّساءِ ، إلاّ مَن جُرِّبَتْ بكَمالِ عَقلٍ ؛
فإنّ رَأيَهُنَّ يَجُرُّ إلَى الأفَنِ و عَزمَهُنَّ إلى وَهَنٍ .
از مشورت كردن با زنان بپرهيز ، مگر آن كه زنى به كمالِ عقل آزموده شده باشد ؛
چرا كه رأى زنان به كاستى مى كشاند و عزمشان به سستى .
( بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۵۳/۵۶ )
امام صادق عليه السلام :
لا تُشاوِرْ أحمَقَ و لا تَستَعِنْ بِكَذّابٍ و لا تَثِقْ بمَوَدَّةِ مَلولٍ ؛
فإنّ الكَذّابَ يُقَرِّبُ لكَ البَعيدَ و يُبَعِّدُ لكَ القَريبَ
و الأحمَقَ يُجهِدُ لكَ نَفسَهُ و لا يَبلُغُ ما تُرِيدُ
و المَلولَ أوثَقَ ما كُنتَ بهِ خَذَلَكَ و أوصَلَ ما كُنتَ لَهُ قَطَعَكَ .
با احمق مشورت مكن و از دروغگو كمك مگير و به دوستى آدم افسرده تكيه مكن ؛
زيرا دروغگو دور را نزديك و نزديك را در نظرت دور جلوه مى دهد
و احمق خودش را براى تو خسته مى كند، امّا به آنچه مى خواهى نمى رساندت
و آدم افسرده در زمانى كه كاملاً به او اعتماد دارى ، تنهايت مى گذارد و در اوج ارتباطت با او ، از تو مى بُرد .
( تحف العقول : ۳۱۶ )
امام صادق عليه السلام :
لا تُشاوِرْ مَن لا يُصَدِّقُهُ عَقلُكَ ، و إن كانَ مَشهورا بالعَقلِ و الوَرَعِ .
با كسى كه انديشه ات او را قبول ندارد، مشورت مكن ، هر چند به خردمندى و پارسايى شهرت داشته باشد .
( بحار الأنوار : ۷۵/۱۰۳/۳۳ )
افراد شايسته مشورت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اِستَرشِدُوا العاقِلَ و لا تَعصُوهُ فَتَندَمُوا .
از خردمند راهنمايى بگيريد و با او مخالفت نكنيد كه پشيمان مى شويد.
( الأمالي للطوسي : ۱۵۳/۲۵۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مُشاوَرَةُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ و يُمنٌ و تَوفيقٌ مِنَ اللّه ِ ؛
فإذا أشارَ عَلَيكَ الناصِحُ العاقِلُ ، فإيّاكَ و الخِلافَ ؛ فإنّ في ذلكَ العَطَبَ .
مشورت كردن با خردمندِ خيرخواه ، مايه هدايت و ميمنت است و توفيقى است از جانب خداوند ؛
پس هرگاه مشاور دلسوز و خردمند تو را راهنمايى كرد ، مبادا مخالفت كنى كه ؛ موجب نابودى مى شود .
( المحاسن : ۲/۴۳۸/۲۵۱۹ )
امام على عليه السلام :
مَن شاوَرَ ذَوي الألبابِ ، دُلَّ عَلَى الصَّوابِ .
هر كه با خردمندان مشورت كند ، به راه درست هدايت شود .
( الإرشاد : ۱/۳۰۰ )
امام على عليه السلام :
شاوِرْ ذَوي العُقولِ ، تَأمَنِ الزَّلَلَ و النَّدَمَ .
با خردمندان مشورت كن ، تا از لغزش و پشيمانى در امان مانى .
( غرر الحكم : ۵۷۵۵ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ مَن شاوَرتَ ، ذوالتَّجارِبِ .
بهترين كسان براى مشورتِ تو ، افراد با تجربه هستند .
( غرر الحكم : ۳۲۷۹ )
امام على عليه السلام :
خَيرُ مَن شاوَرتَ ، ذَوُو النُّهى و العِلمِ و اُولو التَّجارِبِ و الحَزمِ .
بهترين كسان براى مشورت ، صاحبان خرد و دانشند و افراد با تجربه و دورانديش .
( غرر الحكم : ۴۹۹۰ )
امام على عليه السلام :
شاوِر في حَدِيثِكَ الذينَ يَخافُونَ اللّه َ .
در گفتارِ خود با كسانى مشورت كن كه از خدا مى ترسند .
( الأمالي للصدوق : ۳۸۰/۴۸۳ )
امام على عليه السلام :
شاوِرْ في اُمورِكَ الذينَ يَخشَونَ اللّه َ ؛ تَرشُدْ .
در كارهاى خود با افراد خدا ترس مشورت كن ؛ تا راه درست را بيابى .
(غرر الحكم : ۵۷۵۶ )
امام صادق عليه السلام :
شاوِرْ في أمرِكَ الذينَ يَخشَونَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ .
در كار خود با كسانى مشورت كن كه از خداوند عزّ و جلّ مى ترسند .
( بحار الأنوار : ۷۵/۹۸/۵ )
مشورت با دشمنان :
امام على عليه السلام :
اِستَشِرْ أعداءَكَ تَعرِفْ مِن رَأيِهِم مِقدارَ عَداوَتِهِم و مَواضِعَ مَقاصِدِهِم .
با دشمنانت مشورت كن تا از نظرشان به اندازه عداوت و هدف و مقصودشان پى برى .
( غرر الحكم : ۲۴۶۲ )
امام على عليه السلام :
اِستَشِرْ عَدُوَّكَ العاقِلَ و احذَرْ رَأيَ صَديقِكَ الجاهِلِ .
با دشمن داناىِ خود مشورت كن و از نظر دوستِ نادان خود بپرهيز .
( غرر الحكم : ۲۴۷۱ )
امام باقر عليه السلام :
اِتَّبِعْ ، مَن يُبكِيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ
و لا تَتَّبِعْ ، مَن يُضحِكَكَ و هُو لكَ غاشٌّ .
از كسى كه تو را بگرياند ، امّا با تو صادق باشد، پيروى كن
و از كسى كه تو را بخنداند ، اما با تو يكرنگ نباشد ، پيروى مكن .
( المحاسن : ۲/۴۴۰/۲۵۲۶ )
مرزهاى مشورت :
امام صادق عليه السلام :
إنّ المَشورَةَ لا تكونُ إلاّ بِحُدُودِها الأربَعةِ ···
فأوَّلُها ، أن يكونَ الذي تُشاوِرُهُ عاقِلاً
و الثانيةُ ، أن يَكونَ حُرّا مُتَدَيِّنا
و الثالثةُ ، أن يكونَ صَديقا مُواخِيا
و الرابعةُ ، أن تُطلِعَه على سِرِّكَ فَيكونَ عِلمُهُ بهِ كَعِلمِكَ ، ثُمّ يُسِرَّ ذلكَ و يَكتُمَهُ .
مشورت جز با مرزهاى چهارگانه آن صحيح نيست . . .
نخستين مرز آن اين است كه ،كسى كه با او مشورت مى كنى خردمند باشد .
دوم اين كه ، آزاده و متدين باشد .
سوم اين كه ، دوست و برادر وار باشد
و چهارم اين كه ، راز خود را به او بگويى و او به اندازه خودت از آن راز آگاه باشد ، اما آن را بپوشاند و به كسى نگويد .
( مكارم الأخلاق : ۲/۹۸/۲۲۸۰ )
تشويق به راهنمايى كردن مشورت خواه :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَصَدَّقُوا على أخِيكُم بِعِلمٍ يُرشِدُهُ و رَأيٍ يُسَدِّدُهُ .
با دانشى كه برادر [دينى ] شما را راهنمايى مى كند و با نظرى كه راه درست را به او نشان مى دهد ، به وى صدقه بدهيد .
( بحار الأنوار : ۷۵/۱۰۵/۴۰ )
امام زين العابدين عليه السلام :
إرشادُ المُستَشِيرِ ، قَضاءٌ لِحَقِّ النِّعمَةِ .
راهنمايى كردن مشورت خواه ، گزاردن حق نعمت است .
( تحف العقول : ۲۸۳ )
امام زين العابدين عليه السلام :
حَقُّ المُستَشيرِ ؛
إنْ عَلِمتَ أنَّ لَهُ رَأيا ، أشَرتَ علَيهِ
و إن لَم تَعلَمْ ، أرشَدتَهُ إلى مَن يَعلَمُ .
حق مشورت كننده اين است ؛
كه اگر براى راهنمايى او نظرى دارى ، راهنماييش كنى
و اگر اطلاعى نداشته باشى ، او را به كسى كه [ در آن زمينه ] آگاهى دارد ، راهنمايى كنى .
( في الأمالي للصدوق: ۴۵۶/۶۱۰ - الخصال : ۵۷۰/۱ )
امام صادق عليه السلام :
اِعلَمْ أنّ ضارِبَ عَلِيٍّ عليه السلام بالسَّيفِ و قاتِلَهُ لَوِ ائتَمَنَني و استَنصَحَني و استَشارَني ،
ثُمّ قَبِلتُ ذلكَ مِنهُ ، لأَدَّيتُ إلَيهِ الأمانَةَ .
بدان كه [ حتى ] اگر ضارب و قاتل على عليه السلام به من امانتى سپارد و از من راهنمايى و مشورت بخواهد
و من هم خواست او را بپذيرم ، امانت را به او برمى گردانم .
( تحف العقول : ۳۷۴ )
آداب كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد :
امام على عليه السلام :
لا تكونَنَّ أوَّلَ مُشِيرٍ و إيّاكَ و الرأيَ الفَطِيرَ و تَجَنَّبِ ارتِجالَ الكلامِ
و لا تُشِرْ على مُستَبِدٍّ بِرَأيِهِ و لا على وَغدٍ و لا على مُتَلَوِّنٍ و لا على لَجُوجٍ
و خَفِ اللّه َ في مُوافَقَةِ هَوَى المُستَشِيرِ ؛
فإنّ التِماسَ مُوافَقَتِهِ ، لُؤمٌ و سُوءَ الإسماعِ منهُ ، خيانَةٌ .
[در مشورت] نخستين كسى مباش كه نظر مى دهد و از اظهار رأى خام و ناپخته بپرهيز و از ناسنجيده گويى دورى كن
و به آدمِ خودرأى و سست انديش و دمدمى مزاج و لجوج مشورت مده
و از خدا بترس و سعى نكن در مشورت، مطابق ميل و هوس مشورت خواه ، نظر دهى؛
زيرا كه باب ميل او مشورت دادن ، پستى است و خوب گوش ندادن به حرفهاى او ، خيانت است .
( الدرّة الباهرة : ۳۱ )
پرهيز از خيانت در مشورت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن غَشَّ المسلمينَ في مَشورَةٍ ، فقد بَرِئتُ مِنهُ .
هركه به مسلمانان در مشورتى خيانت كند ، من از او بيزارم .
(عيون أخبار الرِّضا : ۲/۶۶/۲۹۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَنِ استَشارَهُ أخُوهُ المؤمنُ ، فلَم يَمحَضْهُ النَّصيحَةَ ، سَلَبَهُ اللّه ُ لُبَّهُ .
هركه برادر مؤمنش با وى مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند ، خداوند عقلش را از او بگيرد .
( بحار الأنوار : ۷۵/۱۰۴/۳۶ )
امام على عليه السلام :
خِيانَةُ المُستَسلِمِ و المُستَشِيرِ ، مِن أفظَعِ الاُمورِ و أعظَمِ الشُّرورِ و مُوجِبُ عذابِ السَّعيرِ .
خيانت كردن به فرد تسليم شده و شخص مشورت خواه ، از شنيع ترين كارها و بزرگترين بديهاست و موجب عذابِ آتشِ فروزان مى شود .
( غرر الحكم : ۵۰۷۵ )
امام على عليه السلام :
ظُلمُ المُستَشيرِ ، ظُلمٌ و خِيانَةٌ .
ستم كردن به مشورت خواه ، هم ستم است و هم خيانت .
( غرر الحكم : ۶۰۳۷ )
امام صادق عليه السلام :
مَنِ استَشارَ أخاهُ ، فَلَم يَنصَحْهُ مَحْضَ الرَّأيِ ، سَلَبَهُ اللّه ُ رَأيَهُ .
هركه با برادر خود مشورت كند ، و او خالصانه راهنماييش نكند ، خداوند انديشه او را از وى بگيرد .
( المحاسن : ۲/۴۳۸/۲۵۲۱ )
مشورت در امر امامت :
امام على عليه السلام :
فَيا للّه َِ و لِلشُّورى ! متَى اعتَرَضَ الرَّيبُ فِيَّ مع الأوَّلِ مِنهُم ،
حتّى صِرتُ اُقرَنُ إلى هذهِ النَّظائرِ ؟!
اى داد از آن شورا! چگونه درباره من ترديد كردند و با آن اوّلى ( ابو بكر ) برابرم دانستند،
تا جايى كه امروز با اين اشخاص (شوراى منتخب عمر) همرديف شده ام؟!
( نهج البلاغة : الخطبة ۳ )
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به معاويه ـ نوشت :
إنّهُ بايَعَني القَومُ الذينَ بايَعُوا أبا بكرٍ و عُمَرَ و عُثمانَ على ما بايَعُوهُم علَيهِ .
فلَم يَكُن لِلشاهِدِ ، أن يَختارَ و لا للغائبِ ، أن يَرُدَّ
و إنّما الشُّورى لِلمُهاجِرِينَ و الأنصارِ .
فإنِ اجتَمَعُوا على رَجُلٍ و سَمَّوهُ إماما ، كانَ ذلكَ للّه ِِ رِضا .
همان مردمى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند ، با من نيز بيعتى همان گونه كردند .
بنا بر اين آن كه [ در موقع بيعت با من ] حاضر بوده است ، نسزد كه [جز مرا ] انتخاب كند و آن كه حاضر نبوده ، حق ندارد نپذيرد .
مشورت، حق مهاجران و انصار است .
اگر آنان درباره مردى توافق كردند و او را پيشوا ناميدند ، خشنودى خدا نيز در آن است .
( نهج البلاغة : الكتاب ۶ )
امام على عليه السلام :
أيُّها الناسُ ! إنّ أحَقَّ الناسِ بهذا الأمرِ ، أقواهُم علَيهِ ، و أعلَمَهُم (أعمَلَهم) بأمرِ اللّه ِ فيهِ ···
لَئن كانتِ الإمامةُ لا تَنعَقِدُ حتّى يَحضُرَها عامَّةُ الناسِ ، فما إلى ذلكَ سَبيلٌ
و لكنْ أهلُها يَحكُمُونَ على مَن غابَ عَنها .
ثُمّ ليسَ للشاهِدِ أن يَرجِعَ و لا للغائبِ أن يَختارَ .
اى مردم! سزاوارترين مردمان به اين امر ( خلافت و پيشوايى ) ، تواناترين آنها بر آن و داناترينشان [ عمل كننده ترينشان ] به فرمان خدا در زمينه آن است . . .
اگر پيشوايىْ، جز با حضور همه مردم تحقق نيابد ، در آن صورت هرگز اين كار صورت نخواهد گرفت .
( چون حضور همه مردم براى تعيين خليفه و رهبر در يك جا، ناشدنى است .)
اما كسانى كه اهل آن هستند ، از طرف كسانى كه حضور ندارند ، نظر مى دهند .
در اين صورت ، آن كه حضور داشته ، نبايد از نظر خود برگردد [ و بيعت شكند ] و آن كه حضور نداشته است ، حق انتخاب [ كسى ديگر را ] ندارد .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۳ )
امام على عليه السلام ـ هنگام شورا براى تعيين خليفه پس از مرگ عمر ـ مى فرمود :
لَن يُسرِعَ أحَدٌ قَبلي إلى دَعوَةِ حَقٍّ و صِلَةِ رَحِمٍ و عائدةِ كَرَمٍ .
فَاسمَعُوا قَولي و عُوا مَنطِقِي ؛
عسى أن تَرَوا هذَا الأمرَ ، مِن بعدِ هذَا اليَومِ ، تُنتَضى فيهِ السُّيوفُ و تُخانُ فيهِ العُهودُ ،
حتّى يكونَ بعضُكُم أئمّةً لأِهلِ الضَّلالَةِ و شِيعَةً لأهلِ الجَهالَةِ
هيچ كس پيش از من به اجابتِ دعوتِ حق و پيوند با خويشان و احسان نشتافته است .
پس سخنم را بشنويد و گفتارم را بفهميد ؛
چه بسا پس از امروز ، امر خلافت را خواهيد ديد كه شمشيرها در آن كشيده و پيمانها شكسته خواهد شد ،
تا جايى كه بعضى از شما پيشواىِ گمراهان خواهيد شد و پيرو نادانان .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۳۹ )
بحار الأنوار :
ـ از جمله شروطى كه امام حسن عليه السلام در صلح نامه اش براى معاويه گذاشت ، اين بود ـ :
ليسَ لِمُعاويةَ بنِ أبي سُفيانَ أن يَعهَدَ إلى أحَدٍ مِن بَعدِهِ عَهدا ؛
بَل يكونُ الأمرُ مِن بَعدِهِ شُورى بَينَ المسلمينَ .
معاوية بن ابى سفيان حق ندارد پس از خود احدى را به خلافت برگزيند ؛
بلكه پس از او موضوع خلافت به شوراى مسلمانان وا گذار خواهد شد .
( بحار الأنوار : ۴۴/۶۵/۱۳ - با عنايت به رواياتى كه به طور قطع اثبات مى كنند امامت شورايى نيست و انتخاب امام پس از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بايد از طرف خداوند متعال باشد ،اين روايات از باب جدال احسن و مماشات بر مبناى خصم صادر شده است ( ر. ك : امامت عامّه : باب ۱۵۵) )
مشورت كردن امام :
امام على عليه السلام :
لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ ؛
فإنّي لَستُ في نَفسِي بِفَوقِ أن اُخطِئَ و لا آمَنُ ذلكَ مِن فِعلي ،
إلاّ أن يَكفِيَ اللّه ُ مِن نَفسِي ما هُو أملَكُ بهِ مِنّي .
از گفتن سخن حق يا مشورت دادن عادلانه خوددارى نكنيد ؛
زيرا من خود را بالاتر از اين كه خطا كنم نمى دانم و از اشتباهكارى ايمن نيستم ،
مگر اين كه خداى بزرگ مرا حفظ كند كه اختياردار هموست .
( نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۶ )
امام على عليه السلام ـ به عبد اللّه بن عباس كه ايشان را به چيزى راهنمايى كرد، كه با نظر ايشان سازگارى نداشت ـ فرمود :
لكَ أن تُشِيرَ عَلَيَّ و أرى ؛
فإن عَصَيتُكَ ، فَأطِعني
تو حق دارى نظرت را به من بگويى و من هم نظر خاص خود را دارم ؛
بنا بر اين اگر بر خلاف [ نظر] تو عمل كردم ، تو از من پيروى كن .
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۲۱ )
امام على عليه السلام ـ بعد از آن كه با ايشان به خلافت بيعت شد
و آنگاه كه طلحه و زبير از آن حضرت انتقاد كردند كه با آنان مشورت نمى كند و در كارها از ايشان كمك نمى گيرد ـ فرمود :
و اللّه ِ ما كانَت لي فِي الخِلافَةِ رَغبَةٌ ···
فلمّا أفضَتْ إلَيَّ نَظَرتُ إلى كتابِ اللّه ِ و ما وَضَعَ لَنا و أمَرَنا بِالحُكمِ بهِ ، فَاتَّبَعتُهُ
و ما استَنَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ، فاقتَدَيتُهُ ؛
فلَم أحتَجْ في ذلكَ إلى رَأيِكُما و لا رَأيِ غَيرِكُما
و لا وَقَعَ حُكمٌ جَهِلتُهُ . فَأستَشِيرَكُما و إخوانِي مِن المسلمينَ
و لَو كانَ ذلكَ لَم أرغَبْ عَنكُما و لا عَن غَيرِكُما .
به خدا سوگند كه من به خلافت رغبتى نداشتم . . .
اما چون به من رسيد ، به كتاب خدا و دستورها و تكاليف آن در زمينه حكومت نگريستم و از آن پيروى كردم
و به روشى كه پيامبر وضع كرده نيز نگاه كردم و آن را سرمشق قرار دادم ؛
بنا بر اين در اين زمينه (حكومت ) نه به نظر شما دو تن نيازى داشتم و نه به نظر غير شما
و هيچ حكمى هم پيش نيامده كه آن را ندانم و در نتيجه با شما و برادران مسلمانم مشورت كنم .
اگر چنين مسئله اى پيش مى آمد ، نه از شما روى مى گردانم و نه از ديگران .
( نهج البلاغة : الخطبة ۲۰۵ )
میزان الحکمه،جلد ششم.